Podstawy pracy nad rolą
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/ATL/SDPnR |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0215) Muzyka i sztuki sceniczne
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy pracy nad rolą |
Jednostka: | Kierunek ATL rok III |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe ATL Przedmioty WSL/ATL rok III sem 5 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem nauczania przedmiotu jest pogłębienie umiejętności aktorskich studenta w wykorzystaniu pełni ekspresji i indywidualności aktorskiej. Budowaniu podstaw pracy nad rolą i pogłębieniu pracy nad dialogiem służyć ma poznanie kolejnych stylistyk gry aktorskiej. |
Pełny opis: |
Semestr V i VI Teoretyczne umiejętności: 1. analiza dramatu 2. analiza postaci: cechy, charakter, wykształcenie, zachowanie, poglądy, złożoność psychologiczna, relacje, konflikty, niespójności, okoliczności, działania, więzi lub ich brak, relacje, układ więzi, cel, przeszkody, Praktyczne umiejętności: - budowanie postaci; wybór środków, składowych psychicznych i fizycznych - kształtowania jej charakteru, - tworzenie świadomości postaci - tworzenie jej sposobu myślenia - tworzenie relacji z innymi, z przestrzenią - świadomość kanałów komunikacyjnych i właściwy, spójny, ich dobór - tworzenie życia postaci, jej dramaturgi w przestrzeni, za pomocą różnych środków; werbalnych, niewerbalnych, - swoboda i świadomość improwizacyjna - praktykowanie procesu jako postawy poszukującej, twórczej i kreatywnej |
Literatura: |
1. „Praca aktora nad rolą” Konstantin Stanisławski, przekład Jerzy Czech 2. „Praca aktora nad sobą” tom I, Konstantin Stanisławski, przekład Jerzy Czech 3. „Praca aktora nad sobą” tom II, Konstantin Stanisławski, przekład Jerzy Czech 1. „Pusta przestrzeń” Peter Brook, przekład Witold Kalinowski 2. ”Przeciw konwencjom” Marta Fik 3. ”Naga scena” Jacques Copeau, przekład Maria Skibniewska 4. „Poszukiwania” Jewgienij Wachtangow, przekład Henryk Bieniewski 5. ”Dzieło sztuki żywej” Adolphe Appia, przekład Janina Hera, Leszek Kossobudzki, Halina Szymańska 6. ”Przeciw interpretacji i inne eseje” Susan Sontag, przekład Małgorzata Pasicka, Anna Skucińska, Dariusz Żukowski |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy: Wnikliwa analiza literacka, osadzenie w epoce, analiza dramaturgiczna dramatu, występujących postaci, konteksty kulturowe, historyczne, osadzenie w tradycji, aktualność, [K_WO3] [K_WO5] świadomość możliwości środków i narzędzi gry aktorskiej do wyznaczonego celu interpretacyjnego, zakres pola inspiracji, [K_WO8] [K_WO11] W zakresie umiejętności: samodzielne wyznaczenie pola, zakresu improwizacji i jej kierunku [K_UO2][K_UO4] wykorzystuje w pełni techniki aktorskie werbalne i niewerbalne [K_UO6] świadome i kreacyjnie wykorzystywanie teoretycznego przygotowania do projektu artystycznego [K_UO8] W zakresie kompetencji społecznych: umiejętność dzielenia się zebranym doświadczeniem, wiedzą i kreatywnością z współtwórcami w procesie tworzenia wspólnego dzieła [K_KO2] umiejętność pracy na wysokim poziomie zaangażowania, dyskusji, sporu, umiejętność korzystania ze zjawisk emocjonalnych (napięcia, stresu, pasji) w myśleniu procesowym w trybie indywidualnym i zespołowym [K_KO5] umiejętność zachowania twórczej, otwartej postawy w momentach kryzysowych, różnicy zdań, poglądów, napotkanych trudności twórcza samokrytyczna postawa bycia w procesie [K_KO6] umiejętność wyciągania wniosków, dokonywania analizy w zakresie procesu twórczego, własnego rozwoju indywidualnego a także procesu grupowego pozostałych twórców uczestniczących w projekcie [K_KO10] |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie Egzamin w semestrze V i VI egzamin praktyczny forma prezentacji scenicznej utworu (etiudy) przed komisją egzaminacyjną |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Bikowski, Łukasz Lewandowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.