Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wyspiański i kontynuacje

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WOT/M/GTK/Wysp-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wyspiański i kontynuacje
Jednostka: Wiedza o teatrze (studia drugiego stopnia)
Grupy: Grupa treści kierunkowych WOT/M
Przedmioty WOT/M rok I sem. 1
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 LUB 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Cele przedmiotu

1. Przekazanie studentom wiedzy dotyczącej wpływu Stanisława Wyspiańskiego na teatr XX i XXI wieku.

2. Studenci zdobywają umiejętności w zakresie wnikliwego czytania dramatu klasycznego pod kątem jego krytycznej interpretacji.

3. Studenci zdobywają odpowiednie kompetencje artystyczne i społeczne, przygotowujące do pracy nad dramaturgią spektaklu opartego na klasycznym dramacie.

4. Studenci potrafią własną koncepcję interpretacyjną klasycznego dramatu w oparciu o nowoczesne metody analizy.

Pełny opis:

Zajęcia teoretyczno-praktyczne, polegające na wnikliwym czytaniu i omawianiu wybranych dramatów Stanisława Wyspiańskiego, w odniesieniu do różnorodnych kontekstów współczesnych autorowi (m.in. Rudolf Starzewski, Stanisław Brzozowski, Stanisław Lack, Ostap Ortwin), jak i późniejszych związanych z analizą jego dramatów. Ważnym elementem będą też różnorodne działania artystyczne odwołujące się do dziedzictwa Wyspiańskiego, a także współczesne konteksty krytyczne, które mogą być pomocne w nowych interpretacjach jego twórczości.

Zakres poszczególnych tematów:

1. Czytanie Wesela.

2. Wokół rodowodu postaci z Wesela (Plotka o Weselu, spektakl Albośmy to jacy tacy w reż. Piotra Cieplaka, Encyklopedia Wesela Rafała Węgrzyniaka)

3. Wesele a temat Żydów (spektakle Zamkow i Libera, współczesne konteksty).

4. Wątek zjaw w Weselu – różnorodne interpretacje teatralne (m.in. Hanuszkiewicz, Zamkow, Liber, Klata, Zadara)

5.Wątek walki klasowej w Weselu i Wyzwoleniu.

6.Chocholi taniec i jego interpretacje (m.in. Grzegorzewski). Tzw. IV akt Wesela, czyli wokół hymnu Veni Creator.

7. Wajda – Wszystko na sprzedaż jako propozycja nowej Plotki o Weselu.

8. Wyzwolenie i Hamlet jako źródła idei „teatru monumentalnego” Leona Schillera i Wilama Horzycy.

9. Różnorodne interpretacje aktu II Wyzwolenia (rola i znaczenia poszczególnych Masek).

10. Kontekst grobów królewskich, pomnika Mickiewicza i Wawelu jako elementy twórczości Wyspiańskiego.

11. Widowisko „Polska współczesna” w kontekście spektakli Konrada Swinarskiego i Kazimierza Dejmka. Motyw szekspirowskiej „Pułapki na myszy” – Hamlet Wyspiańskiego.

12. Aktorzy prowincjonalni w reż. Agnieszki Holland jako propozycja filmowej interpretacji Wyzwolenia.

13. Geniusz z Wyzwolenia – kim dla Wyspiańskiego był Mickiewicz? Interpretacja Dziadów w reż. Wyspiańskiego

14. Motywy antyczne w Wyzwoleniu. Wyspiański a antyk.

15. Hamlet Wyspiańskiego jako testament dla polskiego teatru (Juliusz Osterwa, Jerzy Grotowski).

Literatura:

1. Podstawowa:

- Stanisław Wyspiański, Wesele, Wyzwolenie, Studium o Hamlecie, Powrót Odysa

- Dariusz Kosiński, Polski teatr przemiany

- Stanisław Brzozowski, Życie i śmierć w twórczości Stanisława Wyspiańskiego

- Ostap Ortwin, Misterium życia i śmierci w twórczości Stanisława Wyspiańskiego

- Maria Prussak, Wyspiański w labiryncie teatru; Po ogniu szum wiatru cichego

- Ewa Miodońska-Brookes, Studia o kompozycji dramatów Stanisława Wyspiańskiego

- Rafał Węgrzyniak, Encyklopedia „Wesela” (fragmenty)

