Wstęp do aktorstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WA/A/WdA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do aktorstwa |
Jednostka: | Kierunek Aktorstwo rok I |
Grupy: |
Przedmioty A sem 1 rok I Przedmioty kierunkowe |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Wykłady i ćwiczenia w grupach, moderowane przez pedagoga. Czynne i bierne uczestnictwo w wykonywaniu elementarnych zadań scenicznych. Podstawy pracy nad dialogiem. Ćwiczenia improwizacyjne. Nauczanie prawidłowego posługiwania się elementami techniki aktorskiej- artykulacja , głos, gest , rytm a także prawidłowe , aktywne wykorzystanie przestrzeni scenicznej co wiąże się z forma zachowań scenicznych. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest wywołanie w początkowym okresie nauki takiego stanu dyspozycji psychofizycznych studenta, który umożliwi mu dalsze ,udane uczenie się zawodu. Pierwsze kontakty pedagoga ze studentem aktorstwa powinny zawierać w sobie wiele elementów nauczanie sokratejskiego. Sokrates Ateńczyk, mistrz oddziaływania dialogicznego, swoją pracę z uczniami sprowadzał do dwóch , wyraźnie zaznaczonych etapów . Zaczynał od etapu elenktycznego, burzącego i oczyszczającego umysł ucznia ,by przejść z kolei do etapu maieutycznego, polegającego na wydobywaniu z oczyszczonego umysłu treści sensownych już i wartościowych .Jakoś podobnie przebiegać powinien początkowy okres pracy ze studentami aktorstwa. Musimy podobnie jak u Sokratesa – dążyć do „oczyszczenia” konstrukcji fizycznej i umysłowej ucznia z całego balastu nawyków, stereotypów, , klisz , i przyzwyczajeń , z jakimi zjawił się w szkole. Należy w związku z tym , co bywa zadaniem bolesnym, zburzyć utrwalone i w pewien sposób „zafiksowane” już w dotychczasowym życiu formy myślenia i działania prywatnego- po to , by uruchomić najbardziej pierwotny potencjał duszy i ciała. Student w wyniku pracy prowadzonej w tym etapie winien znaleźć się możliwie blisko „stanu zerowego”, winien osiągnąć stan zbliżony do „nagości” psychofizycznej, do naturalności nie pokrytej społecznymi bądź kulturowymi maskami. Ćwiczenia, zabawy , etiudy , małe zadania sceniczne , proste formy dialogowe mają na celu wydobywanie z ucznia jego wrodzonych , niesfałszowanych dyspozycji psychofizycznych. Sztuki aktorskiej nie sposób przekazać „z zewnątrz” , nie można „wyposażyć w nią”, nauczyć jej kogoś kto nie dysponuje własnym bogactwem , energią oczekującą na ukierunkowanie. |
Literatura: |
- Stanisławski.K "Praca aktora nad sobą " PIW 1954 -Stephen Book "Podręcznik dla aktorów" Wydawnictwo Wojciech Marzec -Czechow M. "O technice aktora" Wyd. Arche 2000 -Barbe E "Technika gry aktorskiej jako samopenetracja i odrzucenie naturalizmu" Reformer nr.8/2014. -Siedlecki A. "Sekrety techniki aktorskiej" Wyd. Fosze 2007. -Jacek Garfein "Żyć i grać" " Szkoła Filmowa Łódź. Literatura uzupełniająca T.Łomnicki " Spotkania teatralne" |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1- Umie rozpoznawać i realizować poszczególne etapy procesu przygotowania do uczenia zawodu. K_W04 2.Rozumie co to jest proste zadanie sceniczne. Zna podstawowe pojęcia takie jak koncentracja, zaufanie ,współpraca, wyobrażnia, otwartość. K_W02 3.Umie prawidłowo realizować ćwiczenia. Potrafi samodzielnie opracować proste etiudy aktorskie i zadania sceniczne .Umnie w sposób zadowalający posługiwać się ciałem ,gestem głosem.K_W06 Umiejętności. 1. Umie samodzielnie opracować etiudę aktorską .K_U05 2.Potrafi prawidłowo wywoływać i posługiwać się stanami emocjonalnymi zgodnie z tematem naczelnym zadanej etiudy. K_U01 3.Potrafi wywołać w sobie stan konsolidacji z grupą . K_U05 4. Potrafi improwizować w wielu wariantach na podstawie prostego zadania scenicznego. K_U13 Kompetencje społeczne. 1.Wykazuje się kreatywnym i twórczym podejściem do realizacji etiud aktorskich. Umie pracować ew grupie nie gtracąc przy tym własnych oryginalnych cech osobowości.K_K05 2.W otwarty sposób ,chętnie współpracuje z pedagogiem, prawidłowo korzysta z uwag nauczyciela. K_K04 3. W pacu w grupie porozumiewa się za pomocą otwartego dialogu aby prawidłowo realizować zbiorowe etiudy aktorskie. Ma poczucie etyki i koleżeństwa.K_K03 4. Jest pozytywnie nastawiony na zdobywanie podstawowych umiejętności aktorskich.K_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia moderowane przez pedagoga. Stymulowanie ,inspirowanie indywidualnego procesu twórczego studenta. Wyrażne ,jednoznaczne sprecyzowanie celu działań twórczych. Nieustanna ich korekta i ocena w czasie zajęć. |
Praktyki zawodowe: |
Warsztaty, zajęcia poza szkolne. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WA-wcw
WA-wcw
WA-wcw
WT ŚR CZ WA-wcw
WA-wcw
WA-wcw
PT |
Typ zajęć: |
WA wykład z ćwiczeniami, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Perchuć, Bożena Suchocka-Kozakiewicz, Maciej Wierzbicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WA wykład z ćwiczeniami - egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-19 |
Przejdź do planu
PN WA-wcw
WA-wcw
WA-wcw
WT ŚR CZ WA-wcw
WA-wcw
WA-wcw
PT |
Typ zajęć: |
WA wykład z ćwiczeniami, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Perchuć, Bożena Suchocka-Kozakiewicz, Maciej Wierzbicki | |
Prowadzący grup: | Adrianna Malecka, Marcin Perchuć, Natalia Stachyra, Bożena Suchocka-Kozakiewicz, Maciej Wierzbicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
egzamin
WA wykład z ćwiczeniami - egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.