Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teatr i kultura francuska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WOT/L/TFr
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teatr i kultura francuska
Jednostka: Wiedza o Teatrze (studia pierwszego stopnia)
Grupy: Historia teatru i dramatu powszechnego
Przedmioty WOT/L rok II sem. 4
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Cele przedmiotu

• zapoznanie studentów ze współczesnym życiem teatralnym Francji

• zapoznanie studentów z modelem organizacyjnym teatru we Francji

• ukazanie relacji zachodzących między teatrem (i zjawiskami performatywnymi) a społeczeństwem francuskim XX wieku.

Pełny opis:

Zajęcia będą poświęcone XX-wiecznej kulturze Francji (z akcentem na sztuki performatywne) i jej przeobrażeniom na tle społeczno-politycznym. Będą zorganizowane wokół bloków tematycznych:

1. Dwie Francje

- Mit Wielkiej rewolucji francuskiej, jego miejsce w kulturze Francji (Thermidor Victoriena Sardou oraz 1789 i 1793 Ariane Mnouchkine)

- Joanna d'Arc i mit katolicko-narodowy (Paul Claudel Joanna d'Arc na stosie oraz jego realizacja w reżyserii Romea Castellucciego)

- Sprawa Dreyfusa i teatr (Alfred Jarry Diabelska wyspa, Romain Rolland Les Loups)

- Cenzura

2. Wojna francusko-algierska i dekolonizacja

- Prapremiera Parawanów Jeana Geneta w 1966 roku

- Parawany w reżyserii Patrice’a Chereau

- Nędznicy Ladja Ly

3. Rok 1968

- Sytuacjoniści, Guy Debord, rewolta 1968

- Sytuacjoniści a surrealizm: działania partycypacyjne surrealistów

- dziedzictwo sytuacjonizmu

4. Model organizacji teatru we Francji

- Decentralizacja lat 60. XX wieku i festiwal w Awinionie, umiędzynarodowienie

- Współczesny francuski system teatralny

6. Bernard-Marie Koltes i Patrice Chereau

- Walka czarnucha z psami / Powrót na pustynię

7. Współczesny teatr francuski

- Philippe Quesne

- Vincent Macaigne

- Giselle Vienne

Literatura:

Podstawowa (dramaty, artykuły i wybrane rozdziały książek):

1. Henri Béhar, Dada i surrealizm w teatrze, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1975.

2. Claire Bishop. Sztuczne piekła, Bęc zmiana, Warszawa 2015.

3. Ana Brzezińska (red.), Fragment mojego życia: Rozmowy z Bernardem-Marie Koltesem, Ha!Art, Kraków 2010.

4. Jacek Kowalski, Anna Loba, Mirosław Loba, Jan Prokop, Dzieje kultury francuskiej, PWN, Warszawa 2005.

5. Guy Debord, Społeczeństwo spektaklu, PIW, Warszawa 2007.

6. Jean Genet, Parawany, przeł. Maria Skibiniewska, Jerzy Lisowski, w: tegoż, Teatr, PIW, Warszawa 1970.

7. Alfred Jarry, Diabelska wyspa, w: tegoż, Teatr ojca Ubu,

8. Magdalena Hasiuk, Teatr słońca. Od rewolucji na kozłach do odysei uchodźców, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 2016.

9. Bernard-Marie Koltès, Walka czarnucha z psami, „Dialog” 1991 nr 11.

10. Rafał Księżyk, Niebezpieczna poezja, Dwutygodnik.com 2015 nr 9: https://www.dwutygodnik.com/artykul/6100-niebezpieczna-poezja.html

11. Mateusz Kwaterko, Paweł Krzaczkowski, Przewodnik dla dryfujących, Bęc Zmiana, Warszawa 2015.

12. Karolina Prykowska-Michalak (red.), System organizacji teatrów w Europie, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa 2016.

13. Philippe Quesne: przewodnik, „Didaskalia” 2015 nr 127/128.

14. Jan Sowa, Nieznośna uporczywość awangardy, w: Łukasz Ronduda (red.), Manifest Nooawangardy. Sztuka w Dobie Kapitalizmu Kognitywnego, Posthumanizmu i Nauk o Złożoności , Wydawnictwo CSW, Warszawa 2010.

Uzupełniająca:

1. Jan Baszkiewicz, Francja w Europie, Ossolineum, Wrocław 2006.

2. Tony Judt, Zapomniany wiek Dwudziesty, WUW, Warszawa 2011.

3. Sandrine Lemaire, Nicolas Bancel, Pascal Blanchard, La fracture coloniale. La société française au prisme de l'héritage colonial, La Decouverte, 2005;

4. Adam Ważyk (red.), Surrealizm. Antologia, Czytelnik, Warszawa 1976

Efekty uczenia się:

Wiedza

student po zakończeniu kursu powinien:

EM 1 Znać najważniejsze ośrodki życia teatralnego Francji i model organizacyjny francuskiego teatru. [K_W05++]

EM 2 Mieć wiedzę na temat najważniejszych francuskich ruchów performatywnych XX wieku (teatr, happening, performans) i najnowszego teatru francuskiego [K_W20++]

EM 3 Znać i rozumieć relacje zachodzące między teatrem (i zjawiskami performatywnymi) a społeczeństwem francuskim XX wieku. [K_W21++]

Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien:

EM 4 Wymienić i scharakteryzować główne XX-wieczne ruchy performatywne (teatr, happening, performans) we Francji oraz określić ich znaczenia i miejsce w procesie historycznym i w przemianach kultury.[K_U02++]

EM 5 Umieć opisać model organizacyjny teatru we Francji i wskazać jego mocne i słabe strony. [K_U03++]

EM 6 Potrafić wyjaśnić istotne zjawiska we współczesnej kulturze francuskiej (konflikty społeczne, etniczne i religijne, przemiany obyczajowe). [K_U12++]

Kompetencje personalne i społeczne

student po zakończeniu kursu powinien:

EM 7 Posiadać umiejętność syntetycznego ujęcia przekrojowych zagadnień dotyczących współczesnej kultury. [K_K03++]

EM 8 Być otwarty na poszerzanie zakresu swojej wiedzy językowo-kulturowej.[K_K04++]

EM 9 Posiadać umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem efektów badań innych osób [K_K06++]

Metody i kryteria oceniania:

Dopuszczalne są 2 (nieusprawiedliwione) nieobecności na zajęciach.

Na ocenę końcową składają się:

1. Aktywność w dyskusji i lektura wskazanych tekstów (25%)

2. Przygotowanie referatu (25%)

3. Egzamin (50%)

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-12 - 2024-05-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Dorota Semenowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WOT wykład - zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-10 - 2025-05-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Semenowicz
Prowadzący grup: Dorota Semenowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WOT wykład - zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)