Romantyzm
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/L/O/Romantyzm |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Romantyzm |
Jednostka: | Wiedza o Teatrze (studia pierwszego stopnia) |
Grupy: |
Przedmioty podstawowe WOT/L Przedmioty WOT/L rok I sem. 2 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu Zdobycie wiedzy z zakresu historii dramatu polskiego i teatru I połowy XIX wieku, znajomość konwencji teatru romantycznego; ćwiczenia w analizie kontekstowej dramatów romantycznych, zdobycie podstawowej wiedzy na temat historii inscenizacji polskich dramatów romantycznych; |
Pełny opis: |
Zakres poszczególnych tematów: 1. Zajęcia organizacyjne; tło historyczno-kulturowe romantyzmu; problemy periodyzacyjne; europejskie inspiracje polskiego romantyzmu; wobec dziedzictwa polskiego oświecenia; 2. Polski przełom romantyczny: literatura, polemiki prasowe, spory teatralne; spór „dramy” z „tragedią”; 3. Dziady wileńsko-kowieńskie: Dziadów cz. II – wobec zagadnień literatury wczesnoromantycznej; modele lektury (gry z konwencją obrzędu ludowego, dzieła operowego, tragedii antycznej); 4. Dziady wileńsko-kowieńskie – cz. IV i Widowisko – dwie realizacje poematu dramatycznego; 5. Pan Jowialski Aleksandra Fredry – komedia wobec tradycji teatralnej I połowy XIX wieku; alternatywny romantyzm Fredry; 6. Doświadczenia teatralne polskich poetów romantycznych: Słowacki, Mickiewicz i Krasiński wobec teatru romantycznego; inscenizacja romantyczna we Francji; 7. Poetyka dramatu romantycznego – Dziadów cz. III (w kontekście Konrada Wallenroda i Don Giovanniego Mozarta); 8. Poetyka dramatu romantycznego – Kordian (w kontekście Lambra); 9. Poetyka dramatu romantycznego – Nie-Boska komedia (w kontekście Niedokończonego poematu) 10. Prowidencjalizm i historyzm w literaturze polskiego romantyzmu - Irydion Zygmunta Krasińskiego 11. Szekspiryzm w twórczości Juliusza Słowackiego: Horsztyński 12. Ironia romantyczna w praktyce: Balladyna 13. Ariostyzm i „zabawa w Eurypidesa” – Lilla Weneda 14. Calderonizm w twórczości Juliusza Słowackiego: Ksiądz Marek, Sen srebrny Salomei 15. Wobec systemu genezyjskiego: Samuel Zborowski |
Literatura: |
Opracowania: • Zbigniew Raszewski, Krótka historia teatru polskiego, Warszawa 1977; • Teatr polski od schyłku XVIII wieku do roku 1963. Lata 1773-1830, red. Tadeusz Sivert, Warszawa 1993; • Obraz literatury polskiej XIX i XX wieku. Seria III. Literatura krajowa w okresie romantyzmu 1831-1863, t. I, Kraków 1975. (rozdział: Barbara Lasocka, Życie teatralne); • Alina Kowalczykowa, Dramat i teatr romantyczny, Warszawa 1997; • Alina Witkowska, Ryszard Przybylski, Romantyzm, Warszawa 2002 (tu: Wstęp, Juliusz Słowacki, Adam Mickiewicz, Zygmunt Krasiński, Cyprian Norwid, Dramat); • "Pamiętnik Teatralny" (Polski teatr romantyczny) 1959 z. 1-3; • Polska myśl teatralna i filmowa. Antologia, pod red. Tadeusza Siverta i Romana Taborskiego, Warszawa 1971 (roz. Romantyzm) lub O dramacie. Od Hugo do Witkiewicza, red. Eleonora Udalska, Warszawa 1993; • Barbara Lasocka, Aleksander Fredro. Drogi życia, Warszawa 2001 (bądź inne biografie i monografie poświęcone Fredrze); • Krzystyna Poklewska, Galicja romantyczna (1816-1840), Warszawa 1976. Dramaty (najlepiej w opracowaniach Biblioteki Narodowej): • Aleksander Fredro (Odludki i poeta, Śluby panieńskie, Zemsta, Pan Jowialski, Dożywocie) • Adam Mickiewicz (Dziady, cz. I, II, IV i III) • Juliusz Słowacki (Kordian, Balladyna, Sen srebrny Salomei, Fantazy, Książę Niezłomny) • Zygmunt Krasiński (Nie-Boska komedia, Irydion) • Cyprian Kamil Norwid (Aktor, Pierścień wielkiej damy) • Józef Korzeniowski (Karpaccy górale, Doktor medycyny, Żydzi) • Włodzimierz Wolski (Halka) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza student po zakończeniu kursu powinien: EM 1 Opisać romantyzm jako epokę oraz kierunek dramatyczno-teatralny K_W01 EM 2 Wskazać najważniejsze dramaty romantyczne i ich interpretatorów K_W09 EM 3 Znać metody inscenizacji w epoce romantyzmu K_W14 Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien: EM 4 Opisać i ocenić dokonania poszczególnych dramatopisarzy i ich dzieł K_U06 EM 5 Rozpoznać cechy teatru i dramatu romantycznego K_U05 Kompetencje personalne i społeczne student po zakończeniu kursu powinien: EM 6 Wyrażać sądy na temat dawnych i bieżących realizacji dramatu romantycznego K_K01 EM 7 Rozumieć społeczną i historyczną rolę dramatu romantycznego K_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. Egzamin ustny na zakończenie kursu. EM 1 - EM 4 Udział w dyskusji 100% EM 5 Udział w dyskusji 50%, referat 50% EM6- EM7 Udział w dyskusji 100% |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-07 - 2018-05-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kuligowska-Korzeniewska, Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Anna Kuligowska-Korzeniewska, Ksenia Lebiedzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WOT wykład - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-06 - 2019-05-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kuligowska-Korzeniewska, Ksenia Lebiedzińska, Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Maria Makaruk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WOT wykład - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-06-02 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Mizera, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Michał Mizera | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WOT wykład - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-15 - 2021-06-02 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Mizera, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Michał Mizera | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WOT konwersatorium - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semsetr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-14 - 2022-06-05 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Makaruk, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Maria Makaruk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WOT wykład - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-02-13 - 2023-05-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Makaruk, Paweł Płoski | |
Prowadzący grup: | Maria Makaruk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WOT wykład - egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.