Gra aktora w masce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSL/ATL/GAwM-Z |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0215) Muzyka i sztuki sceniczne
|
Nazwa przedmiotu: | Gra aktora w masce |
Jednostka: | Kierunek ATL rok IV |
Grupy: |
Przedmioty specjalności ATL Przedmioty WSL/ATL/ rok IV sem 7 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest: - kształcenie świadomości ciała - zapoznanie się ze stylami i kanonami ruchu w pantomimie i grze aktora w masce - zapoznanie z historią i teorią teatru ruchu - przygotowanie studentów do budowania i wykonywania roli z wykorzystaniem własnego ciała, jako głównego środka przekazu treści i emocji - zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami i metodami pracy z zakresu pantomimy |
Pełny opis: |
Zagadnienia poruszane podczas zajęć: - budowanie roli za pomocą ruchu, gestu oraz świadomej pracy ciała - budowanie postaci i jej charakterystyczności z wykorzystaniem różnych rodzajów masek ( ze szczególnym uwzględnieniem , maski neutralnej, larwalnej i charakterystycznej ) - ćwiczenia rozwijające plastyczność w ciele - ćwiczenia improwizacyjne rozwijające, koncentrację, wyobraźnię i estetyka ruchu - kreowanie iluzji rzeczywistości za pomocą ciała i gestu - wykorzystanie przestrzeni jako punktu odniesienia dla pracy aktora - budowanie metafor scenicznych oraz zasada użycia maski na scenie Zajęcia z maski mogą być prowadzone systemem on-line z użyciem odpowiednich narzędzi multimedialnych. |
Literatura: |
1. Decroux Etienne, O sztuce mimu, PIW, Warszawa 1967. 2. Lecoq Jacques, Ciało poetyckie, Wrocław 2011. 3. Barba Eugenio, Savarese Nicola, Sekretna sztuka aktora, Wrocław 2005. 4. Michaił A. Czechow, O technice aktora, Wydawnictwo Nearche, Kraków 5. Dorota Kędzior, Technika Alexandra; Jacek Santorowski & Co Agencja Wydawnicza, Warszawa 1993 6. Henryk Jurkowski, Aktor w roli demiurga, Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, Warszawa 2006, 7. Włodzimierz Szturc, Rytualne źródła teatru - Obrzęd - Maska - Święto, PWST Kraków 2013 |
Efekty uczenia się: |
Z zakresu wiedzy (W) student: K_W06 ma wiedzę z zakresu technicznych oraz artystycznych środków warsztatu aktorskiego i ruchowego w stopniu niezbędnym do realizacji własnych projektów artystycznych; SATL_W01 w pogłębionym stopniu zna teorie naukowe właściwe dla aktorstwa teatru lalek oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologie badań W zakresie umiejętności (U) student: K_U06 posługuje się środkami wyrazu aktorskiego w połączeniu z opanowaniem techniki aktorskiej w zakresie mowy, głosu i ekspresji ciała w stopniu umożliwiającym realizację własnych projektów artystycznych, K_U07 stosuje techniki aktorskiego treningu głosu i ciała nie powodujące uszczerbku na zdrowiu SATL_U03 opanował ćwiczenia umiejętności warsztatowych, które umożliwiają ciągły rozwój zawodowy poprzez samodzielną pracę, SATL_U04 potrafi realizować własne koncepcje artystyczne przy pomocy umiejętności warsztatowych i rzemieślniczych za kresu teatru lalek, jak i teatru dramatycznego W zakresie kompetencji społecznych: K_K02 rozumie i odczuwa potrzebę rozwoju i poszerzania własnej wiedzy, umiejętności i sprawności; przekazuje ją i wykorzystuje w pracy zespołowej przy projektach artystycznych, K_K05 świadomie korzysta w pracy twórczej z zasobów własnej energii, intuicji, emocji i wyobraźni; skutecznie radzi sobie ze stresem w pracy indywidualnej i zespołowej, SATL_K01 funkcjonuje artystycznie z zachowaniem wszelkich zasad etyki obowiązujących w środowisku teatru ożywionej formy i innych działaniach artystycznych wykorzystujących nabyte kompetencje |
Metody i kryteria oceniania: |
V sem. - zaliczenie z oceną Przygotowanie do zajęć i systematyczność - 40% Zaangażowanie, skupienie i kreatywność na zajęciach 40% Umiejętność wykonania ćwiczeń - 20% Pokaz zaliczeniowy - w formie krótkiego pokazu wewnętrznego (publicznego). Dozwolone są dwie nieobecności nieusprawiedliwione. W przypadku większej liczby nieobecności nieusprawiedliwionych student nie zostanie dopuszczony do egzaminu. VI sem. - egzamin Egzamin w formie etiudy lub krótkiego przedstawienia teatralnego, w którym każdy student prezentuję warsztat z gry aktora w masce. Ocenie podlega obecność na zajęciach (40%), efekty artystyczne, samodzielne przygotowanie do pracy, techniczne aspekty ćwiczeń (30%) oraz zaangażowanie i koncentracja na zajęciach (30%) Dozwolone są dwie nieobecności nieusprawiedliwione. W przypadku większej liczby nieobecności student nie otrzyma zaliczenia. W przypadku dwóch nieobecności nieusprawiedliwionych student nie otrzymuje zaliczenia. W przypadku nieobecności student we własnym zakresie powinien nadrobić zaległości i materiał przepracowany na zajęciach. Jeżeli student w wyniku złej sytuacji zdrowotnej, bądź innego zdarzania losowego nie może uczestniczyć w zajęciach, a jego nieobecności powodują duże zaległości w programie nauczania to prowadzący nie ma podstaw do zaliczenia przedmiotu. Zajęcia mogą być prowadzone systemem on-line w razie konieczności związanych z kwarantanną. Zajęcia w takiej formie odbywają się indywidualnie. W przypadku zaliczania studenci przygotowują solowe etiudy z wykorzystaniem wybranej ( i wcześniej skonsultowanej z prowadzącym )maski. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WSL - dydaktyka, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Michał Jarmoszuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WSL - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.