Kino/teatr
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/L/KT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kino/teatr |
Jednostka: | Wiedza o Teatrze (studia pierwszego stopnia) |
Grupy: |
Fakultety WOT/L Przedmioty WOT/L rok II sem. 3 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie sieci zależności i wzajemnego oddziaływania pomiędzy teatrem i kinem. Kino, postrzegane często jako najbliższy krewny oraz najważniejszy konkurent sztuki teatru pozostawiło na nim - i nadal pozostawia - olbrzymi wpływ. Jednocześnie samo bywa stale porównywane z teatrem, bazując na nim w najbardziej fundamentalnych aspektach, takich jak gra aktorska czy reżyseria. Skomplikowana relacja tych dwóch form performatywnych zostanie ujęta w perspektywie historycznej, estetycznej, a także tematycznej. Zajęcia stanowią niezależne rozwinięcie kilku wątków zainicjowanych podczas obowiązkowego kursu Historii kina. |
Pełny opis: |
Zakres poszczególnych tematów: 1. Wprowadzenie. Początek relacji 2. Film i teatr - sojusznicy czy rywale 3. Czy Shakespeare rzeczywiście byłby dobrym scenarzystą filmowym? 4. Ludzie teatru o kinie: dwudziestolecie międzywojenne 5. Film zakulisowy 6. Pier Paolo Pasolini: człowiek kina i teatru 7. Film na scenie 8. Analiza ekranizacji dramatu 9. Ingmar Bergman: człowiek teatru i kina 10. Film jako źródło do badań teatrologicznych 11. Filmoteki twórców teatralnych |
Literatura: |
LEKTURY Susan Sontag, Teatr i film, przeł. G. Nadgrodkiewicz, „Kwartalnik Filmowy” 2014, nr 87-88; Laurence Olivier, Shakespeare na ekranie, przeł. E. Krasińska, „Dialog” 1988, nr 8; Wybór wypowiedzi ludzi teatru o kinie; Pier Paolo Pasolini, Affabulazione, przeł. J. Opalski, L. Gambacorta [maszynopis]. MATERIAŁY AUDIOWIZUALNE: Geniusz sceny (Romuald Gantkowski, 1938); Henryk V (Lawrence Olivier, 1944); Chlew (Pier Paolo Pasolini, 1969); Wesele (Andrzej Wajda, 1973) albo inna ekranizacja dramatu polskiego; Czarodziejski flet (Ingmar Bergman, 1975); Premiera (John Cassavetes, 1977); Wybrana inscenizacja filmu. LEKTURY UZUPEŁNIAJĄCE: Jan Kott, „Ran” albo Lear ostateczny [w:] tegoż, Szekspir współczesny 2. Płeć Rozalindy i inne szkice, wybór, układ i wstęp T. Nyczek, WL, Kraków 1999; Janusz Degler, Witkacy i kino, „Dialog” 1996, nr 3; Ewa Wąchocka, Czy dramat może być dobrym scenariuszem filmowym? [w:] Teatr wobec filmu film wobec teatru, red. E. Partyga, G. Nadgrodkiewicz, Errata, Warszawa 2015; Marcelina Obarska, Wpatrzony. Krystiana Lupy relacja z filmem, <https://culture.pl/pl/artykul/wpatrzony-krystiana-lupy-relacja-z-filmem>; Wojciech Świdziński, Filmoteka Grzegorzewskiego [w:] kubły kubły miliony kubłów w zupie!, red. P. Płoski, M. Żurawski, wstęp J. Majcherek, Akademia Teatralna, Warszawa 2008. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Po zakończeniu kursu student: K_W04 ma podstawową wiedzę o wybranych aspektach historii kina i teatru w Europie i na świecie K_W10 rozumie ścisłe powiązanie teatru i filmu i ma podstawową, niezbędną wiedzę na ich temat K_W11 rozumie historyczne, estetyczne i społeczno-kulturowe uwarunkowania zjawiska teatru i kina w minionych epokach i obecnie UMIEJĘTNOŚCI Po zakończeniu kursu student: K_U03 posiada podstawowe umiejętności badawcze – potrafi sformułować problem, przeanalizować go za pomocą odpowiednio dobranych metod i narzędzi oraz opracować i zaprezentować wnioski K_U05 potrafi przeprowadzić analizę formalną i artystyczną oraz interpretację dzieła teatralnego i filmowego, z wykorzystaniem pojęć i metod podstawowych K_U07 potrafi uczestniczyć w dyskusji, umie zaprezentować i uargumentować własne stanowisko, przedstawić wątpliwości i sugestie, prowadzić merytoryczną polemikę KOMPETENCJE SPOŁECZNE Po zakończeniu kursu student: K_K01 ma świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszej edukacji i ustawicznego samokształcenia K_K06 uczestniczy w bieżącym życiu teatralnym i kulturalnym |
Metody i kryteria oceniania: |
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. Zaliczenie na podstawie pracy pisemnej; przy ocenie uwzględniana jest także indywidualna aktywność Studenta. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-15 - 2021-06-02 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT wykład konwersatoryjny, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Wojciech Świdziński | |
Prowadzący grup: | Wojciech Świdziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT wykład konwersatoryjny - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Wojciech Świdziński | |
Prowadzący grup: | Wojciech Świdziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT wykład - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Wojciech Świdziński | |
Prowadzący grup: | Wojciech Świdziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT wykład - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Wojciech Świdziński | |
Prowadzący grup: | Wojciech Świdziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT wykład - zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.