Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Anatomia skandalu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WOT/M/GTK/AS-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Anatomia skandalu
Jednostka: Wiedza o teatrze (studia drugiego stopnia)
Grupy: Grupa treści podstawowych WOT/M
Przedmioty WOT/M rok I sem. 1
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Cele przedmiotu:

- usystematyzowanie wiedzy na temat skandalu w sztukach performatywnych

- analiza społecznych aspektów działania teatru

- powiązanie relacji teatru i społeczeństwa z określonym kontekstem społeczno-kulturowym.

Pełny opis:

Celem zajęć będzie usystematyzowanie wiedzy na temat skandalu w sztukach performatywnych oraz wypracowanie narzędzi opisywania i analizowania współczesnych wydarzeń określanych jako skandaliczne. Z jednej strony słowo skandal pojawia się na każdym kroku, szafują nim media, artyści, recenzenci i odbiorcy kultury. Z drugiej kryje ono w sobie zapomnianą, a bardzo złożoną historię, otwierającą nie tylko na konteksty społeczne, lecz również filozoficzne, religijne i estetyczne. Skandal ma charakter zarówno afektywny, jak i filozoficzny, społeczny i jednostkowy, odnosi się do tego, co gorszące i oburzające jak i do tego, co nie-pojęte i nie-zrozumiałe a więc będące wyzwaniem dla rozumu. Przyjrzymy się mu z perspektywy teoretycznej i historycznej, a następnie wypracowany aparat pojęciowy zastosujemy w analizie konkretnych dzieł: dramatów Parawany Jeana Geneta i Zbombardowani Sarah Kane, spektakli Genet a Tangeri Magazzini Criminali, Sul concetto del Volto nel Figlio di Dio Romea Castellucciego, Golgota Picnic Rodriga Garcii, Exhibit B Breta Baileya. Dzieła te wygenerowały ożywione debaty prasowe i ruchy społeczne, a jednocześnie okazały się przełomowe dla historii teatru danego kraju. Skandale, jakie wokół nich wybuchły wskazują również na pułapki, w które wpadają artyści, co każe postawić pytania o odpowiedzialność artystów w i wobec społeczeństwa skandalu.

Najważniejsze zagadnienia:

1. Etymologia słowa skandal. Typologia skandalu.

2. Skandal jako narzędzie oddziaływania na widzów: praktyka awangardowa

3. Praktyka awangardowa a świat współczesny

4. Skandal jako wydarzenie społeczne: mechanizm działania

5. Rola obrazu w skandalu jako wydarzeniu społecznym

6. Ekonomie afektów w skandalu jako wydarzeniu społecznym

7. Pojęcie kultury prawomocnej i przemocy symbolicznej

8. Teoria rywalizacji mimetycznej

9. Skandal i nowe media

10. Skandal rozumu i kategoria szoku

11. Studia przypadków: Golgota Picnic Rodriga Garcii, Sul concetto del Volto nel Figlio del Dio Romea Castellucciego, Exhibit B Bretta Baileya, Genet a Tangeri Magazzini Criminali, Parawany Jeana Geneta, Zbombardowani Sarah Kane (kontekst społeczny i polityczny, przebieg skandalu, skandal jako wydarzenie społeczne a skandal jako doświadczenie jednostkowe)

Literatura:

Podstawowa (artykuły i wybrane rozdziały książek):

1. Philip Auslander, Performatywność dokumentacji performansów, w: Tomasz Plata, Dorota Sajewska (red.), Re//mix, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Komuna Warszawa, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2014.

2. Thomas Bernhard, Plac Bohaterów,w:tegoż, Dramaty, t.2, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2004.

3. Pierre Bourdieu, Jean-Claude Passeron, Reprodukcja, PWN, Warszawa 2012.

4. Georges Didi-Huberman, Obraz-fakt czy obraz-fetysz, w: tegoż, Obrazy mimo wszystko, Universitas, Kraków 2008.

5. Rita Felski, Pożytki z literatury. Szok, „Teksty drugie” 2010 nr 1-2.

6. Jean Genet, Parawany, w: tegoż, Teatr, PIW, Warszawa 1970.

7. René Girard, René Girard, Des choses cachées depuis la fondation du monde. Recherches avec Jean-Michel Oughourlian et Guy Lefort, Grasset, Paris 1978.

