Akademia Teatralna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sceny dialogowe w języku obcym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WA/A/ScDJO(f)-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Sceny dialogowe w języku obcym
Jednostka: Kierunek Aktorstwo rok III
Grupy: Przedmioty A sem 5 rok III
Przedmioty specjalności - Aktorstwo dramatyczne
Punkty ECTS i inne: 2.00 LUB 1.50 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

Cel przedmiotu

Przygotowanie studenta do pracy z materiałem dramatycznym w języku obcym w celu podjęcia w przyszłości pracy w międzynarodowym kolektywie twórczym bądź zagranicznej koprodukcji.

Pełny opis:

Uczestnicy zajęć mają za zadanie uruchomić swoją intuicję twórczą, wyobraźnię, doświadczenia i wiedzę aby wyborać, przygotować i zaprezentować materiał w formie scen dialogowych w językach obcych w ramach pokazu egzaminacyjnego w sesji zimowej. Materiał zostanie wybrany spośród propozycji studentów lub spośród propozycji pedagoga, skonfrontowanych i ostatecznie zatwierdzonych przez pedagoga.

System pracy zostanie określony w zależności od materiału - może to być albo praca własna pod opieką pedagoga, albo przygotowanie większej całości zbiorowej.

Wybór materiału powinien być określony w wyniku dyskusji o możliwych do pracy wersjach językowych utworów oraz o formie ich prezentacji (teatralna, filmowa bądź telewizyjna) właściwej dla ambicji i wrażliwości zebranych na zajęciach twórców.

W trakcie dyskusji skonfrontowane zostaną gatunki, konwencje, preferencje estetyczne, sposoby rozumienia tekstu, znaczenie w przestrzeni obcojęzycznej wskazanego materiału, a także pomysły na publiczną prezentację scen przez studentów. Każdy student powinien na egzaminie zaprezentować publicznie coś w języku obcym. Egzamin nie powinien trwać dłużej niż 1 h.

Literatura:

Lektury obowiązkowe

Raymond Frensham „Jak napisać scenariusz” lub Lew Hunter „Kurs pisania scenariuszy”

Lektury dodatkowe

Daniel Arijon „Gramatyka języka filmowego”

Stephen Book „Podręcznik dla aktorów”

kompedia zestawiające teksty dramatyczne z różnych krajów

Efekty uczenia się:

Kody: k_k11 k_k10 k_k09

k_k08 k_k07 k_k06

k_k05 k_k03 k_k02

k_k01

k_u13 k_u12 k_u10

k_u09 k_u07 k_u06

k_u05 k_u03 k_u02

k_u01 k_w08 k_w06

k_w03

SAD_U06, SADU04, SAD U 02

W trakcie zajęć student powinien rozwijać:

umiejętność autoprezentacji związanej z castingiem i/lub zdjęciami próbnymi

wiedzę o współczesnych trendach teatralnych, filmowych i telewizyjnych w Europie i na świecie

wiedzę o rynku teatralnym, filmowym i telewizyjnym w Europie i na świecie

swobodę w posługiwaniu się językiem obcym w przypadku pracy nad materiałem dramatycznym

swobodę w posługiwaniu się językiem obcym na scenie i/lub przed kamerą

umiejętność wyboru i analizy tekstu literackiego w języku obcym

umiejętność interpretowania tekstu literackiego na poziomie sensów w języku obcym

umiejętność pamięciowego opanowania tekstu w języku obcym

umiejętność wykorzystywania różnorodnych środków aktorskich i technik do tworzenia postaci w języku obcym

umiejętność pracy własnej poza zajęciami, na zajęciach oraz pracy zespołowej i pracy z reżyserem

otwartość na eksperymentowanie, własną inicjatywę twórczą i prowadzenie przez reżysera

Metody i kryteria oceniania:

Ponieważ proces uczenia się zainicjowany na zajęciach odbywać się będzie głównie poprzez dyskusje odbywające się w grupie oraz próby poszczególnych scen - twoja obecność na pierwszych zajęciach grupowych i później na próbach twoich scen będzie absolutnie kluczowa. Nie musisz być obecna/ny na próbach koleżanek/kolegów. Oceny będą wystawiane na podstawie jakości twojej pracy jak również zaangażowania, które będziesz wykazywała/wykazywał w jej osiąganiu.Na twoją ostateczną ocenę będzie się składało:

50% aktywność w prowadzonych dyskusjach, umiejętność współpracy z grupą i reżyserem, zaangażowanie, pomysłowość, skupienie, punktualność, obecność

50% pokaz egzaminacyjny oceniony przez komisję egzaminacyjną

Jeżeli podejdziesz do pracy w sposób profesjonalny, będziesz realizowała/realizował wszystkie zadania z zaangażowaniem i namysłem, to otrzymasz ocenę 4 dobry, bo oznacza to że jesteś w tym dobra/dobry. Jeśli twoja praca nie osiągnie tych standardów, otrzymasz ocenę 3 dostateczny lub poniżej. Jeśli realizowana przez Ciebie praca będzie na tyle pogłębiona i w zakresie prezentowanych ćwiczeń oraz technik osiągniesz sprawność i doskonałość, którą będziesz w stanie każdorazowo egzekwować w swojej pracy - możesz osiągnąć ocenę 5 (bardzo dobry) lub wyżej.

