Seminarium reżyserskie 1. Literatura dla dzieci i młodzieży
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/RTL/SR01 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium reżyserskie 1. Literatura dla dzieci i młodzieży |
Jednostka: | Kierunek RTL rok III |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe RTL Przedmioty WSL/RTL rok III sem V |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Zajęcia o charakterze konwersatoryjnym mają na celu wypracowanie przez studentów indywidualnego warsztatu reżysera teatru lalek w zakresie wstępnego przygotowania i opisania koncepcji przyszłego spektaklu teatralnego skierowanego do odbiorcy dziecięcego/młodzieżowego. |
Pełny opis: |
Pierwszy etap pracy na seminarium stanowi wybór materiału spośród klasycznych pozycji prozy dziecięcej/młodzieżowej. Na przestrzeni zajęć prowadzone są rozmowy na temat wybranego materiału, omawiane szeroko rozumiane konteksty dotyczące jego tematyki, tła obyczajowego, biografii autora, kulturowych odniesień. Podczas dyskusji, w których biorą udział wszyscy uczestnicy zajęć wyłania się ogólna koncepcja przedstawienia. Zgodnie z umową zawartą na pierwszych zajęciach, może ona odbiegać od oryginału, traktując go jako inspirację. Celem jest bowiem dostosowanie klasycznych, archetypicznych opowieści do wrażliwości współczesnego odbiorcy, stworzenie twórczej, obfitej w znaczenia wypowiedzi, a nie jedynie zaprojektowanie scenicznego przeniesienia tekstu literackiego. Kiedy wyklarują się kierunki interpretacji wybranego materiału u poszczególnych studentów, do współpracy zaproszone zostaną uczestniczące w zajęciach studentki kierunku technologia teatru lalek. Studenci obu kierunków zobowiązani będą do odbywania spotkań w poszukiwaniu inspiracji wizualnych, a docelowo - wspólnej wizji plastycznej przedstawienia. Wyrobienie narzędzi niezbędnych do współpracy reżysera z osobami odpowiedzialnymi za warstwę wizualną przedstawienia jest jednym z celów zajęć seminaryjnych na semestrze V. Podlegający ocenie egzemplarz reżyserski powinien składać się z części badawczej zawierającej analizę materiału literackiego oraz towarzyszących mu kontekstów kulturowych oraz części interpretacji reżyserskiej składającej się z eksplikacji idei spektaklu, stworzenia planu zdarzeń, wyznaczenia miejsca i czasu akcji, określenia grupy docelowej odbiorców spektaklu, nazwania napędzającego fabułę konfliktu, opisu środków wyrazu scenicznego właściwych dla przekazania wyznaczonej idei (m.in. scenografia, kostiumy, animanty, muzyka, ruch sceniczny). W tym semestrze, ze względu na otwartą formułę podejścia do materiału wyjściowego, która w praktyce może wymagać współpracy z dramaturgiem, nie jest wymagane przygotowanie scenariusza przedstawienia, a jedynie opisu poszczególnych jego scen. Stworzenie adaptacji nie jest jednak wykluczone. Równolegle do pracy nad reżyserskimi koncepcjami spektakli skierowanych do widza dziecięcego/młodzieżowego, w procesie zajęć konwersatoryjnych omawiane będą teksty źródłowe z zakresu antropologii kulturowej, literaturoznawstwa, wiedzy o teatrze, performatyki, historii sztuki, psychologii a także reportażu. Bibliografię uzupełnią materiały audiowizualne prezentowane podczas zajęć. Interpretacja tych tekstów ma ułatwić studentom konieczne w zawodzie reżysera poruszanie się po świecie humanistyki, poszukiwanie kontekstów pogłębiających interpretację branego na warsztat materiału oraz budowanie złożonych znaczeniowo i estetycznie narracji. |
Literatura: |
1. Olga Tokarczuk, „Czuły narrator” (wykład noblowski) w: „Czuły narrator”, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2020, 2. Roland Barthes, „Światło obrazu. Uwagi o fotografii” (fragmenty), Wydawnictwo KR, Warszawa 1995, 3. Dorota Sajewska, „Studium i punctum. Wyspiański w garderobie teatralnej” w: „Obecność aktora. Wykłady otwarte”, Teatr Narodowy, Warszawa 2008, 4. Richard Schechner, „Performatyka. Wstęp” (fragmenty dot. liminalności i dramatu społecznego), Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych, Wrocław 2006, 5. Johan Huizinga, „Homo ludens” (fragmenty), Czytelnik, Warszawa 1985, 6. Roger Caillois, Gry i ludzie” (fragmenty), Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa 1997, 7. Michaił M. Bachtin, „Ludowe formy świąt karnawalowych” w: „Twórczość Franciszka Rabelais'go a kultura ludowa średniowiecza i renesansu”, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1975. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy (W) student: - rozumie rozszerzone zagadnienia obejmujące nauki humanistyczne; zna elementy dzieła scenicznego (R_W01), - rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji oraz dysponuje poszerzoną wiedzą, która pozwoli mu na zbudowanie kontekstu historycznego i kulturowego w dziele teatralnym (R_W04), - zna możliwości wykorzystania i mieszania konwencji i stylów przynależnych teatrowi lalek i żywego planu w celu uzyskania współczesnej wymowy dzieła artystycznego (R_W08), - rozumie wzajemne relacje między teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiów, a także wykorzystuje tę wiedzę do dalszego rozwoju artystycznego (R_W11), - rozumie istotę procesów kulturowych, posiada umiejętność rozpoznawania wybranych elementów kultury materialnej poszczególnych epok, obszarów i warstw społecznych (R_W14); W zakresie umiejętności (U) student: - potrafi dysponować wiedzą i umiejętnościami potrzebnymi do kreowania koncepcji artystycznych; prezentować wysoko rozwiniętą osobowość twórczą umożliwiającą ich tworzenie i realizację (R_U01), - potrafi zrozumieć istotę konstrukcji tekstu scenariusza, samodzielnie ocenić tekst literacki i możliwości jego wykorzystania w procesie budowania dzieła teatralnego z użyciem środków teatru lalek (R_U02), - umie wykorzystać nabyte doświadczenia w realizowaniu własnych działań artystycznych opartych na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania swej wyobraźni, intuicji i emocjonalności (R_U04), - potrafi współdziałać i współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych; pełnić wiodącą rolę w pracy w grupie (R_U07), - umie słuchać współpracowników i umie wykorzystywać ich uwagi dla realizacji wspólnego celu jakim jest spektakl teatralny (R_U08), - potrafi tworzyć ustne i pisemne wypowiedzi z zakresu sztuk teatralnych w oparciu o zdobytą wiedzę teoretyczną (R_U12); W zakresie kompetencji społecznych (K) student: - jest gotowy na sformułowanie konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób (R_K03), - jest gotowy do podjęcia refleksji na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą (R_K09). |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, napisanie egzemplarza reżyserskiego oraz uzyskanie pozytywnej oceny z obrony tegoż egzemplarza podczas ustnego egzaminu. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Helena Radzikowska, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Helena Radzikowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL wykład - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Malinowski, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Jacek Malinowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL wykład - egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.