8. Barbara Grabowska, Zmiany relacji człowiek-zwierzę, czyli cena postępu, "Kultura i wartości" 2014 nr 2.

9. Sarah Kane, Zbombardowani, przeł. Paweł Łysak,Towarzystwo Teatralne / Świat Literacki, Warszawa 1999.

10. Dorota Semenowicz, Zabawa w rzeź, „Didaskalia” 2018 nr 148.

11. Dorota Semenowicz, Co robi skandal, "Dialog" 2020 nr 3..

12. Dorota Semenowicz, Próbka rewolucji: „Parawany” 1966, „Didaskalia” 2018 nr 147.

13. Dorota Semenowicz, Teatr i krótka historia słowa „skandal”, "Performer" 2020 nr 20: https://grotowski.net/performer/performer-20/teatr-i-krotka-historia-slowa-skandal

Uzupełniająca:

1. Sara Ahmed, Wstyd w obliczu innych, „Teksty Drugie” 2016 nr 4.

2. Aronson Elliot, Wilson Timothy D., Akert Robin M., Psychologia społeczna. Serce i Umysł, Wydawnictwo Zysk S-ka, Poznań 1997.

3. Edward Bond, Ocaleni, Agencja Aktorska, Warszawa 1974.

3. Zygmunt Freud, Psychologia zbiorowości i analiza ja, w: tegoż, Pisma społeczne, KR, Warszawa 2009.

4. Søren Kierkegaard, Okruchy filozoficzne. Chwila, przeł. Karol Toeplitz, PWN, Warszawa 1988.

5. Jacques Rancière, Estetyka jako polityka, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2007. / Dzielenie postrzegalnego, Ha!Art, Kraków 2007.

6. Dorota Sajewska, Pod okupacją mediów, Warszawa 2014.

7. Christoph Schlingensief: sztuka bez granic, Ha!Art, Fundacja Malta, Krakó-Poznań 2011.

Efekty uczenia się:

Wiedza

student po zakończeniu kursu powinien:

EM 1 Mieć podstawową wiedzę na temat etymologii słowa skandal oraz historii jego użycia w polu filozoficznym i artystycznym. K_W02

EM 2 Określić mechanizm działania skandalu jako wydarzenia społecznego K_W08

EM 3 Znać wybrane pojęcia z dziedzin estetyki, nauk społecznych, etyki przydatnych w analizie zjawiska skandalu. K_W10

Umiejętności

student po zakończeniu kursu powinien:

EM 4 Charakteryzować, analizować, interpretować współczesne skandale w sztukach performatywnych. K_U02

EM 5 Problematyzować relację między teatrem a społeczeństwem, łącząc nauki o teatrze z naukami socjologicznymi i kulturoznawczymi. K_U04

EM 6 Porównać skandale teatralne z różnych kontekstów kulturowo-społecznych K_U01

Kompetencje personalne i społeczne

student po zakończeniu kursu powinien:

EM 7 Umieć porównywać i konstruktywnie krytykować zjawiska we współczesnej kulturze K_K05

EM 8 Posiadać umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem efektów badań innych osób oraz formułować na tej podstawie wniosków. K_K07

EM 9 Być otwarty na poszerzanie zakresu swojej wiedzy językowo-kulturowej.K_K07

Metody i kryteria oceniania:

1. Aktywność w dyskusji i lektura wskazanych tekstów (25%)

2. Przygotowanie referatu (25%)

3. Egzamin (50%)

Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2019/20" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-01-27
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT - dydaktyka, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Płoski, Dorota Semenowicz
Prowadzący grup: Dorota Semenowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WOT - dydaktyka - zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-03-12
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Płoski, Dorota Semenowicz
Prowadzący grup: Dorota Semenowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WOT seminarium - zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)