Seminarium reżyserskie 13
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WR/PR/SemRez13 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium reżyserskie 13 |
Jednostka: | Kierunek Reżyserii |
Grupy: |
Przedmioty praktyczne Przedmioty WR rok IV sem. 7 |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Indywidualna praca nad etiudami. Zastosowanie w praktyce wiedzy, umiejętności i kompetencji nabytych podczas procesu kształcenia na wydziale reżyserii. Seminarium |
Pełny opis: |
Temat przygotowywanych etiud – "Sprawa Dantona. Rewolucja dziś". W ramach tego tematu, należy zrealizować wybraną scenę "Sprawy Dantona" Stanisławy Przybyszewskiej, bądź akcję związaną z tym tekstem. Przygotowana z udziałem aktorek i aktorów scena, zostanie pokazana w przestrzeniach Teatru Powszechnego i zarejestrowana z udziałem widzów w formie reportażowej przez ekipę filmową. Egzamin będzie pokazem nagranego działa. Przedmiotowi towarzyszy cykl spotkań i badań związanych z historycznymi wystawieniami tekstu. |
Literatura: |
Stanisława Przybyszewska "Sprawa Dantona", "Listy" Andrzej Wajda "Danton i Inni" Paweł Łysak "Sprawa Dantona" Materiały archiwalne Teatru Powszechnego w Warszawie |
Efekty uczenia się: |
K_W07 orientuje się w kanonie dramatu polskiego i światowego, począwszy od antyku po współczesne polimorficzne formy scenariuszy oraz w kanonie polskiej i światowej literatury pięknej K_W10 określa główne kierunki i koncepcje filozoficzne w ich historycznym porządku, szczególnie w zagadnieniach korespondujących z problematyką teatru i dramatu, stanowiących ich myślowe i aksjologiczne zaplecze oraz dostarczających narzędzi do ich rozumienia i analizy K_W11 wykazuje się znajomością podstawowych metod analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwych dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie teatru i dramatu K_U02 analizować dramat pod względem struktury formalnej, znaczenia, przesłania w kontekście wiedzy o kulturze, historii, psychologii społecznej i psychologii osobowości oraz odnajduje treści aktualne dla współczesnego widza; w nowatorski sposób interpretować tekst, wyrażając własny stosunek do rzeczywistości K_U03 stosować techniki myślenia twórczego (heurystyczne) w określonych sytuacjach decyzyjnych, jak również wykorzystywać je do rozwoju własnej osobowości artystycznej K_U04 skonstruować scenariusz, dokonać adaptacji dzieła literackiego, napisać utwór dramatyczny – zgodnie z regułami dramaturgicznymi, przekształcając je na język teatru, filmu, telewizji, radia K_U06 posługiwać się konwencjami teatralnymi, stylistycznymi i metaforą teatralną w tworzeniu własnych koncepcji, opartych na niezależnej wyobraźni, intuicji i emocjonalności K_U07 konstruować i realizować oryginalną, indywidualną, czytelną wypowiedź twórczą (przedstawienie teatralne, słuchowisko radiowe, mała forma filmowa i telewizyjna, video-art), zgodną z własną hierarchią wartości i subiektywnym postrzeganiem świata, używając niebanalnej formy; stworzyć własny język teatralny K_U09 formułować w czytelny sposób i stawiać zadania artystyczne współtwórcom i ekipie technicznej; ocenić poszczególne etapy pracy, aby nadać im zaplanowany kierunek artystyczny K_U10 zbudować zdarzenie teatralne, pozawerbalną strukturę konfliktu, określić działanie postaci, stosować wiedzę z zakresu konstruowania roli do prawidłowego budowania relacji interpersonalnych i napięć dramatycznych, opowiedzieć historię, używać czytelnych znaków scenicznych K_U15 precyzyjnie formułować i stawiać zadania aktorskie, posługując się wiedzą na temat prowadzenia aktora i wykorzystywać metody K. Stanisławskiego, M. Czechowa, L. Strasberga, D. Donnellana, J. Grotowskiego i inni w różnych gatunkach i typach teatru K_K04 przeciwdziałania negatywnym napięciom, jakie wiążą się z tworzeniem teatru, stwarzając współtwórcom poczucie bezpieczeństwa w ich pracy K_K05 rozstrzygania problemów i prowadzenia negocjacji w sytuacji sprzeczności racji artystycznych, technicznych i finansowych K_K07 krytycznej oceny odbieranych treści, samooceny oraz konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób K_K08 efektywnego komunikowania się i inicjowania działań w społeczeństwie K_K09 wypełniania roli społecznej absolwenta uczelni artystycznej |
Metody i kryteria oceniania: |
Seminarium – zajęcia indywidualne w relacji mistrz-uczeń, służące wspomaganiu indywidualnych predyspozycji studentów w dziedzinie reżyserii; korekta indywidualna w trakcie samodzielnych prac studenckich nad wybranymi scenami - sprawdzanie, czy student rozumie i rozwija postanowione na wstępie zadanie; nadzór nad przygotowywanymi na egzamin etiudami reżyserskimi. Egzamin w formie publicznego pokazu nie dłuższego niż 1 godzina. Ocenie podlega również cały proces pracy. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WR seminarium, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paweł Łysak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WR seminarium - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WR seminarium, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Łysak | |
Prowadzący grup: | Paweł Łysak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WR seminarium - egzamin |
|
Skrócony opis: |
Temat przygotowywanych etiud – "Sprawa Dantona. Rewolucja dziś". W ramach tego tematu, należy zrealizować wybraną scenę "Sprawy Dantona" Stanisławy Przybyszewskiej, bądź akcję związaną z tym tekstem. Przygotowana z udziałem aktorek i aktorów scena, zostanie pokazana w przestrzeniach Teatru Powszechnego i zarejestrowana z udziałem widzów w formie reportażowej przez ekipę filmową. Egzamin będzie pokazem nagranego działa. Przedmiotowi towarzyszy cykl spotkań i badań związanych z historycznymi wystawieniami tekstu. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.