Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teatra polskie - stulecie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WOT/M/GTP/TPS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teatra polskie - stulecie
Jednostka: Kierunek Wiedzy o Teatrze
Grupy: Grupa treści podstawowych WOT/M
Przedmioty WOT/M rok I sem. 1
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Cele przedmiotu

Student(ka) widzi historię jako obecną w naszym życiu współczesnym.

Student(ka) widzi zmienność nawet długotrwałych zjawisk historycznych.

Student(ka) rozumie wybrane pojęcia wiedzy o historii.

Pełny opis:

Zakres poszczególnych tematów:

1.Człowiek istotą społeczną.

2.Grupa społeczna.

3.Dystans społeczny.

4.Hierarchia społeczna.

5.Mobilność pionowa.

6.Idea egalitaryzmu.

7.Naród.

8.Mniejszości narodowe.

9.Państwo.

10.Przemoc.

11. Kategoria „kultury”.

12.Ruchy społeczne.

13.Rewolucja społeczna.

14.PRL jako rewolucja?

15.Ruch „Solidarności” jako rewolucja?

Literatura:

Podstawowa:

Davies, Norman, Boże Igrzysko. Historia Polski, T. 1-2, Znak, Kraków 1998.

Davies, Norman, Europa. Rozprawa Historyka Z Historią, Znak, Kraków 1999.

Friszke, Andrzej, Polska. Losy Państwa i Narodu. 1939-1989, Iskry, Warszawa 2003.

Friszke, Andrzej, Rewolucja Solidarności. 1980-1981, Znak Horyzont, Kraków 2014

Uzupełniająca:

Anderson, Benedict, Wspólnoty Wyobrażone. Rozważania O Źródłach I Rozprzestrzenianiu Się Nacjonalizmu, Znak, Fundacja Im. Stefana Batorego, Kraków-Warszawa 1997.

Chojnowski, Andrzej, Koncepcje polityki narodowościowej rządów polskich w latach 1921-1939, Ossolineum, Wrocław 1979.

Czy Polacy są antysemitami? Wybnik badania sondażowego, red. Ireneusz Krzemiński, Oficyna Naukowa, Warszawa 1996.

Domański, Henryk, Hierarchie i bariery społeczne w latach dziewięćdziesiątych, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2000.

Kula, Marcin, Kartki z socjologii historycznej, Scholar, Warszawa 2014.

Mniejszości narodowe w Polsce. Państwo i społeczeństwo polskie a mniejszości narodowe w okresach przełomów politycznych. 1944-1989, red. Iotr Madajczyk, ISP PAN, Warszawa 1988.

Szacka, Barbara, Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003.

Sztompka, Piotr, Socjologia. Analiza Społeczeństwa, Znak, Kraków 2002.

Sztompka, Piotr, Zaufanie. Fundament Społeczeństwa, Znak, Kraków 2007.

Efekty uczenia się:

Wiedza

student po zakończeniu kursu powinien:

EM 1 lepiej poznać fragmenty dziejów egzemplifikujące wybrane zjawiska rozumieć dyskusyjność wielu ocen odnoszących się do historii znać wybrane kategorie rozumowania historyków K_W02++

EM 2 rozumieć dyskusyjność wielu ocen odnoszących się do historii K_W02+

EM 3 znać wybrane kategorie rozumowania historyków K_W02++

Umiejętności

student po zakończeniu kursu powinien:

EM 4U mieć zająć stanowisko w odniesieniu do wybranych zjawisk minionych K_U01++

EM 5 przybliżyć się do rozumienia podstawowych zjawisk społecznych K_U02++

EM 6 Umieć podchodzić wieloaspektowo do analizy zjawisk społecznych K_U04++

Kompetencje personalne i społeczne

student po zakończeniu kursu powinien:

EM 7 z większym niż często się to dzieje sensem zabierać głos w dyskusji zagadnień, mających odniesienia do historii K_K04++

EM 8 krytycznie odnosić się do napotykanych wypowiedzi o historii K_K04+

EM 9 korzystać z wiedzy o historii dla rozważań nad problematyką twórczości artystycznej, w tym zagadnień teatru K_K04+

Metody i kryteria oceniania:

Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.

Oddanie zadanych wypowiedzi pisemnych, obecność i aktywność na zajęciach.

Uwaga: podstawą określenia wymagań egzaminacyjnych będzie materiał przekazany i przedyskutowany na zajęciach, także zadany do przerobienia/przemyślenia w ramach spraw omawianych na zajęciach.

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/19" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-01-12
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT - dydaktyka, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Kosiński, Paweł Płoski
Prowadzący grup: Dariusz Kosiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WOT - dydaktyka - zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)