Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Działania performatywne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSL/ATL/DP-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0215) Muzyka i sztuki sceniczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Działania performatywne
Jednostka: Kierunek ATL rok IV
Grupy: Przedmioty wolnego wyboru ATL
Przedmioty WSL/ATL/ rok IV sem 7
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Zajęcia obejmować będą:

- rozmowy o definicji performansu oraz różnorodnym zakresie i charakterze działań performatywnych;

- rozmowy na temat performatywnych aspektów różnych zjawisk kulturowych (np. języka, ubioru, sportu, polityki, internetu),

- realizacje przez studentów autorskich wypowiedzi performatywnych (w zakresie kategorii zaproponowanych przez prowdzącą);

- wymiana myśli i spostrzeżeń na temat realizowanych w ramach zajęć performansów lub przytaczanych realizacji powstałych działań performatywnych innych twórców.

Zajęcia fakultatywne mają formę wymiennie: konwersatorium oraz ćwiczeń praktycznych.

Pełny opis:

W pierwszym etapie studenci dzielą się swoimi dotychczasowymi doświadczeniami, spostrzeżeniami i wątpliwościami dotyczącymi sztuki performansu w Polsce i na świecie. Zrealizowane zostanie również konwersatorium wprowadzające, podczas którego studenci zostaną zapoznani z historią powstania, procesem przemian oraz charakterystyką współczesnych działań performatywnych. Istotnym elementem zajęć konwersatoryjnych będą też rozmowy na temat performatywnych aspektów życia codziennego i publicznego. Punktem wyjścia do dyskusji będą proponowane lektury z zakresu szeroko rozumianej humanistyki. Spotkania będą forum wymiany myśli, refleksji, przestrzenią do budowania autorskich konstruktów myślowych.

Kolejnym etapem zajęć jest podejmowanie przez studentów prób realizacji autorskich działań (lub instalacji) performatywnych - indywidualnie lub w grupie o dowolnej ilości osób).

Autorskie wypowiedzi performatywne będą przyczynkiem do głębszej analizy istoty performansu oraz wyszczególnienia etapów jego przygotowania i samego performowania. W ramach kontynuacji formy konwersatorium studenci weryfikują swoje przemyślenia.

Literatura:

Po wstępnym rozpoznaniu zainteresowań osób uczestniczących w zajęciach nastąpi dobór lektur (w przystępnych fragmentach), które będą omawiane podczas zajęć. Wstępna bibliografia obejmuje takie pozycje jak:

- J.L. Austin "Jak walczyć słowami",

- J. Butler m.in. "Uwikłani w płeć. Feminizm i polityka tożsamości" i "Walczące słowa. Mowa nienawiści i polityka performatywu",

- M. Carlson "Performans",

- E. Fisher-Lichte "Esteryka performatywności",

- D. Kosiński "Performatyka.W(y)prowadzenia"

- H.T. Lechmann "Teatr postdramatyczny",

- R. Schechner "Performatyka. Wstęp"

- R. Schneider "Pozostaje performans"

- V. Turner, "Od rytuału do teatru"

- "Performatyka. Terytoria" pod red. E. Bal i D. Kosińskiego

- "Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie" wybór i oprac. E. Godlewska-Byliniak i J. Lipka-Konieczna

Efekty uczenia się:

- student potrafi zdefiniować dynamiczne pojęcie performansu i sztuk performatywnych (K_K02, K_K06, SATL_K02);

- student zna historię powstania sztuki performansu, proces przemian działań performatywnych na przestrzeni lat oraz potrafi podać przykłady współczesnych artystów-performerów (K_W04, K_W09, K_K10, SATL_W04);

- student ma doświadczenie w tworzeniu autorskiego konspektu działań performatywnych. (K_W06, K_U01, SATL_W03, SATL_U04).

Metody i kryteria oceniania:

Formą zaliczenia I semestru jest:

- uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności),

- aktywność podczas rozmów w trybie konwersatoryjnym,

- podjęcie próby realizacji autorskiego działania performatywnego - co ważne: istotny jest tutaj proces, a nie efekt; nie zakłada się publicznej prezentacji efektów pracy, istnieje jednak taka możliwość.

