Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Działania performatywne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSL/ATL/DP-L
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0215) Muzyka i sztuki sceniczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Działania performatywne
Jednostka: Kierunek ATL rok IV
Grupy: Przedmioty wolnego wyboru ATL
Przedmioty WSL/ATL/ rok IV sem 8
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Przedmiot fakultatywny "Działania performatywne" ma na celu podjęcie rozmowy na temat dynamicznego pojęcia sztuki performansu oraz analizę (w formie konwersatorium) konkretnych działań performatywnych, a także autorskich działań performatywnych studentów (I semestr) lub ich działań scenicznych z elementami performansu (II semestr).

Pełny opis:

Zajęcia fakultatywne mają formę wymiennie: konwersatorium oraz ćwiczeń praktycznych.

W pierwszym etapie studenci dzielą się swoimi dotychczasowymi doświadczeniami, spostrzeżeniami i wątpliwościami dotyczącymi sztuki performansu w Polsce i na świecie. Zrealizowane zostanie również konwersatorium wprowadzające, podczas którego studenci zostaną zapoznani z historią powstania, procesem przemian oraz charakterystyką współczesnych działań performatywnych.

Kolejnym etapem zajęć jest podejmowanie przez studentów prób realizacji autorskich działań performatywnych (indywidualnie lub w grupie o dowolnej ilości osób) mieszczących się w jednej z czterech kategorii zaproponowanych przez prowadzących:

1. Instalacja performatywna ;

2. Działanie performatywne o charakterze społeczno-politycznym ;

3. Site specific ;

4. Odwzorowanie powstałego dotąd performansu .

Autorskie wypowiedzi performatywne będą przyczynkiem do głębszej analizy istoty performansu oraz wyszczególnienia etapów jego przygotowania i samego performowania. W ramach kontynuacji formy konwersatorium studenci weryfikują swoje przemyślenia.

W drugim semestrze badany będzie temat łączenia różnorodnych sztuk scenicznych z performansem. Studenci będą podejmować próby realizacji autorskiego działania scenicznego (indywidualnie lub w grupie o dowolnej ilości osób) z wykorzystaniem elementów działań performatywnych (w oparciu o doświadczenia z I semestru) lub posiadające znamiona performansu. Będzie również kontynuowane konwersatorium, by każdy mógł podzielić się swoimi obserwacjami i przemyśleniami względem łączenia sztuk performatywnych w zdecydowanie rozszerzonym znaczeniu tego pojęcia.

Literatura:

- Richard Schechner, "Performatyka. Wstęp"

Efekty uczenia się:

- student potrafi zdefiniować dynamiczne pojęcie performansu i sztuk performatywnych (K_K02, K_K06, SATL_K02);

- student zna historię powstania sztuki performansu, proces przemian działań performatywnych na przestrzeni lat oraz potrafi podać przykłady współczesnych artystów-performerów (K_W04, K_W09, K_K10, SATL_W04);

- student ma doświadczenie w tworzeniu autorskiego konspektu działań performatywnych oraz w podejmowaniu próby realizowania działań performatywnych na scenie (K_W06, K_U01, SATL_W03, SATL_U04).

Metody i kryteria oceniania:

Formą zaliczenia I semestru jest :

- zrealizowanie autorskiego działania performatywnego w jednej z czterech kategorii zaproponowanych przez prowadzących (indywidualnie lub w grupie o dowolnej liczbie osób) ;

Formą zaliczenia II semestru jest:

- zrealizowanie autorskiego działania scenicznego o znamionach performatywnych lub z elementami performansu (indywidualnie lub w grupie o dowolnej liczbie osób) .

Praktyki zawodowe:

Opcjonalnie: możliwość zrealizowania praktyk w ramach współpracy z białostocką Galerią Arsenał (m.in. podczas performensów towarzyszącym wystawom) lub wzięcie udziału w działaniu performatywnym poprzez samodzielne nawiązania współpracy przez studenta z dowolną instytucją w Białymstoku, w całej Polsce lub za granicą.

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-12 - 2024-05-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Paula Czarnecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WSL wykład - zaliczenie

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-10 - 2025-05-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Bartnikowski, Paula Czarnecka
Prowadzący grup: Marcin Bartnikowski, Paula Czarnecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WSL wykład - zaliczenie
Skrócony opis:

Zajęcia obejmować będą:

- rozmowy o definicji performansu oraz różnorodnym zakresie i charakterze działań performatywnych;

- realizacje przez studentów autorskich wypowiedzi performatywnych (w zakresie czterech kategorii zaproponowanych przez prowdzących) ;

- wymiana myśli i spostrzeżeń nt. realizowanych w ramach zajęć performansów lub przytaczanych realizacji powstałych działań performatywnych innych twórców .

Pełny opis:

Zajęcia fakultatywne mają formę wymiennie: konwersatorium oraz ćwiczeń praktycznych.

W pierwszym etapie studenci dzielą się swoimi dotychczasowymi doświadczeniami, spostrzeżeniami i wątpliwościami dotyczącymi sztuki performansu w Polsce i na świecie. Zrealizowane zostanie również konwersatorium wprowadzające, podczas którego studenci zostaną zapoznani z historią powstania, procesem przemian oraz charakterystyką współczesnych działań performatywnych.

Kolejnym etapem zajęć jest podejmowanie przez studentów prób realizacji autorskich działań performatywnych (indywidualnie lub w grupie o dowolnej ilości osób) mieszczących się w jednej z czterech kategorii zaproponowanych przez prowadzących:

1. Instalacja performatywna ;

2. Działanie performatywne o charakterze społeczno-politycznym ;

3. Site specific ;

4. Odwzorowanie powstałego dotąd performansu .

Autorskie wypowiedzi performatywne będą przyczynkiem do głębszej analizy istoty performansu oraz wyszczególnienia etapów jego przygotowania i samego performowania. W ramach kontynuacji formy konwersatorium studenci weryfikują swoje przemyślenia.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)