Organizacja pracy teatru
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WR/PO/OrgPrTr |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Organizacja pracy teatru |
Jednostka: | Kierunek Reżyserii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Cel zajęć: Zapoznanie studentów z administracyjnymi, ekonomicznymi, prawnymi i organizacyjnymi aspektami działalności teatru jako instytucji kultury. Nabycie umiejętności organizowania własnej pracy artystycznej w ramach instytucji teatralnej. Stworzenie podstaw do dalszego kształcenia lub samokształcenia na okoliczność objęcia w przyszłości stanowisk kierowniczych w instytucjach teatralnych. |
Pełny opis: |
Zajęcia odbywają się na terenie Teatru Narodowego. Znaczna część problematyki zajęć poruszana jest w oparciu o działalność Teatru Narodowego. Studenci mają możliwość zapoznania się z kompetencjami pracowni teatralnych, wizytowania prób i „podglądania” teatru w jego codziennej pracy. Niektórzy ze studentów odbywają praktyki asystenckie w TN. Zakres poszczególnych tematów: 1. Teatr jako instytucja kultury – ustawowe umocowania prawne. 2. Wewnętrzne regulacje prawne określające zasady funkcjonowania teatru (statut, regulaminy, itp.) 3. Struktura właścicielska teatrów – organy założycielskie. 4. Struktura organizacyjna teatru i jego organy. 5. Zadania teatru – działalność programowa. 6. Gospodarka finansowa teatru. 7. Budżet teatru – dotacja a plan działalności i wpływy własne. 8. Teatr a ustawa o zamówieniach publicznych. 9. Teatr a ustawa o finansach publicznych. 10. Organy kontrolne teatru. 11. Działalność artystyczna teatru – uzgodnienia programowe w relacji dyrektor teatru-organizator. 12. Realizacja premiery teatralnej – proces twórczy a wymogi formalno-prawne. 13. Formy prawne stosunku pracy w aspekcie działalności artystycznej teatru. 14. Próby – kontekst artystyczny i organizacyjno-prawny. 15. Tryb uzgodnień i zatwierdzeń zadań artystycznych – rola dyrektora artystycznego. 16. Procedury obowiązujące przy produkcji środków inscenizacji. 17. Relacje formalno-prawne w układzie dyrektor artystyczny-dyrektor (kierownik) techniczny-reżyser-scenograf. |
Literatura: |
1. R.W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa 2006 2. A. Koźmiński, W. Piotrowski, Zarządzanie. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 2001 3. K. Łobos, Teoria struktur organizacyjnych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2003 |
Efekty uczenia się: |
Student powinien: EM 1 wymienić najważniejsze zasady organizacji i zarządzania K_W16+ EM 2 definiować podstawową terminologię dyscypliny p.n. „teoria organizacji i zarządzania” ze szczególnym uwzględnieniem specyficznej terminologii wiedzy o teatrze. K_W16++ EM3 charakteryzować instytucje kultury, ich strukturę i funkcje zarządzania ze szczególnym uwzględnieniem instytucji teatralnych . K_W18++ EM 4 potrafi w praktyce posługiwać się podstawowymi pojęciami, teoriami i metodami z zakresu organizacji i zarządzania. K_U15++ EM 5 potrafić pokazać problem, przeanalizować go za pomocą odpowiednio dobranych metod i narzędzi oraz opracować i zaprezentować wnioski. K_U16 + EM 6 Wykorzystać, poszerzać i zdobywać wiedzę oraz rozwijać zawodowe umiejętności, korzystając z różnorodnych źródeł, w języku polskim i obcym. K_U03++ EM 7 Ocenia poziom swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszej edukacji i ustawicznego samokształcenia. K_K01++ EM 8 jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach i instytucjach, realizujących lub organizujących projekty teatralne lub kulturalne w zakresie projektowania organizacji i systemu zarządzania. K_K04++ |
Metody i kryteria oceniania: |
EM 1 Ocena poziomu wiedzy i logicznego rozumowania – 40%; Aktywność w dyskusji – 60% EM 2 Rozmowa ze studentami – 100% EM 3 Ocena kreatywności myślenia podczas analizy przypadków – 100% EM 4 Ocena poziomu wiedzy i logicznego rozumowania – 40%; Aktywność w dyskusji – 60% EM 5 Ocena poziomu wiedzy i logicznego rozumowania – 40%; Aktywność w dyskusji – 60% EM 6 Ocena poziomu wiedzy i logicznego rozumowania – 40%; Aktywność w dyskusji – 60% EM 7 Rozmowa ze studentami – 100% EM 8 Rozmowa ze studentami – 100% |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-01-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WR wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Kilian, Paweł Płoski, Krzysztof Torończyk | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Torończyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WR wykład - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-07 - 2018-05-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WR-w
PT |
Typ zajęć: |
WR wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Kilian, Paweł Płoski, Krzysztof Torończyk | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Torończyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WR wykład - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-01-12 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WR-w
PT |
Typ zajęć: |
WR wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Kilian, Paweł Płoski, Krzysztof Torończyk | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Torończyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WR wykład - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-06 - 2019-05-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WR-w
PT |
Typ zajęć: |
WR wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Torończyk | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Torończyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WR wykład - zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.