Historia idei 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/L/HistIdi2-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia idei 1 |
Jednostka: | Wiedza o Teatrze (studia pierwszego stopnia) |
Grupy: |
Nauki humanistyczne Przedmioty WOT/L rok II sem. 3 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu prześledzenie i przeanalizowanie wybranych koncepcji teoretycznych oraz języków estetycznych zachodniej nowożytności, a także przyjrzenie się strategiom ich konstruowania i przekształcania w życiu społecznym. Podstawowym sposobem pracy jest krytyczna lektura tekstów źródłowych i opracowań teoretycznych oraz, w miarę możliwości, zapoznawanie się z materiałami audiowizualnymi stanowiącymi kontekst dla omawianych treści. |
Pełny opis: |
Zakres poszczególnych tematów: 1. Narodziny Wenus. Nowożytność i nowe koncepcje estetyczne 2. Logika i szaleństwo władzy (Machiavelli, Książę) 3. Bóg, rozum i zwątpienie: Kartezjusz 4. Sapere aude: Kant 5. Samotność i wspólnota: Rousseau 6. Rewolucja i jej spuścizna 7. Hegel – myśliciel i figura retoryczna 8. Pozytywizm i narodziny socjologii 9. Po świecie krąży widmo (Marks i marksizm) 10. Wola mocy. Nietzsche 11. Narodziny tłumu 12. Idea miasta, idea odpadu 13. Człowiek wśród skorpionów: Brzozowski 14. Orientalizm: konstruowanie obcego, konstruowanie siebie 15. Histeria. Ciało przeciw idei. 16. Święto wiosny 17. Wielka Wojna. Nekroperformans 18. Poszukiwanie pewności: Husserl 19. Bycie jako problem: Heidegger 20. Etyka – nowy początek filozofii: Levinas 21. Rewolucja psychoanalityczna: Freud i Jung 22. Ten fascynujący faszyzm 23. Zagłada 24. Obrazy zagłady 25. Banalność zła: Hanna Arendt 26. Język i struktury 27. Śmierć autora (poststrukturalizm) 28. Lacan – powrót do Freuda? 29. Historie oka 30. Estetyka kampu 31. Feminizm/ feminizmy 32. Paris is burning: gender i queer 33. Nie ma nic poza tekstem: dekonstrukcja 34. Krytyka postkolonialnego rozumu 35. Społeczeństwo globalne, społeczeństwo wizualne |
Literatura: |
podręczniki, antologie i opracowania: Anna Burzyńska, Michał Paweł Markowski, Teorie literatury XX wieku (Podręcznik i Antologia) Maria Gołaszewska, Estetyka współczesności Andrzej Miś, Filozofia współczesna. Główne nurty oraz teksty (większość we fragmentach): Aby Warburg, Narodziny Wenus i inne szkice renesansowe Niccolo Machiavelli, Książę René Descartes, Medytacje o pierwszej filozofii Immanuel Kant, Prolegomena, Co to jest Oświecenie? Zbigniew Kuderowicz, Kant Jan Jakub Rousseau, Umowa społeczna Bronisław Baczko, Rousseau: Samotność i wspólnota Monika Milewska, Ocet i łzy Hegel, Fenomenologia ducha Susan Buck-Morss, Hegel, Haiti i historia uniwersalna August Comte, Metoda pozytywna w szesnastu wykładach Karol Marks, Manifest komunistyczny Terry Eagleton, Dlaczego Marks miał rację Fryderyk Nietzsche, Narodziny tragedii, Tako rzecze Zaratustra Gustave le Bon, Psychologia tłumu Walter Benjamin, Pasaże Stanisław Brzozowski, Legenda Młodej Polski Czesław Miłosz, Człowiek wśród skorpionów Edward Said, Orientalizm Etienne Trillat, Historia histerii Modris Eksteins, Święto wiosny. Wielka Wojna i narodziny nowego wieku Dorota Sajewska, Nekroperformans. Kulturowa rekonstrukcja teatru Wielkiej Wojny Edmund Husserl, Medytacje kartezjańskie Leszek Kołakowski, Husserl i poszukiwanie pewności Martin Heidegger, Czas światoobrazu Emmanuel Levinas, Całość i