Teatr Romea Castelucciego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WOT/L/F/TRC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teatr Romea Castelucciego |
Jednostka: | Kierunek Wiedzy o Teatrze |
Grupy: |
Przedmioty WOT/L rok III sem. 5 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
- prezentacja strategii artystycznej Romea Castellucciego, w tym myśli teoretycznej towarzyszącej jego praktyce scenicznej - prezentacja rozwoju projektu teatralnego Romea Castellucciego na przestrzeni lat (mutacje form i tematów) - omówienie najważniejszych spektakli Romea Castellucciego - wskazanie pozycji zajmowanej przez Romea Castellucciego w historii współczesnego teatru - omówienie etycznych i estetycznych pytań i wątpliwości, które rodzi twórczość Castellucciego |
Pełny opis: |
Zajęcia będą poświęcone twórczości Romea Castellucciego i Societas Raffaello Sanzio – grupy, w ramach której reżyser działa od 1981 roku. Teatr stanowi dla reżysera nie tylko przestrzeń praktyki artystycznej, lecz również przedmiot filozoficznej – estetycznej i etycznej refleksji. Przyjrzymy się więc zarówno poszczególnym spektaklom , jak i myśli teoretycznej od początku towarzyszącej praktyce scenicznej włoskiego reżysera. Po zapoznaniu się ze strategią artystyczną Castellucciego, poddamy jej elementy krytycznej analizie. Najważniejsze zagadnienia: 1. Powstanie i początki Societas Raffaello Sanzio – pierwsze manifesty, ikonoklazm, przeciw teatrowi reprezentacji, czyli tworzenie się bazy teoretycznej dla kolejnych przedstawień 2. Specyfika teatru Castellucciego w latach 90. – spektakle z udziałem osób o szczególnej cielesności, pojęcie matriarchatu i jego znaczenie dla myśli teatralnej Castellucciego 3. Od symbolu do alegorii – Tragedia Endogonidia 4. Zwierzęta i maszyny w twórczości Romea Castellucciego 5. Spektakle po 2006 roku – zmiana modelu pracy w Societas Raffaello Sanzio 6. Twórczość operowa Romea Castellucciego 7. Omawiane przedstawienia lub fragmenty przedstawień: Oresteja, Juliusz Cezar, Genesi, Tragedia Endogonida (wybrane epizody), Purgatorio, Sul concetto del Volto nel Figlio di Dio, Święto wiosny, Go Down Moise, Orfeusz i Eurydyka, Czarodziejski flet |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Ajschylos, Oresteja, PIW, Warszawa 1954. 2. Walter Benjamin, Alegoria i trauerszpil, „Literatura na Świecie” 2011 nr 5/6. 3. Alighieri Dante, Boska komedia, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2009. [wybrane pieśni] 4. Joe Kelleher, Nicholas Ridout, Theatre of Raffaello Sanzio, Routledge, London 2007. [wstęp – wypowiedzi Claudii i Romea Castelluccich) 5. Claude Levi-Strauss, Freud, Sofokles, Labiche, “Dialog” 1990 nr 11. 6. Marcelina Obarska, O ciele i mięsie. Zwierzęta Romea Castellucciego, „Didaskalia” 2018 nr 148. 7. Dorota Semenowicz, To nie jest obraz, Ha!Art, Fundacja Malta, Kraków-Poznań 2013. 8. William Shakespeare, Juliusz Cezar, Wydawnictwo „W Drodze”, Poznań 1993. 9. Świadomość fikcji, z Romeem Castelluccim rozmawia Dorota Semenowicz, „Performer” 2017 nr 13. 10. Zwierzę na scenie, z Romeem Castelluccim rozmawia Dorota Semenowicz, w: Waldemar Rapior (red.), Bezkarnie. Etyka w teatrze. Scena Robocza, Poznań 2019. Uzupelniająca: 1. Po co mi słoń, z Romeem Castelluccim rozmawia Dorota Semenowicz, „Didaskalia” 2014 nr 119. 2. Katarzyna Waligóra, L’affaire Castellucci, „Didaskalia” nr 118. 3. Johann Jakob Bachofen, Matriarchat, KR, Warszawa 2007. [wybrany rozdział] 4. Hans Blumenberg, Praca nad mitem, Oficyna Naukowa, Warszawa 2009. [wybrany rozdział] 5. Piersandra di Matteo (red.), Toccare il reale. L'arte di Romeo Castellucci, Cronopio, Napoli 2015. 6. Daniel Sacks, After Live: Possibility, Potentiality, and the Future of Performance, Univeristy of Michigan Press, Ann Arbor 2015. 7. Recenzje z wybranych przedstawień |
Efekty uczenia się: |
Wiedza student po zakończeniu kursu powinien: EM 1 Mieć podstawową wiedzę na temat historii zespołu Societas Raffaello Sanzio i jego pozycji w historii współczesnego teatru. EM 2 Zdefiniować specyfikę projektu teatralnego Romea Castellucciego. EM 3 Znać najważniejsze spektakle Romea Castellucciego. Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien: EM 4 Scharakteryzować strategię artystyczną Romea Castellucciego, wskazać wykorzystywane przez niego narzędzia. EM 5 Problematyzować zagadnienia na temat spektakli Romea Castellucciego poprzez krytyczne posługiwanie się literaturą przedmiotu. EM 6 Osadzić koncepcję teatru Romea Castellucciego w kontekście filozoficznym i estetycznym oraz historyczno-kulturowym. Kompetencje personalne i społeczne student po zakończeniu kursu powinien: EM 7 Umieć porównywać i konstruktywnie krytykować zjawiska we współczesnej kulturze. EM 8 Dyskutować i wyrażać sądy o teatrze współczesnym, konstruować argumenty w grupie. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Aktywność w dyskusji i lektura wskazanych tekstów (30%) 2. Przygotowanie wypowiedzi ustnej (30%) 3. Przygotowanie pracy pisemnej (40%) Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-01-27 |
Przejdź do planu
PN WOT-bd
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WOT - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Płoski, Dorota Semenowicz | |
Prowadzący grup: | Dorota Semenowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WOT - dydaktyka - zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.