Zadania aktorskie z przedmiotem
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/RTL/ZAZP-Z |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0215) Muzyka i sztuki sceniczne
|
Nazwa przedmiotu: | Zadania aktorskie z przedmiotem |
Jednostka: | Kierunek RTL rok I |
Grupy: |
Predmioty specjalności Przedmioty WSL/RTL rok I sem I |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Kształcenie oraz rozwijanie wyobraźni Rozpoznawanie specyfiki teatru przedmiotu. Uświadamianie różnych sposobów ożywiania przedmiotu Nauka konstruowania etiudy przedmiotowej W szczególnych warunkach możliwe przeprowadzenie części programu w trybie online |
Pełny opis: |
Semestr I Tworzenie wypowiedzi teatralnych w konwencji teatru przedmiotu Określanie tematu jako podstawy konstrukcji wypowiedzi scenicznej. Klasyfikacja przedmiotów - zasady Język przedmiotów - nauka wysyłania czytelnych komunikatów do widza. Forma i treść przedmiotu Sposoby ożywiania przedmiotu - szukanie autonomicznego życia przedmiotów Szukanie atmosfery przedmiotu i atmosfery wypowiedzi artystycznej W szczególnych warunkach możliwe przeprowadzenie części programu w trybie online Semestr II Tworzenie monografii, czyli scenicznego badania wybranej formy i tematu. Praca w grupie. Poszukiwanie różnorodnych scenicznych możliwości wybranej materii. Próby wyczerpania podjętego tematu poprzez różnorodne ujęcie go na scenie. Grupowe dyskusje nad wybranym problemem. W szczególnych warunkach możliwe przeprowadzenie części programu w trybie online |
Literatura: |
Michaił Antoni Czechow „O technice aktora” Piotr Damulewicz „Ewolucje programu w nauczaniu gry aktora przedmiotem na Wydziale Lalkarskim w Białymstoku – geneza, przemiany, stan obecny” J. Ch. Andersen „Baśnie” Henryk Jurkowski „Szkice z teorii teatru lalek” Bernarda Bielenia "Upodmiotowienie przedmiotu i uprzedmiotowienie aktora – proces przemiany na podstawie inscenizacji „Miriam” Olega Juriewa Mateusz Smaczny "Świadomość ciała aktora lalkarza" |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy (W) student: Rozumie zasady użycia i funkcjonowania przedmiotu jako środka wyrazu scenicznego a także rozumie problem scenicznego komponowania własnego ciała w korespondencji z przedmiotem. (R_W06); Rozumie specyfikę teatru przedmiotu, dzięki czemu umiejętnie posługuje się różnymi konwencjami teatru przedmiotu tworząc małe wypowiedzi sceniczne (R_W08); Zna i rozumie wzajemne relacje między teorią i praktyką tworzenia wypowiedzi scenicznych, a także wykorzystuje tę wiedzę do dalszego rozwoju artystycznego (R_W11); W zakresie umiejętności (U) student: Potrafi stworzyć własną wypowiedź sceniczną w oparciu o zdobytą wiedzę i własną, rozwiniętą osobowość twórczą (R_U01); Świadomie posługiwać się różnymi konwencjami i środkami wyrazu teatru przedmiotu w trakcie realizacji prac artystycznych (R_U03); Potrafi samodzielnie realizować własne wypowiedzi sceniczne w konwencji Teatru przedmiotu (R_U09); Zna zasady teatralnego ożywienia przedmiotu, umiejętnie posługuje się nimi na scenie i wie jak samodzielnie doskonalić warsztat w zakresie animacji przedmiotów (R_U10); Potrafi samodzielnie analizować i świadomie dobierać temat etiudy (R_U3, R_U4); Umie współdziałać i współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych; pełnić wiodącą rolę i koordynować pracę w grupie; podejmować ważne decyzje związane z koncepcją zespołowej wypowiedzi scenicznej (R_U07); Potrafi tworzyć ustne i pisemne wypowiedzi dotyczące omawianych zagadnień i projektów powstających w ramach zajęć w oparciu o zdobytą wiedzę teoretyczną (R_U12); W zakresie kompetencji społecznych (K) student: Jest gotów do wykorzystania nabytej wiedzy w celu formułowania sądów i rozwiązywania problemów poznawczych praktycznych; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści; także do trafnej samooceny i konstruktywnej krytyki innych osób (R_K01, R_K02, R_K03); Jest gotów do współpracy z partnerami, współtworząc, inicjując, organizując działania na najwyższym poziomie artystycznym (R_K06); Umie efektywnie pracować w grupie, sprawnie komunikuje się z zespołem, umiejętnie stawia zadania; organizuje pracę grupy (R_K10); Zna zasady etyki przynależnej artyście teatru (R_K08); Posiada bazę wiedzy i inspiracji do dalszego samorozwoju oraz inspirowania innych przez całe życie artystyczne(R_K05). |
Metody i kryteria oceniania: |
