Historia teatru powszechnego II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WA/A/HTPow2-R2-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia teatru powszechnego II |
Jednostka: | Kierunek Aktorstwo (RII) |
Grupy: |
Przedmioty A sem 4 rok II Przedmioty podstawowe |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Zajęcia służą prezentacji najważniejszych zjawisk z historii teatru powszechnego -od połowy XIX do końca XX wieku. Kluczowe zagadnienia omawiane są w kontekście historii politycznej, społecznej i kulturowej, z uwzględnieniem korespondujących z teatrem dzieł literackich, plastycznych, muzycznych. Ze względu na omawiane epoki szczególny nacisk położony jest na przemiany sztuki reżyserii i inscenizacji oraz konwencje i style gry aktorskiej, a także zmieniającą się pozycję tekstu dramatycznego. Historia teatru oglądana jest w dwu perspektywach: ujęciu panoramicznemu czy syntetycznemu, towarzyszy spojrzenie szczegółowe, analityczne, a procesy artystyczne ujęte są w porządku synchronicznym i diachronicznym. . Idąc tym tropem, zajęcia łączą postulaty strukturalizacji i dekonstrukcji z chronologią i semantyką dzieła a równocześnie sięgają psychologii odbioru. Przedmiot kształtuje umiejętność świadomego odczytywaniu różnorakich procesów teatralnych w kontekście tradycji i innowacji. |
Pełny opis: |
Semestr 3 i 4 1.Przełom naturalistyczny. Antoine. MChatT i Stanisławski. 2.Dramaturgia przełomu: Ibsen, Strindberg, Czechow, Maeterlinck 3.Wielka Reforma w Europie: teoria i praktyka. Craig, Appia, Reinhardt, Piscator, Copeau, Meyerhold, Wachtangow, Tairow, Artaud. 4. Dramaturgia dwudziestolecia międzywojennego: Pirandello, Shaw, Brecht, Giraudoux, O'Neill, Wilder, Majakowski, Claudel. 5. Egzystencjalizm w teatrze: Sartre, Camus. 6. Dramat poetycki: Eliot, Fry. 7. Teatr absurdu: Beckett, Ionesco, Genet, Durrenmatt, Frisch, Pinter, Havel. 8. Młodzi gniewni w Anglii: Osborne, Wesker, Whiting. 10. Wybrane sylwetki najwybitniejszy reżyserów II połowy XX wieku: Vilar, Barrault, Brook, Stein, Strehler, Lubimow, Bergman, Nekrosius. 11. Dramat amerykański: Williams, Miller, Albee. 12. Tzw. druga reforma teatru. Teatry kontrkulturowe i alternatywne. 13.Zjawiska parateatralne: happening, performance. 14 Postmodernizm w teatrze. Wilson, Muller, Pina Bausch. 15. Nowe zjawiska w teatrze i dramacie: niemieccy i angielscy brutaliści. Ostermeier, Castorf, Schlingensief, Marthaler, 16. Przełom postdramatyczny. |
Literatura: |
Podstawowa: M. Berthold – „Historia teatru”, Warszawa 1980. J.R. Brown (red.) – „Historia teatru”, Warszawa 1999. O. Aslan, "Aktor XX wieku". K. Braun, "Wielka reforma teatru", Wrocław 1984. K. Braun, "Druga reforma teatru, Wrocław 1982. J.L. Styan - "Współczesny dramat", Wrocław 1995 D. Bablet - "Rewolucje sceniczne XX wieku", Warszawa 1980 P. Pavis - "Współczesna inscenizacja" Warszawa 2011 H-Th. Leman - "Teatr postdramatyczny" Kraków 2009 Teksty dramatów wybrane do analizy. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Ma wiedzę z zakresu różnorakich działań teatralnych usytuowanych w porządku historii, stylistyki, konwencji i antropologii kultury [K_W07, K_W08]. Umiejętności: Posiada umiejętność systematyki i typologii okresu historycznego. Rozpoznaje kierunki i linie rozwojowe teatralnych gatunków, stylistyk, konwencji. Potrafi samodzielnie analizować i oceniać teksty teatru [K_U09] Kompetencje społeczne: Świadomie uczestniczy w działaniach teatralnych z rozmaitych obszarów współczesnej kultury. Potrafi je zdefiniować i ocenić zarówno na planie autonomii projektu artystycznego jak i w perspektywie historycznych przemian [K_K10, K_K02]. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład+konwersatorium Praca z tekstem i dyskusja. Wymagania końcowe – zaliczenie roku, forma oceny: Udział w dyskusji, pisemne prace, egzamin. Semestr 4 – egzamin (E) |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-06-02 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jadwiga Jakubowska-Opalińska, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Jadwiga Jakubowska-Opalińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WA - dydaktyka - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-15 - 2021-06-02 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Majcherek, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Janusz Majcherek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WA wykład - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semsetr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-14 - 2022-06-05 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Majcherek, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Janusz Majcherek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WA wykład - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-13 - 2023-06-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Majcherek, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Janusz Majcherek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WA wykład - egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.