Gra aktorska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WR/PR/GrAkt |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gra aktorska |
Jednostka: | Kierunek Reżyserii |
Grupy: |
Przedmioty podstawowe Przedmioty WR rok I sem. 1 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą najważniejszych technik, metod i teorii aktorskich XX i XXI wieku. Poznanie ich głównych założeń w praktyce i teorii wyposaży osoby studiujące w narzędzia do komunikacji na linii reżysersko- aktorskiej, oraz rozwinie wrażliwość na ekspresję i konwencję aktorską. Wybrane warsztatowe ćwiczenia aktorskie będą również dotyczyły poszerzania granic wyobraźni, pracy ze sterowaniem uważnością, technik relaksacyjnych, czy rozgrzewek aktorskich. Równolegle, w trakcie zajęć, będzie przygotowywany roboczy pokaz sceniczny na podstawie Jednoaktówek A. Czechowa, który zostanie zaprezentowany na zakończenie semestru. |
Pełny opis: |
Motywem przewodnim zajęć jest zastosowanie pojęcia „zadania aktorskiego” – jako kreatywnej, poruszającej wrażliwość i wyobraźnię komendy na linii reżysersko-aktorskiej – w różnych sytuacjach scenicznych i konwencjach gry aktorskiej. Poczynając od metody K. Stanisławskiego i pochodnych (M.Czechow, L. Strasberg itp.) osoby studenckie wykonują podstawowe zadania aktorskie na scenie, uczą się je stawiać i rozwijać. Odbywa się to zarówno w ramach przygotowywanej przez cały semestr etiudy na podstawie Jednoaktówek A. Czechowa, jak i indywidualnych oraz grupowych warsztatowych ćwiczeń. Zajęcia uwrażliwiają osoby studiujące na delikatność i złożoność pracy aktorskiej. Podział na pracę „widzialną” oraz „nie-widzialną” w ramach samej struktury zajęć Gry Aktorskiej zwraca uwagę na wieloaspektowość pracy w teatrze, oraz zachęca do własnych poszukiwań metod pracy. Obserwowanie na własnym ciele zmian, które mogą zachodzić na scenie pod wpływem ćwiczeń, czy różnorodnie stawianych zadań aktorskich poszerza reżyserską perspektywę o bycie po „drugiej stronie rampy scenicznej”. Poprzez ćwiczenia aktorskie z różnorodnych tradycji i metod, osoby reżyserskie uczą się jak inspirować i zarażać swoimi ideami w odróżnieniu od np. jedynie wymagania konkretnych efektów na scenie. Warsztaty odbywają się według umownej linii K. Stanisławski -> M. Czechow -> Meyerhold -> Brecht -> Grotowski/Terzopoulos/Suzuki/Barba i inni. Mnogość poruszanych metod ma na celu poszerzenie horyzontu teatralnego, oraz zwrócenie uwagi na elementy wspólne, w celu własnych poszukiwań metod teatralnych osób studiujących. Do kluczowych, poruszanych w ramach zajęć, zagadnień pracy aktorskiej należą: praca z tekstem, uważność, ruch sceniczny, psychologia postaci, motyw/cel postaci, relacje między postaciami, konwencja teatralna, obecność sceniczna, performowanie, emocje sceniczne, praca z oddechem, prawda/fałsz sceniczne. |
Literatura: |
Jednoaktówki A. Czechow – wybrane dramaty Bibliografia zajęć/ literatura uzupełniająca: Praca aktora nad sobą, K. Stanisławski Aktor i cel, D. Donnellan Powrót Dionizosa, T. Terzopoulos O technice aktora, M. Czechow Metoda Lee Strasberga, L. Cohen Gry dla aktorów i nie-aktorów, A. Boal Sztuka Aktora, J. Benedetti |
Efekty uczenia się: |
K_U08 posługiwać się metodami improwizacji teatralnej oraz zastosować je w pracy z aktorem i we własnym procesie twórczym K_U09 formułować w czytelny sposób i stawiać zadania artystyczne współtwórcom i ekipie technicznej; ocenić poszczególne etapy pracy, aby nadać im zaplanowany kierunek artystyczny K_U10 zbudować zdarzenie teatralne, pozawerbalną strukturę konfliktu, określić działanie postaci, stosować wiedzę z zakresu konstruowania roli do prawidłowego budowania relacji interpersonalnych i napięć dramatycznych, opowiedzieć historię, używać czytelnych znaków scenicznych K_U15 precyzyjnie formułować i stawiać zadania aktorskie, posługując się wiedzą na temat prowadzenia aktora i wykorzystywać metody K. Stanisławskiego, M. Czechowa, L. Strasberga, itd. w różnych gatunkach i typach teatru K_U16 stosować efektywne techniki ćwiczenia umiejętności warsztatowych, umożliwiające ciągły ich rozwój przez samodzielną pracę |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę, na podstawie pracy nad pokazem roboczym Jednoaktówek A. Czechowa. Ocenie podlega również całokształt pracy podczas zajęć. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WR-war
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WR warsztat, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Wojciech Adamczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WR warsztat - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-19 |
Przejdź do planu
PN WR-war
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WR warsztat, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Hussakowski | |
Prowadzący grup: | Jan Hussakowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WR warsztat - zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.