Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium reżyserskie 8

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WR/PR/SemRez8(k)
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium reżyserskie 8
Jednostka: Kierunek Reżyserii
Grupy: Przedmioty praktyczne
Przedmioty WR rok II sem. 4
Punkty ECTS i inne: 6.00 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Wyreżyserowanie fragmentu dzieła operowego, współpraca ze śpiewakami, dyrygentem i kompozytorem. Analiza dzieła muzycznego, czytanie partytury.

Seminarium

Literatura:

Wielkie dzieła operowe

Efekty uczenia się:

K_W07 orientuje się w kanonie dramatu polskiego i światowego, począwszy od antyku po współczesne polimorficzne formy scenariuszy oraz w kanonie polskiej i światowej literatury pięknej

K_W10 określa główne kierunki i koncepcje filozoficzne w ich historycznym porządku, szczególnie w zagadnieniach korespondujących z problematyką teatru i dramatu, stanowiących ich myślowe i aksjologiczne zaplecze oraz dostarczających narzędzi do ich rozumienia i analizy

K_W11 wykazuje się znajomością podstawowych metod analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwych dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie teatru i dramatu

K_U02 analizować dramat pod względem struktury formalnej, znaczenia, przesłania w kontekście wiedzy o kulturze, historii, psychologii społecznej i psychologii osobowości oraz odnajduje treści aktualne dla współczesnego widza; w nowatorski sposób interpretować tekst, wyrażając własny stosunek do rzeczywistości

K_U03 stosować techniki myślenia twórczego (heurystyczne) w określonych sytuacjach decyzyjnych, jak również wykorzystywać je do rozwoju własnej osobowości artystycznej

K_U04 skonstruować scenariusz, dokonać adaptacji dzieła literackiego, napisać utwór dramatyczny – zgodnie z regułami dramaturgicznymi, przekształcając je na język teatru, filmu, telewizji, radia

K_U06 posługiwać się konwencjami teatralnymi, stylistycznymi i metaforą teatralną w tworzeniu własnych koncepcji, opartych na niezależnej wyobraźni, intuicji i emocjonalności

K_U07 konstruować i realizować oryginalną, indywidualną, czytelną wypowiedź twórczą (przedstawienie teatralne, słuchowisko radiowe, mała forma filmowa i telewizyjna, video-art), zgodną z własną hierarchią wartości i subiektywnym postrzeganiem świata, używając niebanalnej formy; stworzyć własny język teatralny

K_U09 formułować w czytelny sposób i stawiać zadania artystyczne współtwórcom i ekipie technicznej; ocenić poszczególne etapy pracy, aby nadać im zaplanowany kierunek artystyczny

K_U10 zbudować zdarzenie teatralne, pozawerbalną strukturę konfliktu, określić działanie postaci, stosować wiedzę z zakresu konstruowania roli do prawidłowego budowania relacji interpersonalnych i napięć dramatycznych, opowiedzieć historię, używać czytelnych znaków scenicznych

K_U15 precyzyjnie formułować i stawiać zadania aktorskie, posługując się wiedzą na temat prowadzenia aktora i wykorzystywać metody K. Stanisławskiego, M. Czechowa, L. Strasberga, D. Donnellana, J. Grotowskiego i inni w różnych gatunkach i typach teatru

K_K04 przeciwdziałania negatywnym napięciom, jakie wiążą się z tworzeniem teatru, stwarzając współtwórcom poczucie bezpieczeństwa w ich pracy

K_K05 rozstrzygania problemów i prowadzenia negocjacji w sytuacji sprzeczności racji artystycznych, technicznych i finansowych

K_K07 krytycznej oceny odbieranych treści, samooceny oraz konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób

K_K08 efektywnego komunikowania się i inicjowania działań w społeczeństwie

K_K09 wypełniania roli społecznej absolwenta uczelni artystycznej

K_U12 rozwiązywać problemy inscenizacyjne związane z teatrem muzycznym, wykorzystując znajomość jego specyfiki, umiejętność czytania partytury muzycznej, organizowania zdarzeń zharmonizowanych z muzyką, znajomość tematu czasu w przedstawieniu muzycznym

Metody i kryteria oceniania:

Seminarium – zajęcia indywidualne w relacji mistrz-uczeń, służące wspomaganiu indywidualnych predyspozycji studentów w dziedzinie reżyserii; korekta indywidualna w trakcie samodzielnych prac studenckich nad wybranymi scenami - sprawdzanie, czy student rozumie i rozwija postanowione na wstępie zadanie; nadzór nad przygotowywanymi na egzamin etiudami reżyserskimi.

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/18" (zakończony)

Okres: 2018-02-07 - 2018-05-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WR seminarium, 105 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Cieplak, Jarosław Kilian
Prowadzący grup: Piotr Cieplak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie + egzamin
WR seminarium - zaliczenie + egzamin

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/19" (zakończony)

Okres: 2019-02-06 - 2019-05-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WR seminarium, 105 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Cieplak, Jarosław Kilian
Prowadzący grup: Piotr Cieplak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie + egzamin
WR seminarium - zaliczenie + egzamin

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/20" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-06-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WR seminarium, 120 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maja Kleczewska-Kondrat, Michał Znaniecki
Prowadzący grup: Maja Kleczewska-Kondrat, Michał Znaniecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - egzamin
WR seminarium - egzamin
Skrócony opis:

Reżyseria operowa

Ćwiartki operowe. Materiałem pracy jest opera Mozarta „Apollo i Hiacynt”

Zajęcia są podzielone na część teoretyczną i praktyczną. Finałowo studenci realizują fragmenty opery.

