Seminarium reżyserskie 12
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WR/PR/SemRez12(k) |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium reżyserskie 12 |
Jednostka: | Kierunek Reżyserii |
Grupy: |
Przedmioty praktyczne Przedmioty WR rok III sem. 6 |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Zajęcia prowadzone klasyczną metodą seminaryjną z elementami wykładu zmierzają do tego, aby student pod opieką nauczyciela krok po kroku zrealizował formę sceniczną o wyższym stopniu złożoności niż „realistyczna”. Doskonalenie warsztatu reżyserskiego i jego rozszerzenie o nowe środki wyrazu. Seminarium |
Literatura: |
Literatura współczesna polska i międzynarodowa |
Efekty uczenia się: |
K_W07 orientuje się w kanonie dramatu polskiego i światowego, począwszy od antyku po współczesne polimorficzne formy scenariuszy oraz w kanonie polskiej i światowej literatury pięknej K_W10 określa główne kierunki i koncepcje filozoficzne w ich historycznym porządku, szczególnie w zagadnieniach korespondujących z problematyką teatru i dramatu, stanowiących ich myślowe i aksjologiczne zaplecze oraz dostarczających narzędzi do ich rozumienia i analizy K_W11 wykazuje się znajomością podstawowych metod analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwych dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie teatru i dramatu K_U02 analizować dramat pod względem struktury formalnej, znaczenia, przesłania w kontekście wiedzy o kulturze, historii, psychologii społecznej i psychologii osobowości oraz odnajduje treści aktualne dla współczesnego widza; w nowatorski sposób interpretować tekst, wyrażając własny stosunek do rzeczywistości K_U03 stosować techniki myślenia twórczego (heurystyczne) w określonych sytuacjach decyzyjnych, jak również wykorzystywać je do rozwoju własnej osobowości artystycznej K_U04 skonstruować scenariusz, dokonać adaptacji dzieła literackiego, napisać utwór dramatyczny – zgodnie z regułami dramaturgicznymi, przekształcając je na język teatru, filmu, telewizji, radia K_U06 posługiwać się konwencjami teatralnymi, stylistycznymi i metaforą teatralną w tworzeniu własnych koncepcji, opartych na niezależnej wyobraźni, intuicji i emocjonalności K_U07 konstruować i realizować oryginalną, indywidualną, czytelną wypowiedź twórczą (przedstawienie teatralne, słuchowisko radiowe, mała forma filmowa i telewizyjna, video-art), zgodną z własną hierarchią wartości i subiektywnym postrzeganiem świata, używając niebanalnej formy; stworzyć własny język teatralny K_U09 formułować w czytelny sposób i stawiać zadania artystyczne współtwórcom i ekipie technicznej; ocenić poszczególne etapy pracy, aby nadać im zaplanowany kierunek artystyczny K_U10 zbudować zdarzenie teatralne, pozawerbalną strukturę konfliktu, określić działanie postaci, stosować wiedzę z zakresu konstruowania roli do prawidłowego budowania relacji interpersonalnych i napięć dramatycznych, opowiedzieć historię, używać czytelnych znaków scenicznych K_U15 precyzyjnie formułować i stawiać zadania aktorskie, posługując się wiedzą na temat prowadzenia aktora i wykorzystywać metody K. Stanisławskiego, M. Czechowa, L. Strasberga, D. Donnellana, J. Grotowskiego i inni w różnych gatunkach i typach teatru K_K04 przeciwdziałania negatywnym napięciom, jakie wiążą się z tworzeniem teatru, stwarzając współtwórcom poczucie bezpieczeństwa w ich pracy K_K05 rozstrzygania problemów i prowadzenia negocjacji w sytuacji sprzeczności racji artystycznych, technicznych i finansowych K_K07 krytycznej oceny odbieranych treści, samooceny oraz konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób K_K08 efektywnego komunikowania się i inicjowania działań w społeczeństwie K_K09 wypełniania roli społecznej absolwenta uczelni artystycznej |
Metody i kryteria oceniania: |
Seminarium – zajęcia indywidualne w relacji mistrz-uczeń, służące wspomaganiu indywidualnych predyspozycji studentów w dziedzinie reżyserii; korekta indywidualna w trakcie samodzielnych prac studenckich nad wybranymi scenami - sprawdzanie, czy student rozumie i rozwija postanowione na wstępie zadanie; nadzór nad przygotowywanymi na egzamin etiudami reżyserskimi. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-07 - 2018-05-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WR seminarium, 105 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Kilian, Krzysztof Orzechowski | |
Prowadzący grup: | Jarosław Kilian, Krzysztof Orzechowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie + egzamin
WR seminarium - zaliczenie + egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-06 - 2019-05-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WR seminarium, 105 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Kilian, Krzysztof Orzechowski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Orzechowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie + egzamin
