Seminarium reżyserskie 8
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WR/PR/SemRez8(k) |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium reżyserskie 8 |
Jednostka: | Kierunek Reżyserii |
Grupy: |
Przedmioty praktyczne Przedmioty WR rok II sem. 4 |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Wyreżyserowanie fragmentu dzieła operowego, współpraca ze śpiewakami, dyrygentem i kompozytorem. Analiza dzieła muzycznego, czytanie partytury. Seminarium |
Literatura: |
Wielkie dzieła operowe |
Efekty uczenia się: |
K_W07 orientuje się w kanonie dramatu polskiego i światowego, począwszy od antyku po współczesne polimorficzne formy scenariuszy oraz w kanonie polskiej i światowej literatury pięknej K_W10 określa główne kierunki i koncepcje filozoficzne w ich historycznym porządku, szczególnie w zagadnieniach korespondujących z problematyką teatru i dramatu, stanowiących ich myślowe i aksjologiczne zaplecze oraz dostarczających narzędzi do ich rozumienia i analizy K_W11 wykazuje się znajomością podstawowych metod analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwych dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie teatru i dramatu K_U02 analizować dramat pod względem struktury formalnej, znaczenia, przesłania w kontekście wiedzy o kulturze, historii, psychologii społecznej i psychologii osobowości oraz odnajduje treści aktualne dla współczesnego widza; w nowatorski sposób interpretować tekst, wyrażając własny stosunek do rzeczywistości K_U03 stosować techniki myślenia twórczego (heurystyczne) w określonych sytuacjach decyzyjnych, jak również wykorzystywać je do rozwoju własnej osobowości artystycznej K_U04 skonstruować scenariusz, dokonać adaptacji dzieła literackiego, napisać utwór dramatyczny – zgodnie z regułami dramaturgicznymi, przekształcając je na język teatru, filmu, telewizji, radia K_U06 posługiwać się konwencjami teatralnymi, stylistycznymi i metaforą teatralną w tworzeniu własnych koncepcji, opartych na niezależnej wyobraźni, intuicji i emocjonalności K_U07 konstruować i realizować oryginalną, indywidualną, czytelną wypowiedź twórczą (przedstawienie teatralne, słuchowisko radiowe, mała forma filmowa i telewizyjna, video-art), zgodną z własną hierarchią wartości i subiektywnym postrzeganiem świata, używając niebanalnej formy; stworzyć własny język teatralny K_U09 formułować w czytelny sposób i stawiać zadania artystyczne współtwórcom i ekipie technicznej; ocenić poszczególne etapy pracy, aby nadać im zaplanowany kierunek artystyczny K_U10 zbudować zdarzenie teatralne, pozawerbalną strukturę konfliktu, określić działanie postaci, stosować wiedzę z zakresu konstruowania roli do prawidłowego budowania relacji interpersonalnych i napięć dramatycznych, opowiedzieć historię, używać czytelnych znaków scenicznych K_U15 precyzyjnie formułować i stawiać zadania aktorskie, posługując się wiedzą na temat prowadzenia aktora i wykorzystywać metody K. Stanisławskiego, M. Czechowa, L. Strasberga, D. Donnellana, J. Grotowskiego i inni w różnych gatunkach i typach teatru K_K04 przeciwdziałania negatywnym napięciom, jakie wiążą się z tworzeniem teatru, stwarzając współtwórcom poczucie bezpieczeństwa w ich pracy K_K05 rozstrzygania problemów i prowadzenia negocjacji w sytuacji sprzeczności racji artystycznych, technicznych i finansowych K_K07 krytycznej oceny odbieranych treści, samooceny oraz konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób K_K08 efektywnego komunikowania się i inicjowania działań w społeczeństwie K_K09 wypełniania roli społecznej absolwenta uczelni artystycznej K_U12 rozwiązywać problemy inscenizacyjne związane z teatrem muzycznym, wykorzystując znajomość jego specyfiki, umiejętność czytania partytury muzycznej, organizowania zdarzeń zharmonizowanych z muzyką, znajomość tematu czasu w przedstawieniu muzycznym |
Metody i kryteria oceniania: |
Seminarium – zajęcia indywidualne w relacji mistrz-uczeń, służące wspomaganiu indywidualnych predyspozycji studentów w dziedzinie reżyserii; korekta indywidualna w trakcie samodzielnych prac studenckich nad wybranymi scenami - sprawdzanie, czy student rozumie i rozwija postanowione na wstępie zadanie; nadzór nad przygotowywanymi na egzamin etiudami reżyserskimi. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-07 - 2018-05-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WR seminarium, 105 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Cieplak, Jarosław Kilian | |
Prowadzący grup: | Piotr Cieplak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie + egzamin
WR seminarium - zaliczenie + egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-06 - 2019-05-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WR seminarium, 105 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Cieplak, Jarosław Kilian | |
Prowadzący grup: | Piotr Cieplak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie + egzamin
WR seminarium - zaliczenie + egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-06-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WR seminarium, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maja Kleczewska-Kondrat, Michał Znaniecki | |
Prowadzący grup: | Maja Kleczewska-Kondrat, Michał Znaniecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WR seminarium - egzamin |
|
Skrócony opis: |
Reżyseria operowa Ćwiartki operowe. Materiałem pracy jest opera Mozarta „Apollo i Hiacynt” Zajęcia są podzielone na część teoretyczną i praktyczną. Finałowo studenci realizują fragmenty opery. Celem jest poznanie nomenklatury i systemu produkcyjnego spektaklu operowego. |
