Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gra aktorska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WR/PR/GrAkt
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Gra aktorska
Jednostka: Kierunek Reżyserii
Grupy: Przedmioty podstawowe
Przedmioty WR rok I sem. 1
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Zajęcia dotyczą najważniejszych technik, metod i teorii aktorskich XX i XXI wieku. Poznanie ich głównych założeń w praktyce i teorii wyposaży osoby studiujące w narzędzia do komunikacji na linii reżysersko- aktorskiej, oraz rozwinie wrażliwość na ekspresję i konwencję aktorską. Wybrane warsztatowe ćwiczenia aktorskie będą również dotyczyły poszerzania granic wyobraźni, pracy ze sterowaniem uważnością, technik relaksacyjnych, czy rozgrzewek aktorskich. Równolegle, w trakcie zajęć, będzie przygotowywany roboczy pokaz sceniczny na podstawie Jednoaktówek A. Czechowa, który zostanie zaprezentowany na zakończenie semestru.

Pełny opis:

Motywem przewodnim zajęć jest zastosowanie pojęcia „zadania aktorskiego” – jako kreatywnej, poruszającej wrażliwość i wyobraźnię komendy na linii reżysersko-aktorskiej – w różnych sytuacjach scenicznych i konwencjach gry aktorskiej. Poczynając od metody K. Stanisławskiego i pochodnych (M.Czechow, L. Strasberg itp.) osoby studenckie wykonują podstawowe zadania aktorskie na scenie, uczą się je stawiać i rozwijać. Odbywa się to zarówno w ramach przygotowywanej przez cały semestr etiudy na podstawie Jednoaktówek A. Czechowa, jak i indywidualnych oraz grupowych warsztatowych ćwiczeń.

Zajęcia uwrażliwiają osoby studiujące na delikatność i złożoność pracy aktorskiej. Podział na pracę „widzialną” oraz „nie-widzialną” w ramach samej struktury zajęć Gry Aktorskiej zwraca uwagę na wieloaspektowość pracy w teatrze, oraz zachęca do własnych poszukiwań metod pracy. Obserwowanie na własnym ciele zmian, które mogą zachodzić na scenie pod wpływem ćwiczeń, czy różnorodnie stawianych zadań aktorskich poszerza reżyserską perspektywę o bycie po „drugiej stronie rampy scenicznej”.

Poprzez ćwiczenia aktorskie z różnorodnych tradycji i metod, osoby reżyserskie uczą się jak inspirować i zarażać swoimi ideami w odróżnieniu od np. jedynie wymagania konkretnych efektów na scenie. Warsztaty odbywają się według umownej linii K. Stanisławski -> M. Czechow -> Meyerhold -> Brecht -> Grotowski/Terzopoulos/Suzuki/Barba i inni. Mnogość poruszanych metod ma na celu poszerzenie horyzontu teatralnego, oraz zwrócenie uwagi na elementy wspólne, w celu własnych poszukiwań metod teatralnych osób studiujących.

Do kluczowych, poruszanych w ramach zajęć, zagadnień pracy aktorskiej należą: praca z tekstem, uważność, ruch sceniczny, psychologia postaci, motyw/cel postaci, relacje między postaciami, konwencja teatralna, obecność sceniczna, performowanie, emocje sceniczne, praca z oddechem, prawda/fałsz sceniczne.

Literatura:

Jednoaktówki A. Czechow – wybrane dramaty

Bibliografia zajęć/ literatura uzupełniająca:

Praca aktora nad sobą, K. Stanisławski

Aktor i cel, D. Donnellan

Powrót Dionizosa, T. Terzopoulos

O technice aktora, M. Czechow

Metoda Lee Strasberga, L. Cohen

Gry dla aktorów i nie-aktorów, A. Boal

Sztuka Aktora, J. Benedetti

Efekty uczenia się:

K_U08 posługiwać się metodami improwizacji teatralnej oraz zastosować je w pracy z aktorem i we własnym procesie twórczym

K_U09 formułować w czytelny sposób i stawiać zadania artystyczne współtwórcom i ekipie technicznej; ocenić poszczególne etapy pracy, aby nadać im zaplanowany kierunek artystyczny

K_U10 zbudować zdarzenie teatralne, pozawerbalną strukturę konfliktu, określić działanie postaci, stosować wiedzę z zakresu konstruowania roli do prawidłowego budowania relacji interpersonalnych i napięć dramatycznych, opowiedzieć historię, używać czytelnych znaków scenicznych

K_U15 precyzyjnie formułować i stawiać zadania aktorskie, posługując się wiedzą na temat prowadzenia aktora i wykorzystywać metody K. Stanisławskiego, M. Czechowa, L. Strasberga, itd. w różnych gatunkach i typach teatru

K_U16 stosować efektywne techniki ćwiczenia umiejętności warsztatowych, umożliwiające ciągły ich rozwój przez samodzielną pracę

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę, na podstawie pracy nad pokazem roboczym Jednoaktówek A. Czechowa. Ocenie podlega również całokształt pracy podczas zajęć.

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WR warsztat, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Wojciech Adamczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WR warsztat - zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WR warsztat, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Hussakowski
Prowadzący grup: Jan Hussakowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WR warsztat - zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)