Zadania aktorskie z przedmiotem
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/RTL/ZAZP-Z |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0215) Muzyka i sztuki sceniczne
|
Nazwa przedmiotu: | Zadania aktorskie z przedmiotem |
Jednostka: | Kierunek RTL rok I |
Grupy: |
Predmioty specjalności Przedmioty WSL/RTL rok I sem I |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Kształcenie oraz rozwijanie wyobraźni Rozpoznawanie specyfiki teatru przedmiotu. Uświadamianie różnych sposobów ożywiania przedmiotów Nauka konstruowania etiudy przedmiotowej W szczególnych warunkach możliwe przeprowadzenie części programu w trybie online |
Pełny opis: |
Semestr I Upodmiotowienie przedmiotu. Forma i treść przedmiotu. Próba rozpoznania specyfiki animacji – scenicznego ożywiania przedmiotów. Różne sposoby ożywiania przedmiotu - szukanie autonomicznych predyspozycji danego przedmiotu. Język przedmiotów - nauka wysyłania czytelnych komunikatów do widza. Tworzenie krótkich etiud w konwencji teatru przedmiotu. Atmosfera, zabarwienia, uczucia i emocje, rytm, kompozycja, konflikt – znajomość podstawowych narzędzi aktorskich. Nazywanie i umiejętne wykorzystywanie atmosfery przedmiotu i atmosfery wypowiedzi scenicznej. W szczególnych warunkach możliwe przeprowadzenie części programu w trybie online. Semestr II Poszukiwanie różnych sposobów upodmiotowienia przedmiotów. Określenie tematu jako podstawy konstrukcji wypowiedzi scenicznej. Próba zrozumienia relacji aktora i przedmiotu na scenie. Grupowe dyskusje nad możliwościami teatru przedmiotu. Próba odnalezienia własnego, indywidualnego pojmowania teatru przedmiotu. Badanie autonomicznej specyfiki wybranej materii. Grupowa praca nad wypowiedzią sceniczną W szczególnych warunkach możliwe przeprowadzenie części programu w trybie online. |
Literatura: |
Michaił Antoni Czechow „O technice aktora” Piotr Damulewicz „Ewolucje programu w nauczaniu gry aktora przedmiotem na Wydziale Lalkarskim w Białymstoku – geneza, przemiany, stan obecny” J. Ch. Andersen „Baśnie” Henryk Jurkowski „Szkice z teorii teatru lalek” Bernarda Bielenia "Upodmiotowienie przedmiotu i uprzedmiotowienie aktora – proces przemiany na podstawie inscenizacji „Miriam” Olega Juriewa |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy (W) student: Rozumie zasady użycia i funkcjonowania przedmiotu jako środka wyrazu scenicznego a także rozumie problem scenicznego wykorzystywania ciała aktora w relacji z przedmiotem. (R_W06); Rozumie szeroką specyfikę teatru przedmiotu, dzięki czemu umiejętnie posługuje się różnymi konwencjami, tworząc małe wypowiedzi sceniczne z wykorzystaniem przedmiotów (R_W08); Zna i rozumie wzajemne relacje między teorią i praktyką tworzenia wypowiedzi scenicznych, a także wykorzystuje tę wiedzę do dalszego rozwoju artystycznego (R_W11); W zakresie umiejętności (U) student: Potrafi stworzyć własną wypowiedź sceniczną w oparciu o zdobytą wiedzę i własną, rozwiniętą osobowość twórczą (R_U01); Świadomie posługiwać się różnymi konwencjami i środkami wyrazu teatru przedmiotu w trakcie realizacji prac artystycznych (R_U03); Potrafi samodzielnie zrealizować własne wypowiedzi sceniczne w konwencji Teatru przedmiotu (R_U09); Zna zasady teatralnego ożywiania przedmiotów, umiejętnie posługuje się nimi na scenie i wie jak samodzielnie doskonalić warsztat w zakresie animacji przedmiotów (R_U10); Potrafi samodzielnie analizować i świadomie dobierać temat etiudy (R_U3, R_U4); Umie współdziałać i współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych; pełnić wiodącą rolę i koordynować pracę w grupie; podejmować ważne decyzje związane z koncepcją zespołowej wypowiedzi scenicznej (R_U07); Potrafi tworzyć ustne i pisemne wypowiedzi dotyczące omawianych zagadnień i projektów powstających w ramach zajęć w oparciu o zdobytą wiedzę teoretyczną (R_U12); W zakresie kompetencji społecznych (K) student: Jest gotów do wykorzystania nabytej wiedzy w celu formułowania sądów i rozwiązywania problemów poznawczych praktycznych; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści; także do trafnej samooceny i konstruktywnej krytyki innych osób (R_K01, R_K02, R_K03); Jest gotów do współpracy z partnerami, współtworząc, inicjując, organizując działania na najwyższym poziomie artystycznym (R_K06); Umie efektywnie pracować w grupie, sprawnie komunikuje się z zespołem, umiejętnie stawia zadania; organizuje pracę grupy (R_K10); Zna zasady etyki przynależnej artyście teatru (R_K08); Posiada bazę wiedzy i inspiracji do dalszego samorozwoju oraz inspirowania innych przez całe życie artystyczne(R_K05). |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: I sem. - Zaliczenie II sem. - Egzamin końcowy I sem. - Aktywny udział w zajęciach i dyskusjach podczas zajęć. - Rzetelna praca nad przygotowywaniem zadanej pracy poza godzinami zajęć. - Aktywny udział w wybranych ćwiczeniach proponowanych w trakcie zajęć. II sem. Aktywny udział w przygotowaniu koncepcji wspólnej wypowiedzi teatralnej Efekt końcowy całego przedstawienia Efektywność pracy w grupie Umiejętność podejmowania ważnych decyzji koncepcyjnych i koordynowania pracy grupy |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Maciej Cempura, Piotr Damulewicz, Mateusz Smaczny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL ćwiczenia - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT WSL-cw
ŚR CZ WSL-cw
PT |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Damulewicz, Daria Holovchanska, Mateusz Smaczny | |
Prowadzący grup: | Piotr Damulewicz, Daria Holovchanska, Mateusz Smaczny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL ćwiczenia - zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.