Działania performatywne
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | WSL/ATL/DP-L |
| Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0215) Muzyka i sztuki sceniczne
|
| Nazwa przedmiotu: | Działania performatywne |
| Jednostka: | Kierunek ATL rok IV |
| Grupy: |
Przedmioty wolnego wyboru ATL Przedmioty WSL/ATL/ rok IV sem 8 |
| Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
| Język prowadzenia: | Polski |
| Skrócony opis: |
Zajęcia obejmować będą: - rozmowy o definicji performansu oraz różnorodnym zakresie i charakterze działań performatywnych; - rozmowy na temat performatywnych aspektów różnych zjawisk kulturowych (np. języka, ubioru, sportu, polityki, internetu), - realizacje przez studentów autorskich wypowiedzi performatywnych (w zakresie kategorii zaproponowanych przez prowdzącą); - wymiana myśli i spostrzeżeń na temat realizowanych w ramach zajęć performansów lub przytaczanych realizacji powstałych działań performatywnych innych twórców. Zajęcia fakultatywne mają formę wymiennie: konwersatorium oraz ćwiczeń praktycznych. |
| Pełny opis: |
W pierwszym etapie studenci dzielą się swoimi dotychczasowymi doświadczeniami, spostrzeżeniami i wątpliwościami dotyczącymi sztuki performansu w Polsce i na świecie. Zrealizowane zostanie również konwersatorium wprowadzające, podczas którego studenci zostaną zapoznani z historią powstania, procesem przemian oraz charakterystyką współczesnych działań performatywnych. Istotnym elementem zajęć konwersatoryjnych będą też rozmowy na temat performatywnych aspektów życia codziennego i publicznego. Punktem wyjścia do dyskusji będą proponowane lektury z zakresu szeroko rozumianej humanistyki. Spotkania będą forum wymiany myśli, refleksji, przestrzenią do budowania autorskich konstruktów myślowych. Kolejnym etapem zajęć jest podejmowanie przez studentów prób realizacji autorskich działań (lub instalacji) performatywnych - indywidualnie lub w grupie o dowolnej ilości osób). Autorskie wypowiedzi performatywne będą przyczynkiem do głębszej analizy istoty performansu oraz wyszczególnienia etapów jego przygotowania i samego performowania. W ramach kontynuacji formy konwersatorium studenci weryfikują swoje przemyślenia. W drugim semestrze badany będzie temat łączenia różnorodnych sztuk scenicznych z performansem. Studenci będą podejmować próby realizacji autorskiego działania scenicznego (indywidualnie lub w grupie o dowolnej ilości osób) z wykorzystaniem elementów działań performatywnych (w oparciu o doświadczenia z I semestru) lub posiadające znamiona performansu. Będzie również kontynuowane konwersatorium, by każdy mógł podzielić się swoimi obserwacjami i przemyśleniami względem łączenia sztuk performatywnych w zdecydowanie rozszerzonym znaczeniu tego pojęcia. |
| Literatura: |
Po wstępnym rozpoznaniu zainteresowań osób uczestniczących w zajęciach nastąpi dobór lektur (w przystępnych fragmentach), które będą omawiane podczas zajęć. Wstępna bibliografia obejmuje takie pozycje jak: - J.L. Austin "Jak walczyć słowami", - J. Butler m.in. "Uwikłani w płeć. Feminizm i polityka tożsamości" i "Walczące słowa. Mowa nienawiści i polityka performatywu", - M. Carlson "Performans", - E. Fisher-Lichte "Esteryka performatywności", - D. Kosiński "Performatyka.W(y)prowadzenia" - H.T. Lechmann "Teatr postdramatyczny", - R. Schechner "Performatyka. Wstęp" - R. Schneider "Pozostaje performans" - V. Turner, "Od rytuału do teatru" - "Performatyka. Terytoria" pod red. E. Bal i D. Kosińskiego - "Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie" wybór i oprac. E. Godlewska-Byliniak i J. Lipka-Konieczna |
| Efekty uczenia się: |
- student potrafi zdefiniować dynamiczne pojęcie performansu i sztuk performatywnych (K_K02, K_K06, SATL_K02); - student zna historię powstania sztuki performansu, proces przemian działań performatywnych na przestrzeni lat oraz potrafi podać przykłady współczesnych artystów-performerów (K_W04, K_W09, K_K10, SATL_W04); - student ma doświadczenie w tworzeniu autorskiego konspektu działań performatywnych oraz w podejmowaniu próby realizowania działań performatywnych na scenie (K_W06, K_U01, SATL_W03, SATL_U04). |
| Metody i kryteria oceniania: |
