Podstawy sztuki animacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/ATL/PSA-Z |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0215) Muzyka i sztuki sceniczne
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy sztuki animacji |
Jednostka: | Kierunek ATL rok I |
Grupy: |
Przedmioty specjalności ATL Przedmioty WSL/ATL rok I sem 1 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
2.50
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest: • Zapoznanie studentów z zasadami działania formą plastyczną w postaci lalki, dłoni, części ciała potraktowanej przedmiotowo, materiału, przedmiotu • Nabycie umiejętności świadomego posługiwania się techniką animacyjną w trakcie działań artystycznych - uzewnętrznienie i przeniesienie na formę emocji i procesu myślenia • Rozpoznanie specyfiki teatru lalek • Rozwijanie osobowości artystycznej umożliwiającej tworzenie, realizowanie i wyrażanie koncepcji artystycznej • Rozwijanie wyobraźni i wrażliwości • Budowanie najprostszej wypowiedzi artystycznej (etiuda sceniczna)indywidualnej i zbiorowej W wyjątkowych okolicznościach dopuszcza się możliwość prowadzenia zajęć i dostosowania ich formy do pracy online na wniosek wykładowcy po akceptacji Dziekana. W przypadku zajęć online może ulec zmianie zakres materiału, który student jest zobligowany zrealizować, jak np. tworzenie etiud zbiorowych. |
Pełny opis: |
Semestr I 1. Poszukiwanie sposobu użycia części ciała (np. dłoni) jako: postaci, symbolu, materiału plastycznego; 2. Poszukiwanie nowych form wyrazu pozwalające na zdobywanie własnych doświadczeń w zakresie animacji; 3. Ćwiczenia animacyjne: kontakt wzrokowy, myśl i emocje, rytm i zmiany rytmu jako wyraz emocji i tematów, pozowanie jako wyraz stanu emocjonalnego itp. 4. Budowanie etiud w oparciu o improwizacje na zadane tematy; 5. Różne funkcje animatora i sposoby współistnienia formy i prowadzącego; 6. Tworzenie etiud zbiorowych; Semestr II 1. Forma plastyczna jako punkt wyjściowy do tematu wypowiedzi scenicznej; 2. Temat jako punkt wyjścia do stworzenia etiudy, dobranie adekwatnej formy plastycznej do tematu etiudy; 3. Konstruowanie dramaturgii etiudy i stworzenie krótkiej wypowiedzi scenicznej; 4. Opanowanie techniki animacji wybraną formą plastyczną; 5. Budowanie charakterów postaci 6. Przenoszenie myśli i emocji na formę lalkową |
Literatura: |
Jerzy Afanasjew „Sezon kolorowych chmur” Henryk Jurkowski, Henryk Ryl, Jan Sztaudynger, „Od szopki do teatru lalek” Henryk Jurkowski Dzieje teatru lalek materiały filmowe udostępniane w trakcie zajęć |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy (W) student: rozumie specyfikę teatru lalek; (SATL_W05) zna formy i techniki używane w teatrze lalek;(SATL_W04 ) rozumie zasady działania na scenie lalki( formy plastycznej) i współdziałania aktora i lalki;(SATL_W03) W zakresie umiejętności (U) student: zna zasady animacji i potrafi je zastosować w pracy scenicznej; (SATL_U02) potrafi skonstruować etiudę z użyciem formy plastycznej jako autorską wypowiedź sceniczną; (SATL_U04) potrafi przenieść emocje na formę;(SATL_U03) posiada umiejętność wielokrotnego powtarzania sytuacji scenicznej podpartej określonym stanem emocjonalnym; (SATL_U03) twórczo poszukuje nowych sposobów na działanie lalką;(SATL_U04) W zakresie kompetencji społecznych (K) student: potrafi pracować samodzielnie (SATL_K01) potrafi nazwać i weryfikować popełniane błędy (SATL_K01) rozumie pojęcie zespołowości i odpowiedzialności za proces tworzenia i prezentacji wypowiedzi artystycznej oraz potrafi tę wiedzę wykorzystać (SATL_K01, SATL_K02) potrafi przygotować się do prezentacji publicznej (SATL_K01) |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena aktywności w trakcie zajęć, stopień przygotowania do zajęć, ocena