Wyspiański i kontynuacje
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/M/GTK/Wysp-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wyspiański i kontynuacje |
Jednostka: | Wiedza o teatrze (studia drugiego stopnia) |
Grupy: |
Grupa treści kierunkowych WOT/M Przedmioty WOT/M rok I sem. 1 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu 1. Przekazanie studentom wiedzy dotyczącej wpływu Stanisława Wyspiańskiego na teatr XX i XXI wieku. 2. Studenci zdobywają umiejętności w zakresie wnikliwego czytania dramatu klasycznego pod kątem jego krytycznej interpretacji. 3. Studenci zdobywają odpowiednie kompetencje artystyczne i społeczne, przygotowujące do pracy nad dramaturgią spektaklu opartego na klasycznym dramacie. 4. Studenci potrafią własną koncepcję interpretacyjną klasycznego dramatu w oparciu o nowoczesne metody analizy. |
Pełny opis: |
Zajęcia teoretyczno-praktyczne, polegające na wnikliwym czytaniu i omawianiu wybranych dramatów Stanisława Wyspiańskiego, w odniesieniu do różnorodnych kontekstów współczesnych autorowi (m.in. Rudolf Starzewski, Stanisław Brzozowski, Stanisław Lack, Ostap Ortwin), jak i późniejszych związanych z analizą jego dramatów. Ważnym elementem będą też różnorodne działania artystyczne odwołujące się do dziedzictwa Wyspiańskiego, a także współczesne konteksty krytyczne, które mogą być pomocne w nowych interpretacjach jego twórczości. Zakres poszczególnych tematów: 1. Czytanie Wesela. 2. Wokół rodowodu postaci z Wesela (Plotka o Weselu, spektakl Albośmy to jacy tacy w reż. Piotra Cieplaka, Encyklopedia Wesela Rafała Węgrzyniaka) 3. Wesele a temat Żydów (spektakle Zamkow i Libera, współczesne konteksty). 4. Wątek zjaw w Weselu – różnorodne interpretacje teatralne (m.in. Hanuszkiewicz, Zamkow, Liber, Klata, Zadara) 5.Wątek walki klasowej w Weselu i Wyzwoleniu. 6.Chocholi taniec i jego interpretacje (m.in. Grzegorzewski). Tzw. IV akt Wesela, czyli wokół hymnu Veni Creator. 7. Wajda – Wszystko na sprzedaż jako propozycja nowej Plotki o Weselu. 8. Wyzwolenie i Hamlet jako źródła idei „teatru monumentalnego” Leona Schillera i Wilama Horzycy. 9. Różnorodne interpretacje aktu II Wyzwolenia (rola i znaczenia poszczególnych Masek). 10. Kontekst grobów królewskich, pomnika Mickiewicza i Wawelu jako elementy twórczości Wyspiańskiego. 11. Widowisko „Polska współczesna” w kontekście spektakli Konrada Swinarskiego i Kazimierza Dejmka. Motyw szekspirowskiej „Pułapki na myszy” – Hamlet Wyspiańskiego. 12. Aktorzy prowincjonalni w reż. Agnieszki Holland jako propozycja filmowej interpretacji Wyzwolenia. 13. Geniusz z Wyzwolenia – kim dla Wyspiańskiego był Mickiewicz? Interpretacja Dziadów w reż. Wyspiańskiego 14. Motywy antyczne w Wyzwoleniu. Wyspiański a antyk. 15. Hamlet Wyspiańskiego jako testament dla polskiego teatru (Juliusz Osterwa, Jerzy Grotowski). |
Literatura: |
1. Podstawowa: - Stanisław Wyspiański, Wesele, Wyzwolenie, Studium o Hamlecie, Powrót Odysa - Dariusz Kosiński, Polski teatr przemiany - Stanisław Brzozowski, Życie i śmierć w twórczości Stanisława Wyspiańskiego - Ostap Ortwin, Misterium życia i śmierci w twórczości Stanisława Wyspiańskiego - Maria Prussak, Wyspiański w labiryncie teatru; Po ogniu szum wiatru cichego - Ewa Miodońska-Brookes, Studia o kompozycji dramatów Stanisława Wyspiańskiego - Rafał Węgrzyniak, Encyklopedia „Wesela” (fragmenty) - Leon Schiller, Teatr ogromny Wilam Horzyca, Wyspiański a futuryzm 2. Uzupełniająca: - Dorota Sajewska, Nekroperformans. Kulturowa rekonstrukcja teatru wielkiej wojny - Aniela Łempicka, „Wesele” we wspomnieniach i krytyce - Kazimierz Wyka, Teka Stańczyka na tle historii Galicji - Marshall Berman, „Wszystko co stałe, rozpływa się w powietrzu”. Rzecz o doświadczeniu nowoczesności |