Celem jest poznanie nomenklatury i systemu produkcyjnego spektaklu operowego.

Pełny opis:

Realizacja spektaklu operowego wymaga bardzo specyficznego przygotowania. Nie wymaga się od studentów znajomości nut ale zajęcia teoeretyczne wprowadzają metodologię „orientacji” w wyciągu nutowym . Poznanie podstaw zapisu muzycznego jest częścią zajęć. Nastepnie studenci przygotowują koncepcję rezyserską, inscenizacyjną i w końcu rozplanowują proby według schematu produkcyjnego teatrow operowych.

Opera „Apollo i Hiacynt” Mozarta miała trzy tematy do rozwinięcia: użycie łaciny, wiek autora i jego wizję świata, mit. To wokół nich ma skoncentrować się interpretacja sceniczna.

Studenci zajmują się wybranym fragmentem opery. Część praktyczna to realizacja koncepcji reżyserskiej przy wspołpracy z WOK i Festiwalem Mozart Junior. Pozwala to na wykorzystanie przestrzeni teatru i udział spiewakow profesjonalnych. W czasie prób studenci poznają odmienność pracy ze spiewakiem i dyrygentem w porównaniu z pracą z aktorem.

Literatura:

Złota Klatka - Michał Znaniecki, PWM,2018

Gawędy o operze- Jacek Marczyński, Pwn, 2019

Sto i jedna opera- Piotr Kamiński, PWM,2014

Uwagi:

Część zajęć teoretycznych odbyła się online.

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/21" (zakończony)

Okres: 2021-02-15 - 2021-06-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WR seminarium, 120 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maja Kleczewska-Kondrat, Michał Znaniecki
Prowadzący grup: Michał Znaniecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - egzamin
WR seminarium - egzamin
Skrócony opis:

Reżyseria operowa

Ćwiartki operowe. Materiałem pracy jest opera Mozarta „Apollo i Hiacynt”

Zajęcia są podzielone na część teoretyczną i praktyczną. Finałowo studenci realizują fragmenty opery.

Celem jest poznanie nomenklatury i systemu produkcyjnego spektaklu operowego.

Pełny opis:

Realizacja spektaklu operowego wymaga bardzo specyficznego przygotowania. Nie wymaga się od studentów znajomości nut ale zajęcia teoeretyczne wprowadzają metodologię „orientacji” w wyciągu nutowym . Poznanie podstaw zapisu muzycznego jest częścią zajęć. Nastepnie studenci przygotowują koncepcję rezyserską, inscenizacyjną i w końcu rozplanowują proby według schematu produkcyjnego teatrow operowych.

Opera „Apollo i Hiacynt” Mozarta miała trzy tematy do rozwinięcia: użycie łaciny, wiek autora i jego wizję świata, mit. To wokół nich ma skoncentrować się interpretacja sceniczna.

Studenci zajmują się wybranym fragmentem opery. Część praktyczna to realizacja koncepcji reżyserskiej przy wspołpracy z WOK i Festiwalem Mozart Junior. Pozwala to na wykorzystanie przestrzeni teatru i udział spiewakow profesjonalnych. W czasie prób studenci poznają odmienność pracy ze spiewakiem i dyrygentem w porównaniu z pracą z aktorem.

Literatura:

Złota Klatka - Michał Znaniecki, PWM,2018

Gawędy o operze- Jacek Marczyński, Pwn, 2019

Sto i jedna opera- Piotr Kamiński, PWM,2014

Uwagi:

Część zajęć teoretycznych odbyła się online.

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WR seminarium, 120 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Augustynowicz, Marta Miłoszewska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - egzamin
WR seminarium - egzamin

Zajęcia w cyklu "semsetr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-14 - 2022-06-05
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WR seminarium, 120 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Miłoszewska
Prowadzący grup: Michał Znaniecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - egzamin
WR seminarium - egzamin
Skrócony opis:

Część praktyczna: Wyreżyserowanie fragmentu dzieła operowego, współpraca ze śpiewakami na scenie. Część teoretyczna: Analiza dzieła muzycznego, nomenklatury muzycznej, sporządzanie projektu.

Pełny opis:

Realizacja spektaklu operowego wymaga bardzo specyficznego przygotowania. Nie wymaga się od studentów znajomości nut ale zajęcia teoretyczne wprowadzają metodologię „orientacji” w wyciągu nutowym . Poznanie podstaw zapisu muzycznego jest podstawą w dobrej komunikacji z solistami czy zespołem w czasie prób muzycznych. Studenci przygotowują koncepcję reżyserska, inscenizacyjną i w końcu rozplanowują próby według schematu produkcyjnego teatrow operowych.

Zajęcia teoretyczne pozwalają na przygotowanie do prób w praktyce: relację z akompaniatorem, solistami, przestrzenią.

Część praktyczna to stworzenie spektaklu na podstawie wybranych scen z opery. Studenci z Uniwersytetu Muzycznego stają się solistami projektu. Ich przygotowanie wokalne leży w gestii profesora UM. Zajęcia odbywają się w towarzystwie pianisty. Kazdy ze studentów ma za zadanie wyreżyserowania arii lub duetów tworząc etiudę zawierającą odnośniki do zadanych tematów : np uzasadnienie użytej w libretcie łaciny czy historii powstania opery, korzystając z biografii kompozytora.

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-13 - 2023-06-13
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WR seminarium, 120 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Augustynowicz, Marta Miłoszewska
Prowadzący grup: Anna Augustynowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - egzamin
WR seminarium - egzamin

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-12 - 2024-05-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WR seminarium, 120 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Miłoszewska, Michał Znaniecki
Prowadzący grup: Michał Znaniecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - egzamin
WR seminarium - egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)