Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Grzegorzewski

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WOT/L/F/Grzeg
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Grzegorzewski
Jednostka: Kierunek Wiedzy o Teatrze
Grupy: Fakultety WOT/L
Przedmioty WOT/L rok III sem. 6
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Kurs ma na celu zaprezentowanie Jerzego Grzegorzewskiego jako wszechstronnego artystę teatru: reżysera, scenografa i dramaturga (działającego na pograniczu teatru dramatycznego i teatru formy), a także skutecznego dyrektora instytucji kultury.

Pełny opis:

Uczestnicy kursu nie tylko zdobywają podstawową wiedzę na temat dorobku i kariery Jerzego Grzegorzewskiego, lecz także zapoznają się z zachowaną filmową i fotograficzną dokumentacją wybranych przedstawień. Poprzez obcowanie z materiałami archiwalnymi (dokumentami zarówno dzieła, jak i pracy) uczą się w praktyce jak przeprowadzić historycznoteatralną rekonstrukcję przedstawienia i dowiadują się, do czego może ona posłużyć. Analiza i interpretacja wybranych rozwiązań formalnych może okazać się przydatna dla krytyków i badaczy współczesnego teatru formy.

Literatura:

lektury obowiązkowe:

• Jerzy Grzegorzewski, Scenariusze autorskie z lat 1978‒2005, t. 1 Warjacje (1978‒1991), t. 2 Improwizacje (1994‒2005), red. Ewa Bułhak, Mateusz Żurawski, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa 2012, 2015;

• Palę Paryż i wyjeżdżam. Wywiady z Jerzym Grzegorzewskim, red. Ewa Bułhak, Świat Literacki, Izabelin 2005;

• Małgorzata Sugiera, Między tradycją i awangardą. Teatr Jerzego Grzegorzewskiego, Universitas, Kraków 1993.

lektury uzupełniające:

• Kubły, kubły, miliony kubłów w zupie!, red. Paweł Płoski, Mateusz Żurawski, Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza, Warszawa 2008.

• Danuta Kuźnicka, Obszary zwątpień i nadziei. Inscenizacje Jerzego Grzegorzewskiego 1966‒2005, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2006;

• Elżbieta Morawiec, Jerzy Grzegorzewski. Mistrz światła i wizji, Arcana, Kraków 2006;

• Zbigniew Taranienko, Trzask pękających parawanów. Jerzy Grzegorzewski w Teatrze Studio, Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza, Warszawa 2006;

• „Didaskalia” 2005 nr 67/68;

• „Didaskalia” 2011 nr 102;

• „Notatnik Teatralny” 2006 nr 42;

• „Teatr” 2004 nr 1/2;

• „Teatr” 2004 nr 7/8.

* wybór materiałów audiowizualnych jest uzależniony od konsultacji ze studentami

Efekty uczenia się:

Wiedza

student po zakończeniu kursu powinien:

EM 1 wykazuje się znajomością dokonań reżyserskich, scenograficznych i dramaturgicznych Jerzego Grzegorzewskiego [K_W05]

EM 2 zna pozycję dokonań Jerzego Grzegorzewskiego na tle polskiego teatru drugiej połowy XX wieku i jej społeczno-kulturalne uwarunkowania [K_W11]

EM 3 rozumie zasadę konstrukcji autorskiego przedstawienia teatralnego ‒ od koncepcji, poprzez scenariusz, po realizację sceniczną ‒ na przykładzie twórczości Jerzego Grzegorzewskiego [K_W13]

Umiejętności

student po zakończeniu kursu powinien:

EM 4 potrafi wyszukiwać, gromadzić, selekcjonować i weryfikować informacje i materiały źródłowe, przydatne do historycznoteatralnej rekonstrukcji dzieła teatralnego [K_U02]

EM 5 potrafi samodzielnie dokonać analizy formalnej i artystycznej oraz interpretacji dzieła teatralnego [K_U05]

EM 6 potrafi uczestniczyć w dyskusji, umie zaprezentować i uargumentować własne stanowisko, przedstawić wątpliwości i sugestie, prowadzić merytoryczną polemikę [K_U07]

Kompetencje personalne i społeczne

student po zakończeniu kursu powinien:

EM 7 jest zorientowany w realiach pracy w instytucjach kultury, grupach badawczych etc. zajmujących się historią teatru i posługujących się materiałami archiwalnymi [K_K04]

EM 8 ma świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszej edukacji i ustawicznego samokształcenia [K_K01]

Metody i kryteria oceniania:

Kurs kończy się zaliczeniem ustnym bez oceny w formie rozmowy indywidualnej ze studentem. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest obecność studenta (możliwe są 2 nieusprawiedliwione nieobecności w ciągu semestru) i jego aktywny udział w zajęciach.

zaangażowanie w realizację programu: 25%

aktywny udział w dyskusji: 25%

zaliczenie ustne: 50%

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/18" (zakończony)

Okres: 2018-02-07 - 2018-05-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WOT - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Mrowcewicz, Paweł Płoski, Mateusz Żurawski
Prowadzący grup: Mateusz Żurawski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WOT - dydaktyka - zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)