Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Proseminarium reżyserskie IV

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSL/RTL/PR4-L
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Proseminarium reżyserskie IV
Jednostka: Kierunek RTL rok II
Grupy: Przedmioty kierunkowe RTL
Przedmioty WSL/RTL rok II sem IV
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Celem zajęć jest przygotowanie studentów do pracy nad egzemplarzami reżyserskimi, a także nabycie przez studenta umiejętności pisania eksplikacji reżyserskiej, w której zawarte będą oryginalne i przejrzyście określone założenia inscenizacyjne spektaklu teatralnego.

Pełny opis:

Eksplikacja to synonim tłumaczenia. W znaczeniu teatralnym eksplikacja reżyserska to kilkustronicowy tekst, w którym reżyser określa ogólny zamysł spektaklu teatralnego, jego przesłanie oraz opis wizji plastycznej.

W czasie zajęć przeanalizowana zostanie struktura i charakter eksplikacji reżyserskiej.

Studenci mają za zadanie przygotować kilka ćwiczebnych eksplikacji reżyserskich, w oparciu o różnorodne teksty i adaptacje.

Opisywane w eksplikacjach spektakle mają rozgrywać się w małych, kameralnych przestrzeniach, jak też w dużych salach widowiskowych.

W ćwiczeniach wykorzystywane będą niektóre wybrane metody i techniki heurystyczne, takie jak „burza mózgów” czy „mutacja i selekcja” w celu przybliżenia ich studentom drugiego roku, przed właściwymi zajęciami na roku trzecim. Dodatkowo w procesie dydaktycznym przewidziana jest lektura i wspólna analiza kilku tekstów teoretycznych poszerzających humanistyczne zaplecze osób studiujących, pokazujących wzajemne uzupełnianie się refleksji nad różnymi dziedzinami sztuki, a także związki teatru z rytuałem i performansem.

W prowadzeniu zajęć możliwa jest forma online jeśli będzie akceptowana przez wszystkich uczestników.

Literatura:

1. H. . Jurkowski – Dramaturgia teatru lalek

2. Z. Hubner - Sztuka reżyserii

3. Problemy teorii dramatu i teatru - red. J. Degler

4. Z. Strzelecki – Konwencje scenograficzne

5. K. Braun – Przestrzeń teatralna

6. J. Campbell - Bohater o tysiącu twarzy

7. O. Tokarczuk - Mowa noblowska, Czuły narrator

8. R. Barthes - Światło obrazu

9. V. Turner - Od rytuału do teatru

10. R. Schechner - Performatyka: wstęp

11. E. Fischer-Lichte - Estetyka performatywności

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy (W) student:

- czyta ze zrozumieniem i potrafi wykorzystać do swich rozważań teksty z zakresu teorii kultury (R_W01);

- umie dokonać wyboru tekstu dramatycznego, identyfikując jego stylistykę, historyczny kontekst i przesłanie (R_W04, R_W07);

- znając możliwości technik lalkowych właściwie przypisuje wybrany tekst danej technice (R_W06, R_W10).

W zakresie umiejętności (U) student:

- umie odczytać i twórczo interpretować tekst dramatyczny, proponuje przestrzeń sceniczną dla jego realizacji, wybiera odpowiedni, adekwatny styl gry aktorskiej (R_U02);

- potrafi określić charakter rozwiązań scenograficznych i styl muzyki użytej w przedstawieniu (R_U04).

W zakresie kompetencji społecznych (K) student:

- podejmując samodzielne twórcze decyzje jest otwarty na dyskusję, nie boi się poszukiwań alternatywnych rozwiązań w ramach heurystycznych ćwiczeń metodą „mutacja – selekcja”, jest nastawiony na stałą kreatywność (R_K01, R_K04).

Metody i kryteria oceniania:

IV sem. - 30 godz.; egzamin

Ocena aktywności w czasie zajęć, ocena wybranej eksplikacji przygotowanej w ciągu semestru.

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-13 - 2023-06-13
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL wykład ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marcin Bikowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WSL wykład ćwiczenia - egzamin

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-12 - 2024-05-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL wykład ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Honorata Mierzejewska-Mikosza
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WSL wykład ćwiczenia - egzamin

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-10 - 2025-05-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL wykład ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Helena Radzikowska
Prowadzący grup: Helena Radzikowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WSL wykład ćwiczenia - egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)