Proseminarium reżyserskie III
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | WSL/RTL/PR3-L |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Proseminarium reżyserskie III |
| Jednostka: | Kierunek RTL rok II |
| Grupy: |
Przedmioty kierunkowe RTL Przedmioty WSL/RTL rok II sem IV |
| Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
| Język prowadzenia: | Polski |
| Skrócony opis: |
Semestr letni jest kontynuacją zimowego: Zaznajomienie z terminologią teatralną i środkami wyrazowymi teatru (w tym teatru lalek), miejscem teatru lalek wśród sztuk wizualnych, historią i współczesnością zakresu obowiązków reżysera i współtwórców wypowiedzi teatralnej. Próba zbudowania egzemplarza reżyserskiego lub partytury teatralnej. |
| Pełny opis: |
Eksplikacja to synonim tłumaczenia. W znaczeniu teatralnym eksplikacja reżyserska to kilkustronicowy tekst, w którym reżyser określa ogólny zamysł spektaklu teatralnego, jego przesłanie oraz opis wizji plastycznej. W czasie zajęć przeanalizowana zostanie struktura i charakter eksplikacji reżyserskiej. W semestrze zimowym osoby studiujące będą realizować ćwiczenia w oparciu o różne teksty kultury mające na celu stworzenie podstaw koncepcji reżyserskiej. Jeden z pomysłów zostanie rozwinięty i powstanie z niego ćwiczebny egzemplarz reżyserski. W ćwiczeniach wykorzystywane będą niektóre wybrane metody i techniki heurystyczne, takie jak „burza mózgów” czy „mutacja i selekcja” w celu przybliżenia ich studentom drugiego roku, przed właściwymi zajęciami na roku trzecim. Dodatkowo w procesie dydaktycznym przewidziana jest lektura i wspólna analiza kilku tekstów teoretycznych poszerzających humanistyczne zaplecze osób studiujących, pokazujących wzajemne uzupełnianie się refleksji nad różnymi dziedzinami sztuki, a także związki teatru z rytuałem i performansem. Zajęcia są prowadzone stacjonarnie oraz w formule online. Prowadzący wskazuje jako dobrą praktykę nie korzystanie z narzędzi AI. W razie posługiwania się, studenci są zobowiązani do informowania o wykorzystaniu AI, zaznaczaniu stopnia ingerencji sztucznej inteligencji, oraz wyraźne oddzielanie treści wygenerowanych przez AI od własnej pracy intelektualnej. |
| Literatura: |
Literatura pomocnicza zależna od wyboru propozycji konstruowanego egzemplarza. Proponowana literatura: 1. H. . Jurkowski – Dramaturgia teatru lalek 2. Z. Hubner - Sztuka reżyserii 3. Problemy teorii dramatu i teatru - red. J. Degler 4. Z. Strzelecki – Konwencje scenograficzne 5. K. Braun – Przestrzeń teatralna 6. J. Campbell - Bohater o tysiącu twarzy 7.. B. Bettelheim- Cudowne i pożyteczne 8. W. Propp - Morfologia bajki 9. W. Kostecka- Baśń postmodernistyczna, przeobrażenia gatunku" 10. Karen Armstrong "Krótka historia mitu" |
| Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy (W) student: Zna klasyfikacje sztuk i usytuowanie teatru wśród sztuk wizualnych ( R_W02) Rozpoznaje, rozróżnia i nazywa konwencje, style i teorie współczesnego teatru (R_W06) Ma orientację w zakresie technik i technologii stosowanych w teatrze w ogóle, a w teatrze lalek w szczególności (R_W10) W zakresie umiejętności (U) student: Rozumie istotę konstrukcji partytury teatralnej zbudowanej w oparciu o tekst dramatyczny jak i o własny pomysł oparty na literaturze niedramatycznej lub tekstach autorskich (R_U02, R_U09) Umie swobodnie i fachowo wypowiadać się na temat różnych dziedzin działalności teatralnej (R_U12) W zakresie kompetencji społecznych (K) student: Jest zdolny do prezentowania zadań w precyzyjny i przystępny sposób (R_K10) Umie podejmować samodzielne prace wykazując się przy tym zdolnością elastycznego myślenia i otwarciem na uwagi współrealizatorów projektu (R_K01) Jest zdolny do konstruktywnej krytyki w stosunku do pomysłów i działań innych osób przy umiejętności wnikliwej samooceny (R_K02, R_K03) |
| Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: IV sem. - 30 godz., zaliczenie z oceną Kryteria oceny: obecność na zajęciach, aktywność, rozwój poszczególnych koncepcji, eksplikacja reżyserska na podstawie wybranego materiału. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)
| Okres: | 2023-02-13 - 2023-06-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
WSL wykład ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | (brak danych) | |
| Prowadzący grup: | Bogdan Michalik | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL wykład ćwiczenia - egzamin |
|
| Skrócony opis: |
Zaznajomienie z terminologią teatralną i środkami wyrazowymi teatru (w tym teatru lalek), miejscem teatru lalek wśród sztuk wizualnych, historią i współczesnością zakresu obowiązków reżysera i współtwórców wypowiedzi teatralnej. Próba zbudowania egzemplarza reżyserskiego lub partytury teatralnej. |
|
| Pełny opis: |
Semestr III i IV Na kanwie rozmów o historii reżyserii i scenografii w dziejach teatru, zaznajamianie z terminologią teatralną i zasobem środków wyrazowych teatru lalek oraz przygotowanie w formie zapisu fotograficznego scenariuszy etiud w konwencji teatru przedmiotu jako serii zdarzeń. Budowanie samodzielnego egzemplarza reżyserskiego dla uzgodnionego na początku semestru tekstu dramatycznego. Szczegółowa analiza utworów literackich : 1. J.P. Sartre " Przy drzwiach zamkniętych" 2. A Camus "Upadek" 3. I. Babel "Zmierzch " 4. T Różewicz" Kartoteka" 5. Dowolnie wybrana przez studentów pozycja literacka. |
|
| Literatura: |
Wprowadzenie do nauki o teatrze, t. I (sem. III) i t. II (sem. IV) w opr. Janusza Delgera oraz literatura pomocnicza zależna od wyboru propozycji konstruowanego egzemplarza. Literatura pomocnicza zależna od wyboru propozycji konstruowanego egzemplarza. |
|
| Uwagi: |
III sem. - Zaliczenie z oceną IV sem. - egzamin Obrona egzemplarza przed komisją III sem- 30 godz IV sem – 30 godz |
|
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)
| Okres: | 2024-02-12 - 2024-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT WSL-wcw
ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
WSL wykład ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | (brak danych) | |
| Prowadzący grup: | Bogdan Michalik | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL wykład ćwiczenia - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2025-02-10 - 2025-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WSL-wcw
PT |
| Typ zajęć: |
WSL wykład ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Rafał Szumski | |
| Prowadzący grup: | Rafał Szumski | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL wykład ćwiczenia - egzamin |
|
| Skrócony opis: |
W semestrze letnim 2024/2025 zajmujemy się analizą teksów dramatycznych pod kątem przygotowania tzw.: "egzemplarza reżyserskiego", a także tematem pamięci i tożsamości. |
|
| Pełny opis: |
W semestrze letnim 2024/2025 zajmujemy się analizą teksów dramatycznych pod kątem przygotowania tzw.: "egzemplarza reżyserskiego", a także tematem pamięci i tożsamości. Zajęcia zakończą się samodzielnym przygotowaniem egzemplarza reżyserskiego na podstawie wybranego tekstu dramatycznego. |
|
| Literatura: |
"Prześniona rewolucja" Andrzeja Ledera "Ludowa historia Polski" Adama Leszczyńskiego |
|
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
| Okres: | 2026-02-09 - 2026-05-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
WSL wykład ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Honorata Mierzejewska-Mikosza | |
| Prowadzący grup: | Honorata Mierzejewska-Mikosza | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL wykład ćwiczenia - egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie.
