Teatr i dramat antyczny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/L/O/TiDA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teatr i dramat antyczny |
Jednostka: | Kierunek Wiedzy o Teatrze |
Grupy: |
Przedmioty WOT/L rok I sem. 1 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Cele ogólne: 1) Zapewnienie studentom orientacji w dziejach teatru antycznego i w twórczości tragediopisarzy i komediopisarzy greckich i rzymskich. 2) Zajęcia pozwolą studentom dostrzegać obecność motywów antycznego dramatu w sztukach średniowiecznych i nowożytnych oraz analizować sposoby zastosowania i przetworzenia tych motywów. Cele szczegółowe 1): student powinien przedstawić okoliczności wystawiania sztuk w Grecji i Rzymie i funkcję kultową i społeczną teatru. 2): Student powinien zapamiętać fabułę wybranych dramatów i dokonać ich analizy. 3): Student powinien wskazać zależność treści dramatów od ogólnych reguł stosowanych w Grecji i Rzymie i kształtu scenicznego przedstawień. 4) Od studenta oczekuje się refleksji nad funkcjonowaniem motywów i mitów starożytnych w innych kulturach i w zderzeniu z innym poglądem na świat. 5) Student ma zapamiętać fabułę niektórych utworów średniowiecznych i nowożytnych ze zwróceniem szczególnej uwagi na przetworzenie motywów antycznych. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są teatrowi greckiemu i rzymskiemu oraz dramatom antycznym. Mają one charakter wykładu, kończą się egzaminem ustnym.: Zakres poszczególnych tematów: 1. Charakterystyka dramatu greckiego. Rytmy, rola tańca i muzyki. 2. Tragedia grecka: Ajschylos 3. Ajschylos 4. Sofokles 5. Sofokles 6. Eurypides 7. Dramat satyrowy: Eurypides 8. Komedia stara: Arystofanes 9. Arystofanes 10. Komedia nowa: Menander 11. Komedia rzymska: Plaut 12. Plaut 13. Terencjusz 14. Tragedia rzymska: Seneka 15. Seneka |
Literatura: |
• Podstawowa: – Utwory literackie wymienione w spisie tematów semestru I. – Dramat, w: Literatura Grecji starożytnej, opr. Henryk Podbielski, t. I, Lublin 2005, s. 629–937. – Oliver Taplin, Tragedia grecka w działaniu, przeł. Andrzej Wojtasik, Kraków 2004 – Poezja, w: Maria Cytowska, Hanna Szelest, Ludwika Rychlewska, Literatura rzymska. Okres archaiczny, Warszawa 1996, s. 29–295. – Seneka filozof. Tragedia, w: Maria Cytowska, Hanna Szelest, , Literatura rzymska. Okres cesarstwa, Warszawa 1992, s. 104–128. • Uzupełniająca: – Greek Drama, opr. P. E. Easterling i B. M. W. Knox, w: The Cambridge History of Classical Literature, t. I, cz. II, Cambridge 1989. – Stefan Srebrny, Teatr grecki i polski, opr. Szczepan Gąssowski, Warszawa 1984. – H. D. F. Kitto, Tragedia grecka. Studium literackie, przeł. Janusz Margański, Kraków 2003. – Albin Lesky, Tragedia grecka, przeł. Magda Weiner, Kraków 2006. – Jacqueline de Romilly, Tragedia grecka, przeł. Irena Sławińska, Warszawa 1994. – George Thomson, Aischylos i Ateny. Studium nad społeczną genezą dramatu, przeł. Antoni Dębnicki, Warszawa 1956. – Gilbert Norwood, Greek Comedy, London 1931 (reprint 1964). – Krystyna Bartol, Jerzy Danielewicz, Komedia grecka. Od Epicharma do Menandra, Warszawa 2011. – Gilbert Highet, The Classical Tradition: Greek and Roman Influences on Western Literature, Oxford University Press, Oxford 1985 (I wyd. – 1949) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza student po zakończeniu kursu powinien: EM 1 przedstawić w ogólnych zarysach dzieje dramatu i teatru greckiego i rzymskiego [K_W 04+++] EM 2odnosić treść i formę dramatów antycznych do ich funkcji religijnej i społecznej [K_W10++] EM 3 zestawiać z perspektywy historii dramatu sztuki starożytne i późniejsze oparte na tych samych wątkach i mitach [K_W04+++] Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien: EM 4 analizować i interpretować wybrane dramaty antyczne [K_U05+++] EM 5 poszerzać zdobytą na zajęciach wiedzę korzystając z literatury przedmiotu [K_U01++] EM 6 analizować i interpretować dramaty średniowieczne i nowożytne pod kątem wykorzystania przez ich twórców pierwowzorów starożytnych[K_U05+++] Kompetencje personalne i społeczne student po zakończeniu kursu powinien: EM 7 zdawać sobie sprawę z poziomu swojej wiedzy i umiejętności i rozumieć potrzebę ich pogłębiania [K_K01++] EM 8 zdawać sobie sprawę z poziomu swojej wiedzy i umiejętności i rozumieć potrzebę ich pogłębiania [K_K01++] |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny 100% |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-01-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Mikołaj Szymański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WOT wykład - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2017-02-13 - 2017-05-27 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Mikołaj Szymański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WOT wykład - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-01-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Mikołaj Szymański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WOT wykład - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-01-12 |
Przejdź do planu
PN WOT-w
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski, Mikołaj Szymański | |
Prowadzący grup: | Mikołaj Szymański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WOT wykład - egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.