WR seminarium - zaliczenie + egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką teatru dla dzieci, ważnego z powodu obowiązku wychowania i pozyskiwania nowej widowni teatralnej. Celem szczegółowym jest wskazanie studentom różnicy między publicznością dorosłą a dziecięcą w odbiorze spektaklu, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki odbioru i wrażliwości dziecka. Drugim celem szczegółowym jest poszerzenie wiedzy z zakresu tworzenia adaptacji oraz konstruowania scenariusza teatralnego. |
|
Pełny opis: |
Krótki opis modułu: Podczas zajęć studenci winni uzyskać kompetencje w zakresie wiedzy, umiejętności oraz personalne i społeczne. Temu służą wskazane wyżej efekty modułowe realizowane poprzez poruszanie podanych niżej tematów. Pamiętać też trzeba, że seminarium reżyserskie należy do kierunkowych przedmiotów na WR. Zakres poszczególnych tematów: 1. Problematyka adaptacji. 2. Widz dorosły – widz dziecięcy (różnice i uwarunkowania) 3. Wyobraźnia dziecięca vs. machina teatru 4. Zagadnienie uwspółcześnienia klasycznej baśni 5. Problem morału (przesłanie) 6. Praca w zespole 7. Przestrzeń teatralna – inspiracja dla scenografa 8. Praca z aktorami |
|
Literatura: |
1. Podstawowa: „Baśnie” Hansa Christiana Andersena – wszystkie tłumaczone na polski w przekładach Stefanii Beylin, Jarosława Iwaszkiewicza i innych, a także nowszych (np. Bogusłąwy Sochańskiej – z oryginału). 2. Uzupełniająca: Krystyna Zabawa: „Rozpoczęta opowieść. Polska literatura dziecięca po 1989 roku wobec kultury współczesnej.” Kraków 2013 oraz ewent. inne artykuły dr hab. Krystyny Zabawy na temat literatury wczesnoszkolnej |
|
Uwagi: |
student po zakończeniu kursu powinien: EM 1 Orientować się w kierunkach rozwoju i nowych osiągnięciach teatru z uwzględnieniem teatru dla dzieci K_W05 EM 2 Rozpoznawać elementy dzieła teatralnego i jego strukturę K_W09 EM 3 Znać terminologię techniczną związaną z inscenizacją (światło, dźwięk, dekoracja, przestrzeń oraz orientować się w funkcjonowaniu urządzeń teatralnych, by ich właściwie użyć i w umiejętny sposób pobudzać dziecięcą wyobraźnię K_W12 Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien: EM 4 Wykorzystywać wszystkie informacje, korzystać z wszelakich źródeł, aby przystąpić do prób maksymalnie przygotowany K_U01 EM 5 Analizować dramat w kontekście wiedzy o kulturze, historii psychologii społ. i osobowości (dziecięcej), interpretować tekst nowocześnie, wyrażając własny stosunek do rzeczywistości K_U05 EM 6 Potrafić skonstruować scenariusz, dokonać adaptacji dzieła niedramatycznego, ew. napisać utwór dramatyczny (literacki) i przekształcić go na język teatru K_U06 Kompetencje personalne i społeczne student po zakończeniu kursu powinien: EM 7 Inspirować do twórczej pracy zespół współpracowników (współtwórców i aktorów) K_K03 EM 8 Samodzielnie kierować zespołem teatralnym, organizować i prowadzić próby, inicjować współpracę z innymi osobami K_K04 EM 9 Być krytyczny i niezależny w ocenach K_K06 Krótki opis modułu: Podczas zajęć studenci winni uzyskać kompetencje w zakresie wiedzy, umiejętności oraz personalne i społeczne. Temu służą wskazane wyżej efekty modułowe realizowane poprzez poruszanie podanych niżej tematów. Pamiętać też trzeba, że seminarium reżyserskie należy do kierunkowych przedmiotów na WR. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-06-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WR seminarium, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Cieplak, Maja Kleczewska-Kondrat | |
Prowadzący grup: | Piotr Cieplak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WR seminarium - egzamin |
|
Literatura: |
1000 sztuk awangardowych- Kenneth Koch |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-15 - 2021-06-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WR seminarium, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Cieplak, Maja Kleczewska-Kondrat | |
Prowadzący grup: | Piotr Cieplak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WR seminarium - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WR seminarium, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Cieplak, Marta Miłoszewska | |
Prowadzący grup: | Piotr Cieplak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WR seminarium - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semsetr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-14 - 2022-06-05 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WR seminarium, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Cieplak, Marta Miłoszewska | |
Prowadzący grup: | Piotr Cieplak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WR seminarium - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-13 - 2023-06-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WR seminarium, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Cieplak, Marta Miłoszewska | |
Prowadzący grup: | Piotr Cieplak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WR seminarium - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-12 - 2024-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WR seminarium, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Cieplak, Marta Miłoszewska | |
Prowadzący grup: | Piotr Cieplak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WR seminarium - egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.