Formą zaliczenia II semestru jest: - uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności), - aktywność podczas rozmów w trybie konwersatoryjnym, - zrealizowanie autorskiego działania scenicznego o znamionach performatywnych lub z elementami performansu (indywidualnie lub w grupie o dowolnej liczbie osób). |
| Praktyki zawodowe: |
Opcjonalnie: możliwość nawiązania współpracy przez osobę studiującą z dowolną instytucją w Białymstoku, w całej Polsce lub za granicą. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)
| Okres: | 2023-02-13 - 2023-06-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
WSL wykład, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | (brak danych) | |
| Prowadzący grup: | Paula Czarnecka | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL wykład - zaliczenie |
|
| Skrócony opis: |
Przedmiot fakultatywny "Działania performatywne" ma na celu zgłębienie dynamicznego pojęcia sztuki performansu oraz analizę konkretnych działań performatywnych w formie konwersatorium, cyklu wykładów oraz ćwiczeń praktycznych. |
|
| Pełny opis: |
Zajęcia fakultatywne mają formę wymiennie: konwersatorium, wykładu oraz ćwiczeń praktycznych. W pierwszym etapie studenci dzielą się swoimi dotychczasowymi doświadczeniami, spostrzeżeniami i wątpliwościami dotyczącymi sztuki performansu w Polsce i na świecie. Kolejnym etapem zajęć jest wykład wprowadzający, podczas którego studenci zostają zapoznani z historią powstania, procesem przemian oraz charakterystyki współczesnych działań performatywnych. W tym semestrze gościnnie poprowadzi ów cykl wykładów dr Kamil Kopania, który w II semestrze weźmie również udział w konwersatorium podsumowującym pracę nad autorskimi konspektami studentów. W późniejszych etapach w ramach kontynuacji formy konwersatorium studenci weryfikują swoje przemyślenia i dobierają konkretny autorski temat, który na dany moment mają potrzebę zrealizować w formie performansu. Pod koniec semestru każdy student realizuje autorski konspekt działania performatywnego. Na każdym etapie procesu pracy w ramach przedmiotu w I i II semestrze student ma możliwość zaczerpnięcia konsultacji reżysersko-scenograficznych z mgr. Marią Jolantą Żynel, która ma za sobą realizację działań performatywnych w Galerii Arsenał. |
|
| Literatura: |
- Richard Schechner, "Performatyka. Wstęp" |
|
| Uwagi: |
- Student ma prawo odmówić udziału (z przyczyn osobistych) w ćwiczeniach performatywnych proponowanych przez prowadzącą; - Autorskie działanie performatywne studenta może, ale nie musi być zrealizowane w przestrzeni budynku Akademii Teatralnej w Białymstoku przy ul. Sienkiewicza 14; - Działanie performatywne studenta nie musi być zapowiedziane i ogłoszone przez BOTS; - W autorskim działaniu performatywnym studenta mogą brać udział studenci IV roku, inni wykładowcy (w tym prowadzący przedmiot), inni pracownicy szkoły oraz osoby zaproszone z innych placówek (za zgodą władz i prowadzącej przedmiot); - W przypadku potrzeby zaangażowania do autorskiego działania performatywnego studentów z roku I, II i III wymagana jest zgodza władz uczelni oraz opiekuna danego roku. |
|
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)
| Okres: | 2024-02-12 - 2024-05-28 |
Przejdź do planu
PN WSL-w
WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
WSL wykład, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | (brak danych) | |
| Prowadzący grup: | Paula Czarnecka | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL wykład - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2025-02-10 - 2025-05-28 |
Przejdź do planu
PN WSL-w
WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
WSL wykład, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Marcin Bartnikowski, Paula Czarnecka | |
| Prowadzący grup: | Marcin Bartnikowski, Paula Czarnecka | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL wykład - zaliczenie |
|
| Skrócony opis: |
Zajęcia obejmować będą: - rozmowy o definicji performansu oraz różnorodnym zakresie i charakterze działań performatywnych; - realizacje przez studentów autorskich wypowiedzi performatywnych (w zakresie czterech kategorii zaproponowanych przez prowdzących) ; - wymiana myśli i spostrzeżeń nt. realizowanych w ramach zajęć performansów lub przytaczanych realizacji powstałych działań performatywnych innych twórców . |
