Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Działania performatywne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSL/ATL/DP-L
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0215) Muzyka i sztuki sceniczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Działania performatywne
Jednostka: Kierunek ATL rok IV
Grupy: Przedmioty wolnego wyboru ATL
Przedmioty WSL/ATL/ rok IV sem 8
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Zajęcia obejmować będą:

- rozmowy o definicji performansu oraz różnorodnym zakresie i charakterze działań performatywnych;

- rozmowy na temat performatywnych aspektów różnych zjawisk kulturowych (np. języka, ubioru, sportu, polityki, internetu),

- realizacje przez studentów autorskich wypowiedzi performatywnych (w zakresie kategorii zaproponowanych przez prowdzącą);

- wymiana myśli i spostrzeżeń na temat realizowanych w ramach zajęć performansów lub przytaczanych realizacji powstałych działań performatywnych innych twórców.

Zajęcia fakultatywne mają formę wymiennie: konwersatorium oraz ćwiczeń praktycznych.

Pełny opis:

W pierwszym etapie studenci dzielą się swoimi dotychczasowymi doświadczeniami, spostrzeżeniami i wątpliwościami dotyczącymi sztuki performansu w Polsce i na świecie. Zrealizowane zostanie również konwersatorium wprowadzające, podczas którego studenci zostaną zapoznani z historią powstania, procesem przemian oraz charakterystyką współczesnych działań performatywnych. Istotnym elementem zajęć konwersatoryjnych będą też rozmowy na temat performatywnych aspektów życia codziennego i publicznego. Punktem wyjścia do dyskusji będą proponowane lektury z zakresu szeroko rozumianej humanistyki. Spotkania będą forum wymiany myśli, refleksji, przestrzenią do budowania autorskich konstruktów myślowych.

Kolejnym etapem zajęć jest podejmowanie przez studentów prób realizacji autorskich działań (lub instalacji) performatywnych - indywidualnie lub w grupie o dowolnej ilości osób).

Autorskie wypowiedzi performatywne będą przyczynkiem do głębszej analizy istoty performansu oraz wyszczególnienia etapów jego przygotowania i samego performowania. W ramach kontynuacji formy konwersatorium studenci weryfikują swoje przemyślenia.

W drugim semestrze badany będzie temat łączenia różnorodnych sztuk scenicznych z performansem. Studenci będą podejmować próby realizacji autorskiego działania scenicznego (indywidualnie lub w grupie o dowolnej ilości osób) z wykorzystaniem elementów działań performatywnych (w oparciu o doświadczenia z I semestru) lub posiadające znamiona performansu. Będzie również kontynuowane konwersatorium, by każdy mógł podzielić się swoimi obserwacjami i przemyśleniami względem łączenia sztuk performatywnych w zdecydowanie rozszerzonym znaczeniu tego pojęcia.

Literatura:

Po wstępnym rozpoznaniu zainteresowań osób uczestniczących w zajęciach nastąpi dobór lektur (w przystępnych fragmentach), które będą omawiane podczas zajęć. Wstępna bibliografia obejmuje takie pozycje jak:

- J.L. Austin "Jak walczyć słowami",

- J. Butler m.in. "Uwikłani w płeć. Feminizm i polityka tożsamości" i "Walczące słowa. Mowa nienawiści i polityka performatywu",

- M. Carlson "Performans",

- E. Fisher-Lichte "Esteryka performatywności",

- D. Kosiński "Performatyka.W(y)prowadzenia"

- H.T. Lechmann "Teatr postdramatyczny",

- R. Schechner "Performatyka. Wstęp"

- R. Schneider "Pozostaje performans"

- V. Turner, "Od rytuału do teatru"

- "Performatyka. Terytoria" pod red. E. Bal i D. Kosińskiego

- "Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie" wybór i oprac. E. Godlewska-Byliniak i J. Lipka-Konieczna

Efekty uczenia się:

- student potrafi zdefiniować dynamiczne pojęcie performansu i sztuk performatywnych (K_K02, K_K06, SATL_K02);

- student zna historię powstania sztuki performansu, proces przemian działań performatywnych na przestrzeni lat oraz potrafi podać przykłady współczesnych artystów-performerów (K_W04, K_W09, K_K10, SATL_W04);

- student ma doświadczenie w tworzeniu autorskiego konspektu działań performatywnych oraz w podejmowaniu próby realizowania działań performatywnych na scenie (K_W06, K_U01, SATL_W03, SATL_U04).

