Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne życie teatralne 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WOT/L/WspZyT2-L
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesne życie teatralne 2
Jednostka: Wiedza o Teatrze (studia pierwszego stopnia)
Grupy: Przedmioty WOT/L rok I sem. 2
Teatr współczesny
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zjawiskami współczesnego polskiego życia teatralnego, ze szczególnym uwzględnieniem jego instytucjonalnego wymiaru, oraz rozwijanie podstawowych umiejętności opisu i analizy dzieła teatralnego.

Pełny opis:

Podstawą programu zajęć ze Współczesnego życia teatralnego będzie aktywny udział w polskim życiu teatralnym oraz analiza towarzyszącego mu dyskursu krytycznego i szerszego dyskursu publicznego odnoszącego się do miejsca i funkcji teatru w kulturze, jego wymiaru wspólnotowego - zarówno w wymiarze afirmatywnym, jak i krytycznym. Analiza aspektów estetycznych i szeroko rozumianej polityczności dzieł teatralnych uzupełniona będzie o kontekst instytucjonalny, determinujący procesy produkcji i odbioru sztuki teatru, a zatem istotnie wpływający zarówno na estetykę, jak na i polityczność sztuki. Istotnym aspektem zajęć będzie refleksja na temat warunków i ograniczeń wolności ekspresji artystycznej w dzisiejszym teatrze polskim oraz różnych form cenzury – ideologicznej, ekonomicznej, instytucjonalnej – i ich konsekwencji dla polskiego teatru

Zakres poszczególnych tematów:

1. Elementy wiedzy o systemie organizacji teatrów w Polsce

2. Najważniejsze instytucjonalne polskie sceny teatralne i ich twórcy

3. Wiodące polskie niezależne sceny, kolektywy i centra

4. Analiza kluczowych aspektów procedur instytucjonalnych związanych z dystrybucją władzy, podległością wobec innych „aktorów społecznych” i autonomią instytucji oraz poszczególnych twórców

5. Warunki wolności ekspresji artystycznej w Polsce – aspekty prawne i funkcjonalna analiza praktyk świata sztuki

6. Analiz przykładów ograniczenia wolności ekspresji artystycznej we współczesnym polskim życiu teatralnym i ich konsekwencji

7. Analiza najważniejszych nurtów i trendów estetycznych w Polskim życiu teatralnym

8. Analiza i interpretacja wybranych dzieł teatralnych oglądanych wspólnie w teatrach

9. Analiza dyskursu krytycznego w prasie branżowej, codziennej, mediach elektronicznych

10. Analiza dyskursu publicznego wokół teatru i jego społecznych i politycznych funkcji na wybranych przykładach ze współczesnego życia teatralnego

Literatura:

- Systemy organizacji teatrów w Europie, red. Karolina Prykowska-Michalak, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa 2016; fragmenty

- Dragan Kalić, Gra w nowych dekoracjach. Teatr publiczny pomiędzy rynkiem a demokracją, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Konfrontacje Teatralne, Warszawa-Lublin 2014; fragmenty

- Struktura teatru a struktura spektaklu, red. Anna Galas-Kosil, Piotr Olkusz, Warszawa 2016.

- Grzegorz Niziołek, Dwa tysiąclecia prawie i ani jednego boga, „Didaskalia” 2010 nr 99.

- Weronika Szczawińska, Teoretyczne demokracja, praktyczne instytucje, „Polish Theatre Journal” 2017 nr 1–2.

- Odzyskiwanie tego, co oczywiste. O instytucji festiwalu, red Marta Keil, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Konfrontacje Teatralne, Warszawa-Lublin 2017; fragmenty

Lektura bieżącej publicystyki teatralnej w pismach branżowych i prasie codziennej.

• Uzupełniająca:

- „Polish Theatre Journal” 2017 nr 1-2

- Jolanta Kowalska Spacer po barykadach, Instytut Książki 2014.

- Marcin Kościelniak, „Młodzi niezdolni” i inne teksty o twórcach współczesnego teatru, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014

- Monika Kwaśniewska, Pytanie o wspólnotę. Jerzy Grzegorzewski i Jan Klata, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016.

Krystyna Duniec, Joanna Krakowska, Soc, sex i historia , Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2014.

Efekty uczenia się:

Wiedza

K_W05 ma podstawową wiedzę o teatrze współczesnym, jego najważniejszych twórcach, zjawiskach i tendencjach

K_W09 zna podstawowy repertuar teatralny polski i światowy

K_W22 ma bieżącą orientację w życiu teatralnym i kulturalnym, rozumie konieczność permanentnego uczestnictwa w kulturze

Umiejętności

K_U01 potrafi samodzielnie poszerzać i zdobywać wiedzę oraz rozwijać zawodowe umiejętności, korzystając z różnorodnych źródeł, w języku polskim i obcym

K_U04 potrafi w praktyce posługiwać się podstawowymi pojęciami, teoriami i metodami z zakresu wiedzy o teatrze

K_U07 potrafi uczestniczyć w dyskusji, umie zaprezentować i uargumentować własne stanowisko, przedstawić wątpliwości i sugestie, prowadzić merytoryczną polemikę

Kompetencje personalne i społeczne

K_K01 ma świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszej edukacji i ustawicznego samokształcenia

K_K05 utrzymuje profesjonalne kontakty w obrębie własnego środowiska

K_K06 uczestniczy w bieżącym życiu teatralnym i kulturalnym

Metody i kryteria oceniania:

Dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.

Konieczny jest aktywny udział w życiu teatralnym, w tym udział w wybranych przedstawieniach teatralnych. Konieczny jest także aktywny udział w zajęciach; zabieranie głosu, analiza przedstawień i zjawisk we współczesnym życiu teatralny, zapoznawanie się z tekstami krytycznymi i kontekstowymi.

Warunkiem zaliczenia będzie także przygotowanie samodzielnej analizy wybranego dzieła teatralnego, przedstawionej publicznie w formie referatu; udział w dyskusji po prezentacji i obrona swojej propozycji interpretacyjnej.

Aktywność w dyskusji – 40%

Systematyczność pracy – 20%

Referat – 40%

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-13 - 2023-06-13
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Agata Adamiecka-Sitek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WOT konwersatorium - zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-12 - 2024-05-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Agata Siwiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WOT konwersatorium - zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-10 - 2025-05-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Siwiak
Prowadzący grup: Agata Siwiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WOT konwersatorium - zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)