Wprowadzenie do ćwiczeń z kamerą (kierunkowy)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WR/PR/WprKam |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do ćwiczeń z kamerą (kierunkowy) |
Jednostka: | Kierunek Reżyserii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Podstawowym celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do samodzielnej pracy reżysera w zakresie działań jakie stoją przed reżyserem teatru telewizji. Powinien umieć rozwiązywać zadania inscenizacyjne stojące przed realizatorem teatru telewizji, zapoznać się z terminologią i nomenklaturą filmową i telewizyjną ,opanować podstawy pracy w grupie zdjęciowej, wykonać szereg ćwiczeń zdjęciowych i montażowych pozwalających na praktyczne rozwiązywanie problemów. Poznać podstawy teorii sztuki filmowej i aktualny stan techniki zdjęciowej, oświetleniowej i dźwiękowej. |
Pełny opis: |
Wszystkie tematy realizowane metodą wprowadzenie-wykonanie ćwiczenia-omówienie. W efekcie na zakończenie tegorocznych ćwiczeń studenci realizują etiudę filmową na zadany temat. Zakres poszczególnych tematów: 1.Wyznaczanie pozycji otwierającej 2.Wizualne przejścia między scenami 3Plany filmowe. 4.Wyznaczanie pozycji aktora i kamery 5.Ujęcie wiodące (master-shoot) 6.Oś kontaktu 7Kompozycja obrazu filmowego 8.Scenopis obrazkowy 9. Światło i ruch 10.Rodzaje narracji 11Rodzaje montażu 12Montaż wewnątrz kadrowy 13 Montaż dźwięku 12 Praca z większą ilością kamer. |
Literatura: |
1. Sergiusz Eisenstein „Nieobojętna przyroda” 2. Daniel Arijon „Gramatyka języka filmowego” 3. David Bordwell, Kristin Thompson „Sztuka filmowa” 4. Uzupełniająca: Andrzej Wajda „Powtórka z całości” 5. Maciej Wojtyszko „Krótki zarys męki twórczej” 6. Mark Simon „Storyboard. Ruch w sztuce filmowej” 7. Linda Aronson “Scenariusz na miarę XXI wieku” 8. Syd Field Rolf Rilla „Pisanie scenariusza filmowego” |
Efekty uczenia się: |
EM 1 Pamiętać techniki narracji filmowej, ciągłości montażowej, stylu i metodologii kręcenia zdjęć EM 2 Opanować wiedzę związaną ze współczesną technologią i produkcją filmu i spektaklu telewizyjnego EM 3 Przyswoić elementy teorii sztuki filmowej w ich rozwoju historycznym EM 4 Samodzielnie montować niewielkie, składające się z kilkudziesięciu ujęć formy filmowe. EM 5 Inscenizować przed kamerą zamknięte zdarzenia (w ramach sceny bądź sekwencji) EM 6 EM 7 Stawiać zadania aktorskie w sposób uzależniony od środka przekazu. Komponować obraz filmowy EM 9 W podstawowym zakresie organizować plan zdjęciowy, zapoznać się ze strukturą ekipy filmowej, opanować komendy i nadzór nad procesem zdjęciowym EM 10 W elementarnym zakresie opanować język porozumienia miedzy reżyserem a operatorem i montażystą. EM 11 W elementarnym zakresie organizować logistykę dnia zdjęciowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. Egzamin zdaje student który wykonał samodzielnie ćwiczenia elementarne , zrealizował swoją część spektaklu telewizyjnego wykazał się wystarczającą wiedzą związaną z zagadnieniami narracji filmowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.