Współczesne życie teatralne I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WA/A/WZT1-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne życie teatralne I |
Jednostka: | Kierunek Aktorstwo rok I |
Grupy: |
Przedmioty A sem 1 rok I Przedmioty podstawowe |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Zajęcia skupią się na współczesnym teatrze europejskim. Na przykładzie twórczości takich twórców/czyń, jak Romeo Castelluccii, Milo Rau, Philippe Quesne, Giselle Vienne czy Florentina Holzinger przyjrzymy się relacji fikcja/rzeczywistość we współczesnych sztukach performatywnych, funkcji obrazu oraz roli aktora/rki. Wymienieni twórcy/czynie reprezentują różne pokolenia i teatralne nurty, każdy/a z nich wytworzył jednak osobny idiom, wyznaczając nowe ścieżki myślenia o sztukach performatywnych. |
Pełny opis: |
Zajęcia skupią się na współczesnym teatrze europejskim. Na przykładzie twórczości takich twórców/czyń, jak Romeo Castelluccii, Milo Rau, Philippe Quesne, Giselle Vienne czy Florentina Holzinger przyjrzymy się relacji fikcja/rzeczywistość we współczesnych sztukach performatywnych, funkcji obrazu oraz roli aktora/rki. Wymienieni twórcy/czynie reprezentują różne pokolenia i teatralne nurty, każdy/a z nich wytworzył jednak osobny idiom, wyznaczając nowe ścieżki myślenia o sztukach performatywnych. Główne zagadnienia: - performans i pojęcie teatru performatywnego - przeciw teatrowi reprezentacji, co to jest reprezentacja - relacja fikcja/rzeczywistość - kwestie etyki we współczesnym teatrze Celem zajęć jest zapoznanie studentek/ów ze współczesnymi nurtami teatru europejskiego oraz różnymi formami przekroczeń granicy między fikcją i rzeczywistością we współczesnych sztukach performatywnych. |
Literatura: |
Wybrane fragmenty książek, artykuły, wywiady: - Erika Fischer-Lichte, Estetyka performatywności, przeł. M. Sugiera, M. Borowski, Kraków 2008. - H-T. Lehmann, Teatr postdramatyczny, przeł. D. Sajewska i M. Sugiera, Kraków, 2009 (wybrane rozdziały). - Bloki poświęcone współczesnym reżyserom drukowane w „Didaskaliach”. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza student po zakończeniu kursu powinien: - Mieć podstawową wiedzę na temat współczesnej sceny performatywnej w Europie K_W01 K_W05 - Mieć podstawową wiedzę na temat zależności fikcja/rzeczywistość we współczesnym teatrze europejskim K_W01 K_W05 Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien: - Wskazać cechy charakterystyczne klasyków współczesnej sceny europejskiej K_U02 - Samodzielnie analizować spektakl, publicznie formułować na jego temat krytyczne sądy, odwoływać się w tym celu do różnych dziedzin humanistyki K_U10, K_U12 Kompetencje personalne i społeczne student po zakończeniu kursu powinien: - Rozumieć i odczuwać potrzebę rozwoju i poszerzania własnej wiedzy na temat nowych zjawisk w sztuce performatywnej K_K01 - Dyskutować i konstruować argumenty w grupie, formułować konstruktywne uwagi wobec innych osób. K_K04 |
Metody i kryteria oceniania: |
- udział i aktywność na zajęciach 50% - praca zaliczeniowa 50% |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WA-w
PT |
Typ zajęć: |
WA wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Dorota Semenowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WA wykład - zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WA-w
CZ PT |
Typ zajęć: |
WA wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Semenowicz | |
Prowadzący grup: | Dorota Semenowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WA wykład - zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.