Dla kierunku aktorstwo w kwestii warunków zaliczenia przedmiotu obowiązuje zasada ...2... nieusprawiedliwionych nieobecności. Nieobecność usprawiedliwiona ma miejsce wtedy, kiedy pedagog jest poinformowany o twojej nieobecności wcześniej, przed zajęciami i się na nią zgadza.

Jeżeli nieobecność dotyczyć ma próby sceny - student ma obowiązek zgłosić to starościnie/staroście grupy lub asystentce/asystentowi z odpowiednim wyprzedzeniem i w ramach umówionego czasu musi zostać wyznaczona inna próba, aby nie przepadły zajęcia. Starościna/Starosta lub Asystent/Asystentka informuje o tych zmianach pedagoga.

Jednakowoż każda nieobecność na zajęciach grupowych może mieć wpływ na wysokość oceny, ponieważ z racji charakteru realizowanych zadań nie będzie możliwości odrobienia lub nadrobienia materiału indywidualnie, co odbije się na jakości twojej pracy a tym samym wpłynie na ocenę. Punktualność i przygotowanie do zajęć ma znaczenie, ponieważ związane jest z etyką pracy aktora, którą student aktorstwa powinien rozumieć i przestrzegać. Dwa spóźnienia będą traktowane jako nieusprawiedliwiona nieobecność.

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WA wykład z ćwiczeniami, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Waldemar Raźniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WA wykład z ćwiczeniami - zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
WA wykład z ćwiczeniami, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Waldemar Raźniak
Prowadzący grup: Waldemar Raźniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie na ocenę
WA wykład z ćwiczeniami - zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Zajęcia będą odbywały się w dwóch formach - na pierwszych sześciu zajęciach (do 5 listopada) odbywać się będzie omówienie kontekstów zagranicznych, wybór i analiza planowanego materiału oraz uzgodnienie formy jego prezentacji. Potem (12, 19, 26 XI, 3, 10, 17 XII, 7, 14 I) odbywać się będą próby poszczególnych scen do prezentacji egzaminacyjnej. W okresie sesyjnym - próby generalne scalające materiał do egzaminu. Omawiane zajęcia zakładają dużą ilość pracy własnej poza zajęciami, kosztem prób zespołowych na zajęciach!

Na każdych zajęciach bądź ubrany/ubrana w luźne ubranie umożliwiające pracę na podłodze. Staramy się nie nosić biżuterii, czapek, szalików, krępujących ruchy jeansów, niewygodnych butów i innych elementów garderoby utrudniających ruch sceniczny lub nadający pracy teatralnej dodatkowe nieplanowane artystycznie znaczenia.

Proszę nie wychodzić z sali bez uprzedzenia o tym pedagoga.

Proszę przybyć na zajęcia na czas, wypoczętym, odżywionym i gotowym do pracy.

Nie rozmawiamy, nie szepczemy w trakcie kiedy inni pracują na scenie, kiedy odbywa się dyskusja bądź pedagog udziela wskazówek.

Wszyscy są proszeni o wyłączenie (na tryb bezwibracyjny) i schowanie telefonów komórkowych w trakcie zajęć. Jeżeli mamy do czynienia z sytuacją alarmową, która wymaga posiadania włączonego telefonu, należy o tym poinformować pedagoga przed zajęciami, włączyć tryb wibracyjny i usiąść możliwie blisko wyjścia.

Nawadnianie się jest jak najbardziej wskazane w trakcie zajęć. Jedzenie jest absolutnie zabronione. Jedz przed zajęciami, po zajęciach ale nie w trakcie zajęć.

Uwaga: zajęcia zakładają kontakt fizyczny między uczestnikami zajęć.

Od studentów oczekuje się, że na etapie przygotowania scen do rejestracji/pokazu zadbają o przydatne im do pracy rekwizyty, kostiumy i ewentualne elementy dekoracji.

Uwagi:

Bądź gotowa/gotowy do pełnego uczestnictwa i do bycia obecnym w sensie ciała, umysłu i odpowiedniego nastroju. Energetyczność, skupienie i odpowiednie nastawienie do zajęć (ciekawość, ambicja, szacunek do pracy swojej i innych) są kluczowe.

Bądź otwarta/otwarty na aktywne uczestnictwo w podejmowanych na zajęciach dyskusjach - z pełną kreatywnością, dociekliwością i szacunkiem dla poglądów innych.

Jesteś odpowiedzialna/odpowiedzialny za sukces swój i każdego z uczestników zajęć w realizacji celu zajęć - odpowiadasz za jakość nabywanego wskutek zajęć doświadczenia - to Ty je tworzysz.

Możliwe jest tzw. notowanie procesu indywidualnego, czyli prowadzenie własnego zapisu spostrzeżeń, myśli, odkryć, snów, obserwacji siebie i innych w korelacji do realizowanych na użytek zajęć zadań. Poprzez obserwowanie, formułowanie myśli, werbalizację i rejestrowanie procesu wspomożesz jego głębsze rozumienie i spowodujesz skuteczniejsze utrwalenie go w swojej świadomości. Zapis jest twoją własnością i jest wyłącznie do twojego użytku - nie jest przedmiotem oceny ani wglądu pedagoga, ani nikogo innego.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-9 (2025-04-18)