- Leon Schiller, Teatr ogromny

Wilam Horzyca, Wyspiański a futuryzm

2. Uzupełniająca:

- Dorota Sajewska, Nekroperformans. Kulturowa rekonstrukcja teatru wielkiej wojny

- Aniela Łempicka, „Wesele” we wspomnieniach i krytyce

- Kazimierz Wyka, Teka Stańczyka na tle historii Galicji

- Marshall Berman, „Wszystko co stałe, rozpływa się w powietrzu”. Rzecz o doświadczeniu nowoczesności

Efekty uczenia się:

Wiedza

student po zakończeniu kursu powinien:

EM 1 Znać twórczość dramaturgiczną i teoretyczną Stanisława Wyspiańskiego (w szczególności tytuły poddawane szczegółowej analizie podczas zajęć: Wesele, Wyzwolenie, Hamlet). K_W04

EM 2 Znać wpływ twórczości Wyspiańskiego na różnorodne zjawiska w teatrze XX i XXI wieku (m.in. Leon Schiller i Wilam Horzyca, Juliusz Osterwa i Reduta, Tadeusz Kantor, Jerzy Grotowski, Andrzej Wajda, Adam Hanuszkiewicz, Lidia Zamkow, Konrad Swinarski, Jerzy Grzegorzewski, Anna Augustynowicz, Piotr Cieplak, Jan Klata). K_W05

EM 3 Znać najważniejsze interpretacje twórczości Wyspiańskiego (m.in. Stanisław Brzozowski, Ostap Ortwin, Tadeusz Boy-Żeleński, Aniela Łempicka, Kazimierz Wyka, Andrzej Kijowski, Konstanty Puzyna, Zbigniew Raszewski, Ewa Miodońska-Brookes, Maria Prussak, Dariusz Kosiński). K_W09

Umiejętności

student po zakończeniu kursu powinien:

EM 4 Potrafić czytać dramat klasyczny ze zrozumieniem i świadomością związanych z nim kontekstów. K_U01

EM 5 Potrafić w twórczy i samodzielny sposób interpretować dramat klasyczny za pomocą nowoczesnych metodologii badawczych. K_U04

EM 6 Potrafić dostrzegać twórczy i wywrotowy potencjał dramatu klasycznego. K_U06

Kompetencje personalne i społeczne

student po zakończeniu kursu powinien:

EM 7 Potrafić ocenić wpływ projektów artystycznych na zjawiska społeczne. K_K03

EM 8 Posiadać kompetencje, by krytycznie uczestniczyć we współczesnej debacie publicznej. K_K04

EM 9 Potrafić realizować misję publiczną w oparciu o realizowane projekty artystyczne i społeczne. K_K05

Metody i kryteria oceniania:

Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. Obowiązuje systematyczne czytanie lektur zadawanych na zajęcia. Studenci w grupach przygotowują własne interpretacje fragmentów dramatów posiłkując się materiałami wizualnymi lub lekturami.

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2017/18" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-01-13
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski
Prowadzący grup: Paweł Sztarbowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT - dydaktyka - zaliczenie

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/18" (zakończony)

Okres: 2018-02-07 - 2018-05-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski, Paweł Sztarbowski
Prowadzący grup: Paweł Sztarbowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT - dydaktyka - zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/19" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-01-12
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski, Paweł Sztarbowski
Prowadzący grup: Paweł Sztarbowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT - dydaktyka - zaliczenie

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/19" (zakończony)

Okres: 2019-02-06 - 2019-05-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski, Paweł Sztarbowski
Prowadzący grup: Paweł Sztarbowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - forma zaliczenia zależy od etapu studiów
WOT - dydaktyka - zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2019/20" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-01-27
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Płoski, Paweł Sztarbowski
Prowadzący grup: Paweł Sztarbowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WOT - dydaktyka - zaliczenie

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-03-12
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Płoski, Paweł Sztarbowski
Prowadzący grup: Paweł Sztarbowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WOT konwersatorium - zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)