Seminarium reżyserskie 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WR/PR/SemRez1(k) |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium reżyserskie 1 |
Jednostka: | Kierunek Reżyserii |
Grupy: |
Przedmioty praktyczne Przedmioty WR rok I sem. 1 |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Zadanie ogólne: samodzielna realizacja (pod kontrolą prowadzącego zajęcia) dwudziesto/dwudziestopięciominutowej etiudy na podstawie fragmentu z dramatu realistycznego, uwzględniająca autorskie założenia dramaturgiczne. Seminarium |
Pełny opis: |
. Zanalizować tekst dramatu w okolicznościach zaproponowanych przez autora, wykryć przesłanie sztuki i odczytać konstrukcję fabularną ze szczególnym naciskiem na zmiany okoliczności determinujących zachowanie postaci. 2. Zaplanować właściwą dla podjętych założeń przestrzeń sceniczną. 3. Poinstruować i poprowadzić reżysersko aktorów tak, aby stworzyć w pełni czytelną dla widza opowieść |
Literatura: |
1. Podstawowa: Zygmunt Hübner, "Sztuka reżyserii"; Konstanty Stanisławski, "Moje życie w sztuce", "Praca aktora nad rolą", "Praca aktora nad sobą"; Michaił Czechow, "O technice aktora". 2. Uzupełniająca: bez ograniczeń |
Efekty uczenia się: |
K_W07 orientuje się w kanonie dramatu polskiego i światowego, począwszy od antyku po współczesne polimorficzne formy scenariuszy oraz w kanonie polskiej i światowej literatury pięknej K_W10 określa główne kierunki i koncepcje filozoficzne w ich historycznym porządku, szczególnie w zagadnieniach korespondujących z problematyką teatru i dramatu, stanowiących ich myślowe i aksjologiczne zaplecze oraz dostarczających narzędzi do ich rozumienia i analizy K_W11 wykazuje się znajomością podstawowych metod analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwych dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie teatru i dramatu K_U02 analizować dramat pod względem struktury formalnej, znaczenia, przesłania w kontekście wiedzy o kulturze, historii, psychologii społecznej i psychologii osobowości oraz odnajduje treści aktualne dla współczesnego widza; w nowatorski sposób interpretować tekst, wyrażając własny stosunek do rzeczywistości K_U03 stosować techniki myślenia twórczego (heurystyczne) w określonych sytuacjach decyzyjnych, jak również wykorzystywać je do rozwoju własnej osobowości artystycznej K_U04 skonstruować scenariusz, dokonać adaptacji dzieła literackiego, napisać utwór dramatyczny – zgodnie z regułami dramaturgicznymi, przekształcając je na język teatru, filmu, telewizji, radia K_U06 posługiwać się konwencjami teatralnymi, stylistycznymi i metaforą teatralną w tworzeniu własnych koncepcji, opartych na niezależnej wyobraźni, intuicji i emocjonalności K_U07 konstruować i realizować oryginalną, indywidualną, czytelną wypowiedź twórczą (przedstawienie teatralne, słuchowisko radiowe, mała forma filmowa i telewizyjna, video-art), zgodną z własną hierarchią wartości i subiektywnym postrzeganiem świata, używając niebanalnej formy; stworzyć własny język teatralny K_U09 formułować w czytelny sposób i stawiać zadania artystyczne współtwórcom i ekipie technicznej; ocenić poszczególne etapy pracy, aby nadać im zaplanowany kierunek artystyczny K_U10 zbudować zdarzenie teatralne, pozawerbalną strukturę konfliktu, określić działanie postaci, stosować wiedzę z zakresu konstruowania roli do prawidłowego budowania relacji interpersonalnych i napięć dramatycznych, opowiedzieć historię, używać czytelnych znaków scenicznych K_U15 precyzyjnie formułować i stawiać zadania aktorskie, posługując się wiedzą na temat prowadzenia aktora i wykorzystywać metody K. Stanisławskiego, M. Czechowa, L. Strasberga, D. Donnellana, J. Grotowskiego i inni w różnych gatunkach i typach teatru K_K04 przeciwdziałania negatywnym napięciom, jakie wiążą się z tworzeniem teatru, stwarzając współtwórcom poczucie bezpieczeństwa w ich pracy K_K05 rozstrzygania problemów i prowadzenia negocjacji w sytuacji sprzeczności racji artystycznych, technicznych i finansowych K_K07 krytycznej oceny odbieranych treści, samooceny oraz konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób K_K08 efektywnego komunikowania się i inicjowania działań w społeczeństwie K_K09 wypełniania roli społecznej absolwenta uczelni artystycznej |
Metody i kryteria oceniania: |
Seminarium – zajęcia indywidualne w relacji mistrz-uczeń, służące wspomaganiu indywidualnych predyspozycji studentów w dziedzinie reżyserii; korekta indywidualna w trakcie samodzielnych prac studenckich nad wybranymi scenami - sprawdzanie, czy student rozumie i rozwija postanowione na wstępie zadanie; nadzór nad przygotowywanymi na egzamin etiudami reżyserskimi. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WR seminarium, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Wojciech Adamczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WR seminarium - egzamin |
|
Skrócony opis: |
Zadania szczegółowe: 1. Zanalizować tekst dramatu w okolicznościach zaproponowanych przez autora, wykryć przesłanie sztuki i odczytać konstrukcję fabularną ze szczególnym naciskiem na zmiany okoliczności determinujących zachowanie postaci. 2. Zaplanować właściwą dla podjętych założeń przestrzeń sceniczną. 3. Poinstruować i poprowadzić reżysersko aktorów tak, aby stworzyć w pełni czytelną dla widza opowieść |
|
Pełny opis: |
Zadanie ogólne: samodzielna realizacja (pod kontrolą prowadzącego zajęcia) dwudziesto/dwudziestopięciominutowej etiudy na podstawie fragmentu z dramatu realistycznego, uwzględniająca autorskie założenia dramaturgiczne. Materiał do ćwiczeń: Arthur Miller Śmierć komiwojażera (biblioteka AT) Czarownice z Salem (AT) Eugene O’Neill Pożądanie w cieniu wiązów (AT) Tennessee Williams Tramwaj zwany pożądaniem (AT) Szklana menażeria (AT) Kotka na gorącym, blaszanym dachu (AT) Edward Albee Kto się boi Wirginii Woolf? Neil Simon Drugi rozdział Tony Kushner Anioły w Ameryce. Cz. I (AT) August Strindberg Ojciec (AT) Henrik Ibsen Dom lalki (AT) Martin McDonagh Czaszka z Connemary Królowa piękności z Leenane Kaleka z Inishmaan Porucznik z Inishmore Jednoręki ze Spokane Na zachód od Shannon |
|
Literatura: |
Podstawowa: Zygmunt Hübner, "Sztuka reżyserii"; Konstanty Stanisławski, "Moje życie w sztuce", "Praca aktora nad rolą", "Praca aktora nad sobą"; Michaił Czechow, "O technice aktora". |
|
Uwagi: |
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WR seminarium, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Adamczyk, Barbara Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Wojciech Adamczyk, Barbara Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WR seminarium - egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.