|
Pełny opis: |
Realizacja spektaklu operowego wymaga bardzo specyficznego przygotowania. Nie wymaga się od studentów znajomości nut ale zajęcia teoeretyczne wprowadzają metodologię „orientacji” w wyciągu nutowym . Poznanie podstaw zapisu muzycznego jest częścią zajęć. Nastepnie studenci przygotowują koncepcję rezyserską, inscenizacyjną i w końcu rozplanowują proby według schematu produkcyjnego teatrow operowych. Opera „Apollo i Hiacynt” Mozarta miała trzy tematy do rozwinięcia: użycie łaciny, wiek autora i jego wizję świata, mit. To wokół nich ma skoncentrować się interpretacja sceniczna. Studenci zajmują się wybranym fragmentem opery. Część praktyczna to realizacja koncepcji reżyserskiej przy wspołpracy z WOK i Festiwalem Mozart Junior. Pozwala to na wykorzystanie przestrzeni teatru i udział spiewakow profesjonalnych. W czasie prób studenci poznają odmienność pracy ze spiewakiem i dyrygentem w porównaniu z pracą z aktorem. |
|
Literatura: |
Złota Klatka - Michał Znaniecki, PWM,2018 Gawędy o operze- Jacek Marczyński, Pwn, 2019 Sto i jedna opera- Piotr Kamiński, PWM,2014 |
|
Uwagi: |
Część zajęć teoretycznych odbyła się online. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-15 - 2021-06-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WR seminarium, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maja Kleczewska-Kondrat, Michał Znaniecki | |
Prowadzący grup: | Michał Znaniecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WR seminarium - egzamin |
|
Skrócony opis: |
Reżyseria operowa Ćwiartki operowe. Materiałem pracy jest opera Mozarta „Apollo i Hiacynt” Zajęcia są podzielone na część teoretyczną i praktyczną. Finałowo studenci realizują fragmenty opery. Celem jest poznanie nomenklatury i systemu produkcyjnego spektaklu operowego. |
|
Pełny opis: |
Realizacja spektaklu operowego wymaga bardzo specyficznego przygotowania. Nie wymaga się od studentów znajomości nut ale zajęcia teoeretyczne wprowadzają metodologię „orientacji” w wyciągu nutowym . Poznanie podstaw zapisu muzycznego jest częścią zajęć. Nastepnie studenci przygotowują koncepcję rezyserską, inscenizacyjną i w końcu rozplanowują proby według schematu produkcyjnego teatrow operowych. Opera „Apollo i Hiacynt” Mozarta miała trzy tematy do rozwinięcia: użycie łaciny, wiek autora i jego wizję świata, mit. To wokół nich ma skoncentrować się interpretacja sceniczna. Studenci zajmują się wybranym fragmentem opery. Część praktyczna to realizacja koncepcji reżyserskiej przy wspołpracy z WOK i Festiwalem Mozart Junior. Pozwala to na wykorzystanie przestrzeni teatru i udział spiewakow profesjonalnych. W czasie prób studenci poznają odmienność pracy ze spiewakiem i dyrygentem w porównaniu z pracą z aktorem. |
|
Literatura: |
Złota Klatka - Michał Znaniecki, PWM,2018 Gawędy o operze- Jacek Marczyński, Pwn, 2019 Sto i jedna opera- Piotr Kamiński, PWM,2014 |
|
Uwagi: |
Część zajęć teoretycznych odbyła się online. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WR seminarium, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Augustynowicz, Marta Miłoszewska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WR seminarium - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semsetr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-14 - 2022-06-05 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WR seminarium, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Miłoszewska | |
Prowadzący grup: | Michał Znaniecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WR seminarium - egzamin |
|
Skrócony opis: |
Część praktyczna: Wyreżyserowanie fragmentu dzieła operowego, współpraca ze śpiewakami na scenie. Część teoretyczna: Analiza dzieła muzycznego, nomenklatury muzycznej, sporządzanie projektu. |
|
Pełny opis: |
Realizacja spektaklu operowego wymaga bardzo specyficznego przygotowania. Nie wymaga się od studentów znajomości nut ale zajęcia teoretyczne wprowadzają metodologię „orientacji” w wyciągu nutowym . Poznanie podstaw zapisu muzycznego jest podstawą w dobrej komunikacji z solistami czy zespołem w czasie prób muzycznych. Studenci przygotowują koncepcję reżyserska, inscenizacyjną i w końcu rozplanowują próby według schematu produkcyjnego teatrow operowych. Zajęcia teoretyczne pozwalają na przygotowanie do prób w praktyce: relację z akompaniatorem, solistami, przestrzenią. Część praktyczna to stworzenie spektaklu na podstawie wybranych scen z opery. Studenci z Uniwersytetu Muzycznego stają się solistami projektu. Ich przygotowanie wokalne leży w gestii profesora UM. Zajęcia odbywają się w towarzystwie pianisty. Kazdy ze studentów ma za zadanie wyreżyserowania arii lub duetów tworząc etiudę zawierającą odnośniki do zadanych tematów : np uzasadnienie użytej w libretcie łaciny czy historii powstania opery, korzystając z biografii kompozytora. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-13 - 2023-06-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WR seminarium, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Augustynowicz, Marta Miłoszewska | |
Prowadzący grup: | Anna Augustynowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WR seminarium - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-12 - 2024-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WR seminarium, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Miłoszewska, Michał Znaniecki | |
Prowadzący grup: | Michał Znaniecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WR seminarium - egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.