Teatr po 1945 r. / Świat 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/L/T45Sw-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teatr po 1945 r. / Świat 2 |
Jednostka: | Wiedza o Teatrze (studia pierwszego stopnia) |
Grupy: |
Historia teatru i dramatu powszechnego Przedmioty WOT/L rok III sem. 6 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
1.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest problemowa prezentacja wybranych prądów i zagadnień teatru II połowy XX wieku, ze szczególnym uwzględnieniem teatru europejskiego oraz amerykańskiego oraz przygotowanie studentów do krytycznej analizy oraz kontekstualizacji współczesnych zjawisk teatralnych. Studenci powinni zdobyć kompetencje, umożliwiające im samodzielne poszukiwanie powinowactw i różnic między współczesnymi a historycznymi formami widowiskowymi, estetykami teatralnymi, praktykami dramaturgicznymi i scenicznymi. |
Pełny opis: |
Na zajęciach zaprezentowane i mówione zostaną wybrane nurty z bogatego i niezwykle różnorodnego dorobku teatru drugiej połowy XX wieku – od teatru kontrkulturowego i interkulturowego lat 60., aż po teatr postdramatyczny i postdokumentalny. Aby ukazać teatr jako praktykę zanurzoną w kontekst kulturowy, społeczny, polityczny i ekonomiczny, przemiany estetyczne w teatrze zostaną przedstawione na tle przemian życia codziennego w II poł. XX wieku. Wiele uwagi poświęcone będzie związkom teatru z innymi mediami i dziedzinami sztuki: muzyką, tańcem, performance art, literaturą, sztukami wizualnymi, cyrkiem czy telewizją oraz analizie wzajemnych relacji między mediami w obrębie danego przedstawienia. W każdym bloku tematycznym zostaną omówione strategie artystyczne twórców/czyń - proces powstawania przedstawień, w tym przemiany techniki aktorskiej, relacje z widzem/ką. Kluczowym celem zajęć jest wyposażenie studentów w kompetencje komparatystyczne, stąd każdy blok tematyczny zawiera część historyczno-teatralną oraz odniesienia do późniejszych i współczesnych zjawisk. Przy tej okazji sproblematyzowane zostaną kwestie zapożyczeń i reinterpretacji. Studenci będą zachęcani do szukania własnych skojarzeń, z użyciem wiedzy o powojennym teatrze polskim oraz własnych doświadczeń widza/ki współczesnego teatru. 1. Happenning i jego wpływ na teatr lat 60. XX wieku 2. Amerykański teatr kontrkulturowy: Living theatre 3. Europejski teatr kontrkulturowy: Herman Nitsch i akcjoniści wiedeńscy, Jean-Jacques Lebel, teatr a rytuał 4. Teatr Petera Brooka 5. Teatr interkulturowy Odin Teatret 6. Teatr interkulturowy Ariane Mnouchkine 7. Teatry mniejszościowe/tożsamościowe: black theatre, historia czarnych ruchów emancypacyjnych 8. Wielokulturowość lat 60. a perspektywa postkolonialna: Nora Chapaumire, Nastio Mosquito, Jezabel 9. Teatry tożsamościowe: caffe Cino i queerowa awangarda 10. Happening a sztuka performans lat 70., kobiecy performans 11. Teatr tańca: Pina Bausch, Meg Stuart, Florentina Holzinger, Doris Uchlich 12. Nowa fala flamandzka: Jan Fabre, Luk Perceval, Needcompany 13. Polityczny teatr niemiecki lat 90: Frank Castorf i Volksbuhne 14. Teatr polityczny: Christoph Schlingensief, Rimini Protokoll, Milo Rau 15. Teatr Forced Entertainment 16. Teatr dźwięku: Heiner Goebbels 17. Teatr obrazu: Robert Wilson, Romeo Castellucci, Philippe Quesne |
Literatura: |
1. O. Aslan, Aktor XX wieku. Ewolucja techniki. Zagadnienia etyki, przeł. M.O. Bieńka, PIW, Warszawa 1978 (fragmenty dot. metody Eugenia Barby, Living Theatre, Petera Brooka); 2. Arcydzieła inscenizacji. Od Reinhardta do Wilsona, pod red. K. Pleśniarowicza i M. Sugiery, Kraków 1997 (wybrane rozdziały dot. Brooka i Wilsona); 3. M. Borowski, W poszukiwaniu realności..., Kraków 2005; 4. K. Braun, Teatr Wspólnoty, Kraków 1972; 5. T. Etchells, Tak jakby nic się nie wydarzyło. Teatr Forced Entertainment, pod red. Katarzyny Tórz, Korporacha Ha!Art, Fundacja Malta, Krakó-Poznań 2015 (wybrane rozdziały); 6. E. Fischer-Lichte, Estetyka performatywności, przeł. M. Sugiera, M.Borowski, Kraków 2008 (wybrane rozdziały); 7. Franz Fanon, Czarna skóra, białe maski’, przeł. Urszula Kropiwiec, Karakter, Warszwa 2020. 8. H. Goebbels, Przeciw idei Gesamtkunstwerk, przeł. Anna R. Burzyńska, Sławomir Wojciechowski, Joanna Derdowska, Korporacja Ha!art, Kraków 2015 (wybrane rozdziały); 9. M. Hasiuk, Teatr słońca. Od rewolucji na kozłach do odysei uchodźców, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 2016 (wybrane rozdziały). 