Teatr polski w XX wieku 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/M/TPXXw |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teatr polski w XX wieku 1 |
Jednostka: | Wiedza o teatrze (studia drugiego stopnia) |
Grupy: |
Grupa treści kierunkowych WOT/M Przedmioty WOT/M rok I sem. 1 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Zajęcia stanowią wprowadzenie - szczególnie dla osób, które nie ukończyły studiów licencjackich WOT - w krąg podstawowych osób i wydarzeń w dziejach polskiego teatru. Począwszy od Wyspiańskiego - na pokoleniu "młodszych zdolniejszych" kończąc. |
Pełny opis: |
Kurs stanowi wprowadzenie w podstawowe kwestie dotyczące dziejów teatru polskiego w XX wieku – prezentuje najważniejsze osoby, zjawiska i tendencje. 1. Stanisław Wyspiański 2. Teatr Polski i Arnold Szyfman 3. Teatr monumentalny i Leon Schiller 4. Reduta i Juliusz Osterwa 5. Teatr czasu II wojny 6. Odbudowa 7. Socrealizm 8. Odwilż 9. Mała stabilizacja teatru 10. Teatr propagandy sukcesu 11. Teatr i „Solidarność” 12. Stan wojenny i pokolenie martwego sezonu 13. Teatr czasu transformacji 14. Młodsi zdolniejsi |
Literatura: |
Zbigniew Raszewski, Krótka historia teatru polskiego, różne wydania Marta Fik, 35 sezonów, WAiF, 1981 Joanna Godlewska, Najnowsza historia teatru polskiego, 2001 Joanna Krakowska, PRL. Przedstawienia, 2016 Joanna Krakowska, Demokracja. Przedstawienia, 2019 Lektury uzupełniające: Książki i artykuły dotyczące biografii i dzieł twórców i twórczyń teatru: 1. Stanisław Wyspiański 2. Leon Schiller 3. Arnold Szyfman 4. Wilam Horzyca 5. Juliusz Osterwa 6. Irena Eichlerówna 7. Tadeusz Kantor 8. Erwin Axer 9. Lidia Zamkow 10. Józef Szajna 11. Jan Wilkowski 12. Bohdan Wodiczko 13. Gustaw Holoubek 14. Kazimierz Dejmek 15. Adam Hanuszkiewcz 16. Krystyna Skuszanka 17. Andrzej Wajda 18. Tadeusz Łomnicki 19. Konrad Swinarski 20. Jerzy Jarocki 21. Jerzy Grotowski 22. Jerzy Grzegorzewski 23. Maciej Prus 24. Izabella Cywińska 25. Janusz Wiśniewski 26. Krystian Lupa 27. Anna Augustynowicz 28. Krzysztof Warlikowski 29. Piotr Cieplak 30. Grzegorz Jarzyna |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/ka po ukończeniu kursu: K_W04 ma podstawową wiedzę o wybranych aspektach historii teatru i dramatu w Europie i na świecie K_W09 zna podstawowy repertuar teatralny polski i światowy Umiejętności Student/ka po ukończeniu kursu: K_U01 potrafi samodzielnie poszerzać i zdobywać wiedzę oraz rozwijać zawodowe umiejętności, korzystając z różnorodnych źródeł, w języku polskim i obcym K_U02 umie wyszukiwać, gromadzić i selekcjonować informacje i materiały źródłowe (w języku polskim i obcym), przydatne dla określonych celów Kompetencje społeczne Student/ka po ukończeniu kursu: K_K01 ma świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszej edukacji i ustawicznego samokształcenia K_K03 rozumie społeczne znaczenie teatru i szeroko pojmowanej kultury oraz potrzebę działań animatorskich |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie w formie rozmowy na podstawie wiedzy z zakresu objętego kursem. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jan Karow | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT wykład - zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia stanowią wprowadzenie – szczególnie dla osób, które nie ukończyły studiów licencjackich z zakresu wiedzy o teatrze – w krąg podstawowych osób i wydarzeń w historii teatru polskiego w XX wieku. Umowne ramy czasowe wyznaczono pomiędzy okresem działalności Stanisława Wyspiańskiego a wejściem do teatru przedstawicieli pokolenia „młodszych zdolniejszych”. |
|
Pełny opis: |