|
| Pełny opis: |
Zajęcia fakultatywne mają formę wymiennie: konwersatorium oraz ćwiczeń praktycznych. W pierwszym etapie studenci dzielą się swoimi dotychczasowymi doświadczeniami, spostrzeżeniami i wątpliwościami dotyczącymi sztuki performansu w Polsce i na świecie. Zrealizowane zostanie również konwersatorium wprowadzające, podczas którego studenci zostaną zapoznani z historią powstania, procesem przemian oraz charakterystyką współczesnych działań performatywnych. Kolejnym etapem zajęć jest podejmowanie przez studentów prób realizacji autorskich działań performatywnych (indywidualnie lub w grupie o dowolnej ilości osób) mieszczących się w jednej z czterech kategorii zaproponowanych przez prowadzących: 1. Instalacja performatywna ; 2. Działanie performatywne o charakterze społeczno-politycznym ; 3. Site specific ; 4. Odwzorowanie powstałego dotąd performansu . Autorskie wypowiedzi performatywne będą przyczynkiem do głębszej analizy istoty performansu oraz wyszczególnienia etapów jego przygotowania i samego performowania. W ramach kontynuacji formy konwersatorium studenci weryfikują swoje przemyślenia. |
|
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
| Okres: | 2026-02-09 - 2026-05-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
WSL wykład, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Helena Radzikowska | |
| Prowadzący grup: | Helena Radzikowska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WSL wykład - zaliczenie |
|
| Skrócony opis: |
Zajęcia obejmować będą: - rozmowy o definicji performansu oraz różnorodnym zakresie i charakterze działań performatywnych; - rozmowy na temat performatywnych aspektów różnych zjawisk kulturowych (np. języka, ubioru, sportu, polityki, internetu), - realizacje przez studentów autorskich wypowiedzi performatywnych (w zakresie kategorii zaproponowanych przez prowdzącą); - wymiana myśli i spostrzeżeń na temat realizowanych w ramach zajęć performansów lub przytaczanych realizacji powstałych działań performatywnych innych twórców. Zajęcia fakultatywne mają formę wymiennie: konwersatorium oraz ćwiczeń praktycznych. |
|
| Pełny opis: |
W pierwszym etapie studenci dzielą się swoimi dotychczasowymi doświadczeniami, spostrzeżeniami i wątpliwościami dotyczącymi sztuki performansu w Polsce i na świecie. Zrealizowane zostanie również konwersatorium wprowadzające, podczas którego studenci zostaną zapoznani z historią powstania, procesem przemian oraz charakterystyką współczesnych działań performatywnych. Istotnym elementem zajęć konwersatoryjnych będą też rozmowy na temat performatywnych aspektów życia codziennego i publicznego. Punktem wyjścia do dyskusji będą proponowane lektury z zakresu szeroko rozumianej humanistyki. Spotkania będą forum wymiany myśli, refleksji, przestrzenią do budowania autorskich konstruktów myślowych. Kolejnym etapem zajęć jest podejmowanie przez studentów prób realizacji autorskich działań (lub instalacji) performatywnych - indywidualnie lub w grupie o dowolnej ilości osób. Autorskie wypowiedzi performatywne będą przyczynkiem do głębszej analizy istoty performansu oraz wyszczególnienia etapów jego przygotowania i samego performowania. W ramach kontynuacji formy konwersatorium studenci weryfikują swoje przemyślenia. |
|
| Literatura: |
- J.L. Austin "Jak walczyć słowami", - J. Butler m.in. "Uwikłani w płeć. Feminizm i polityka tożsamości" i "Walczące słowa. Mowa nienawiści i polityka performatywu", - M. Carlson "Performans", - E. Fisher-Lichte "Esteryka performatywności", - D. Kosiński "Performatyka.W(y)prowadzenia" - H.T. Lechmann "Teatr postdramatyczny", - R. Schechner "Performatyka. Wstęp" - R. Schneider "Pozostaje performans" - V. Turner, "Od rytuału do teatru" - "Performatyka. Terytoria" pod red. E. Bal i D. Kosińskiego - "Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie" wybór i oprac. E. Godlewska-Byliniak i J. Lipka-Konieczna |
|
| Uwagi: |
Część zajęć konwersatoryjnych może odbywać się on-line. |
|
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie.