10. Historia teatru, pod red. J. R. Browna, przeł. H. Baltyn-Karpińska, Warszawa 1999 (rozdziały dot. teatru XX wiecznego); 11. J. Krakowska, Caffe Cino i queerowa awangarda, "Didaskalia" 2019 nr 151-152; 12. H-T. Lehmann, Teatr postdramatyczny, przeł. D. Sajewska i M. Sugiera, Księgarnia Akademicka, Kraków 2009 (wybrane rozdziały); 13. C. Schlingensief, Sztuka bez granic, pod red. Tara Forrest, Anna Teresa Scheer, przeł. Anna Reichel, Korporacja Ha!art, Fundacja Malta, Kraków-Poznań (wybrane rozdziały); 14. D. Semenowicz, To nie jest obraz, Korporacja Ha!Art, Fundacja Malta, Kraków-Poznań 2013 (wybrane rozdziały); 15. Z. Smolarska, Rimini Protokoll. Ślepe uliczki teatru partycypacyjnego, Akademia Teatralna, Instytut Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa 2017 (wybrane rozdziały); 16. A. Wirth, Teatr jaki mógłby być, Kraków 2002 (szkice o teatrze Wilsona); 17. G. Ziółkowski, Teatr bezpośredni Petera Brooka, Słowo/Obraz Terytorium, Gdańsk 2000; 18. Bloki poświęcone współczesnym reżyserom drukowane w „Didaskaliach” (m.in. Philippe Quesne, Milo Rau, Giselle Vienne) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza student po zakończeniu kursu powinien: EM 1 Scharakteryzować twórczość wszystkich omówionych dramaturgów, reżyserów i zespołów teatralnych K_W05 EM 2 Określić rolę omówionych twórców w rozwoju teatru i dramatu drugiej połowy XX wieku (ustalić zakres oddziaływania ich idei, praktyk dramaturgicznych i scenicznych, zdefiniować ich rolę w kształtowaniu nowych sposobów myślenia o sztuce teatru i dramaturgii) K_W06 EM 3 Opisać związki omówionych praktyk teatralnych i dramaturgicznych ze zjawiskami społeczno-kulturowymi K_W15 Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien: EM 4 Wyszukiwać i krytycznie oceniać informacje i materiały źródłowe dotyczące historii teatru i dramatu drugiej połowy XX wieku K_U01 EM 5 Formułować pytania badawcze w odniesieniu do zjawisk historycznych i szukać samodzielnie różnych kontekstów kulturowych, w jakich można interpretować omawiane praktyki teatralne i dramaturgiczne K_U02 EM 6 Samodzielnie szukać związków między współczesnymi zjawiskami teatralnymi i dramaturgicznymi a omawianymi na zajęciach historycznymi praktykami scenicznymi K_U04 Kompetencje personalne i społeczne student po zakończeniu kursu powinien: EM 7 W odpowiedzialny sposób oceniać wypowiedzi i publikacje na temat omówionych dzieł i zjawisk K_K03 EM 8 W kompetentny sposób uczestniczyć w dyskusjach na temat nowych sposobów porządkowania wiedzy o teatrze i dramacie drugiej połowy XX wieku K_K06 EM 9 Konstruować argumenty w interakcji z grupą. K_K06 |
Metody i kryteria oceniania: |
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach w semestrze. Na ocenę końcową składają się: referat i aktywność na zajęciach 40% egzamin 60:% |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-06-02 |
Przejdź do planu
PN WT WOT-w
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Zofia Smolarska | |
Prowadzący grup: | Zofia Smolarska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WOT wykład - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-15 - 2021-06-02 |
Przejdź do planu
PN WT WOT-wk2
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład konwersatoryjny, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Zofia Smolarska | |
Prowadzący grup: | Zofia Smolarska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WOT wykład konwersatoryjny - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semsetr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-14 - 2022-06-05 |
Przejdź do planu
PN WT WOT-w
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Godlewski, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Stanisław Godlewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WOT wykład - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-13 - 2023-06-13 |
Przejdź do planu
PN WT WOT-w
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Dorota Semenowicz | |
Prowadzący grup: | Dorota Semenowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WOT wykład - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-12 - 2024-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT WOT-w
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Dorota Semenowicz | |
Prowadzący grup: | Dorota Semenowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WOT wykład - egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.