Teatr narracji wizualnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/L/TNarrWiz |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teatr narracji wizualnej |
Jednostka: | Wiedza o Teatrze (studia pierwszego stopnia) |
Grupy: |
Przedmioty WOT/L rok II sem. 3 Teatr współczesny |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu Zapoznanie studentów z problematyką obrazu we współczesnym teatrze europejskim, wyposażenie ich w narzędzia potrzebne do analizy teatru operującego innymi narzędziami budowania scenicznego świata niż słowo. |
Pełny opis: |
Zajęcia będą poświęcone omówieniu przedstawień, w których podstawowym narzędziem budowania scenicznego świata jest obraz, m.in. Purgatorio Romea Castellucciego, Je suis sang Jana Fabre’a, Wasteland Lotte van den Berg, Exhibit B Bretta Baileya, Genet a Tangeri Magazzini Criminali. Część wymienionych twórców wywodzi się ze sztuk wizualnych, a obraz pozostaje dla nich głównym punktem odniesienia, druga część posługuje się obrazem wybiórczo, wykorzystując go tylko w konkretnych przedstawieniach. Wszystkie wskazane przedstawienia budowane są wokół obrazu cierpienia i właśnie on będzie punktem wyjścia do dyskusji. Przedstawienia będą omawiane w perspektywie zarówno historycznej (relacja sztuki wizualne i teatr, historyczno-kulturowy kontekst, z jakiego wyrośli omawiani twórcy), jak i problemowej, tak, aby uchwytne stały się podstawowe konceptualne ramy pojęcia obrazu. W zależności od dyscypliny pojęcie to przyjmuje zróżnicowane znaczenia. Obrazem może być to, co materialne – widziane lub widzialne, jak i to, co niematerialne, poza percepcją wzrokową – wyobrażenia, fantazje, marzenia senne. Interesować nas będą złożone relacje, jakie łączą obie te kategorie. W czasie zajęć wprowadzone zostaną pojęcia umożliwiające z jednej strony analizę i interpretację spektakli teatru narracji wizualnej, z drugiej – interpretację przemian w kulturze ostatnich dziesięcioleci. Najważniejsze zagadnienia: 1. relacje teatr / sztuki wizualne po II wojnie światowej i miejsce teatru narracji wizualnej na mapie tych relacji 2. status obrazu w kulturze współczesnej, pojęcie zwrotu ikonicznego 3. ikonoklazm i jego interpretacje 4. przeciw teatrowi reprezentacji, co to jest reprezentacja 5. spojrzenie (w obrazie oraz na obraz) i różne jego konceptualizacje 6. teatralne obrazy cierpienia: problemy etyczne i estetyczne |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Roland Barthes, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, Warszawa 1995. 2. Georges Didi-Huberman, Przed obrazem. Pytanie o cele historii sztuki, przeł. B. Brzezińska, Gdańsk 2011. 3. Erika Fischer-Lichte, Estetyka performatywności, przeł. M. Sugiera, M.Borowski, Kraków 2008. 4. David Freedberg, Potęga wizerunków. Studia z historii i teorii oddziaływania, Kraków 2005. 5. W.J.T. Mitchell, Czego chcą obrazy, przeł. Ł. Zaremba, Warszawa 2013. 6. Susan Sontag, Widok cudzego cierpienia, przeł. Sławomir Magala, Karakter 2010. Uzupełniająca: 1. Hans Belting, Antropologia obrazu, przeł. M. Bryl, Kraków 2007. 2. Lotte van den Berg [przewodnik], „Didaskalia” 2016 nr 133-134. 3. Luk van den Dries, Corpus Jan Fabre, przeł. I. Mączka, J. Urbaniak, S. Walecka, Kraków 2010. 4. Dorota Semenowicz, Czarny, biały wstyd. Skandal wokół „Exhibit B” Bretta Baileya, „Didaskalia”. [planowana data publikacji: grudzień 2019] 5. Dorota Semenowicz, To nie jest obraz. Romeo Castellucci i Societas Raffaello Sanzio, Kraków-Poznań 2013. 6. Dorota Semenowicz, Zabawa w rzeź, „Didaskalia” 2018 nr 148. 7. Kwartalnik „Konteksty”: Antropologia obrazu: Oko, obraz, spojrzenie (2005, nr 3); Antropologia obrazu: Obraz – ciało – obraz (2006, nr 1); Śmierć obrazu (2010 nr 1); Złe obrazy (2013 nr 3). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza student po zakończeniu kursu powinien: EM1 Mieć podstawową wiedzę o najważniejszych twórcach teatru narracji wizualnej w Polsce i na świecie K_W04 EM2 Zdefiniować, czym jest teatr narracji wizualnej i wpisać go na szerszą mapę relacji teatr/sztuki wizualne K_W06 EM3 Znać wybrane pojęcia z dziedzin teorii obrazu i historii sztuki. K_W03 Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien: EM4 Scharakteryzować i porównać poetykę najważniejszych współczesnych twórców teatru narracji wizualnej K_U04 EM5 Problematyzować zagadnienia na temat obrazu w teatrze współczesnym poprzez krytyczne posługiwanie się literaturą przedmiotu K_U05 EM6 Usytuować koncepcje twórców teatru narracji wizualnej w kontekstach historyczno-kulturowych, w których powstawały K_U02 Kompetencje personalne i społeczne student po zakończeniu kursu powinien: EM7 Umieć porównywać i konstruktywnie krytykować zjawiska we współczesnym teatrze K_U05 EM8 Dyskutować i wyrażać sądy o teatrze współczesnym, konstruować argumenty w grupie. K_U06 |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność w dyskusji i lektura wskazanych tekstów (50%) Przygotowanie pracy pisemnej (50%). |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WOT-w
PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Dorota Semenowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT wykład - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT WOT-w
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Martyna Groth | |
Prowadzący grup: | Martyna Groth | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT wykład - zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.