Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychoanaliza w kulturze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WOT/M/GTP/PwK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychoanaliza w kulturze
Jednostka: Wiedza o teatrze (studia drugiego stopnia)
Grupy: Grupa treści podstawowych WOT/M
Przedmioty WOT/M rok II sem. 4
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Forma zajęć: ćwiczenia/konwersatorium

Zajęcia mają pogłębić wiedzę studentów na temat psychoanalizy jako jednej z kluczowych idei humanistycznych, a także istotnej praktyki terapeutycznej w XX wieku. Po odbyciu kursu uczestnicy powinni dostrzegać specyfikę poszczególnych nurtów psychoanalitycznych oraz wskazywać i opisywać zależności między rozwojem koncepcji Freudowskich a przemianami w XX-wiecznej sztuce, filozofii czy antropologii kultury.

Pełny opis:

W toku zajęć uporządkujemy i pogłębimy dotychczasową wiedzę uczestników z zakresu historii psychoanalizy jako idei oraz jako zespołu praktyk terapeutycznych. Przyjrzymy się psychoanalizie jako modzie intelektualnej i ideologii, wskazując zarówno na jej ograniczenia, jak i ożywczy potencjał. Zbadamy także wpływ, jaki wywarła na wybrane środowiska artystyczne i filozoficzne (np. skupione wokół francuskich pism „Documents” czy „Tel Quel”).

Zakres poszczególnych tematów: (mogą być też grupy tematyczne)

I. Psychoanaliza Freudowska

II. Psychoanaliza Lacanowska

III. Michel Leiris i Documents

IV. Psychoanaliza i poststrukturalizm

Literatura:

I. Podstawowa:

Sigmund Freud, Objaśnianie marzeń sennych; Wstęp do psychoanalizy

Paweł Dybel, Urwane ścieżki. Przybyszewski – Freud – Lacan

Jacques Lacan, Stadium lustra jako czynnik kształtujący funkcję Ja; Anamorfoza i spojrzenie

Todd Mc Gowan, Spojrzenie u Lacana

Georges Bataille, Historie oka

Tomasz Swoboda, Historia oka. Bataille, Leiris, Artaud, Blanchot

Michel Leiris, Noce bez nocy i kilka dni bez dnia; Wiek męski

„Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2007, nr 3-4 (w całości poświęcony Leirisowi)

II. Uzupełniająca:

Bjorn Killingmo, Psychoanalityczna metoda leczenia: zasady i pojęcia

Herman Lang, Język i nieświadomość. Podstawy teorii psychoanalitycznej Jacques’a Lacana

Moustafa Safouan, Cztery lekcje psychoanalizy

Efekty uczenia się:

Wiedza

student po zakończeniu kursu powinien:

EM 1 potrafić szczegółowo scharakteryzować psychoanalizę jako paradygmat myślenia i jako szczególny model praktyki terapeutycznej K_W03

EM 2 rozpoznawać i porównywać najważniejsze nurty psychoanalityczne K_W10

EM 3 ma pogłębioną wiedzę o miejscu wiedzy o teatrze w systemie nauk humanistycznych i jej powiązaniach z innymi naukami, pozwalającą na integrowanie różnych dyscyplin naukowych K_W01

Umiejętności

student po zakończeniu kursu powinien:

EM 4 analizować teksty kultury z wykorzystaniem narzędzi psychoanalitycznych K_U06

EM 5 poprawnie posługiwać się pojęciami wywodzącymi się z różnych szkół psychoanalitycznych K_U05

Kompetencje personalne i społeczne

student po zakończeniu kursu powinien:

EM 7 wykazywać się wrażliwością psychoanalityczną (używać – lecz nie nadużywać konceptów psychoanalitycznych) w toku dyskusji K_K01

EM 8 krytycznie oceniać i problematyzować zastosowanie narzędzi psychoanalitycznych w interpretacji dzieł sztuki oraz zjawisk społecznych K_K04

Metody i kryteria oceniania:

Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności. Warunkiem zaliczenia kursu jest systematyczna lektura omawianych tekstów oraz merytoryczny wkład w dyskusję w czasie zajęć.

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/19" (zakończony)

Okres: 2019-02-06 - 2019-05-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Płoski
Prowadzący grup: Katarzyna Przyłuska-Urbanowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT - dydaktyka - zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/20" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-06-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Płoski, Katarzyna Przyłuska-Urbanowicz
Prowadzący grup: Katarzyna Przyłuska-Urbanowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT - dydaktyka - zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/21" (zakończony)

Okres: 2021-02-15 - 2021-06-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT konwersatorium ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Płoski, Katarzyna Przyłuska-Urbanowicz
Prowadzący grup: Katarzyna Przyłuska-Urbanowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT konwersatorium ćwiczenia - zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)