Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wykład monograficzny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WA/A/WM-L
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wykład monograficzny
Jednostka: Kierunek Aktorstwo
Grupy: Przedmioty A sem 6 rok III
Przedmioty fakultatywne
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Zapoznanie studentów z wybitnymi, choć często kontrowersyjnymi dziełami literatury europejskiej przez kontekst biograficzny, historyczny i artystyczny. Ujawnienie autonomiczności i integralności dzieła, pozostającego często w jaskrawym kontraście z biografią autora.

Pełny opis:

Zakres poszczególnych tematów:

1. Projekt historii literatury niemoralnej

2. Kłopoty z nieznośnym markizem – Donatien Alphonse François de Sade

3. Diabeł kulawy – okropna historia lorda Byrona i szalonego Shelleya oraz jego niezwykłej małżonki

4. Odurzeni – romantyczni poeci i narkotyki (Coleridge, De Quincey)albo co wąchał i palił Julek Słowacki

5. Ten straszny, wielki Wiktor Hugo

6. Heretycy, czyli kto leży na Wawelu? – Mickiewicz

7. Heretycy na Wawelu - Slowacki

8. Gorączka sztucznych rajów – Baudelaire

9. Stopy z wiatru - Rimbaud

10. Koszmary Edgara Allana Poe

11. Przerażający, mądry, zły Dostojewski

12. Zly Ibsen

13. Szalony Strindberg

14. Prorok z Jasnej Polany - Lew Tolstoj

15. Angielska perwersja – paradoksy Oskara Wilde’a

16. Marcel Proust w czarnym ogniu Sodomy

17. Tyle Znacy, co Witkacy

18. Giętki talent - Jaroslaw Iwaszkiewic

19. Joyce w oparach alkoholu

20. Pomnik obdarzony talentem – ukryte namiętności Tomasza Manna

21. Geniusz i szaleństwo - Virginia Woolf

22. Historia pewnego Macho - Ernest Hemingway

23. Igranie z ogniem - pisarze i faszyzm

24. Pisarze i faszyzm II

25. Papież egzystencjalizmu - Jean Paul Sartre

26. Pod wulkanem czyli w piekle – Malcolm Lowry

27. Konformista - Bertold Brecht

28. Czego nie ma w Dzienniku – Witold Gombrowicz

29. Skowyt w drodze – Beat Generation

30.. Enfant terrible fracuskiej literatury - Michel Houellebecq

Literatura:

1. Podstawowa:

a. De Sade, Justyna czyli nieszczęścia cnoty (fragmenty)

b. Byron, Kain, Manfred, Don Juan (fragmenty)

c. P. Shelley, Prometeusz wyzwolony (fragmenty)

d. M. Shelley, Frankenstein (fragmenty)

e. T. de Quincey, Wyznania angielskiego opiumisty(frg)

f. J. Słowacki, Lambro (fragmenty)

g. V. Hugo, Nędznicy, Pracownicy morza, Hernani(frg)

h. A. Mickiewicz, Dziady, Liryki lozańskie (fragmenty)

i. J. Słowacki, Genezis z ducha (fragmenty)

j. E.A. Poe, wybrane opowiadania

k. J.P. Sartre, wybrane dramaty we fragmentach

l. Witkacy, wybrane dramaty i powieści we fragmentach

k. E. Hemingway, wybrane opowiadania i powieści we fragmentach

l. Bertold Brecht, wybrane dramaty we fragmentach

m. Virginia Woolf, wybrane powieści i eseje we fragmentach

n. M. Houellebecq, wybrane powieści we fragmentach

k. Ch. Baudelaire, Paryski spleen, Sztuczne raje (frg)

l. A. Rimbaud, wybór wierszy

m. F. Dostojewski, Zbrodnia i kara, Biesy, Idiota, Bracia Karamazow (fragmenty)

n. O. Wilde, Portret Doriana Graya, opowiadania, dramaty (wybór)

o. M. Proust, W poszukiwaniu straconego czasu. Sodoma i Gomora(frg)

p. J. Joyce, Portret artysty w czasach młodości, Ulisses (fragmenty)

q. T. Mann, Czarodziejska góra, Doktor Faustus (fragmenty)

r. W. Gombrowicz, Dziennik, Kosmos(fragmenty)

s. A. Ginsberg, Skowyt

t. W. S. Burroughs, Nagi lunch(fragmenty)

u. J. Kerouac, W drodze(fragmenty)

Efekty uczenia się:

Wiedza

student po zakończeniu kursu powinien:

EM 1 Wskazywać ważne zjawiska literackie i artystyczne z różnych epok

EM 2 Rozpoznawać konteksty biograficzne i kulturowe dzieła

EM 3 Wyjaśniać stosunek dzieła do biografii autora

Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien:

EM 4 Analizować dzieła literackie we właściwym kontekście interpretacyjnym

EM 5 Wykorzystywać elementy biografii w procesie interpretacji

EM 6 Weryfikować hipotezy interpretacyjne

Kompetencje personalne i społeczne

student po zakończeniu kursu powinien: EM 7 Współdziałać z grupą w rozwiązywaniu problemów interpretacyjnych

EM 8 Krytykować jednostronne i niepełne rozwiązania interpretacyjne

Metody i kryteria oceniania:

EM 1 Aktywność w dyskusjach – 90%

Obecność na zajęciach – 10%

EM 2 Aktywność w dyskusjach – 90%

Obecność na zajęciach – 10%

EM 3

Aktywność w dyskusjach – 90%

Obecność na zajęciach – 10%

EM 4

Aktywność w dyskusjach – 90%

Obecność na zajęciach – 10%

EM 5 Aktywność w dyskusjach – 90%

Obecność na zajęciach – 10%

EM 6 Aktywność w dyskusjach – 90%

Obecność na zajęciach – 10%

EM 7

Aktywność w dyskusjach – 90%

Obecność na zajęciach – 10%

EM 8

Aktywność w dyskusjach – 90%

Obecność na zajęciach – 10%

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/20" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-06-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WA - dydaktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Mrowcewicz, Katarzyna Skarżanka
Prowadzący grup: Krzysztof Mrowcewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie
WA - dydaktyka - zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)