Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Proseminarium reżyserskie II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSL/RTL/PR2-L
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Proseminarium reżyserskie II
Jednostka: Kierunek RTL rok I
Grupy: Przedmioty kierunkowe RTL
Przedmioty WSL/RTL rok I sem II
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Semestr II jest wprost kontynuacją semestru I., tak więc nadal obowiązują identyczne założenia ogólne. Różnicę stanowi pogłębienie omawianych w semestrze I. tematów, oraz znaczący wzrost stopnia trudności wynikający z doboru omawianych i analizowanych dramatów, jak również innych adaptowanych dla teatru form literackich (np. adaptacje na potrzeby teatru prozy czy poezji).

Z uwagi na niewielką liczbę studentów na tym kierunku, przewiduję w razie

potrzeby tryb indywidualnego prowadzenia poszczególnych studentów.

Zajęcia mogą odbywać się w trybie „on line”

Pełny opis:

Oprócz omawianych w semestrze I. tematów i zagadnień, w semestrze II

Wyjaśnione i omówione ze studentami będą następujące pojęcia:

estetyka w jakiej osadzony jest dany spektakl teatralny (wraz z całą gamą możliwości jak i konsekwencji jakie niesie ze sobą decyzja o zastosowaniu danej estetyki w planowanym spektaklu).

Style gry aktorskiej (w kontekście historycznym)

rodzaje dramatów (dramat klasyczny, dramat współczesny, tragedia, komedia, farsa klasyczna, farsa współczesna, komedia bulwarowa)

analiza dramatu pod kątem jego struktury dramaturgicznej

podział dramatu na sceny i określenie funkcji poszczególnych jego scen w dramacie

zagadnienia związane z przyjętą „poetyką spektaklu” (możliwości i konsekwencje zastosowania różnych poetyk)

funkcja muzyki w teatrze

Osobny rozdział edukacji studentów stanowić będą zagadnienia związane ze scenografią w teatrze.:

omówienie i wyjaśnienie studentom szeregu aspektów związanych z zagadnieniami związanymi ze scenografią zarówno w aspekcie historycznym, jak i w teatrze współczesnym

wypracowanie plastycznych założeń wstępnych

rozmowa ze scenografem

dobór estetyki

Próba analizy wybranych spektakli poprzez:

a. analizę historyczną

b. analizę psychologiczną

c. analizę filozoficzną

d. analizę antropologiczną

2. Konstruowanie zdarzeń teatralnych w oparciu o inspiracje literackie, plastyczne, muzyczne i inne

3. Omówienie funkcji reżysera, obowiązków i możliwości w dzisiejszym teatrze formy.

4. Próba stworzenia egzemplarza reżyserskiego w oparciu o wspólny zadany tekst- zaliczenie z oceną

Student pod kierunkiem pedagoga dokona analizy wybranego dramatu pod kątem budowania własnej koncepcji spektaklu.

Szczegółowa analiza dramatów:

"Śluby panieńskie" A. Fredro

"Wiśniowy sad" A. Czechow

omówienie przesłania oraz tematów występujących w tych dramatach

omówienie kilku przykładowych i możliwych ich interpretacji

przytoczenie przykładowych estetyk, w których bywają one osadzone w teatrach.

Literatura:

Nadal obowiązują wszystkie lektury podane w semestrze I., oraz następujące nowe pozycje:

„Konwencje scenograficzne” Z. Strzelecki

"Dramaturgia polskiego teatru lalek" H. Waszkiel

„Dramaturgia teatru lalek” H. Jurkowski

oraz uzupełniające:

"W pogoni za wielką rybą. Medytacja, świadomość i tworzenie" d. Lynch

"Architektura pola kreacji teatralnej" J. Rybarkiewicz

Dramaty (do przeczytania, analizy, omówienia i dyskusji):

"Śluby panieńskie" A. Fredro

"Wiśniowy sad" A. Czechow

"Serdeczny stary człowiek" K. Miłobędzka

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy (W) student:

jest wyposażony w podstawy wiedzy na temat kodów i znaków kulturowych służących do interpretacji materiału literackiego i niezbędnych do pracy nad egzemplarzem reżyserskim R_W02 R_W11

zna podstawowe pojęcia stosowane w procesie analizy reżyserskiej utworu literackiego dysponuje podstawowymi narzędziami umożliwiającymi mu posługiwanie się nabytą wiedzą w przestrzeni kontekstu literackiego, historycznego i filozoficznego w kontekście tworzenia własnych interpretacji i przetworzenia ich na język teatralny. R_W11

rozpoznaje wybrane elementy kultury materialnej poszczególnych epok w kontekście założonej interpretacji materiału literackiego opracowywanego pod kątem skonstruowania własnego egzemplarza reżyserskiego R_W04

W zakresie umiejętności (U) student:

rozumie istotę konstrukcji egzemplarza reżyserskiego R_U02

potrafi samodzielnie ocenić przydatność materiału literackiego wybranego do pracy nad koncepcją teatralną R_U02

potrafi samodzielnie podejmować decyzje odnośnie kompozycji przedstawienia zawartej w egzemplarzu reżyserskim R_U09

wykazuje orientację w różnorodności technik teatralnych w przekroju historycznym rozumie możliwości czerpania inspiracji teatralnych z filozofii, oraz różnych dziedzin sztuki R_U03

W zakresie kompetencji społecznych:

- wykazuje umiejętność samooceny R_K02

- jest gotów do wykorzystania nabytej wiedzy w celu formułowania

sądów R_K01

- jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści R_K01

Metody i kryteria oceniania:

II sem. –Zaliczenie z oceną

Ocena aktywności w trakcie zajęć na podstawie ilości opracowanych etiud, komentarzy na temat omawianych scenariuszy, na podstawie referatów wygłaszanych przez studentów oraz ocena wykonywanych na zajęciach i w domu ćwiczeń, zaliczenie z oceną prac semestralnych.

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-13 - 2023-06-13
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Honorata Mierzejewska-Mikosza
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WSL - dydaktyka - zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-12 - 2024-05-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jacek Malinowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WSL - dydaktyka - zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-10 - 2025-05-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Roman Pawłowski-Felberg
Prowadzący grup: Roman Pawłowski-Felberg
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WSL - dydaktyka - zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)