Seminarium dramaturgiczne II (kierunkowy)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WR/PR/SemDram2(k) |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium dramaturgiczne II (kierunkowy) |
Jednostka: | Kierunek Reżyserii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem zajęć Seminarium Dramaturgicznego II roku studiów na Wydziale Reżyserii jest zdobycie wiedzy z zakresu rozwoju dramaturgii i dramatu na tle rozwoju kultury, sztuki i teatru na przestrzeni 500 lat. jeszcze ważniejsze jest zdobycie umiejętności pogłębionej analizy dramaturgicznej wybranych utworów, ze względu na strukturę dramaturgiczną utworu oraz treść dramatu. istotne jest także podjęcie prób pisania własnych sztuk teatralnych, które są życzliwie i zachęcająco analizowane przez studentów i wykładowcę. |
Literatura: |
1. Podstawowa: ok. 30 wybranych sztuk teatralnych od Szekspira (1620 r.) do Barkera ( ok. 2018 r.) + inne wybrane utwory literackie oraz: Niedoskonałe odbicie - Maciej Karpiński, Warszawa 1995 Jak napisać scenariusz – Raymond G. Fresham, Kraków 1998 Narracja jako sposób rozumienia świata – Jerzy Trzebiński (red.), Gdańsk 2002 Pisanie scenariusza filmowego - Syd Field, Rolf Rilla , Warszawa 1998 Geneza teatru w świetle antropologii kulturowej - Marta Steiner, Wrocław 2003 Dzieje dramatu t. 1 i t.2 - Allardyce Nicoll , Warszawa 1975 Teatr i jego sobowtór - Antonin Artaud, Warszawa 1966 Teksty z lat 1965 - 1969 - Jerzy Grotowski , Wrocław 1990 Rozmowy o Hamlecie Swinarskiego – Józef Opalski, Kraków 2005 2. Uzupełniająca: Wahadło Foucaulta - Umberto Eco , Warszawa 1988 Antropologia widowisk - zbior. Leszek Kolankiewicz red., Warszawa2005 Dramat współczesny – J. L .Styan , Wrocław 1995 Szekspir dramaturg elżbietański – Henri Fluchere , Warszawa 1965 Szekspir – Teatr zazdrości - Rene Girard , Warszawa 1996 Nauki tajemne w dawnej Polsce – Mistrz Twardowski – Roman Bugaj Wrocław 1986 Sztuka pamięci – Frances A.Yates , Warszawa 1977 Theatre of Catastrophe – New Essays on Howard Barker – K.Gritzner ed., London 2006 |
Efekty uczenia się: |
Kategoria Symbol modułu Efekt osiągany przez moduł Wiedza student po zakończeniu kursu powinien: EM 1 Zdefiniować pojęcie dramatu w kategoriach literackich i teatralnych oraz prawidłowo umieścić je w historii dramatu i teatru EM 2 Prawidłowo analizować dowolny tekst dramatu i jego strukturę EM 3 Umieć rozpoznać cechy protagonisty dramatu ze względu na treść dramatu Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien: EM 4 W sposób twórczy analizować dramat ze względu na przekazywanie widzom treści korespondujących z ważnymi problemami współczesnego życia społecznego EM 5 Przygotować oryginalny projekt inscenizacyjny dramatu EM 6 Sformułować zadania aktorskie dla głównych postaci dramatu Kompetencje personalne i społeczne student po zakończeniu kursu powinien: EM 7 Twórczo i krytycznie współpracować z dramatopisarzem lub „dramaturgiem” w celu ulepszenia przekazu spektaklu lub scenariusza EM 8 Chronić prawo autora i tłumacza, poprzez niedopisywanie sztuce tekstów własnego autorstwa ! EM 9 Asertywnie ale niedogmatycznie konstruować argumenty w interakcji z grupą słuchaczy lub współpracowników, przedstawiać własne poglądy i współdziałać w wypracowaniu wspólnego stanowiska |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekt modułowy Formy sprawdzenia osiągnięcia efektu Kryteria oceny i ich procentowy udział w ocenie końcowej EM 1 znajomość literatury przedmiotu – 20% udział w dyskusji – 40% przygotowanie referatu– 40% EM 2 znajomość literatury przedmiotu – 20% udział w dyskusji – 40% referat – 40% EM 3 znajomość literatury przedmiotu – 20% udział w dyskusji – 20% referat – 20% praca semestralna/roczna – 40% EM 4 znajomość literatury przedmiotu – 20% udział w dyskusji – 40% referat – 40% EM 5 znajomość literatury przedmiotu – 10% udział w dyskusji – 10% praca semestralna/roczna – 40% ocena wartości artystycznej wykonanej pracy - 40% EM 6 udział w dyskusji – 30% praca semestralna/roczna – 30% ocena wartości artystycznej wykonanej pracy - 40% EM 7 znajomość literatury przedmiotu – 50% udział w dyskusji – 50% EM 8 znajomość literatury przedmiotu – 50% udział w dyskusji – 50% EM 9 znajomość literatury przedmiotu – 20% udział w dyskusji – 40% referat – 40% Udział w zajęciach (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach w semestrze) i przygotowanie polegające na systematycznym czytaniu podawanej literatury – tekstów sztuk ( niedopuszczalne jest nieprzygotowanie do zajęć). Zajęcia mają charakter seminarium - dyskusji, wszystkich uczestników grupy, moderowanej przez wykładowcę w oparciu o krytyczną analizę tekstów dramatów i ich „tła kulturowego”. Zaczynem dyskusji jest referat przygotowany przez studenta na wskazany temat. Niektóre tematy są realizowane w formie wykładów przedstawiających studentom stan wiedzy lub specjalne koncepcje teoretyczne (zwykle o charakterze interdyscyplinarnym) poszczególnych autorów lub wykładowcy. Wygłaszane referaty i udział w dyskusji oraz praca semestralna/roczna (konspekt/ własny dramat) stanowią podstawę do oceny pracy studenta. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.