Interpretacja wiersza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/ATL/IW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Interpretacja wiersza |
Jednostka: | Kierunek ATL rok II |
Grupy: |
Przedmioty specjalności ATL Przedmioty WSL/ATL rok II sem 4 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Przygotowanie studentów aktorstwa do pracy z wierszem klasycznym. Głównym celem zajęć jest zbudowanie warsztatowych umiejętności samodzielnej analizy tekstu i budowania własnej interpretacji wiersza, z poszanowaniem jego poetyki, ale bez zatracania indywidualności aktorskiej. |
Pełny opis: |
Zajęcia z przedmiotu "Interpretacja wiersza" obejmują wykłady i ćwiczenia dotyczące wiersza klasycznego z kanonu polskiej literatury romantycznej (np. "Pan Tadeusz" A. Mickiewicza, "Beniowski" J.Słowacki). Zadaniem w tym semestrze jest poznanie formy regularnego jedenasto- i/lub trzynastozgłoskowca, w oparciu o tę formę wybudowanie interpretacji aktorskiej. - wykład z zakresu poetyki - specyfika wiersza sylabicznego, sylabotonicznego, toniczny - średniówka- wykład i ćwiczenia - ćwiczenia dotyczące wiersza klasycznego (pauzy -średniówkowe, klauzulowe, przerzutnie, funkcja intonacji, funkcja rymu). - wybór fragmentów z polskiej literatury romantycznej - analiza literacka, historyczna i kulturowa utworów - tworzenie aktorskiej interpretacji wybranych fragmentów - praca nad podtekstem, konfliktem, założonymi okolicznościami itp. - ćwiczenia łączące ruch i mowę - ćwiczebne zmiany założeń interpretacyjnych - improwizacje aktorskie |
Literatura: |
1. U. Hagen "Szacunek dla aktorstwa" 2. M. Czechow "O technice aktora", wyd. Arche 2000 3. D. Michałowska „Mówić wierszem”, Kraków 1999 4. A. Kulawik "Wersyfikacja i stylistyka w technice aktorskiej", Kraków 2005 5. L. Pszczołowska " Dlaczego wierszem", Warszawa 2003 |
Efekty uczenia się: |
Z zakresu wiedzy Student: - posiada gruntowną znajomość kanonu polskiej i światowej literatury pięknej; poszerza zakres tej wiedzy poprzez indywidualną pracę i poszukiwania(K_W01) -zna repertuar związany ze specjalnością studiów.(K_W03) -posiada wiedzę, która umożliwia mu działanie sceniczne ze świadomością kontekstu historycznego i kulturowego oraz fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji.(K_W04) -rozumie zależności pomiędzy teorią a praktyką w aktorstwie, śpiewie i ruchu, a także pomiędzy inspiracją a kreacją twórczą i wykorzystuje tę wiedzę dla swojego dalszego rozwoju.(K_W11) Z zakresu umiejętności Student: -używa pełni potencjału twórczego wykorzystując uniwersalizm kreatywności we wszystkich sferach swego działania, jako indywidualność artystyczna kreuje i realizuje własne projekty twórcze.(KU01) - analizuje tekst dramatyczny, scenariusz, lub inny materiał literacki pod kątem możliwości adaptacji, kompilacji czy innych zabiegów dotyczących konstruowania tekstu dla potrzeb zamierzonych koncepcji artystycznych(KU02) - posiada umiejętność odejścia od zapisanego tekstu, improwizując z użyciem werbalnych i niewerbalnych środków ekspresji zgodnie z założoną koncepcja artystyczną.(KU04) -działa na rzecz zespołu, także pełniąc w nim wiodącą rolę; dąży do osiągnięcia porozumienia w sprawie wypracowania wspólnego kierunku kreowania dzieła; jest gotowy podjąć polemikę ze współtwórcami.(KU05) - posługuje się środkami wyrazu aktorskiego w połączeniu z opanowaniem techniki aktorskiej w zakresie mowy, głosu i ekspresji ciała w stopniu umożliwiającym realizację własnych projektów artystycznych.(KU06) -stosuje techniki aktorskiego treningu głosu i ciała nie powodujące uszczerbku na zdrowiu.(KU07) -samodzielnie formułuje krytyczne sądy na podstawie analizy, oceny i selekcji informacji, które potrafi swobodnie czerpać z różnych dziedzin humanistyki dla realizacji własnych projektów twórczych.(KU08) -elastycznie przystosowuje się do warunków towarzyszących różnorodnym występom publicznym; umiejętnie nawiązuje kontakt z publicznością wykorzystując go skutecznie i odpowiedzialnie.(KU011) Z zakresu kompetencji Student: -wykorzystuje doświadczenia zdobyte podczas procesu kształcenia w jasnym formułowaniu sądów i oczekiwań wobec partnerów scenicznych; jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści.(K_K01) - rozumie i odczuwa potrzebę rozwoju i poszerzania własnej wiedzy, umiejętności i sprawności; przekazuje ją i wykorzystuje w pracy zespołowej przy projektach artystycznych(K_K02) - świadomie korzysta w pracy twórczej z zasobów własnej energii, intuicji, emocji i wyobraźni; skutecznie radzi sobie ze stresem w pracy indywidualnej i zespołowej.(K_K05) -dokonuje samooceny i formułuje konstruktywne uwagi wobec innych osób; uwagi krytyczne przyjmuje jako inspirację do poszukiwania nowych rozwiązań.(K_K06) - Dorobek artystyczny buduje w oparciu o etos zawodu aktora i twórcy.(K_K07) -realizuje projekty artystyczne poruszające ważkie problemy współczesnego świata, działa na rzecz podtrzymania spuścizny dziedzictwa kulturowego w uniwersalnym wymiarze.(K_K09) |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin w formie publicznego pokazu, podczas którego student przedstawia aktorską interpretację wybranego wiersza. Na ocenę końcową wpływa także cały proces pracy nad tekstem w trakcie semestru, zaangażowanie studenta w pracę indywidualną i grupową, stosunek do przedmiotu, postępy w kształceniu, samodzielność w pracy. Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-15 - 2021-06-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Bikowski, Łukasz Lewandowski, Natalia Sakowicz | |
Prowadzący grup: | Marcin Bikowski, Łukasz Lewandowski, Natalia Sakowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semsetr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-14 - 2022-06-05 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Siergiej | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Siergiej | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL - dydaktyka - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-12 - 2024-05-28 |
Przejdź do planu
PN WSL-cw
WSL-cw
WSL-cw
WSL-cw
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Gajewska | |
Prowadzący grup: | Anna Gajewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL ćwiczenia - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-10 - 2025-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Gajewska | |
Prowadzący grup: | Anna Gajewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WSL ćwiczenia - egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.