Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria teatru lalek

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSL/ATL/TTL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoria teatru lalek
Jednostka: Kierunek ATL rok III
Grupy: Przedmioty podstawowe ATL
Przedmioty WSL/ATL rok III sem 5
Punkty ECTS i inne: 1.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Celem zajęć jest przedstawienie kwestii związanych z refleksją teoretyczną na temat teatru, w szczególności zaś teatru lalek. Zapoznanie się z refleksją teoretyczną na temat sztuki teatralnej ma stworzyć studentowi perspektywę historyczną i tematyczną pozwalającą na podjęcie swobodnych i efektywnych rozważań nad tworzoną przez siebie sztuką.

Pełny opis:

Zajęcia poświęcone są refleksji teoretycznej nad teatrem, ze szczególnym uwzględnieniem teatru lalek. W ich trakcie omówione zostaną podstawowe teksty, stanowiące przykład refleksji nad istotą, zaletami oraz kontekstem funkcjonowania sztuki lalkarskiej, jak też postulowanego jej wpływu na teatr żywoplanowy. Przedstawione również będą sylwetki ich autorów, praktyków oraz teoretyków, jak też przeanalizowana geneza oraz kontekst ich fascynacji lalkami jako środkiem wyrazu. Istotna część zajęć dotyczyć będzie zagadnień związanych ze stosunkiem różnego rodzaju czynników, świeckich i duchownych, do profesji aktora. W pierwszej kolejności omówione zostaną przejawy negatywnych postaw wobec ludzi teatru, jak też argumenty wysuwane w różnych okresach historycznych przeciw sztuce teatru. Kolejnym elementem zajęć będzie refleksja nad przejawami fascynacji lalkami i teatrem lalek wśród artystów innych rodzajów sztuk, malarzy, rzeźbiarzy, twórców instalacji itp.

Zestaw zagadnień podejmowanych w trakcie zajęć:

1. Zarys historyczny refleksji nad teorią teatru lalek.

2. Stosunek do profesji aktora w dawnych wiekach

3. Animowane wyobrażenia w sferze sacrum. Religijne konotacje teatru lalek

4. W poszukiwaniu aktora idealnego. Samuel Foote i Heinrich von Kleist

5. Edward Gordon Craig i teoria nad-marionety.

6. Maurice Maeterlinck, Alfred Jarry, Wsewolod Meyerhold, Leon Schiller

7. Zalecenia dla aktorów: gra zimna czy gorąca?

8. Antonin Artaud. Koncepcja teatru i gry aktorskiej

9. Bauhaus, Fortunato Depero, Alexandra Exter, Paul Klee, Fernand Leger – lalka w świadomości artystów awangardy XX wieku

10. Polscy artyści plastycy i ich pojmowanie teatru lalek: Jan Berdyszak, Andrzej Pawłowski

11. Teatr przedmiotu

12. Sztuka aktora teatru lalek - Siergiej Obrazcow, E. Speransky

13. Teatr lalek jako źródło inspiracji

Jeśli zajdzie taka potrzeba - istnieje możliwość prowadzenia przedmiotu on-line.

Literatura:

1. Edward Gordon Craig, O sztuce teatru, wybór: Grzegorz Sinko, tłum.: Maria Skibniewska, wstęp i noty: Zygmunt Hübner, Warszawa 1964

2. Denis Diderot, Paradoks o aktorze, w: idem, Paradoks o aktorze i inne utwory, przełożył i wstępem opatrzył Jan Kott, Warszawa 1958, s. 27-104

3. Heinrich von Kleist, O teatrze marionetek, „Teatr Lalek”, 1970

4. Henryk Jurkowski, Szkice z teorii teatru lalek, Łódź 1993

5. Henryk Jurkowski, Lalki w rytuale, „Konteksty”, nr 2 (241), 1998, s. 35-45

6. Henryk Jurkowski, Metamorfozy teatru lalek w XX wieku, Warszawa 2002

7. Henryk Jurkowski, Aktor w roli demiurga, Warszawa 2006

8. Leszek Kolankiewicz, Święty Artaud, Warszawa 1988

9. Kamil Kopania, Późnośredniowieczne i barokowe krucyfiksy animowane, „Teatr Lalek”, nr 2 (77), 2004, s. 40-46

1. Marie-Antoinette Allevy-Viala, “Wesele” w laboratorium teatru “Art et Action” w Paryżu, “Pamiętnik Teatralny”, z. 3-4, 1958

2. Kazimierz Braun, Wielka reforma teatru w Europie, Wrocław 1984

3. Edward Gordon Craig, Lalki i poeci (fragmenty), przekład: Henryk Jurkowski, „Teatr Lalek”, nr 1, 1970, s. 17

4. Samuel Foote, Tragedia modna, przekład: Henryk Jurkowski, w: Henryk Jurkowski (wybór i opracowanie), Antologia klasycznych tekstów teatru lalek. Renesans – Barok – Romantyzm, Wrocław 1999, s. 123-131

