Działania performatywne
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | WSL/ATL/DP-Z |
| Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0215) Muzyka i sztuki sceniczne
|
| Nazwa przedmiotu: | Działania performatywne |
| Jednostka: | Kierunek ATL rok IV |
| Grupy: |
Przedmioty wolnego wyboru ATL Przedmioty WSL/ATL/ rok IV sem 7 |
| Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
| Język prowadzenia: | Polski |
| Skrócony opis: |
Zajęcia obejmować będą: - rozmowy o definicji performansu oraz różnorodnym zakresie i charakterze działań performatywnych; - rozmowy na temat performatywnych aspektów różnych zjawisk kulturowych (np. języka, ubioru, sportu, polityki, internetu), - realizacje przez studentów autorskich wypowiedzi performatywnych (w zakresie kategorii zaproponowanych przez prowdzącą); - wymiana myśli i spostrzeżeń na temat realizowanych w ramach zajęć performansów lub przytaczanych realizacji powstałych działań performatywnych innych twórców. Zajęcia fakultatywne mają formę wymiennie: konwersatorium oraz ćwiczeń praktycznych. |
| Pełny opis: |
W pierwszym etapie studenci dzielą się swoimi dotychczasowymi doświadczeniami, spostrzeżeniami i wątpliwościami dotyczącymi sztuki performansu w Polsce i na świecie. Zrealizowane zostanie również konwersatorium wprowadzające, podczas którego studenci zostaną zapoznani z historią powstania, procesem przemian oraz charakterystyką współczesnych działań performatywnych. Istotnym elementem zajęć konwersatoryjnych będą też rozmowy na temat performatywnych aspektów życia codziennego i publicznego. Punktem wyjścia do dyskusji będą proponowane lektury z zakresu szeroko rozumianej humanistyki. Spotkania będą forum wymiany myśli, refleksji, przestrzenią do budowania autorskich konstruktów myślowych. Kolejnym etapem zajęć jest podejmowanie przez studentów prób realizacji autorskich działań (lub instalacji) performatywnych - indywidualnie lub w grupie o dowolnej ilości osób). Autorskie wypowiedzi performatywne będą przyczynkiem do głębszej analizy istoty performansu oraz wyszczególnienia etapów jego przygotowania i samego performowania. W ramach kontynuacji formy konwersatorium studenci weryfikują swoje przemyślenia. |
| Literatura: |
Po wstępnym rozpoznaniu zainteresowań osób uczestniczących w zajęciach nastąpi dobór lektur (w przystępnych fragmentach), które będą omawiane podczas zajęć. Wstępna bibliografia obejmuje takie pozycje jak: - J.L. Austin "Jak walczyć słowami", - J. Butler m.in. "Uwikłani w płeć. Feminizm i polityka tożsamości" i "Walczące słowa. Mowa nienawiści i polityka performatywu", - M. Carlson "Performans", - E. Fisher-Lichte "Esteryka performatywności", - D. Kosiński "Performatyka.W(y)prowadzenia" - H.T. Lechmann "Teatr postdramatyczny", - R. Schechner "Performatyka. Wstęp" - R. Schneider "Pozostaje performans" - V. Turner, "Od rytuału do teatru" - "Performatyka. Terytoria" pod red. E. Bal i D. Kosińskiego - "Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie" wybór i oprac. E. Godlewska-Byliniak i J. Lipka-Konieczna |
| Efekty uczenia się: |
- student potrafi zdefiniować dynamiczne pojęcie performansu i sztuk performatywnych (K_K02, K_K06, SATL_K02); - student zna historię powstania sztuki performansu, proces przemian działań performatywnych na przestrzeni lat oraz potrafi podać przykłady współczesnych artystów-performerów (K_W04, K_W09, K_K10, SATL_W04); - student ma doświadczenie w tworzeniu autorskiego konspektu działań performatywnych. (K_W06, K_U01, SATL_W03, SATL_U04). |
| Metody i kryteria oceniania: |
Formą zaliczenia I semestru jest: - uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności), - aktywność podczas rozmów w trybie konwersatoryjnym, - podjęcie próby realizacji autorskiego działania performatywnego - co ważne: istotny jest tutaj proces, a nie efekt; nie zakłada się publicznej prezentacji efektów pracy, istnieje jednak taka możliwość. |
| Praktyki zawodowe: |
