Ciało w ruchu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WA/A/CwR-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ciało w ruchu |
Jednostka: | Kierunek Aktorstwo rok I |
Grupy: |
Przedmioty A sem 2 rok I Przedmioty kierunkowe |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
. Przygotowanie studentów do „pracy z ciałem” i „pracy ciałem” w działaniu scenicznym. - Poszerzanie zakresu ruchu poprzez rozpoznanie centrum ciała, ciężaru, kierunków ruchu, punktów inicjacji ruchu. - Wprowadzenie do analizy ruchu. - Rola oddechu i pracy z oddechem w podstawowej koordynacji ruchowej i w poszukiwaniu zbalansowanej dynamiki ciała w działaniu scenicznym. - Wprowadzenie do improwizacji ruchowej. - Wprowadzenie do fizycznej współpracy z partnerem na scenie. |
Pełny opis: |
Semestr 1 Tematem zajęć przedmiotu „Ciało w ruchu” dla pierwszego roku kierunku Aktorstwo będzie ogólne wprowadzenie do pracy „aktora z ciałem” i pracy „aktora ciałem. W trakcie systematycznych ćwiczeń zespołowych rozpracowywana będzie koordynacja ruchowa, świadomość podstawowych mechanizmów rządzących ciałem aktora na scenie oraz świadome wykorzystywanie rytmu, dynamiki i artykulacji ciała. Rozpracowywane będą takie zagadnienia jak: centrum ciała, balans, ciężar, wielokierunkowość ruchu. W trakcie treningu rozpoznawane bedą i indywidualne możliwości motoryczne studentów i proponowane im będą zestawy ćwiczeń stymulujących przekraczanie zaobserwowanych limitów. Praca odbywać się będzie w trakcie poszczególnych etapów cyklicznie powtarzanych i dopełnianych zbieranym przez studentów doświadczeniem: - praca nad szeroko rozumianym wzmocnieniem aparatu ruchu, ogólne rozpracowanie motorycznych aspektów ciała, analiza ruchu i rozpoznawanie ekonomi pracy z ciałem i ciałem, - wprowadzenie do ciała w ruchu / sekwencje taneczne / improwizacje ruchowe Semestr 2 W trakcie semestru drugiego kontynuowana będzie nad zagadnieniami rozpoznanymi w pierwszym etapie pracy nad poszerzaniem umiejętności aktora w panowaniu i operowaniu ciałem na scenie oraz w samym procesie twórczym (indywidualnym i grupowym) podczas pracy nad spektaklem: - realizacja skodyfikowanych struktur tanecznych, - interpretacja sekwencji ruchowych i tanecznych, - zespołowość w realizacji partytur ruchowych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: (K_W06) - rozpoznanie i wprowadzenie w indywidualny rozwój współczesnych metod pracy z ciałem w przestrzeni sztuk performatywnych, (K_W08 K_W11) - rozpoznanie koordynacji ruchu i oddychania, - rozpoznanie podstawowych zasad motorycznych ciała, - ekonomia pracy z ciałem, - swobodne operowanie aparatem ruchu w działaniu aktorskim i tanecznym, - umiejetność analizy ruchu i świadome jej wykorzystanie w kreowaniu postaci scenicznej. Umiejętności: (K_U06) - umiejętność realizacja etiudy ruchowej / tanecznej łączącej improwizację i skodyfikowaną partyturę w ramach określonego tematu oraz w relacji z muzyka, (K_U07) - rozpoznanie koordynacji ruchu i oddychania, - rozpoznanie podstawowych zasad motorycznych ciała, - ekonomia pracy z ciałem, (K_U03) - łączenie doświadczeń literacki, muzycznych i wizualnych w tworzeniu partytury ruchowej. Kompetencje: (K_K05) - przygotowanie do analitycznego myślenia w podejmowaniu decyzji scenicznych oraz rozwój predyspozycji do otwartej dyskusji dotyczącej wyboru środków ekspresji w pracy zespołowej, - rozpoznanie limitów i ograniczeń własnego ciała i akceptacja oraz dialog z ograniczeniami współpartnerów działań scenicznych - wdrożenie studentów w rytm samodzielnego treningu poprzedzającego pracę nad rolą i w zespołową pracę nad wydarzeniem scenicznym, (K_K03) - otwartość na improwizację ruchową, jako środek do odkrywania nowych form wyrazu w działaniu scenicznym - wdrożenie metod relaksujących i rozluźniających ułatwiających relacje w pracy zespołowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca skoncentrowana na trzech podstawowych elementach: analiza ruchu, rozpoznanie i rozwój motoryki i dynamiki ciała oraz realizacja struktur tanecznych zarówno skodyfikowanych jak i improwizowanych, służyć ma poszerzaniu wyobraźni ruchowej, aktorskiej oraz tanecznej studentów, wzbogaceniu środków wyrazu wypowiedzi scenicznej i przygotowaniu do samodzielnej pacy w kolejnych etapach edukacyjnych. Ćwiczenia w grupie przyczynić się mają do przygotowania studentów do pracy zespołowej opartej na obserwacji, dialogu i współpracy przy wzbogacaniu kwalifikacji zawodowych. Ćwiczenia zespołowe przygotowują studentów do zrozumienia współzależności „ciała kreującego” i „”ciała oglądanego”. Praca oparta jest na cyklicznie powtarzającym się i za każdym razem wzbogacanym o dodatkowe informacje i rozpoznania zbiorze ćwiczeń motorycznych służących: rozpoznaniu mechanizmów aparatu ruchu, przygotowaniu ciała aktora do świadomej artykulacji w kompozycji ruchowej, działaniom zespołowym i indywidualnym stymulującym kreatywność studentów. Kryteria oceny: - Ocena stopnia zaangażowania w realizację programu na podstawie uczestnictwa w zajęciach - 60% - Ocena poziomu wiedzy i umiejętności na podstawie subiektywnych opinii prowadzącego 25% - Ocena wartości artystycznej sekwencji ruchowych i tanecznych w trakcie finalnego pokazu 15% |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-12 - 2024-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT WA-cw
WA-cw
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WA ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Leszek Bzdyl | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WA ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-10 - 2025-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WA ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Leszek Bzdyl | |
Prowadzący grup: | Leszek Bzdyl | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WA ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.