Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teatr Romea Castelucciego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WOT/L/F/TRC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teatr Romea Castelucciego
Jednostka: Kierunek Wiedzy o Teatrze
Grupy: Przedmioty WOT/L rok III sem. 5
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

- prezentacja strategii artystycznej Romea Castellucciego, w tym myśli teoretycznej towarzyszącej jego praktyce scenicznej

- prezentacja rozwoju projektu teatralnego Romea Castellucciego na przestrzeni lat (mutacje form i tematów)

- omówienie najważniejszych spektakli Romea Castellucciego

- wskazanie pozycji zajmowanej przez Romea Castellucciego w historii współczesnego teatru

- omówienie etycznych i estetycznych pytań i wątpliwości, które rodzi twórczość Castellucciego

Pełny opis:

Zajęcia będą poświęcone twórczości Romea Castellucciego i Societas Raffaello Sanzio – grupy, w ramach której reżyser działa od 1981 roku. Teatr stanowi dla reżysera nie tylko przestrzeń praktyki artystycznej, lecz również przedmiot filozoficznej – estetycznej i etycznej refleksji. Przyjrzymy się więc zarówno poszczególnym spektaklom , jak i myśli teoretycznej od początku towarzyszącej praktyce scenicznej włoskiego reżysera. Po zapoznaniu się ze strategią artystyczną Castellucciego, poddamy jej elementy krytycznej analizie.

Najważniejsze zagadnienia:

1. Powstanie i początki Societas Raffaello Sanzio – pierwsze manifesty, ikonoklazm, przeciw teatrowi reprezentacji, czyli tworzenie się bazy teoretycznej dla kolejnych przedstawień

2. Specyfika teatru Castellucciego w latach 90. – spektakle z udziałem osób o szczególnej cielesności, pojęcie matriarchatu i jego znaczenie dla myśli teatralnej Castellucciego

3. Od symbolu do alegorii – Tragedia Endogonidia

4. Zwierzęta i maszyny w twórczości Romea Castellucciego

5. Spektakle po 2006 roku – zmiana modelu pracy w Societas Raffaello Sanzio

6. Twórczość operowa Romea Castellucciego

7. Omawiane przedstawienia lub fragmenty przedstawień: Oresteja, Juliusz Cezar, Genesi, Tragedia Endogonida (wybrane epizody), Purgatorio, Sul concetto del Volto nel Figlio di Dio, Święto wiosny, Go Down Moise, Orfeusz i Eurydyka, Czarodziejski flet

Literatura:

Podstawowa:

1. Ajschylos, Oresteja, PIW, Warszawa 1954.

2. Walter Benjamin, Alegoria i trauerszpil, „Literatura na Świecie” 2011 nr 5/6.

3. Alighieri Dante, Boska komedia, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2009. [wybrane pieśni]

4. Joe Kelleher, Nicholas Ridout, Theatre of Raffaello Sanzio, Routledge, London 2007. [wstęp – wypowiedzi Claudii i Romea Castelluccich)

5. Claude Levi-Strauss, Freud, Sofokles, Labiche, “Dialog” 1990 nr 11.

6. Marcelina Obarska, O ciele i mięsie. Zwierzęta Romea Castellucciego, „Didaskalia” 2018 nr 148.

7. Dorota Semenowicz, To nie jest obraz, Ha!Art, Fundacja Malta, Kraków-Poznań 2013.

8. William Shakespeare, Juliusz Cezar, Wydawnictwo „W Drodze”, Poznań 1993.

9. Świadomość fikcji, z Romeem Castelluccim rozmawia Dorota Semenowicz, „Performer” 2017 nr 13.

10. Zwierzę na scenie, z Romeem Castelluccim rozmawia Dorota Semenowicz, w: Waldemar Rapior (red.), Bezkarnie. Etyka w teatrze. Scena Robocza, Poznań 2019.

Uzupelniająca:

1. Po co mi słoń, z Romeem Castelluccim rozmawia Dorota Semenowicz, „Didaskalia” 2014 nr 119.

2. Katarzyna Waligóra, L’affaire Castellucci, „Didaskalia” nr 118.

3. Johann Jakob Bachofen, Matriarchat, KR, Warszawa 2007. [wybrany rozdział]

4. Hans Blumenberg, Praca nad mitem, Oficyna Naukowa, Warszawa 2009. [wybrany rozdział]

5. Piersandra di Matteo (red.), Toccare il reale. L'arte di Romeo Castellucci, Cronopio, Napoli 2015.

6. Daniel Sacks, After Live: Possibility, Potentiality, and the Future of Performance, Univeristy of Michigan Press, Ann Arbor 2015.

7. Recenzje z wybranych przedstawień

Efekty uczenia się:

Wiedza

student po zakończeniu kursu powinien:

EM 1 Mieć podstawową wiedzę na temat historii zespołu Societas Raffaello Sanzio i jego pozycji w historii współczesnego teatru.

EM 2 Zdefiniować specyfikę projektu teatralnego Romea Castellucciego.

EM 3 Znać najważniejsze spektakle Romea Castellucciego.

Umiejętności

student po zakończeniu kursu powinien:

EM 4 Scharakteryzować strategię artystyczną Romea Castellucciego, wskazać wykorzystywane przez niego narzędzia.

EM 5 Problematyzować zagadnienia na temat spektakli Romea Castellucciego poprzez krytyczne posługiwanie się literaturą przedmiotu.

EM 6 Osadzić koncepcję teatru Romea Castellucciego w kontekście filozoficznym i estetycznym oraz historyczno-kulturowym.

Kompetencje personalne i społeczne

student po zakończeniu kursu powinien:

EM 7 Umieć porównywać i konstruktywnie krytykować zjawiska we współczesnej kulturze.

EM 8 Dyskutować i wyrażać sądy o teatrze współczesnym, konstruować argumenty w grupie.

Metody i kryteria oceniania:

1. Aktywność w dyskusji i lektura wskazanych tekstów (30%)

2. Przygotowanie wypowiedzi ustnej (30%)

3. Przygotowanie pracy pisemnej (40%)

Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2019/20" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-01-27
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Płoski, Dorota Semenowicz
Prowadzący grup: Dorota Semenowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WOT - dydaktyka - zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)