Wykład monograficzny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WA/A/WM-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wykład monograficzny |
Jednostka: | Kierunek Aktorstwo |
Grupy: |
Przedmioty A sem 6 rok III Przedmioty fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z wybitnymi, choć często kontrowersyjnymi dziełami literatury europejskiej przez kontekst biograficzny, historyczny i artystyczny. Ujawnienie autonomiczności i integralności dzieła, pozostającego często w jaskrawym kontraście z biografią autora. |
Pełny opis: |
Zakres poszczególnych tematów: 1. Projekt historii literatury niemoralnej 2. Kłopoty z nieznośnym markizem – Donatien Alphonse François de Sade 3. Diabeł kulawy – okropna historia lorda Byrona i szalonego Shelleya oraz jego niezwykłej małżonki 4. Odurzeni – romantyczni poeci i narkotyki (Coleridge, De Quincey)albo co wąchał i palił Julek Słowacki 5. Ten straszny, wielki Wiktor Hugo 6. Heretycy, czyli kto leży na Wawelu? – Mickiewicz 7. Heretycy na Wawelu - Slowacki 8. Gorączka sztucznych rajów – Baudelaire 9. Stopy z wiatru - Rimbaud 10. Koszmary Edgara Allana Poe 11. Przerażający, mądry, zły Dostojewski 12. Zly Ibsen 13. Szalony Strindberg 14. Prorok z Jasnej Polany - Lew Tolstoj 15. Angielska perwersja – paradoksy Oskara Wilde’a 16. Marcel Proust w czarnym ogniu Sodomy 17. Tyle Znacy, co Witkacy 18. Giętki talent - Jaroslaw Iwaszkiewic 19. Joyce w oparach alkoholu 20. Pomnik obdarzony talentem – ukryte namiętności Tomasza Manna 21. Geniusz i szaleństwo - Virginia Woolf 22. Historia pewnego Macho - Ernest Hemingway 23. Igranie z ogniem - pisarze i faszyzm 24. Pisarze i faszyzm II 25. Papież egzystencjalizmu - Jean Paul Sartre 26. Pod wulkanem czyli w piekle – Malcolm Lowry 27. Konformista - Bertold Brecht 28. Czego nie ma w Dzienniku – Witold Gombrowicz 29. Skowyt w drodze – Beat Generation 30.. Enfant terrible fracuskiej literatury - Michel Houellebecq |
Literatura: |
1. Podstawowa: a. De Sade, Justyna czyli nieszczęścia cnoty (fragmenty) b. Byron, Kain, Manfred, Don Juan (fragmenty) c. P. Shelley, Prometeusz wyzwolony (fragmenty) d. M. Shelley, Frankenstein (fragmenty) e. T. de Quincey, Wyznania angielskiego opiumisty(frg) f. J. Słowacki, Lambro (fragmenty) g. V. Hugo, Nędznicy, Pracownicy morza, Hernani(frg) h. A. Mickiewicz, Dziady, Liryki lozańskie (fragmenty) i. J. Słowacki, Genezis z ducha (fragmenty) j. E.A. Poe, wybrane opowiadania k. J.P. Sartre, wybrane dramaty we fragmentach l. Witkacy, wybrane dramaty i powieści we fragmentach k. E. Hemingway, wybrane opowiadania i powieści we fragmentach l. Bertold Brecht, wybrane dramaty we fragmentach m. Virginia Woolf, wybrane powieści i eseje we fragmentach n. M. Houellebecq, wybrane powieści we fragmentach k. Ch. Baudelaire, Paryski spleen, Sztuczne raje (frg) l. A. Rimbaud, wybór wierszy m. F. Dostojewski, Zbrodnia i kara, Biesy, Idiota, Bracia Karamazow (fragmenty) n. O. Wilde, Portret Doriana Graya, opowiadania, dramaty (wybór) o. M. Proust, W poszukiwaniu straconego czasu. Sodoma i Gomora(frg) p. J. Joyce, Portret artysty w czasach młodości, Ulisses (fragmenty) q. T. Mann, Czarodziejska góra, Doktor Faustus (fragmenty) r. W. Gombrowicz, Dziennik, Kosmos(fragmenty) s. A. Ginsberg, Skowyt t. W. S. Burroughs, Nagi lunch(fragmenty) u. J. Kerouac, W drodze(fragmenty) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza student po zakończeniu kursu powinien: EM 1 Wskazywać ważne zjawiska literackie i artystyczne z różnych epok EM 2 Rozpoznawać konteksty biograficzne i kulturowe dzieła EM 3 Wyjaśniać stosunek dzieła do biografii autora Umiejętności student po zakończeniu kursu powinien: EM 4 Analizować dzieła literackie we właściwym kontekście interpretacyjnym EM 5 Wykorzystywać elementy biografii w procesie interpretacji EM 6 Weryfikować hipotezy interpretacyjne Kompetencje personalne i społeczne student po zakończeniu kursu powinien: EM 7 Współdziałać z grupą w rozwiązywaniu problemów interpretacyjnych EM 8 Krytykować jednostronne i niepełne rozwiązania interpretacyjne |
Metody i kryteria oceniania: |
EM 1 Aktywność w dyskusjach – 90% Obecność na zajęciach – 10% EM 2 Aktywność w dyskusjach – 90% Obecność na zajęciach – 10% EM 3 Aktywność w dyskusjach – 90% Obecność na zajęciach – 10% EM 4 Aktywność w dyskusjach – 90% Obecność na zajęciach – 10% EM 5 Aktywność w dyskusjach – 90% Obecność na zajęciach – 10% EM 6 Aktywność w dyskusjach – 90% Obecność na zajęciach – 10% EM 7 Aktywność w dyskusjach – 90% Obecność na zajęciach – 10% EM 8 Aktywność w dyskusjach – 90% Obecność na zajęciach – 10% |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-06-02 |
Przejdź do planu
PN WA-bd
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WA - dydaktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Mrowcewicz, Katarzyna Skarżanka | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Mrowcewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie
WA - dydaktyka - zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.