I sem. - Zaliczenie z oceną II sem. - Zaliczenie z oceną I sem. Obecność na zajęciach; Aktywny udział w przygotowywaniu i pokazach etiud w trakcie całego semestru, Sprawność w tworzeniu wypowiedzi scenicznych w różnorodnych konwencjach teatru przedmiotu, II sem. Aktywny udział w przygotowaniu koncepcji wspólnej wypowiedzi teatralnej Efekt końcowy całego przedstawienia Efektywność pracy w grupie Umiejętność podejmowania ważnych decyzji koncepcyjnych i koordynowania pracy grupy |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-01-21 |
![]() |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | Marta Rau | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-01-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 75 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Piotr Damulewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL ćwiczenia - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-07 - 2018-05-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 75 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Piotr Damulewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL ćwiczenia - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-01-12 |
![]() |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Damulewicz, Marta Rau, Mateusz Smaczny | |
Prowadzący grup: | Piotr Damulewicz, Mateusz Smaczny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Kształcenie oraz rozwijanie wyobraźni Rozpoznanie specyfiki teatru przedmiotu. Uświadomienie różnych sposobów ożywienia przedmiotu Nauczenie konstruowania etiudy przedmiotowej |
|
Pełny opis: |
"Żywioł" - określenie tematu jako podstawy konstrukcji wypowiedzi scenicznej. - klasyfikacja przedmiotów - zasady - forma i treść przedmiotu - sposoby ożywienia przedmiotu - szukanie autonomicznego życia przedmiotów - szukanie atmosfery przedmiotu i wypowiedzi artystycznej |
|
Literatura: |
1. Michaił Antoni Czechow „O technice aktora” 2. Piotr Damulewicz „Ewolucje programu w nauczaniu gry aktora przedmiotem na Wydziale Lalkarskim w Białymstoku – geneza, przemiany, stan obecny” 3. J. Ch. Andersen „Baśnie” 4. Włodzimierz Pawluczuk „Żywioł i forma” 5. Henryk Jurkowski „Szkice z teorii teatru lalek” |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-06 - 2019-05-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Damulewicz, Marta Rau, Mateusz Smaczny | |
Prowadzący grup: | Piotr Damulewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Kształcenie oraz rozwijanie wyobraźni Dalsze rozpoznanie specyfiki teatru przedmiotu. Nauczenie konstruowania grupowej, przedmiotowej wypowiedzi scenicznej - monografii. |
|
Pełny opis: |
"Forma". - zbudowanie monografii, czyli spektaklu z użyciem przedmiotów. - konstruowanie dramaturgii przedstawienia - rola muzyki i światła w przedstawieniu |
|
Literatura: |
1. Michaił Antoni Czechow „O technice aktora” 2. Piotr Damulewicz „Ewolucje programu w nauczaniu gry aktora przedmiotem na Wydziale Lalkarskim w Białymstoku – geneza, przemiany, stan obecny” 3. J. Ch. Andersen „Baśnie” 4. Włodzimierz Pawluczuk „Żywioł i forma” 5. Henryk Jurkowski „Szkice z teorii teatru lalek” |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-01-27 |
![]() |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Damulewicz, Marta Rau, Mateusz Smaczny | |
Prowadzący grup: | Piotr Damulewicz, Mateusz Smaczny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-03-12 |
![]() |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Damulewicz, Marta Rau, Mateusz Smaczny | |
Prowadzący grup: | Piotr Damulewicz, Mateusz Smaczny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Damulewicz, Marta Rau, Mateusz Smaczny | |
Prowadzący grup: | Piotr Damulewicz, Mateusz Smaczny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WSL ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Damulewicz, Marta Rau, Mateusz Smaczny, Mateusz Stasiulewicz, Maciej Zalewski | |
Prowadzący grup: | Piotr Damulewicz, Mateusz Smaczny, Mateusz Stasiulewicz, Maciej Zalewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL ćwiczenia - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Cempura, Piotr Damulewicz, Marta Rau, Mateusz Smaczny | |
Prowadzący grup: | Maciej Cempura, Piotr Damulewicz, Mateusz Smaczny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL ćwiczenia - zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.