Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium reżyserskie 12

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WR/PR/SemRez12(k)
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium reżyserskie 12
Jednostka: Kierunek Reżyserii
Grupy: Przedmioty praktyczne
Przedmioty WR rok III sem. 6
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Zajęcia prowadzone klasyczną metodą seminaryjną z elementami wykładu zmierzają do tego, aby student pod opieką nauczyciela krok po kroku zrealizował formę sceniczną o wyższym stopniu złożoności niż „realistyczna”.

Doskonalenie warsztatu reżyserskiego i jego rozszerzenie o nowe środki wyrazu.

Seminarium

Literatura:

Literatura współczesna polska i międzynarodowa

Efekty uczenia się:

K_W07 orientuje się w kanonie dramatu polskiego i światowego, począwszy od antyku po współczesne polimorficzne formy scenariuszy oraz w kanonie polskiej i światowej literatury pięknej

K_W10 określa główne kierunki i koncepcje filozoficzne w ich historycznym porządku, szczególnie w zagadnieniach korespondujących z problematyką teatru i dramatu, stanowiących ich myślowe i aksjologiczne zaplecze oraz dostarczających narzędzi do ich rozumienia i analizy

K_W11 wykazuje się znajomością podstawowych metod analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwych dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie teatru i dramatu

K_U02 analizować dramat pod względem struktury formalnej, znaczenia, przesłania w kontekście wiedzy o kulturze, historii, psychologii społecznej i psychologii osobowości oraz odnajduje treści aktualne dla współczesnego widza; w nowatorski sposób interpretować tekst, wyrażając własny stosunek do rzeczywistości

K_U03 stosować techniki myślenia twórczego (heurystyczne) w określonych sytuacjach decyzyjnych, jak również wykorzystywać je do rozwoju własnej osobowości artystycznej

K_U04 skonstruować scenariusz, dokonać adaptacji dzieła literackiego, napisać utwór dramatyczny – zgodnie z regułami dramaturgicznymi, przekształcając je na język teatru, filmu, telewizji, radia

K_U06 posługiwać się konwencjami teatralnymi, stylistycznymi i metaforą teatralną w tworzeniu własnych koncepcji, opartych na niezależnej wyobraźni, intuicji i emocjonalności

K_U07 konstruować i realizować oryginalną, indywidualną, czytelną wypowiedź twórczą (przedstawienie teatralne, słuchowisko radiowe, mała forma filmowa i telewizyjna, video-art), zgodną z własną hierarchią wartości i subiektywnym postrzeganiem świata, używając niebanalnej formy; stworzyć własny język teatralny

K_U09 formułować w czytelny sposób i stawiać zadania artystyczne współtwórcom i ekipie technicznej; ocenić poszczególne etapy pracy, aby nadać im zaplanowany kierunek artystyczny

K_U10 zbudować zdarzenie teatralne, pozawerbalną strukturę konfliktu, określić działanie postaci, stosować wiedzę z zakresu konstruowania roli do prawidłowego budowania relacji interpersonalnych i napięć dramatycznych, opowiedzieć historię, używać czytelnych znaków scenicznych

K_U15 precyzyjnie formułować i stawiać zadania aktorskie, posługując się wiedzą na temat prowadzenia aktora i wykorzystywać metody K. Stanisławskiego, M. Czechowa, L. Strasberga, D. Donnellana, J. Grotowskiego i inni w różnych gatunkach i typach teatru

K_K04 przeciwdziałania negatywnym napięciom, jakie wiążą się z tworzeniem teatru, stwarzając współtwórcom poczucie bezpieczeństwa w ich pracy

K_K05 rozstrzygania problemów i prowadzenia negocjacji w sytuacji sprzeczności racji artystycznych, technicznych i finansowych

K_K07 krytycznej oceny odbieranych treści, samooceny oraz konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób

K_K08 efektywnego komunikowania się i inicjowania działań w społeczeństwie

K_K09 wypełniania roli społecznej absolwenta uczelni artystycznej

Metody i kryteria oceniania:

Seminarium – zajęcia indywidualne w relacji mistrz-uczeń, służące wspomaganiu indywidualnych predyspozycji studentów w dziedzinie reżyserii; korekta indywidualna w trakcie samodzielnych prac studenckich nad wybranymi scenami - sprawdzanie, czy student rozumie i rozwija postanowione na wstępie zadanie; nadzór nad przygotowywanymi na egzamin etiudami reżyserskimi.

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/18" (zakończony)

Okres: 2018-02-07 - 2018-05-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WR seminarium, 105 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Kilian, Krzysztof Orzechowski
Prowadzący grup: Jarosław Kilian, Krzysztof Orzechowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie + egzamin
WR seminarium - zaliczenie + egzamin

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/19" (zakończony)

Okres: 2019-02-06 - 2019-05-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WR seminarium, 105 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Kilian, Krzysztof Orzechowski
Prowadzący grup: Krzysztof Orzechowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie + egzamin
WR seminarium - zaliczenie + egzamin
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką teatru dla dzieci, ważnego z powodu obowiązku wychowania i pozyskiwania nowej widowni teatralnej.