Praktyki zawodowe:

Wzięcie udziału w działaniu performatywnym poprzez samodzielne nawiązanie przez studenta współpracy z dowolną instytucją w Białymstoku, w całej Polsce lub za granicą.

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Paula Czarnecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WSL wykład - zaliczenie

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Bartnikowski, Paula Czarnecka
Prowadzący grup: Marcin Bartnikowski, Paula Czarnecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WSL wykład - zaliczenie

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)

Okres: 2025-10-01 - 2026-01-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Helena Radzikowska
Prowadzący grup: Helena Radzikowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WSL wykład - zaliczenie
Skrócony opis:

Zajęcia obejmować będą:

- rozmowy o definicji performansu oraz różnorodnym zakresie i charakterze działań performatywnych;

- rozmowy na temat performatywnych aspektów różnych zjawisk kulturowych (np. języka, ubioru, sportu, polityki, internetu),

- realizacje przez studentów autorskich wypowiedzi performatywnych (w zakresie kategorii zaproponowanych przez prowdzącą);

- wymiana myśli i spostrzeżeń na temat realizowanych w ramach zajęć performansów lub przytaczanych realizacji powstałych działań performatywnych innych twórców.

Zajęcia fakultatywne mają formę wymiennie: konwersatorium oraz ćwiczeń praktycznych.

Pełny opis:

W pierwszym etapie studenci dzielą się swoimi dotychczasowymi doświadczeniami, spostrzeżeniami i wątpliwościami dotyczącymi sztuki performansu w Polsce i na świecie. Zrealizowane zostanie również konwersatorium wprowadzające, podczas którego studenci zostaną zapoznani z historią powstania, procesem przemian oraz charakterystyką współczesnych działań performatywnych. Istotnym elementem zajęć konwersatoryjnych będą też rozmowy na temat performatywnych aspektów życia codziennego i publicznego. Punktem wyjścia do dyskusji będą proponowane lektury z zakresu szeroko rozumianej humanistyki. Spotkania będą forum wymiany myśli, refleksji, przestrzenią do budowania autorskich konstruktów myślowych.

Kolejnym etapem zajęć jest podejmowanie przez studentów prób realizacji autorskich działań (lub instalacji) performatywnych - indywidualnie lub w grupie o dowolnej ilości osób).

Autorskie wypowiedzi performatywne będą przyczynkiem do głębszej analizy istoty performansu oraz wyszczególnienia etapów jego przygotowania i samego performowania. W ramach kontynuacji formy konwersatorium studenci weryfikują swoje przemyślenia.

Literatura:

Po wstępnym rozpoznaniu zainteresowań osób uczestniczących w zajęciach nastąpi dobór lektur (w przystępnych fragmentach), które będą omawiane podczas zajęć. Wstępna bibliografia obejmuje takie pozycje jak:

- J.L. Austin "Jak walczyć słowami",

- J. Butler m.in. "Uwikłani w płeć. Feminizm i polityka tożsamości" i "Walczące słowa. Mowa nienawiści i polityka performatywu",

- M. Carlson "Performans",

- E. Fisher-Lichte "Esteryka performatywności",

- D. Kosiński "Performatyka.W(y)prowadzenia"

- H.T. Lechmann "Teatr postdramatyczny",

- R. Schechner "Performatyka. Wstęp"

- R. Schneider "Pozostaje performans"

- V. Turner, "Od rytuału do teatru"

- "Performatyka. Terytoria" pod red. E. Bal i D. Kosińskiego

- "Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie" wybór i oprac. E. Godlewska-Byliniak i J. Lipka-Konieczna

Uwagi:

Część zajęć konwersatoryjnych może być realizowana w formule on-line.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie.
ul. Miodowa 22/24
00-246 Warszawa
tel: (22) 831 02 16, (22) 831 02 17 https://at.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-8 (2025-10-29)