Warsztat praktyczny C2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/L/WP4-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztat praktyczny C2 |
Jednostka: | Wiedza o Teatrze (studia pierwszego stopnia) |
Grupy: |
Praktyka teatralna WOT/L Przedmioty WOT/L rok II sem. 4 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest, by Studentki i Studenci nabyli umiejętność przedstawiania swoich interpretacji dzieł i dyskutowania o nich. Celem przedmiotu jest, by Studentki i Studenci klarownie wyjaśniali własne założenia dramaturgiczne. Celem przedmiotu jest, by Studentki i Studenci formułowali argumenty i ćwiczyli odpieranie zarzutów. |
Pełny opis: |
Zadaniem modułu Dramaturgia Retoryczna jest oswojenie Studentek i Studentów z sytuacją publicznego mówienia i przygotowanie ich do publicznej obrony własnych rozwiązań dramaturgicznych. Moduł ma charakter warsztatowy. Kolejne zajęcia przebiegać będą wedle podobnego schematu: 1. Zajęcia rozpoczyna krótki sprawdzian na temat znajomości dramatu, który będzie przedmiotem analizy (10 minut). 2. Dzieląc się na rolę reżyserki/a i dramaturżki/ga, dwie osoby przedstawiają maksymalnie 8-minutowy „spektakl na stole”, oparty o tekst klasyczny (15 minut). Prezentację poprzedza omówienie dramatu, przygotowane przez osobę w roli dramaturżki/ga (20 minut). W ten sposób Studenci/ki uczą się podziału zadań i współpracy między reżyserem i dramaturgiem, pracują nad całościową interpretacją dzieła i spójnym tej interpretacji przekazem, a także wypracowują rozwiązania teatralne, które nie wymagają nakładów finansowych. 3. Wszyscy widzowie pokrótce omawiają zaprezentowany spektakl (10 minut). 4. Dwuosobowe zespoły Studentek/tów przeprowadzają debatę nad zaprezentowanym spektaklem. Pierwszy zespół ma za zadanie go chwalić, bronić i lobbować na jego rzecz, drugi natomiast – krytykować. Debata ma dwie rundy, każdą z nich uzupełnia tzw. „przesłuchanie” – pytania do reżyserki/a i dramaturżki/ga (35 minut). Wszystkie osoby zaangażowane w debatę ćwiczą formułowanie opinii, ich klarowne wyrażanie i obronę, konstruktywne krytykowanie innych, ale także przyjmowanie krytyki. Od swoich uczestniczek/ów debata wymaga uprzedniej wnikliwej lektury kanonicznych dramatów, na których oparte będą spektakle. Reszta Studentek/ów tworzy jury, które na końcu rozstrzyga, który z zespołów był bardziej przekonujący (5 minut). 5. Wszyscy uczestnicy/czki zajęć dzielą się wrażeniami z debaty i wspólnie przeprowadzamy jej ewaluację (20 minut). Dzięki temu debatujące/y dowiadują się, na ile przekonujące, ciekawe i klarowne były ich argumenty dla słuchaczek/y, a także sposób ich prezentacji. Po przerwie (20 minut) Ostatnia część zajęć poświęcona jest omówieniu dramatu, od prezentacji którego zaczną się zajęcia następne (45 minut). Zakres poszczególnych tematów: 1. Wprowadzenie: propozycja formuły zajęć, wyjaśnienie „spektakli na stole”, przedstawienie zasad prezentacji dramaturgicznych, omówienie przebiegu debaty. Przygotowanie do Agamemnona (zajęcia 1-3) 2. Agamemnon (Ajschylos): prezentacja reżyserska i dramaturgiczna; debata. Przygotowanie do „Everymana” (zajęcia 4-7) 3. Everyman: prezentacja reżyserska i dramaturgiczna; debata. Przygotowanie do „Oprawy posłów greckich” (zajęcia 8-11). 4. Odprawa posłów greckich (Jan Kochanowski): prezentacja reżyserska i dramaturgiczna; debata. Przygotowanie do „Fedry” (zajęcia 12-15). 5. Fedra (Jean Racine): prezentacja reżyserska i dramaturgiczna; debata. Przygotowanie do „Zbójców” (zajęcia 16-22). 6. Zbójcy (Friedrich Schiller): prezentacja reżyserska i dramaturgiczna; debata. Podsumowanie i ewaluacja modułu (zajęcia 23-30). |
Literatura: |
1. Podstawowa: 1. Ajschylos, Agamemnon 3. Everyman 4. Jan Kochanowski, Odprawa posłów greckich 5. Jean Racine, Fedra 6. Friedrich Schiller, Zbójcy |
Efekty uczenia się: |
Wiedza student po zakończeniu kursu powinien: EM 1 rozpoznać najważniejsze dane o dramacie K_W04 EM 2 odróżniać treść dramatu od jego interpretacji K_W08 EM 3 opisać, na czym polega opracowanie dramaturgiczne tekstu dla reżysera K_W15 Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien: EM 4 Sporządzać streszczenie tekstu dramatu K_U07 EM 5 konstruować argumenty w obronie swoich rozwiązań dramaturgicznych K_U07 K_U10 EM 6 publicznie formułować pytania, pochwały i zarzuty pod adresem rozwiązań dramaturgicznych innych K_U11 K_U12 Kompetencje personalne i społeczne student po zakończeniu kursu powinien: EM 7 współdziałać w grupie K_K01 EM 8 wyrażać opinie na temat pracy innych odpowiedzialnie, z szacunkiem i w sposób konstruktywny K_K03 EM 9 przyjmować krytykę i wykorzystywać ją do poprawienia efektów swojej pracy K_K05 |
Metody i kryteria oceniania: |
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia modułu jest: 1. zaliczenie sprawdzianów rozpoczynających zajęcia modułu na ocenę nie niższą niż 3. 2. przynajmniej jedna realizacja reżyserka lub dramaturgiczna podczas zajęć 3. przynajmniej jedno uczestnictwo w zespole debatującym 4. aktywne uczestnictwo w obradach jury debaty 5. aktywność w dyskusjach podczas zajęć |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-12 - 2024-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Łukasz Chotkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-10 - 2025-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Jakimiak | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Jakimiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.