Wzięcie udziału w działaniu performatywnym poprzez samodzielne nawiązanie przez studenta współpracy z dowolną instytucją w Białymstoku, w całej Polsce lub za granicą. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
| Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
WSL wykład, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | (brak danych) | |
| Prowadzący grup: | Paula Czarnecka | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL wykład - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-19 |
Przejdź do planu
PN WSL-w
WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
WSL wykład, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Marcin Bartnikowski, Paula Czarnecka | |
| Prowadzący grup: | Marcin Bartnikowski, Paula Czarnecka | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL wykład - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-30 |
Przejdź do planu
PN WT WSL-w
ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
WSL wykład, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Helena Radzikowska | |
| Prowadzący grup: | Helena Radzikowska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL wykład - zaliczenie |
|
| Skrócony opis: |
Zajęcia obejmować będą: - rozmowy o definicji performansu oraz różnorodnym zakresie i charakterze działań performatywnych; - rozmowy na temat performatywnych aspektów różnych zjawisk kulturowych (np. języka, ubioru, sportu, polityki, internetu), - realizacje przez studentów autorskich wypowiedzi performatywnych (w zakresie kategorii zaproponowanych przez prowdzącą); - wymiana myśli i spostrzeżeń na temat realizowanych w ramach zajęć performansów lub przytaczanych realizacji powstałych działań performatywnych innych twórców. Zajęcia fakultatywne mają formę wymiennie: konwersatorium oraz ćwiczeń praktycznych. |
|
| Pełny opis: |
W pierwszym etapie studenci dzielą się swoimi dotychczasowymi doświadczeniami, spostrzeżeniami i wątpliwościami dotyczącymi sztuki performansu w Polsce i na świecie. Zrealizowane zostanie również konwersatorium wprowadzające, podczas którego studenci zostaną zapoznani z historią powstania, procesem przemian oraz charakterystyką współczesnych działań performatywnych. Istotnym elementem zajęć konwersatoryjnych będą też rozmowy na temat performatywnych aspektów życia codziennego i publicznego. Punktem wyjścia do dyskusji będą proponowane lektury z zakresu szeroko rozumianej humanistyki. Spotkania będą forum wymiany myśli, refleksji, przestrzenią do budowania autorskich konstruktów myślowych. Kolejnym etapem zajęć jest podejmowanie przez studentów prób realizacji autorskich działań (lub instalacji) performatywnych - indywidualnie lub w grupie o dowolnej ilości osób). Autorskie wypowiedzi performatywne będą przyczynkiem do głębszej analizy istoty performansu oraz wyszczególnienia etapów jego przygotowania i samego performowania. W ramach kontynuacji formy konwersatorium studenci weryfikują swoje przemyślenia. |
|
| Literatura: |
Po wstępnym rozpoznaniu zainteresowań osób uczestniczących w zajęciach nastąpi dobór lektur (w przystępnych fragmentach), które będą omawiane podczas zajęć. Wstępna bibliografia obejmuje takie pozycje jak: - J.L. Austin "Jak walczyć słowami", - J. Butler m.in. "Uwikłani w płeć. Feminizm i polityka tożsamości" i "Walczące słowa. Mowa nienawiści i polityka performatywu", - M. Carlson "Performans", - E. Fisher-Lichte "Esteryka performatywności", - D. Kosiński "Performatyka.W(y)prowadzenia" - H.T. Lechmann "Teatr postdramatyczny", - R. Schechner "Performatyka. Wstęp" - R. Schneider "Pozostaje performans" - V. Turner, "Od rytuału do teatru" - "Performatyka. Terytoria" pod red. E. Bal i D. Kosińskiego - "Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie" wybór i oprac. E. Godlewska-Byliniak i J. Lipka-Konieczna |
|
| Uwagi: |
Część zajęć konwersatoryjnych może być realizowana w formule on-line. |
|
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie.
