Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zadania aktorskie z przedmiotem

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSL/ATL/ZAZP-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0215) Muzyka i sztuki sceniczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zadania aktorskie z przedmiotem
Jednostka: Kierunek ATL rok I
Grupy: Przedmioty kierunkowe RTL
Przedmioty specjalności ATL
Przedmioty WSL/ATL rok I sem 1
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

 Kształcenie oraz rozwijanie wyobraźni

 Rozpoznawanie specyfiki teatru przedmiotu

 Poszukiwanie różnych sposobów ożywiania przedmiotów

 Nauka konstruowania etiudy przedmiotowej

 W szczególnych warunkach możliwe przeprowadzenie części programu w trybie online

Pełny opis:

Semestr I

 Upodmiotowienie przedmiotu

 Forma i treść przedmiotu.

 Nauka animacji – scenicznego ożywiania przedmiotów.

 Różne sposoby ożywiania przedmiotu - szukanie autonomicznych predyspozycji danego przedmiotu.

 Język przedmiotów - nauka wysyłania czytelnych komunikatów do widza.

 Tworzenie krótkich etiud w konwencji teatru przedmiotu.

 Atmosfera, zabarwienia, uczucia i emocje, rytm, kompozycja, konflikt – znajomość podstawowych narzędzi aktorskich.

 W szczególnych warunkach możliwe przeprowadzenie części programu w trybie online.

Semestr II

 Poszukiwanie różnych sposobów upodmiotowienia przedmiotów.

 Określenie tematu jako podstawy konstrukcji wypowiedzi scenicznej.

 Relacja aktora i przedmiotu na scenie.

 Grupowe dyskusje nad możliwościami teatru przedmiotu.

 Praca nad grupową wypowiedzią sceniczną

 Próba odnalezienia własnego, indywidualnego pojmowania teatru przedmiotu.

 Badanie autonomicznej specyfiki wybranej materii.

 W szczególnych warunkach możliwe przeprowadzenie części programu w trybie online.

Literatura:

 Michaił Antoni Czechow „O technice aktora”

 Piotr Damulewicz „Ewolucje programu w nauczaniu gry aktora przedmiotem na Wydziale Lalkarskim w Białymstoku – geneza, przemiany, stan obecny”

 J. Ch. Andersen „Baśnie”

 Henryk Jurkowski „Szkice z teorii teatru lalek”

 Bernarda Bielenia "Upodmiotowienie przedmiotu i uprzedmiotowienie aktora – proces przemiany na podstawie inscenizacji „Miriam” Olega Juriewa

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy (W) student:

 Rozumie specyfikę teatru przedmiotu, dzięki czemu umiejętnie posługuje się różnymi konwencjami teatru przedmiotu tworząc małe wypowiedzi sceniczne (SATL_W03);

 Rozumie zasady użycia i funkcjonowania przedmiotu jako środka wyrazu scenicznego a także rozumie problem scenicznego wykorzystywania własnego ciała w relacji z przedmiotem. (SATL_W02).

W zakresie umiejętności (U) student:

 Świadomie tworzy autorskie wypowiedzi sceniczne w oparciu o środki ekspresji teatru przedmiotu (SATL_U02);

 Potrafi samodzielnie zrealizować własne wypowiedzi sceniczne w konwencji Teatru przedmiotu (SATL_U04);

 Zna zasady teatralnego ożywienia przedmiotu, umiejętnie posługuje się nimi na scenie i wie jak samodzielnie doskonalić warsztat w zakresie animacji przedmiotów(SATL_U03).

W zakresie kompetencji społecznych (K) student:

 Funkcjonuje artystycznie z zachowaniem wszelkich zasad etyki obowiązujących w środowisku teatru ożywionej formy i innych działaniach artystycznych wykorzystujących nabyte kompetencje (SATL_K01)

 Podejmuje refleksję na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą. (SATL_K02)

Metody i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceniania:

I sem. - Zaliczenie

II sem. - Egzamin końcowy

I sem.

- Aktywny udział w zajęciach i dyskusjach podczas zajęć.

- Rzetelna praca nad przygotowywaniem zadanej pracy poza godzinami zajęć.

- Aktywny udział w ćwiczeniach proponowanych w trakcie zajęć.

II sem.

- Sprawność w tworzeniu wypowiedzi scenicznych w konwencji teatru przedmiotu.

- Sprawność w posługiwaniu się różnymi sposobami aktorskiego ożywiania przedmiotów.

- Wartość artystyczna przygotowanego pokazu egzaminacyjnego.

- Aktywna, etyczna i konstruktywna współpraca w grupie.

- Suma aktywności i postępów w obydwu semestrach.

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL - dydaktyka, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Maciej Cempura, Piotr Damulewicz, Mateusz Smaczny
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL - dydaktyka, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Cempura, Piotr Damulewicz, Daria Holovchanska, Agnieszka Makowska, Mateusz Smaczny
Prowadzący grup: Maciej Cempura, Piotr Damulewicz, Daria Holovchanska, Agnieszka Makowska, Mateusz Smaczny
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)