Pedagogika teatru
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/L/PedTr |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika teatru |
Jednostka: | Wiedza o Teatrze (studia pierwszego stopnia) |
Grupy: |
Przedmioty dla specjalności Animacja-Organizacja-Produkcja WOT/L Przedmioty WOT/L rok III sem. 6 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
• Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawową wiedzą z obszaru pedagogiki teatralnej na przykładach działalności teatrów w Polsce oraz zagranicą. • Celem przedmiotu jest nabycie świadomości oraz podstawowych umiejętności pedagoga teatru (zapoznanie z aktywnymi i angażującymi widza metodami edukacyjnymi ) • Celem jest zrozumienie mechanizmów procesu twórczego; polegającego na projektowaniu otwartych, twórczych, angażujących sytuacji edukacyjnych, bazujących na języku teatru i komentujących współczesny teatr. • Rozbudzenie praktycznej refleksji w temacie „disabled theter”/ teatru dla życia: uczestniczenie w światowym Kongresie Assitej 2014, uczestnictwo w projekcie „teatr jako przestrzeń emancypacji” |
Pełny opis: |
Zakres poszczególnych tematów: • Pedagogika teatralna a edukacja teatralna, kierunki rozwoju współczesnej pedagogiki teatralnej w Polsce i na świecie. • Mapowanie teatrów, zajmujących się praktyczną edukacją teatralną w Polsce i na świecie. • Teatr w szerokim kontekście społecznym: uczestnictwo w warsztatach oraz sympozjum „ Teatr jako przestrzeń emancypacji” podczas Światowego Kongresu Teatrów dla dzieci i Młodzieży Asstiej, maj 2014 : Disabled theater// teatr dla życia// teatr jako miejsce twórczej inkluzji. • Pedagogika teatru i zabawy. Ćwiczenia integrujące grupę i wprowadzające w temat., korzystanie z podstawowych metod pedagogiki teatralnej w kontekście praktycznej pracy z grupą. • Projektowanie działań warsztatowych do spektakli teatralnych. Praca w grupach. Konstruowanie wydarzenia edukacyjnego z uwzględnieniem dramaturgii całości. Od projektu do realizacji. • Improwizacja. |
Literatura: |
Lech Śliwonik – Teatr dla życia. SCENA nr 5 wznowiony (I-III 1999) M.Konopczyński, Metoda twórczej resocjalizacji, Teoria i Praktyka wychowawcza, Warszawa 2007. - Wojciech Retz – Teatr dla spotkania. SCENA 2005 nr 1 - Justyna Sobczyk – Spotkanie dwóch światów? SCENA 2004 nr 3 - Magdalena Dakowska – Tworzenie dla życia. SCENA 2007 nr 5 -http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/153408.html http://kulturaenter.pl/pedagog-jest-zawsze-pomiedzy/2012/12/ http://katedrakultury.pl/wp-content/uploads/2013/02/Creative-Communities3.pdf E. • Uzupełniająca: • Zakrzewska- Manterys,2001,„Upośledzeni umysłowo.Poza granicami człowieczeństwa”,WUW • Zakrzewska- Manterys,2003, Dziecko upośledzone- nieuchronność stereotypu, w Niepełnosprawność intelektualna a style życia, red. A. Gustavsson, Jan Tossbro, E. Zakrzewska, Wydawnictwo IfiS PAN • Terapia i teatr. Wokół problematyki teatru ludzi niepełnosprawnych – red. Irena Jajte-Lewkowicz, Agnieszka Piasecka. Łódź 2006 Wojciech Chudy – Trud życia i rozwój osobowy Lech Śliwonik – Zamurowany Andrzej Golejewski – Teatr jako terapia... Jana Pilatova – Teatr jako wyzwanie Toon Baro – Teatr – terapeutyczny ekran • Ploch Leszek, Twórcza inkluzja społeczna osób niepełnosprawnych intelektualnie i jej właściwości, w Kręgu niepełnosprawności- teoretyczne i praktyczne aspekty poszukiwań w pedagogice specjalnej, red. T. Żółkowska, l. Konopska Tomaszewska -Jan Dorman własną drogą, Wydawnictwo Naukowe Śląsk, 2012 K. Miłobędzka, W widnokęgu odmieńca. Teatr, dziecko, kosmogonia, Biuro Literackie, Wrocław 2008 K. Miłobędzka - „Teatr Jana Dormana”, Ogólnopolski Ośrodek Sztuki dla Dzieci i Młodzieży, Poznań 1990 r |
Efekty uczenia się: |
EM 1 Zna podstawy teoretyczne pedagogiki teatru, potrafi wskazać konkretne przykłady działań edukacyjnych. K_W02 EM 2 Potrafi wyjaśnić zasady, na których bazuje i rozwija się współczesna pedagogika teatralna. K_W05 K_W11 EM 3 zna teorię dot. disabled theatre/teatru dla życia/ community arts: teatru w kontekście działań społecznych K_W13 EM 4 Potrafi projektować warsztat edukacyjny w kontekście spektaklu teatralnego K_U023 EM 5 Potrafi przeprowadzić proste ćwiczenia warsztatowe w grupie. K_U01 EM 6 Potrafi opisać spektakl, w którym grają aktorzy amatorzy, ze szczególnym uwzględnieniem aktorów- osób niepełnosprawnych K_U04 K_U13 EM 7 Mieć świadomość możliwości działań teatralnych w kontekście różnych uwarunkowań społecznych. K_K01 K_K03 EM 8 Potrafić działać w zespole. K_K04 EM 9 Potrafi w grupie wypowiadać swoją opinię z szacunkiem dla drugiej osoby. K_K04 |
Metody i kryteria oceniania: |
EM 1 Ocena poziomu wiedzy 100% EM 2 Aktywność w dyskusji 100% EM3 Ocena poziomu wiedzy - 50%, aktywność w dyskusji 50% EM 4 Praca pisemna -ocena jakości projektu 100% EM5 Ocena jakości , ocena pracy w zespole 100% EM6 Aktywność w dyskusji 100% EM7 Ocena poziomu wiedzy 100% EM8 Ocena jakości współpracy 100% EM9 Aktywność w dyskusji, jakość wypowiedzi 100% |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-12 - 2024-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WOT-cw
PT |
Typ zajęć: |
WOT ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Dorota Ogrodzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-10 - 2025-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Ogrodzka | |
Prowadzący grup: | Dorota Ogrodzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.