Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium reżyserskie 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WR/PR/SemRez1(k)
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium reżyserskie 1
Jednostka: Kierunek Reżyserii
Grupy: Przedmioty praktyczne
Przedmioty WR rok I sem. 1
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Zadanie ogólne: samodzielna realizacja (pod kontrolą prowadzącego zajęcia) dwudziesto/dwudziestopięciominutowej etiudy na podstawie fragmentu z dramatu realistycznego, uwzględniająca autorskie założenia dramaturgiczne.

Seminarium

Pełny opis:

. Zanalizować tekst dramatu w okolicznościach zaproponowanych przez autora, wykryć przesłanie sztuki i odczytać konstrukcję fabularną ze szczególnym naciskiem na zmiany okoliczności determinujących zachowanie postaci. 2. Zaplanować właściwą dla podjętych założeń przestrzeń sceniczną. 3. Poinstruować i poprowadzić reżysersko aktorów tak, aby stworzyć w pełni czytelną dla widza opowieść

Literatura:

1. Podstawowa:

Zygmunt Hübner, "Sztuka reżyserii"; Konstanty Stanisławski, "Moje życie w sztuce", "Praca aktora nad rolą", "Praca aktora nad sobą"; Michaił Czechow, "O technice aktora".

2. Uzupełniająca:

bez ograniczeń

Efekty uczenia się:

K_W07 orientuje się w kanonie dramatu polskiego i światowego, począwszy od antyku po współczesne polimorficzne formy scenariuszy oraz w kanonie polskiej i światowej literatury pięknej

K_W10 określa główne kierunki i koncepcje filozoficzne w ich historycznym porządku, szczególnie w zagadnieniach korespondujących z problematyką teatru i dramatu, stanowiących ich myślowe i aksjologiczne zaplecze oraz dostarczających narzędzi do ich rozumienia i analizy

K_W11 wykazuje się znajomością podstawowych metod analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwych dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie teatru i dramatu

K_U02 analizować dramat pod względem struktury formalnej, znaczenia, przesłania w kontekście wiedzy o kulturze, historii, psychologii społecznej i psychologii osobowości oraz odnajduje treści aktualne dla współczesnego widza; w nowatorski sposób interpretować tekst, wyrażając własny stosunek do rzeczywistości

K_U03 stosować techniki myślenia twórczego (heurystyczne) w określonych sytuacjach decyzyjnych, jak również wykorzystywać je do rozwoju własnej osobowości artystycznej

K_U04 skonstruować scenariusz, dokonać adaptacji dzieła literackiego, napisać utwór dramatyczny – zgodnie z regułami dramaturgicznymi, przekształcając je na język teatru, filmu, telewizji, radia

K_U06 posługiwać się konwencjami teatralnymi, stylistycznymi i metaforą teatralną w tworzeniu własnych koncepcji, opartych na niezależnej wyobraźni, intuicji i emocjonalności

K_U07 konstruować i realizować oryginalną, indywidualną, czytelną wypowiedź twórczą (przedstawienie teatralne, słuchowisko radiowe, mała forma filmowa i telewizyjna, video-art), zgodną z własną hierarchią wartości i subiektywnym postrzeganiem świata, używając niebanalnej formy; stworzyć własny język teatralny

K_U09 formułować w czytelny sposób i stawiać zadania artystyczne współtwórcom i ekipie technicznej; ocenić poszczególne etapy pracy, aby nadać im zaplanowany kierunek artystyczny

K_U10 zbudować zdarzenie teatralne, pozawerbalną strukturę konfliktu, określić działanie postaci, stosować wiedzę z zakresu konstruowania roli do prawidłowego budowania relacji interpersonalnych i napięć dramatycznych, opowiedzieć historię, używać czytelnych znaków scenicznych

K_U15 precyzyjnie formułować i stawiać zadania aktorskie, posługując się wiedzą na temat prowadzenia aktora i wykorzystywać metody K. Stanisławskiego, M. Czechowa, L. Strasberga, D. Donnellana, J. Grotowskiego i inni w różnych gatunkach i typach teatru

K_K04 przeciwdziałania negatywnym napięciom, jakie wiążą się z tworzeniem teatru, stwarzając współtwórcom poczucie bezpieczeństwa w ich pracy

K_K05 rozstrzygania problemów i prowadzenia negocjacji w sytuacji sprzeczności racji artystycznych, technicznych i finansowych

K_K07 krytycznej oceny odbieranych treści, samooceny oraz konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób

K_K08 efektywnego komunikowania się i inicjowania działań w społeczeństwie

K_K09 wypełniania roli społecznej absolwenta uczelni artystycznej

Metody i kryteria oceniania:

Seminarium – zajęcia indywidualne w relacji mistrz-uczeń, służące wspomaganiu indywidualnych predyspozycji studentów w dziedzinie reżyserii; korekta indywidualna w trakcie samodzielnych prac studenckich nad wybranymi scenami - sprawdzanie, czy student rozumie i rozwija postanowione na wstępie zadanie; nadzór nad przygotowywanymi na egzamin etiudami reżyserskimi.

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WR seminarium, 120 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Wojciech Adamczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - egzamin
WR seminarium - egzamin
Skrócony opis:

Zadania szczegółowe: 1. Zanalizować tekst dramatu w okolicznościach zaproponowanych przez autora, wykryć przesłanie sztuki i odczytać konstrukcję fabularną ze szczególnym naciskiem na zmiany okoliczności determinujących zachowanie postaci. 2. Zaplanować właściwą dla podjętych założeń przestrzeń sceniczną. 3. Poinstruować i poprowadzić reżysersko aktorów tak, aby stworzyć w pełni czytelną dla widza opowieść

Pełny opis:

Zadanie ogólne: samodzielna realizacja (pod kontrolą prowadzącego zajęcia) dwudziesto/dwudziestopięciominutowej etiudy na podstawie fragmentu z dramatu realistycznego, uwzględniająca autorskie założenia dramaturgiczne. Materiał do ćwiczeń:

Arthur Miller Śmierć komiwojażera (biblioteka AT)

Czarownice z Salem (AT)

Eugene O’Neill Pożądanie w cieniu wiązów (AT)

Tennessee Williams Tramwaj zwany pożądaniem (AT)

Szklana menażeria (AT)

Kotka na gorącym, blaszanym dachu (AT)

Edward Albee Kto się boi Wirginii Woolf?

Neil Simon Drugi rozdział

Tony Kushner Anioły w Ameryce. Cz. I (AT)

August Strindberg Ojciec (AT)

Henrik Ibsen Dom lalki (AT)

Martin McDonagh Czaszka z Connemary

Królowa piękności z Leenane

Kaleka z Inishmaan

Porucznik z Inishmore

Jednoręki ze Spokane

Na zachód od Shannon

Literatura:

Podstawowa:

Zygmunt Hübner, "Sztuka reżyserii"; Konstanty Stanisławski, "Moje życie w sztuce", "Praca aktora nad rolą", "Praca aktora nad sobą"; Michaił Czechow, "O technice aktora".

Uwagi:

Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WR seminarium, 120 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Adamczyk, Barbara Wiśniewska
Prowadzący grup: Wojciech Adamczyk, Barbara Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - egzamin
WR seminarium - egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)