wykonywanych na zajęciach ćwiczeń, ocena efektów pracy zespołowej, ocena prezentacji scenicznej etiudy przed komisją egzaminacyjną. W ocenie końcowej uwzględniana będzie również umiejętność pracy w grupie i umiejętność stosowania podstaw etyki zawodowej w pracy aktora. Warunkiem zaliczenia jest obecność na minimum 50% zajęć. I semestr – zaliczenie - warunkiem uzyskania zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, ocena przygotowania do kolejnych zajęć, stopień zaangażowania oraz widoczny rozwój umiejętności w rozumieniu zasad działania formą; zaliczenie może mieć formę pokazu przygotowanych etiud lub lekcji otwartej; II semestr - egzamin przed komisją egzaminacyjną - prezentacja etiud autorskich z użyciem formy plastycznej; |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-01-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Wiesław Czołpiński, Marta Rau | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WOT - dydaktyka - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-07 - 2018-05-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Wiesław Czołpiński, Marta Rau | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL ćwiczenia - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-01-12 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Dojlidko, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Jacek Dojlidko, Marta Rau | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest: • Zapoznanie studentów z zasadami działania formą plastyczną w postaci lalki, dłoni, części ciała potraktowanej przedmiotowo, materiału, przedmiotu • Nabycie umiejętności świadomego posługiwania się techniką animacyjną w trakcie działań artystycznych - uzewnętrznienie i przeniesienie na formę emocji i procesu myślenia • Rozpoznanie specyfiki teatru lalek • Rozwijanie osobowości artystycznej umożliwiającej tworzenie, realizowanie i wyrażanie koncepcji artystycznej • Rozwijanie wyobraźni i wrażliwości • Budowanie najprostszej wypowiedzi artystycznej (etiuda sceniczna)indywidualnej i zbiorowej |
|
Pełny opis: |
Semestr I 1. Poszukiwanie sposobu użycia części ciała (np. dłoni) jako: postaci, symbolu, materiału plastycznego; 2. Poszukiwanie nowych form wyrazu pozwalające na zdobywanie własnych doświadczeń w zakresie animacji; 3. Ćwiczenia animacyjne: kontakt wzrokowy, myśl i emocje, rytm i zmiany rytmu jako wyraz emocji i tematów, pozowanie jako wyraz stanu emocjonalnego itp. 4. Budowanie etiud w oparciu o improwizacje na zadane tematy; 5. Różne funkcje animatora i sposoby współistnienia formy i prowadzącego; 6. Tworzenie etiud zbiorowych; |
|
Literatura: |
Jerzy Afanasjew „Sezon kolorowych chmur” Henryk Jurkowski, Henryk Ryl, Jan Sztaudynger, „Od szopki do teatru lalek” |
|
Uwagi: |
Na ocenę semestralną składają się: ocena aktywności w trakcie zajęć, stopień przygotowania do zajęć, ocena wykonywanych na zajęciach ćwiczeń, ocena efektów pracy zespołowej, ocena prezentacji scenicznej etiudy przed komisją egzaminacyjną. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-06 - 2019-05-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Dojlidko, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Jacek Dojlidko, Marta Rau | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL ćwiczenia - egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest: • Zapoznanie studentów z zasadami działania formą plastyczną w postaci lalki, dłoni, części ciała potraktowanej przedmiotowo, materiału, przedmiotu • Nabycie umiejętności świadomego posługiwania się techniką animacyjną w trakcie działań artystycznych - uzewnętrznienie i przeniesienie na formę emocji i procesu myślenia • Rozpoznanie specyfiki teatru lalek • Rozwijanie osobowości artystycznej umożliwiającej tworzenie, realizowanie i wyrażanie koncepcji artystycznej • Rozwijanie wyobraźni i wrażliwości • Budowanie najprostszej wypowiedzi artystycznej (etiuda sceniczna)indywidualnej i zbiorowej |