5. H. Gajewska (red.), Jan Berdyszak. Prace 1960-2006, Poznań 2006

6. Agnieszka Jelewska, Craig. Mit sztuki teatru, Warszawa 2007, szczególnie s. 150-179

7. Henryk Jurkowski, Aktor i jego nieożywiony sobowtór, „Didaskalia”, nr 43/44, 2001

8. Henryk Jurkowski, Sacre rappresentazioni, "Teatr Lalek", nr 1-2 (84-85), 2006, s. 2-14

9. Kamil Kopania, Teatr lalek, Bauhaus, Richard Teschner, Kineformy. Kilka uwag na temat wczesnej twórczości Andrzeja Pawłowskiego, "Kwartalnik Filmowy", nr 39-40, jesień-zima 2002, s. 255-262 [xero w bibliotece AT]

10. Kamil Kopania, „Rood of Grace” z opactwa cystersów w Boxley, „Barok. Historia – Literatura – Sztuka”, nr XI/2 (22), 2004, s. 119-129 [xero w bibliotece AT]

11. Kamil Kopania, Teatr paraliturgiczny hrabiego Józefa Augusta Ilińskiego, "Teatr Lalek", nr 1-2 (84-85), 2006, s. 15-22

12. Ewa Miodońska-Brooks, Sami swoi, polska szopa... W kręgu kontekstów kulturowych „Wesela” Wyspiańskiego, w: Dramat i teatr narodów słowiańskich w XX wieku, Wrocław 1979

13. Siergiej Obrazcow, Moja profesja, Kraków 1961

14. Antoine François Riccoboni, Sztuka teatru, przekład i opracowanie Marek Dębowski, Gdańsk 2005

15. Violetta Sajkiewicz, Przestrzeń animowana, Katowice 2000

16. E. Speransky, Aktor teatru lalek, „Teatr Lalek”, nr 35, 1966

17. E. Speransky, Kim jest aktor lalkarz?, „Teatr Lalek”, nr 37-38, 1966

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy (W) student:

posiada gruntowną znajomość zagadnień związanych z teorią teatru lalek; poszerza zakres tej wiedzy poprzez indywidualną pracę i poszukiwania (K_W01)

w pogłębionym stopniu zna i rozumie teorie naukowe właściwe dla badań nad teatrem lalek oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań (K_W02)

posiada wiedzę, która umożliwia mu działanie sceniczne ze świadomością kontekstu teorii teatru lalek oraz fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji (K_W04)

zna i rozumie podstawowe linie rozwojowe teorii teatru lalek w różnych okresach historycznych oraz zna fachową literaturę w tej dziedzinie (K_W07)

W zakresie umiejętności (U) student:

rozumie istotę teorii teatru lalek, samodzielnie ocenia, mając podbudowę teoretyczną, dzieła sztuki teatralnej i możliwości ich wykorzystania w procesie budowy własnego dzieła teatralnego z użyciem środków teatru lalek (SATL_U01)

tworzy rozbudowane pisemne i ustne wypowiedzi z zakresu teorii teatru lalek w oparciu o wiedzę teoretyczną zdobytą w procesie kształcenia, także w języku obcym (SATL_U05)

W zakresie kompetencji społecznych student:

analizuje rozważania z zakresu teorii teatru lalek pod kątem możliwości ich adaptacji, kompilacji czy innych zabiegów dotyczących konstruowania tekstu dla potrzeb zamierzonych koncepcji artystycznych (K_U02)

rozumie i odczuwa potrzebę rozwoju i poszerzania własnej wiedzy, umiejętności i sprawności; przekazuje ją i wykorzystuje w pracy zespołowej przy projektach artystycznych (K_K02)

Metody i kryteria oceniania:

Semestr V - zaliczenie z oceną

1. Na podstawie obecności i aktywności na zajęciach (ocena umiejętności krytycznej analizy omawianego materiału, aktywność w dyskusji), 30%

2. Kolokwium sprawdzające znajomość omawianych zagadnień, 70%

Dozwolone są 2 nieobecności nieusprawiedliwione. W przypadku większej liczby nieobecności student nie zostanie dopuszczony do zaliczenia. Warunkiem otrzymania oceny końcowej jest spełnienie wszystkich wymogów zaliczenia, tj. wykonanie wszystkich zadań cząstkowych.

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/19" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-01-12
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Kopania, Marta Rau
Prowadzący grup: Kamil Kopania
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WSL wykład - zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2019/20" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-01-27
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Kopania, Marta Rau
Prowadzący grup: Kamil Kopania
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WSL wykład - zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-03-12
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Kopania, Marta Rau
Prowadzący grup: Kamil Kopania
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Kopania, Marta Rau
Prowadzący grup: Kamil Kopania
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Kopania, Marta Rau
Prowadzący grup: Kamil Kopania
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Kopania, Marta Rau
Prowadzący grup: Kamil Kopania
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)