Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Legendarne dwudziestowieczne inscenizacje dramatów romantycznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WOT/L/F/LDIDR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Legendarne dwudziestowieczne inscenizacje dramatów romantycznych
Jednostka: Wiedza o Teatrze (studia pierwszego stopnia)
Grupy: Przedmioty WOT/L rok II sem. 4
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Konwersatorium zostanie poświęcone omówieniu wybranych dwudziestowiecznych inscenizacji i adaptacji dramatów romantycznych.

Celem rozważań będzie również osadzenie inscenizacji romantycznych w kontekście historycznym i społecznym.

Pełny opis:

Zakres poszczególnych tematów:

1. Zajęcia wprowadzające: powtórzenie wiadomości dotyczących struktury dramatu romantycznego i jego trzech realizacji: "Dziadów", "Kordiana" i "Nie-Boskiej komedii"

2. Krakowskie praprapremiery: Józef Kotarbiński ("Kordian", "Nie-Boska komedia"

3. Krakowskie prapremiery: Stanisław Wyspiański ("Dziady")

4. Teatr monumentalny - inscenizacje Leona Schillera ("Nie-Boska komedia")

5. Teatr monumentalny - inscenizacje Leona Schillera ("Dziady")

6. U progu Odwilży: Aleksander Bardini: "Dziady"

7. Inscenizacje odwilżowe: Erwin Axer ("Kordian") i Bohdan Korzeniewski ("Nie-Boska komedia")

8. Dramat romantyczny "małej stabilizacji": Jerzy Grotowski ("Dziady", "Kordian")

9. Dramat romantyczny "małej stabilizacji": Krystyna Skuszanka i Jerzy Krasowski ("Dziady"), Bohdan Korzeniewski ("Dziady").

10. U progu "marca": Jan Maciejowski ("Dziady"), Kazimierz Dejmek ("Dziady")

11. Inscenizacje Konrada Swinarskiego - "Nie-Boska komedia"

12. Inscenizacje Konrada Swinarskiego - "Dziady"

13. Teatr Adama Hanuszkiewicza - "Kordian"

14. Teatr Jerzego Grzegorzewskiego - "Nie-Boska komedia"

15. Teatr Jerzego Grzegorzewskiego - "Dziady"

Literatura:

Przykładowa bibliografia:

• „Dziady” od Wyspiańskiego do Grzegorzewskiego. Red. T. Kornaś, G. Niziołek. Kraków 1999.

• Joanna Godlewska, Najnowsza historia teatru polskiego. Wrocław 1999.

• Wilam Horzyca, Polski teatr monumentalny. Wybór i opr. L. Kuchtówna. Wrocław 1994.

• Aleksander Jackiewicz, Niebezpieczne związki literatury i filmu. Warszawa 1971.

• Stanisław Kaniecki, „Lawa” - opowieść o „Dziadach” Adama Mickiewicza”. Poznań 2008.

• Zbigniew Majchrowski, Cela Konrada. Powracając do Mickiewicza. Gdańsk 1998.

• Stanisław Marczak-Oborski, Teatr polski w latach 1918–1965. Warszawa 1985.

• Stanisław Marczak-Oborski, Teatr w Polsce 1918–1939. Wielkie ośrodki. Warszawa 1984.

• Michał Masłowski, Dzieje bohatera: teatralne wizje „Dziadów”, „Kordiana” i „Nie-Boskiej komedii” do II wojny światowej. Wrocław 1977.

• Michał Masłowski, Gest, symbol i rytuały polskiego teatru romantycznego. Warszawa 1998.

• Mickiewicz na scenach polskich. Red. nauk. T. Pacewicz. Wrocław 1959.

• Tadeusz Miczka, Wielka improwizacja filmowa – opowieść o „Dziadach” Adama Mickiewicza – „Lawa” Tadeusza Konwickiego”. Kielce 1992.

• Grażyna Pawlak, Literatura polska w teatrze telewizji w latach 1953–1993. Warszawa 2004.

• W kręgu filmu, telewizji i teatru. Red. J. Trzynadlowski. Wrocław 1992.

• Janusz Skuczyński, „Gdy idą między żywych duchy...”: Dziady i „Dziady” w dramacie polskim XIX i XX wieku. Toruń 2005.

• Stefania Skwarczyńska, Leona Schillera trzy opracowania teatralne „Nie-Boskiej komedii” w dziejach jej inscenizacji w Polsce. Warszawa 1959.

• Teatr polski w latach 1890-1918. Red. nauk. T. Sivert, R. Taborski. Warszawa 1987, cz. 1; 1988, cz. 2.

• Jerzy Timoszewicz, „Dziady” w inscenizacji Leona Schillera. Warszawa 1970.

Efekty uczenia się:

Wiedza

student po zakończeniu kursu:

K_W04 ma podstawową wiedzę o wybranych aspektach historii

teatru i dramatu w Europie i na świecie

K_W05 ma podstawową wiedzę o teatrze współczesnym, jego

najważniejszych twórcach, zjawiskach i tendencjach

K_W08 zna podstawowe teorie na temat relacji teatru i literatury, ze

szczególnym uwzględnieniem teatralnych teorii dramatu

Umiejętności

student po zakończeniu kursu:

K_U01 potrafi samodzielnie poszerzać i zdobywać wiedzę oraz

rozwijać zawodowe umiejętności, korzystając z

różnorodnych źródeł, w języku polskim i obcym

K_U06 umie dokonać analizy tekstu dramatycznego z

uwzględnieniem jego literacko-teatralnej specyfiki

Kompetencje personalne i społeczne

student po zakończeniu kursu:

K_K01 ma świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności,

rozumie potrzebę dalszej edukacji i ustawicznego

samokształcenia

K_K03 rozumie społeczne znaczenie teatru i szeroko pojmowanej

kultury oraz potrzebę działań animatorskich

Metody i kryteria oceniania:

Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.

Oceniana jest aktywność na zajęciach.

Zaliczenie na ocenę - na podstawie rozmowy dotyczącej poruszanej w trakcie zajęć problematyki.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)