Metody i kryteria oceniania:

Formą zaliczenia II semestru jest:

- uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności),

- aktywność podczas rozmów w trybie konwersatoryjnym,

- zrealizowanie autorskiego działania scenicznego o znamionach performatywnych lub z elementami performansu (indywidualnie lub w grupie o dowolnej liczbie osób).

Praktyki zawodowe:

Opcjonalnie: możliwość nawiązania współpracy przez osobę studiującą z dowolną instytucją w Białymstoku, w całej Polsce lub za granicą.

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-13 - 2023-06-13
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Paula Czarnecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WSL wykład - zaliczenie
Skrócony opis:

Przedmiot fakultatywny "Działania performatywne" ma na celu zgłębienie dynamicznego pojęcia sztuki performansu oraz analizę konkretnych działań performatywnych w formie konwersatorium, cyklu wykładów oraz ćwiczeń praktycznych.

Pełny opis:

Zajęcia fakultatywne mają formę wymiennie: konwersatorium, wykładu oraz ćwiczeń praktycznych.

W pierwszym etapie studenci dzielą się swoimi dotychczasowymi doświadczeniami, spostrzeżeniami i wątpliwościami dotyczącymi sztuki performansu w Polsce i na świecie.

Kolejnym etapem zajęć jest wykład wprowadzający, podczas którego studenci zostają zapoznani z historią powstania, procesem przemian oraz charakterystyki współczesnych działań performatywnych. W tym semestrze gościnnie poprowadzi ów cykl wykładów dr Kamil Kopania, który w II semestrze weźmie również udział w konwersatorium podsumowującym pracę nad autorskimi konspektami studentów.

W późniejszych etapach w ramach kontynuacji formy konwersatorium studenci weryfikują swoje przemyślenia i dobierają konkretny autorski temat, który na dany moment mają potrzebę zrealizować w formie performansu. Pod koniec semestru każdy student realizuje autorski konspekt działania performatywnego.

Na każdym etapie procesu pracy w ramach przedmiotu w I i II semestrze student ma możliwość zaczerpnięcia konsultacji reżysersko-scenograficznych z mgr. Marią Jolantą Żynel, która ma za sobą realizację działań performatywnych w Galerii Arsenał.

Literatura:

- Richard Schechner, "Performatyka. Wstęp"

Uwagi:

- Student ma prawo odmówić udziału (z przyczyn osobistych) w ćwiczeniach performatywnych proponowanych przez prowadzącą;

- Autorskie działanie performatywne studenta może, ale nie musi być zrealizowane w przestrzeni budynku Akademii Teatralnej w Białymstoku przy ul. Sienkiewicza 14;

- Działanie performatywne studenta nie musi być zapowiedziane i ogłoszone przez BOTS;

- W autorskim działaniu performatywnym studenta mogą brać udział studenci IV roku, inni wykładowcy (w tym prowadzący przedmiot), inni pracownicy szkoły oraz osoby zaproszone z innych placówek (za zgodą władz i prowadzącej przedmiot);

- W przypadku potrzeby zaangażowania do autorskiego działania performatywnego studentów z roku I, II i III wymagana jest zgodza władz uczelni oraz opiekuna danego roku.

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-12 - 2024-05-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Paula Czarnecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WSL wykład - zaliczenie

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/25" (zakończony)

Okres: 2025-02-10 - 2025-05-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Bartnikowski, Paula Czarnecka
Prowadzący grup: Marcin Bartnikowski, Paula Czarnecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WSL wykład - zaliczenie
Skrócony opis:

Zajęcia obejmować będą:

- rozmowy o definicji performansu oraz różnorodnym zakresie i charakterze działań performatywnych;

- realizacje przez studentów autorskich wypowiedzi performatywnych (w zakresie czterech kategorii zaproponowanych przez prowdzących) ;

- wymiana myśli i spostrzeżeń nt. realizowanych w ramach zajęć performansów lub przytaczanych realizacji powstałych działań performatywnych innych twórców .

Pełny opis:

Zajęcia fakultatywne mają formę wymiennie: konwersatorium oraz ćwiczeń praktycznych.

