Zadania aktorskie z przedmiotem
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/ATL/ZAZP-L |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0215) Muzyka i sztuki sceniczne
|
Nazwa przedmiotu: | Zadania aktorskie z przedmiotem |
Jednostka: | Kierunek ATL Rok I |
Grupy: |
Przedmioty specjalności ATL Przedmioty WSL/ATL rok I sem 2 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Kształcenie oraz rozwijanie wyobraźni Rozpoznawanie specyfiki teatru przedmiotu. Uświadamianie różnych sposobów ożywiania przedmiotu Nauka konstruowania etiudy przedmiotowej W szczególnych warunkach możliwe przeprowadzenie części programu w trybie online |
Pełny opis: |
GRUPY A i B Semestr I Tworzenie wypowiedzi teatralnych w konwencji teatru przedmiotu Określanie tematu jako podstawy konstrukcji wypowiedzi scenicznej. Klasyfikacja przedmiotów - zasady Język przedmiotów - nauka wysyłania czytelnych komunikatów do widza. Forma i treść przedmiotu Sposoby ożywiania przedmiotu - szukanie autonomicznego życia przedmiotów Szukanie atmosfery przedmiotu i atmosfery wypowiedzi artystycznej W szczególnych warunkach możliwe przeprowadzenie części programu w trybie online Semestr II Tworzenie monografii, czyli scenicznego badania wybranej formy i tematu. Praca w grupie. Poszukiwanie różnorodnych scenicznych możliwości wybranej materii. Próby wyczerpania podjętego tematu poprzez różnorodne ujęcie go na scenie. Grupowe dyskusje nad wybranym problemem. W szczególnych warunkach możliwe przeprowadzenie części programu w trybie online GRUPY C i D Semestr I Forma i treść przedmiotu. Nauka animacji – scenicznego ożywiania przedmiotów. Różne sposoby ożywiania przedmiotu - szukanie autonomicznych predyspozycji danego przedmiotu. Język przedmiotów - nauka wysyłania czytelnych komunikatów do widza. Tworzenie krótkich etiud w konwencji teatru przedmiotu. Rytm, kompozycja, mikrokonflikt... – aktorskie aspekty tworzenia dramaturgii etiudy. Nazywanie i umiejętne wykorzystywanie atmosfery przedmiotu i atmosfery wypowiedzi scenicznej. W szczególnych warunkach możliwe przeprowadzenie części programu w trybie online. Semestr II Poszukiwanie niekonwencjonalnych sposobów ożywiania przedmiotów. Określenie tematu jako podstawy konstrukcji wypowiedzi scenicznej. Relacja aktora i przedmiotu na scenie. Upodmiotowienie przedmiotu bez konieczności animowania go w klasycznym rozumieniu. Grupowe dyskusje nad możliwościami teatru przedmiotu. Próba odnalezienia własnego, indywidualnego pojmowania teatru przedmiotu. Badanie autonomicznej specyfiki wybranej materii. W szczególnych warunkach możliwe przeprowadzenie części programu w trybie online. |
Literatura: |
Michaił Antoni Czechow „O technice aktora” Piotr Damulewicz „Ewolucje programu w nauczaniu gry aktora przedmiotem na Wydziale Lalkarskim w Białymstoku – geneza, przemiany, stan obecny” J. Ch. Andersen „Baśnie” Henryk Jurkowski „Szkice z teorii teatru lalek” Bernarda Bielenia "Upodmiotowienie przedmiotu i uprzedmiotowienie aktora – proces przemiany na podstawie inscenizacji „Miriam” Olega Juriewa Mateusz Smaczny "Świadomość ciała aktora lalkarza" |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy (W) student: Rozumie specyfikę teatru przedmiotu, dzięki czemu umiejętnie posługuje się różnymi konwencjami teatru przedmiotu tworząc małe wypowiedzi sceniczne (SATL_W03); Zna możliwości teatru przedmiotu w teorii i w praktyce (SATL_W01); Rozumie zasady użycia i funkcjonowania przedmiotu jako środka wyrazu scenicznego a także rozumie problem scenicznego komponowania własnego ciała w korespondencji z przedmiotem. (SATL_W02). W zakresie umiejętności (U) student: Świadomie tworzy autorskie wypowiedzi sceniczne w oparciu o środki ekspresji teatru przedmiotu (SATL_U02); Potrafi samodzielnie realizować własne wypowiedzi sceniczne w konwencji Teatru przedmiotu (SATL_U04); Zna zasady teatralnego ożywienia przedmiotu, umiejętnie posługuje się nimi na scenie i wie jak samodzielnie doskonalić warsztat w zakresie animacji przedmiotów(SATL_U03). W zakresie kompetencji społecznych (K) student: Łączy zdobytą wiedzę i umiejętności wykorzystując ją przy tworzeniu własnych wypowiedzi scenicznych (K_K03); Funkcjonuje jako artysta z zachowaniem wszelkich zasad etyki obowiązujących w środowisku teatralnym, skutecznie odnajduje się w pracy w grupie i rozumie problem odpowiedzialności zbiorowej (K_K08); Podejmuje refleksję na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą (SATL_K02); Wykorzystuje doświadczenia zdobyte podczas procesu kształcenia w jasnym formułowaniu sądów i oczekiwań wobec partnerów scenicznych; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści (K_K01); Analizuje i wyciąga wnioski z aktów twórczych w społecznym, naukowym i etycznym aspekcie (K_K10). |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: I sem. - Zaliczenie II sem. - Egzamin końcowy I sem. - Aktywny udział w zajęciach i dyskusjach podczas zajęć. - Rzetelna praca nad przygotowywaniem zadanej pracy poza godzinami zajęć. - Aktywny udział w ćwiczeniach proponowanych w trakcie zajęć. II sem. - Sprawność w tworzeniu wypowiedzi scenicznych w konwencji teatru przedmiotu. - Sprawność w posługiwaniu się różnymi sposobami aktorskiego ożywiania przedmiotów. - Wartość artystyczna przygotowanego pokazu egzaminacyjnego. - Aktywna praca w grupie. - Suma aktywności i postępów w obydwu semestrach. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-06-02 |
![]() |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Damulewicz, Marta Rau, Mateusz Smaczny | |
Prowadzący grup: | Piotr Damulewicz, Mateusz Smaczny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-15 - 2021-06-02 |
![]() |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Damulewicz, Marta Rau, Mateusz Smaczny | |
Prowadzący grup: | Piotr Damulewicz, Mateusz Smaczny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semsetr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-14 - 2022-06-05 |
![]() |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Damulewicz, Marta Rau, Mateusz Smaczny | |
Prowadzący grup: | Piotr Damulewicz, Mateusz Smaczny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-13 - 2023-05-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Damulewicz, Marta Rau, Mateusz Smaczny, Mateusz Stasiulewicz, Maciej Zalewski | |
Prowadzący grup: | Piotr Damulewicz, Mateusz Smaczny, Mateusz Stasiulewicz, Maciej Zalewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.