Seminarium reżyserskie 5
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WR/PR/SemRez5(k) |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium reżyserskie 5 |
Jednostka: | Kierunek Reżyserii |
Grupy: |
Przedmioty praktyczne Przedmioty WR rok II sem. 3 |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Zajęcia te służą przekazywaniu studentom wiedzy i umiejętności warsztatowych pracy reżysera teatralnego oraz rozwijaniu przez studentów tychże umiejętności w związku z kolejnymi, dość samodzielnymi, etapami pracy nad przygotowaniem spektaklu teatralnego. Seminarium |
Pełny opis: |
Dodatkowymi acz ważnymi celami zajęć jest rozwijanie kompetencji interpersonalnych w procesie artykułowania zrozumiałej, jasnej i spójnej wypowiedzi ( przedstawienie treści i struktury utworu) wobec krytycznego audytorium – tak jak to bywa na próbach w teatrze) i elastycznej obronie własnych poglądów ( czasem i narzucania własnej wizji spektaklu i jej egzekwowanie). Realizacja w/w celów nauczania pozwoli studentom na twórcze i indywidualne konstruowanie spektakli teatralnych, umożliwiające widzom rozumienie interpretacji i przesłania spektaklu zgodne z zamierzeniami reżysera, spektaklu ubranego w niebanalną formę teatralną. |
Literatura: |
LEKTURY OBOWIĄZKOWE 1. Tadeusz Rittner, Wilki w nocy, w: Tadeusz Rittner, Dramaty, Warszawa 1966, t.2 ss.:255-360 2. Michaił Czechow „O technice aktora”, przeł. Marek Sołek, Kraków 2008 (i późniejsze). LEKTURY UZUPEŁNIAJĄCE 1. Zbigniew Raszewski „Rittneriana” Państwowy Instytut Sztuki / Pamiętnik Teatralny 1956, z. 1(17). 2. Zbigniew Raszewski, Wstęp („Sprawa Tadeusza Rittnera”, „Życie Rittnera”, „Po śmierci Rittnera”) w: Tadeusz Rittner, Dramaty, Warszawa 1966, t.2, ss.: 7 – 51. 3. Tadeusz Rittner, Dramaty, t. 1-2, Warszawa 1966. 4. Konstanty S. Stanisławski „Rzeczywiste odczucie życia sztuki i roli” w: tenże „Pisma” t.4 „Artykuły. Fragmenty. Rozmowy” ss.241-273, Warszawa 1956. |
Efekty uczenia się: |
K_W07 orientuje się w kanonie dramatu polskiego i światowego, począwszy od antyku po współczesne polimorficzne formy scenariuszy oraz w kanonie polskiej i światowej literatury pięknej K_W10 określa główne kierunki i koncepcje filozoficzne w ich historycznym porządku, szczególnie w zagadnieniach korespondujących z problematyką teatru i dramatu, stanowiących ich myślowe i aksjologiczne zaplecze oraz dostarczających narzędzi do ich rozumienia i analizy K_W11 wykazuje się znajomością podstawowych metod analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwych dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie teatru i dramatu K_U02 analizować dramat pod względem struktury formalnej, znaczenia, przesłania w kontekście wiedzy o kulturze, historii, psychologii społecznej i psychologii osobowości oraz odnajduje treści aktualne dla współczesnego widza; w nowatorski sposób interpretować tekst, wyrażając własny stosunek do rzeczywistości K_U03 stosować techniki myślenia twórczego (heurystyczne) w określonych sytuacjach decyzyjnych, jak również wykorzystywać je do rozwoju własnej osobowości artystycznej K_U04 skonstruować scenariusz, dokonać adaptacji dzieła literackiego, napisać utwór dramatyczny – zgodnie z regułami dramaturgicznymi, przekształcając je na język teatru, filmu, telewizji, radia K_U06 posługiwać się konwencjami teatralnymi, stylistycznymi i metaforą teatralną w tworzeniu własnych koncepcji, opartych na niezależnej wyobraźni, intuicji i emocjonalności K_U07 konstruować i realizować oryginalną, indywidualną, czytelną wypowiedź twórczą (przedstawienie teatralne, słuchowisko radiowe, mała forma filmowa i telewizyjna, video-art), zgodną z własną hierarchią wartości i subiektywnym postrzeganiem świata, używając niebanalnej formy; stworzyć własny język teatralny K_U09 formułować w czytelny sposób i stawiać zadania artystyczne współtwórcom i ekipie technicznej; ocenić poszczególne etapy pracy, aby nadać im zaplanowany kierunek artystyczny K_U10 zbudować zdarzenie teatralne, pozawerbalną strukturę konfliktu, określić działanie postaci, stosować wiedzę z zakresu konstruowania roli do prawidłowego budowania relacji interpersonalnych i napięć dramatycznych, opowiedzieć historię, używać czytelnych znaków scenicznych K_U15 precyzyjnie formułować i stawiać zadania aktorskie, posługując się wiedzą na temat prowadzenia aktora i wykorzystywać metody K. Stanisławskiego, M. Czechowa, L. Strasberga, D. Donnellana, J. Grotowskiego i inni w różnych gatunkach i typach teatru K_K04 przeciwdziałania negatywnym napięciom, jakie wiążą się z tworzeniem teatru, stwarzając współtwórcom poczucie bezpieczeństwa w ich pracy K_K05 rozstrzygania problemów i prowadzenia negocjacji w sytuacji sprzeczności racji artystycznych, technicznych i finansowych K_K07 krytycznej oceny odbieranych treści, samooceny oraz konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób K_K08 efektywnego komunikowania się i inicjowania działań w społeczeństwie K_K09 wypełniania roli społecznej absolwenta uczelni artystycznej |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekt modułowy Formy sprawdzenia osiągnięcia efektu Kryteria oceny i ich procentowy udział w ocenie końcowej EM 1 znajomość literatury przedmiotu – 50% udział w dyskusji – 50% EM 2 Ocena poziomu wiedzy i logicznego rozumowania – 60% Ocena poziomu pokazu – 40 % EM 3 Ocena poziomu samodzielności– 20% Ocena poziomu wiedzy – 40% ocena poziomu publicznego pokazu – 40% EM4 ocena poziomu wiedzy i logicznego rozumowania– 35% ocena wartości artystycznej wykonanej – 65 % EM5 ocena wartości artystycznej wykonanej pracy – 50 % ocena jakości technicznej wykonanej pracy – 35% ocena samodzielności wykonanej pracy -15% EM6 ocena wartości artystycznej wykonanej pracy – 50% ocena stopnia zaangażowania w realizację programu – 30 % ocena poziomu wiedzy i logicznego rozumowania – 20% EM7 ocena poziomu wiedzy i logicznego rozumowania – 50 % ocena samodzielności wykonanej pracy – 30% systematyczność w pracy – 20 % EM8 ocena wartości artystycznej wykonanej pracy – 50 % ocena samodzielności wykonanej pracy – 25% systematyczność w pracy – 25% EM9 ocena poziomu wiedzy i logicznego rozumowania – 50% ocena wartości artystycznej wykonanej pracy – 50% Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach a właściwie nie są dopuszczalne, bo trzeba nadrobić nieobecność. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WR seminarium, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jarosław Gajewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WR seminarium - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WR seminarium, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Gajewski | |
Prowadzący grup: | Jarosław Gajewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WR seminarium - egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.