Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teatr jako narzędzie kulturoznawcy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WOT/M/GTK/TjNK-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teatr jako narzędzie kulturoznawcy
Jednostka: Wiedza o teatrze (studia drugiego stopnia)
Grupy: Grupa treści podstawowych WOT/M
Przedmioty WOT/M rok I sem. 1
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z pojęciem i procedurami analizy kulturowej w dziedzinie teatru - traktowaniem spektakli teatralnych jako "rozmówców w ramach pewnej kultury, z której się wyłoniły" (Mieke Bal), czyli zjawisk, które poszerzają wiedzę o społeczeństwie.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z pojęciem analizy kulturowej i zastosowaniem jej procedur w dziedzinie teatru - traktowaniem spektakli teatralnych jako "rozmówców w ramach pewnej kultury, z której się wyłoniły" (Mieke Bal), czyli zjawisk, które poszerzają wiedzę o społeczeństwie. Wybrane spektakle będą analizowane pod kątem szerokiego umocowania w tkance kulturowej, a przede wszystkim rozpatrywane jako "obiekty teoretyczne", czyli praktyki nie tyle poddające się analizie przy użyciu dostępnej wiedzy teoretycznej, ile same tę wiedzę produkujące i poszerzające. Analiza będzie prowadzona w ścisłym powiązaniu z rozpoznaniem specyfiki procedur performatywnych i mechanizmów teatralności. Proponowana perspektywa, tworzona przy wykorzystaniu trans-dyscyplinarnych narzędzi i metodologii (zwłaszcza składających się na współczesne memory studies), będzie skupiona szczególnie na trzech kategoriach pojęciowych: kategorii pamięci, wspólnoty i afektu.

Spektakle, które staną się punktem wyjścia do analizy to prace, które w szczególny sposób naruszają opozycję prywatne-publiczne, wyraziście przekształcając kategorie "pamięci" i "pamięci zbiorowej", obraz wspólnoty i wytwarzany przez nią obraz twórcy.

"Wszystko mojej matce" w reż. Michała Borczucha (Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie 2016) - semestr zimowy

"Kilka obcych słów po polsku" w reż. Anny Smolar (Teatr Polski w Warszawie, Teatr Żydowski 2018). - semestr letni

Literatura:

Aleida Assmann, "Między historią a pamięcią. Antologia", red. Magdalena Saryusz-Wolska, WUW, Warszawa 2013.

Mieke Bal, "Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych", Przeł. Marta Bucholc, NCK, Warszawa 2012.

Marvin Carlson, "The Haunted Stage. The Theatre as Memory Machine", Ann Arbor 2001.

Astrid Erll, "Kultura pamięci. Wprowadzenie", przeł. Agata Teperek, WUW, Warszawa 2018.

Monika Kwaśniewska, "Pytanie o wspólnotę", WUJ, Kraków 2016.

Brian Massumi, "Autonomia afektu", przeł. Adam Lipszyc, "Teksty Drugie" 2013 nr 6.

Michael Rothberg, "Pamięć wielokierunkowa. Pamiętanie Zagłady w epoce dekolonizacji", przeł. Katarzyna Bojarska, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 2015.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Studentka po zakończeniu kursu powinna:

K_W01 Scharakteryzować teatr jako społeczny instrument wytwarzania wiedzy.

K_W03 Zdefiniować pojęcie "pamięci zbiorowej”.

K_W05 Opisać teatr jako medium performowania pamięci.

Umiejętności

Studentka po zakończeniu kursu powinna:

K_U03 Przeprowadzić analizę kulturową wybranego spektaklu.

K_U04 Wykorzystywać samodzielnie zaprezentowane na zajęciach metodologie i teksty teoretyczne.

Kompetencje społeczne

Studentka po zakończeniu kursu powinna:

K_K04 Uczestniczyć merytorycznie w dyskusji poświęconej analizie kulturowej dzieła teatralnego.

K_K01 Poszerzać swój warsztat teatrologiczny o narzędzia z innych dyscyplin.

Metody i kryteria oceniania:

Dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach w semestrze.

Zaliczenie I semestru na podstawie obecności i aktywności.

Zaliczenie roku na ocenę, na podstawie obecności, aktywności oraz pisemnej pracy końcowej.

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2019/20" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-01-27
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Płoski, Weronika Szczawińska
Prowadzący grup: Weronika Szczawińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WOT - dydaktyka - zaliczenie

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-03-12
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Płoski, Weronika Szczawińska
Prowadzący grup: Weronika Szczawińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WOT seminarium - zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-3 (2024-06-10)