Efekty uczenia się: |
Wiedza student po zakończeniu kursu powinien: EM 1 Znać twórczość dramaturgiczną i teoretyczną Stanisława Wyspiańskiego (w szczególności tytuły poddawane szczegółowej analizie podczas zajęć: Wesele, Wyzwolenie, Hamlet). K_W04 EM 2 Znać wpływ twórczości Wyspiańskiego na różnorodne zjawiska w teatrze XX i XXI wieku (m.in. Leon Schiller i Wilam Horzyca, Juliusz Osterwa i Reduta, Tadeusz Kantor, Jerzy Grotowski, Andrzej Wajda, Adam Hanuszkiewicz, Lidia Zamkow, Konrad Swinarski, Jerzy Grzegorzewski, Anna Augustynowicz, Piotr Cieplak, Jan Klata). K_W05 EM 3 Znać najważniejsze interpretacje twórczości Wyspiańskiego (m.in. Stanisław Brzozowski, Ostap Ortwin, Tadeusz Boy-Żeleński, Aniela Łempicka, Kazimierz Wyka, Andrzej Kijowski, Konstanty Puzyna, Zbigniew Raszewski, Ewa Miodońska-Brookes, Maria Prussak, Dariusz Kosiński). K_W09 Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien: EM 4 Potrafić czytać dramat klasyczny ze zrozumieniem i świadomością związanych z nim kontekstów. K_U01 EM 5 Potrafić w twórczy i samodzielny sposób interpretować dramat klasyczny za pomocą nowoczesnych metodologii badawczych. K_U04 EM 6 Potrafić dostrzegać twórczy i wywrotowy potencjał dramatu klasycznego. K_U06 Kompetencje personalne i społeczne student po zakończeniu kursu powinien: EM 7 Potrafić ocenić wpływ projektów artystycznych na zjawiska społeczne. K_K03 EM 8 Posiadać kompetencje, by krytycznie uczestniczyć we współczesnej debacie publicznej. K_K04 EM 9 Potrafić realizować misję publiczną w oparciu o realizowane projekty artystyczne i społeczne. K_K05 |
Metody i kryteria oceniania: |
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. Obowiązuje systematyczne czytanie lektur zadawanych na zajęcia. Studenci w grupach przygotowują własne interpretacje fragmentów dramatów posiłkując się materiałami wizualnymi lub lekturami. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-01-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Paweł Sztarbowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-07 - 2018-05-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WOT-bd
CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski, Paweł Sztarbowski | |
Prowadzący grup: | Paweł Sztarbowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-01-12 |
Przejdź do planu
PN WOT-bd
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski, Paweł Sztarbowski | |
Prowadzący grup: | Paweł Sztarbowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-06 - 2019-05-25 |
Przejdź do planu
PN WOT-bd
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski, Paweł Sztarbowski | |
Prowadzący grup: | Paweł Sztarbowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-01-27 |
Przejdź do planu
PN WOT-bd
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Paweł Sztarbowski | |
Prowadzący grup: | Paweł Sztarbowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WOT - dydaktyka - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-03-12 |
Przejdź do planu
PN WOT-k
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Paweł Sztarbowski | |
Prowadzący grup: | Paweł Sztarbowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WOT konwersatorium - zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.