Historia teatru powszechnego I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WA/A/HTPow1-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia teatru powszechnego I |
Jednostka: | Kierunek Aktorstwo (RI) |
Grupy: |
Przedmioty A sem 2 rok I Przedmioty podstawowe |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Usytuowanie miejsca teatru w przestrzeniach kulturowych od antyku po przełom XX-XXI wieku. Taka perspektywa służy charakterystyce działań teatralnych na planie teorii sztuki, antropologii, czasu historii i polityki. Obok porządku definiowanych kategorii, analizowanych struktur tekstów teatralnych i literackich, sylwetek twórców – szczególną linię odniesień wyznacza interakcja scena – widownia. Różnorodna materia tych wpływów wskazuje na ramy epoki, kierunki ideowo formalnych przemian, tłumaczy strategię odrzuceń, zaznacza sferę kontynuacji i nowatorstwa. Idąc tym tropem, lektura teatru łączy postulaty strukturalizacji, dekonstrukcji z chronologią i semantyką dzieła a równocześnie sięga psychologii odbioru. W ten sposób przedmiot kształtuje umiejętność analizy i syntezy, świadomość diachronii i synchronii konieczne przy odczytywaniu różnorakich procesów działania teatralnego. |
Pełny opis: |
Semestr 2 3. Teatr Renesansu. Gatunki literackie, formy teatralne. Kategorie: sakralny, narodowy, elitarny, powszechny, ludowy. Komedia dell’ arte jako wyzwanie dla aktora. Przełom elżbietański. 4. Teatr Baroku. Fenomen Hiszpanii – Siglo de Oro. Głosy i glosy francuskiego klasycyzmu. Tragizm – komizm: kategorie i warianty. 5. Teatr XVIII wieku. Sentymentalizm, dydaktyzm, historyzm. Wolność i gorset światopoglądu. Postulat konwencji, wybór stylizacji. Słowo dramatu, słowo libretta a mowa teatru. Status narodowych scen. „ Paradoks o aktorze” z perspektywy praktyk teatralnych. |
Literatura: |
Podstawowa: M. Berthold – „Historia teatru”, Warszawa 1980. J.R. Brown (red.) – „Historia teatru”, Warszawa 1999. M. Kocur – „Źródła teatru”, Wrocław 2013. D. Wiles – „Krótka historia przestrzeni teatralnej”, Warszawa 2012. E.Rozik – „Korzenie teatru”, Warszawa 2011. J. de Romilly – „Tragedia grecka”, Warszawa 1994. C. Mic – „Komedia dell’ arte”, Wrocław 1961 Teksty dramatów wybrane do analizy. Uzupełniająca: W. B. Worthen – „Dramat między literaturą a przedstawieniem”, Kraków 2013. K. Pleśniarowicz – „Przestrzenie deziluzji”, Kraków 1996. „Amalgamaty sztuki” red. J. Limon A. Żukowska, wyd. Słowo/Obraz/Terytoria J. Limon „Brzmienia czasu”, wyd. Słowo/Obraz/Terytoria A. Campagnion, „Demon teorii: literatura a zdrowy rozsądek” , wyd. Słowo/Obraz/Terytoria |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Ma wiedzę z zakresu różnorakich działań teatralnych usytuowanych w porządku historii, stylistyki, konwencji i antropologii kultury [K_W07, K_W08]. Umiejętności: Posiada umiejętność systematyki i typologii okresu historycznego. Rozpoznaje kierunki i linie rozwojowe teatralnych gatunków, stylistyk, konwencji. Potrafi samodzielnie analizować i oceniać teksty teatru [K_U09] Kompetencje społeczne: Świadomie uczestniczy w działaniach teatralnych z rozmaitych obszarów współczesnej kultury. Potrafi je zdefiniować i ocenić zarówno na planie autonomii projektu artystycznego jak i w perspektywie historycznych przemian [K_K10, K_K02]. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład z ćwiczeniami Praca z tekstem i dyskusja. Referaty. Analiza przedstawień, wystaw plastycznych. Wymagania końcowe – zaliczenie roku, forma oceny: Udział w dyskusji, referaty, pisemne prace, egzamin. Semestr 2 – egzamin (E) Referaty i pisemne prace z wybranych tematów, egzamin Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela) - 60 Liczba punktów ECTS (wynikająca z godzin kontaktowych z nauczycielem) 1,5 Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta, wspólne oglądanie spektakli, wystaw plastycznych ) - 30 Liczba punktów ECTS (wynikająca z godzin pracy własnej studenta) - 0,5 Łączna liczba godzin kontaktowych i nie kontaktowych 90 Łączna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-06-02 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Majcherek, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Janusz Majcherek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WA - dydaktyka - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-15 - 2021-06-02 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jadwiga Jakubowska-Opalińska, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Jadwiga Jakubowska-Opalińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WA wykład - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semsetr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-14 - 2022-06-05 |
![]() |
Typ zajęć: |
WA wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jadwiga Jakubowska-Opalińska, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Jadwiga Jakubowska-Opalińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WA wykład - egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.