Celem szczegółowym jest wskazanie studentom różnicy między publicznością dorosłą a dziecięcą w odbiorze spektaklu, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki odbioru i wrażliwości dziecka.

Drugim celem szczegółowym jest poszerzenie wiedzy z zakresu tworzenia adaptacji oraz konstruowania scenariusza teatralnego.

Pełny opis:

Krótki opis modułu:

Podczas zajęć studenci winni uzyskać kompetencje w zakresie wiedzy, umiejętności oraz personalne i społeczne. Temu służą wskazane wyżej efekty modułowe realizowane poprzez poruszanie podanych niżej tematów. Pamiętać też trzeba, że seminarium reżyserskie należy do kierunkowych przedmiotów na WR.

Zakres poszczególnych tematów:

1. Problematyka adaptacji.

2. Widz dorosły – widz dziecięcy (różnice i uwarunkowania)

3. Wyobraźnia dziecięca vs. machina teatru

4. Zagadnienie uwspółcześnienia klasycznej baśni

5. Problem morału (przesłanie)

6. Praca w zespole

7. Przestrzeń teatralna – inspiracja dla scenografa

8. Praca z aktorami

Literatura:

1. Podstawowa:

„Baśnie” Hansa Christiana Andersena – wszystkie tłumaczone na polski w przekładach Stefanii Beylin, Jarosława Iwaszkiewicza i innych, a także nowszych (np. Bogusłąwy Sochańskiej – z oryginału).

2. Uzupełniająca:

Krystyna Zabawa: „Rozpoczęta opowieść. Polska literatura dziecięca po 1989 roku wobec kultury współczesnej.” Kraków 2013

oraz ewent. inne artykuły dr hab. Krystyny Zabawy na temat literatury wczesnoszkolnej

Uwagi:

student po zakończeniu kursu powinien:

EM 1 Orientować się w kierunkach rozwoju i nowych osiągnięciach teatru z uwzględnieniem teatru dla dzieci

K_W05

EM 2 Rozpoznawać elementy dzieła teatralnego i jego strukturę K_W09

EM 3 Znać terminologię techniczną związaną z inscenizacją (światło, dźwięk, dekoracja, przestrzeń oraz orientować się w funkcjonowaniu urządzeń teatralnych, by ich właściwie użyć i w umiejętny sposób pobudzać dziecięcą wyobraźnię K_W12

Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien:

EM 4 Wykorzystywać wszystkie informacje, korzystać z wszelakich źródeł, aby przystąpić do prób maksymalnie przygotowany K_U01

EM 5 Analizować dramat w kontekście wiedzy o kulturze, historii psychologii społ. i osobowości (dziecięcej), interpretować tekst nowocześnie, wyrażając własny stosunek do rzeczywistości K_U05

EM 6 Potrafić skonstruować scenariusz, dokonać adaptacji dzieła niedramatycznego, ew. napisać utwór dramatyczny (literacki) i przekształcić go na język teatru K_U06

Kompetencje personalne i społeczne

student po zakończeniu kursu powinien:

EM 7 Inspirować do twórczej pracy zespół współpracowników (współtwórców i aktorów) K_K03

EM 8 Samodzielnie kierować zespołem teatralnym, organizować i prowadzić próby, inicjować współpracę z innymi osobami K_K04

EM 9 Być krytyczny i niezależny w ocenach

K_K06

Krótki opis modułu:

Podczas zajęć studenci winni uzyskać kompetencje w zakresie wiedzy, umiejętności oraz personalne i społeczne. Temu służą wskazane wyżej efekty modułowe realizowane poprzez poruszanie podanych niżej tematów. Pamiętać też trzeba, że seminarium reżyserskie należy do kierunkowych przedmiotów na WR.

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/20" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-06-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WR seminarium, 120 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Cieplak, Maja Kleczewska-Kondrat
Prowadzący grup: Piotr Cieplak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - egzamin
WR seminarium - egzamin
Literatura:

1000 sztuk awangardowych- Kenneth Koch

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/21" (zakończony)

Okres: 2021-02-15 - 2021-06-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WR seminarium, 120 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Cieplak, Maja Kleczewska-Kondrat
Prowadzący grup: Piotr Cieplak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - egzamin
WR seminarium - egzamin

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WR seminarium, 120 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Cieplak, Marta Miłoszewska
Prowadzący grup: Piotr Cieplak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - egzamin
WR seminarium - egzamin

Zajęcia w cyklu "semsetr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-14 - 2022-06-05
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WR seminarium, 120 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Cieplak, Marta Miłoszewska
Prowadzący grup: Piotr Cieplak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - egzamin
WR seminarium - egzamin

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-13 - 2023-06-13
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WR seminarium, 120 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Cieplak, Marta Miłoszewska
Prowadzący grup: Piotr Cieplak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - egzamin
WR seminarium - egzamin

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-12 - 2024-05-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WR seminarium, 120 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Cieplak, Marta Miłoszewska
Prowadzący grup: Piotr Cieplak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - egzamin
WR seminarium - egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)