nieskończoność: esej o zewnętrzności Sigmund Freud, Objaśnianie marzeń sennych, Wstęp do psychoanalizy Bjorn Killingmo, Psychoanalityczna metoda leczenia: zasady i pojęcia Carl Gustav Jung, Archetypy i nieświadomość zbiorowa Jolande Jacobi, Psychologia Junga Susan Sontag, Ten fascynujący faszyzm Tadeusz Borowski, U nas w Auschwitzu, Proszę państwa do gazu Zygmunt Bauman, Nowoczesność i zagłada George Didi-Huberman, Obrazy mimo wszystko Hanna Arendt, Eichmann w Jerozolimie: rzecz o banalności zła Roman Jacobson, Poetyka w świetle językoznawstwa Roland Barthes, Wstęp do analizy strukturalnej opowiadań Claude Lévi-Strauss, Trójkąt kulinarny Roland Barthes, Śmierć autora, S/Z Michel Foucault, Oryginalność a regularność Jacques Lacan, Stadium lustra jako czynnik kształtujący funkcję Ja, Anamorfoza i spojrzenie Todd Mc Gowan, Spojrzenie u Lacana Herman Lang, Język i nieświadomość. Podstawy teorii psychoanalitycznej Jacques’a Lacana Moustafa Safouan, Cztery lekcje psychoanalizy Georges Bataille, Historie oka Tomasz Swoboda, Historia oka. Bataille, Leiris, Artaud, Blanchot Susan Sontag, Notatki o kampie Andrew Britton, Po stronie interpretacji. Notatki przeciw kampowi Simone de Beauvoir, Druga płeć Luce Irigaray, Ciało w ciało z matką Naomi Wolf, Mit piękności Sherry B. Ortner, Czy kobieta ma się tak do mężczyzny jak „natura” do „kultury”? Judith Butler, Zapis na ciele, performatywna wywrotowość Jean Baudrillard, Precesja symulakrów Paul de Man, Retoryka czasowości |
Efekty uczenia się: |
Wiedza student po zakończeniu kursu powinien: EM 1 - wskazać i scharakteryzować kluczowe idee nowożytnej myśli Zachodu oraz ich przedstawicieli K_W02 EM 2 - opisać sposoby krystalizowania się współczesnych nurtów myślowych (np. modernizmu, psychoanalizy) w różnorodnych praktykach kulturowych K_W03 EM 3 - rozpoznawać ideologiczne konteksty współczesnych zjawisk kulturowych K_W10 Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien: EM 4 - samodzielnie analizować teksty humanistyczne o znacznym stopniu złożoności i identyfikować ich fundamenty teoretyczne K_U03 EM 5 - wykorzystywać poznane koncepcje teoretyczne do krytycznej analizy współczesnych zjawisk kultury K_U04 Kompetencje personalne i społeczne student po zakończeniu kursu powinien: EM 6 - konstruować spójną argumentację podczas dyskusji z grupą K_K01 EM 7 - wskazywać ideologiczne uwikłanie argumentacji dyskutantów oraz własnej K_K04 EM 8 - celnie powoływać się na pojęcia i koncepcje teoretyczne w toku pisemnego oraz ustnego formułowania własnych opinii K_K04 |
Metody i kryteria oceniania: |
Dopuszczalnych jest 6 nieusprawiedliwionych nieobecności na zajęciach (po 2 w semestrze). Wymagana regularna lektura tekstów i merytoryczny wkład w dyskusję. Zajęcia kończą się esejem zaliczeniowym oraz egzaminem ustnym, obejmującym omawiany materiał. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WOT-w
|
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Przyłuska-Urbanowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WOT wykład - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WOT-w
|
Typ zajęć: |
WOT wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Przyłuska-Urbanowicz | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Przyłuska-Urbanowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WOT wykład - zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.