W pierwszym etapie studenci dzielą się swoimi dotychczasowymi doświadczeniami, spostrzeżeniami i wątpliwościami dotyczącymi sztuki performansu w Polsce i na świecie. Zrealizowane zostanie również konwersatorium wprowadzające, podczas którego studenci zostaną zapoznani z historią powstania, procesem przemian oraz charakterystyką współczesnych działań performatywnych.

Kolejnym etapem zajęć jest podejmowanie przez studentów prób realizacji autorskich działań performatywnych (indywidualnie lub w grupie o dowolnej ilości osób) mieszczących się w jednej z czterech kategorii zaproponowanych przez prowadzących:

1. Instalacja performatywna ;

2. Działanie performatywne o charakterze społeczno-politycznym ;

3. Site specific ;

4. Odwzorowanie powstałego dotąd performansu .

Autorskie wypowiedzi performatywne będą przyczynkiem do głębszej analizy istoty performansu oraz wyszczególnienia etapów jego przygotowania i samego performowania. W ramach kontynuacji formy konwersatorium studenci weryfikują swoje przemyślenia.

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-09 - 2026-05-22
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WSL wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Helena Radzikowska
Prowadzący grup: Helena Radzikowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WSL wykład - zaliczenie
Skrócony opis:

Zajęcia obejmować będą:

- rozmowy o definicji performansu oraz różnorodnym zakresie i charakterze działań performatywnych;

- rozmowy na temat performatywnych aspektów różnych zjawisk kulturowych (np. języka, ubioru, sportu, polityki, internetu),

- realizacje przez studentów autorskich wypowiedzi performatywnych (w zakresie kategorii zaproponowanych przez prowdzącą);

- wymiana myśli i spostrzeżeń na temat realizowanych w ramach zajęć performansów lub przytaczanych realizacji powstałych działań performatywnych innych twórców.

Zajęcia fakultatywne mają formę wymiennie: konwersatorium oraz ćwiczeń praktycznych.

Pełny opis:

W pierwszym etapie studenci dzielą się swoimi dotychczasowymi doświadczeniami, spostrzeżeniami i wątpliwościami dotyczącymi sztuki performansu w Polsce i na świecie. Zrealizowane zostanie również konwersatorium wprowadzające, podczas którego studenci zostaną zapoznani z historią powstania, procesem przemian oraz charakterystyką współczesnych działań performatywnych. Istotnym elementem zajęć konwersatoryjnych będą też rozmowy na temat performatywnych aspektów życia codziennego i publicznego. Punktem wyjścia do dyskusji będą proponowane lektury z zakresu szeroko rozumianej humanistyki. Spotkania będą forum wymiany myśli, refleksji, przestrzenią do budowania autorskich konstruktów myślowych.

Kolejnym etapem zajęć jest podejmowanie przez studentów prób realizacji autorskich działań (lub instalacji) performatywnych - indywidualnie lub w grupie o dowolnej ilości osób.

Autorskie wypowiedzi performatywne będą przyczynkiem do głębszej analizy istoty performansu oraz wyszczególnienia etapów jego przygotowania i samego performowania. W ramach kontynuacji formy konwersatorium studenci weryfikują swoje przemyślenia.

Literatura:

- J.L. Austin "Jak walczyć słowami",

- J. Butler m.in. "Uwikłani w płeć. Feminizm i polityka tożsamości" i "Walczące słowa. Mowa nienawiści i polityka performatywu",

- M. Carlson "Performans",

- E. Fisher-Lichte "Esteryka performatywności",

- D. Kosiński "Performatyka.W(y)prowadzenia"

- H.T. Lechmann "Teatr postdramatyczny",

- R. Schechner "Performatyka. Wstęp"

- R. Schneider "Pozostaje performans"

- V. Turner, "Od rytuału do teatru"

- "Performatyka. Terytoria" pod red. E. Bal i D. Kosińskiego

- "Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie" wybór i oprac. E. Godlewska-Byliniak i J. Lipka-Konieczna

Uwagi:

Część zajęć konwersatoryjnych może odbywać się on-line.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie.
ul. Miodowa 22/24
00-246 Warszawa
tel: (22) 831 02 16, (22) 831 02 17 https://at.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-8 (2025-10-29)