|
Pełny opis: |
Semestr II 1. Forma plastyczna jako punkt wyjściowy do tematu wypowiedzi scenicznej; 2. Temat jako punkt wyjścia do stworzenia etiudy, dobranie adekwatnej formy plastycznej do tematu etiudy; 3. Konstruowanie dramaturgii etiudy i stworzenie krótkiej wypowiedzi scenicznej; 4. Opanowanie techniki animacji wybraną formą plastyczną; 5. Budowanie charakterów postaci 6. Przenoszenie myśli i emocji na formę lalkową |
|
Literatura: |
Jerzy Afanasjew „Sezon kolorowych chmur” Henryk Jurkowski, Henryk Ryl, Jan Sztaudynger, „Od szopki do teatru lalek” |
|
Uwagi: |
Na ocenę końcową składa się: ocena aktywności w trakcie zajęć, stopień przygotowania do zajęć, ocena wykonywanych na zajęciach ćwiczeń, ocena efektów pracy zespołowej, ocena prezentacji scenicznej etiudy przed komisją egzaminacyjną. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-01-27 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Dojlidko, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Jacek Dojlidko, Marta Rau | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest: • Zapoznanie studentów z zasadami działania formą plastyczną w postaci lalki, dłoni, części ciała potraktowanej przedmiotowo, materiału, przedmiotu • Nabycie umiejętności świadomego posługiwania się techniką animacyjną w trakcie działań artystycznych - uzewnętrznienie i przeniesienie na formę emocji i procesu myślenia • Rozpoznanie specyfiki teatru lalek • Rozwijanie osobowości artystycznej umożliwiającej tworzenie, realizowanie i wyrażanie koncepcji artystycznej • Rozwijanie wyobraźni i wrażliwości • Budowanie najprostszej wypowiedzi artystycznej (etiuda sceniczna)indywidualnej i zbiorowej |
|
Pełny opis: |
Semestr I 1. Poszukiwanie sposobu użycia części ciała (np. dłoni) jako: postaci, symbolu, materiału plastycznego; 2. Poszukiwanie nowych form wyrazu pozwalające na zdobywanie własnych doświadczeń w zakresie animacji; 3. Ćwiczenia animacyjne: kontakt wzrokowy, myśl i emocje, rytm i zmiany rytmu jako wyraz emocji i tematów, pozowanie jako wyraz stanu emocjonalnego itp. 4. Budowanie etiud w oparciu o improwizacje na zadane tematy; 5. Różne funkcje animatora i sposoby współistnienia formy i prowadzącego; 6. Tworzenie etiud zbiorowych; |
|
Literatura: |
Jerzy Afanasjew „Sezon kolorowych chmur” Henryk Jurkowski, Henryk Ryl, Jan Sztaudynger, „Od szopki do teatru lalek” Marta Rau "Ręce mówią. Od gestu do teatru rąk" |
|
Uwagi: |
Na ocenę semestralną składają się: ocena aktywności w trakcie zajęć, stopień przygotowania do zajęć, ocena wykonywanych na zajęciach ćwiczeń, ocena efektów pracy zespołowej, ocena prezentacji scenicznej etiudy przed komisją egzaminacyjną. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-03-12 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiesław Czołpiński, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Wiesław Czołpiński, Marta Rau | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WSL - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiesław Czołpiński, Marta Rau | |
Prowadzący grup: | Wiesław Czołpiński, Marta Rau | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WSL - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Cempura, Wiesław Czołpiński, Marta Rau, Agata Stasiulewicz | |
Prowadzący grup: | Marta Rau, Agata Stasiulewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Dojlidko, Marta Rau, Maciej Zalewski, Jolanta Żynel | |
Prowadzący grup: | Jacek Dojlidko, Marta Rau, Maciej Zalewski, Jolanta Żynel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL - dydaktyka - zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.