Kurs stanowi wprowadzenie w podstawowe zagadnienia dotyczące dziejów teatru polskiego w XX wieku. Celem jest prezentacja najważniejszych osób i zjawisk w nawiązaniu do towarzyszącego im tła społeczno-politycznego: Przemiany życia teatralnego przełomu wieków i Stanisław Wyspiański. Teatr Polski w Warszawie i Arnold Szyfman. Idea teatru monumentalnego i Leon Schiller. Reduta i Juliusz Osterwa. Teatr czasu wojny: Teatr Rapsodyczny Mieczysława Kotlarczyka; Niezależny Teatr Podziemny Tadeusza Kantora. Odbudowa życia teatralnego po II wojnie światowej. Powojenne losy wielkich inscenizatorów międzywojnia: Leon Schiller i sprawa „Dziadów” (1948r.); Wilama Horzycy ostatnia dyrekcja w Teatrze Narodowym. „Sezony błędów i wypaczeń” – socrealizm w teatrze: Pierwsza dyrekcja Kazimierza Dejmka w Teatrze Nowym w Łodzi; Czasy „odwilży” i teatr „polskiego października”. Najważniejsze teatry przełomu lat 50. i 60.: Erwina Axera Teatr Współczesny; Krystyny Skuszanki i Jerzego Krasowskiego Teatr Ludowy w Nowej Hucie; Pierwsze sezony Teatru Domu Wojska Polskiego / Teatru Dramatycznego w Warszawie. Jerzego Grotowskiego „dialektyka ośmieszenia i apoteozy” oraz „wyjście z teatru”. Teatr Cricot 2 Tadeusza Kantora. Sprawa „Dziadów” Adama Mickiewicza w reżyserii Kazimierza Dejmka. Adama Hanuszkiewicza Teatr Narodowy. „Komedianci” – bojkot / protest aktorów w stanie wojennym. Reżyserzy „złotego okresu” Starego Teatru w Krakowie: Jerzy Jarocki, Konrad Swinarski, Andrzej Wajda. Jeden z „młodych zdolnych”: Jerzy Grzegorzewski. „Sobowtóry i utopie” Krystiana Lupy. „Młodsi zdolniejsi” / „ojcobójcy” / „przewrót styczniowy”. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Marta Fik, Trzydzieści pięć sezonów. Teatry dramatyczne w Polsce w latach 1944–1979, Warszawa 1981. Joanna Krakowska, PRL. Przedstawienia, Warszawa 2016. Zbigniew Raszewski, Krótka historia teatru polskiego, Warszawa 1990. Literatura uzupełniająca: „Dziady” od Wyspiańskiego do Grzegorzewskiego, pod red. Tadeusza Kornasia i Grzegorza Niziołka, Kraków 1999. Sława i infamia. Z Bohdanem Korzeniewskim rozmawia Małgorzata Szejnert, Kraków 1992. Kazimierz Braun, Teatr polski (1939–1989). Obszary wolności – obszary zniewolenia, Warszawa 1994. Edward Csatò, Polski teatr współczesny pierwszej połowy XX wieku, Warszawa 1967. —, Leon Schiller, Warszawa 1968. Małgorzata Dziewulska, Teatr zdradzonego przymierza, Warszawa 1985. Joanna Godlewska, Najnowsza historia teatru polskiego. Wprowadzenie, Wrocław 2001. Piotr Gruszczyński, Ojcobójcy. Młodsi zdolniejsi w teatrze polskim, Warszawa 2003. Beata Guczalska, Aktorstwo polskie. Generacje, Kraków 2014. Małgorzata Jarmułowicz, Sezony błędów i wypaczeń. Socrealizm w dramacie i teatrze polskim, Gdańsk 2003. Dariusz Kosiński, Grotowski. Przewodnik, Wrocław 2009 Joanna Krakowska, Demokracja. Przedstawienia, Warszawa 2019. —, Mikołajska. Teatr i PRL, Warszawa 2011. Janusz Majcherek, Tomasz Mościcki, Kryptonim „Dziady”. Teatr Narodowy 1967–1968, Warszawa 2017. Stanisław Marczak-Oborski, Teatr czasu wojny, Warszawa 1967. —, Teatr polski w latach 1918-1965, Warszawa 1985. Maria Napiontkowa, Teatr polskiego Października, Warszawa 2012. Tadeusz Nyczek, Pełnym głosem. Teatr studencki w Polsce 1970–1975, Kraków 1980. Zbigniew Osiński, Pamięć Reduty. Osterwa, Limanowski, Grotowski, Gdańsk 2003. —, Teatr Dionizosa. Romantyzm w polskim teatrze współczesnym, Kraków 1972. Krzysztof Pleśniarowicz, Kantor, Warszawa 2018. Magdalena Raszewska, Dejmek, Warszawa 2021. Józef Szczublewski, Pierwsza Reduta Osterwy, Warszawa 1965. Wybrane artykuły z czasopism: „Dialog”, „Didaskalia”, „Nietak-t”, „Notatnik Teatralny”, „Pamiętnik Teatralny”, „Scena”, „Teatr”. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-19 |
Przejdź do planu
PN WOT-w
WT WOT-w
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Karow | |
Prowadzący grup: | Jan Karow | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT wykład - zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.