Sceny dialogowe w języku obcym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WA/A/ScDJO(f)-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Sceny dialogowe w języku obcym |
Jednostka: | Kierunek Aktorstwo rok III |
Grupy: |
Przedmioty A sem 5 rok III Przedmioty specjalności - Aktorstwo dramatyczne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
1.50
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Cel przedmiotu Przygotowanie studenta do pracy z materiałem dramatycznym w języku obcym w celu podjęcia w przyszłości pracy w międzynarodowym kolektywie twórczym bądź zagranicznej koprodukcji. |
Pełny opis: |
Uczestnicy zajęć mają za zadanie uruchomić swoją intuicję twórczą, wyobraźnię, doświadczenia i wiedzę aby wyborać, przygotować i zaprezentować materiał w formie scen dialogowych w językach obcych w ramach pokazu egzaminacyjnego w sesji zimowej. Materiał zostanie wybrany spośród propozycji studentów lub spośród propozycji pedagoga, skonfrontowanych i ostatecznie zatwierdzonych przez pedagoga. System pracy zostanie określony w zależności od materiału - może to być albo praca własna pod opieką pedagoga, albo przygotowanie większej całości zbiorowej. Wybór materiału powinien być określony w wyniku dyskusji o możliwych do pracy wersjach językowych utworów oraz o formie ich prezentacji (teatralna, filmowa bądź telewizyjna) właściwej dla ambicji i wrażliwości zebranych na zajęciach twórców. W trakcie dyskusji skonfrontowane zostaną gatunki, konwencje, preferencje estetyczne, sposoby rozumienia tekstu, znaczenie w przestrzeni obcojęzycznej wskazanego materiału, a także pomysły na publiczną prezentację scen przez studentów. Każdy student powinien na egzaminie zaprezentować publicznie coś w języku obcym. Egzamin nie powinien trwać dłużej niż 1 h. |
Literatura: |
Lektury obowiązkowe Raymond Frensham „Jak napisać scenariusz” lub Lew Hunter „Kurs pisania scenariuszy” Lektury dodatkowe Daniel Arijon „Gramatyka języka filmowego” Stephen Book „Podręcznik dla aktorów” kompedia zestawiające teksty dramatyczne z różnych krajów |
Efekty uczenia się: |
Kody: k_k11 k_k10 k_k09 k_k08 k_k07 k_k06 k_k05 k_k03 k_k02 k_k01 k_u13 k_u12 k_u10 k_u09 k_u07 k_u06 k_u05 k_u03 k_u02 k_u01 k_w08 k_w06 k_w03 SAD_U06, SADU04, SAD U 02 W trakcie zajęć student powinien rozwijać: umiejętność autoprezentacji związanej z castingiem i/lub zdjęciami próbnymi wiedzę o współczesnych trendach teatralnych, filmowych i telewizyjnych w Europie i na świecie wiedzę o rynku teatralnym, filmowym i telewizyjnym w Europie i na świecie swobodę w posługiwaniu się językiem obcym w przypadku pracy nad materiałem dramatycznym swobodę w posługiwaniu się językiem obcym na scenie i/lub przed kamerą umiejętność wyboru i analizy tekstu literackiego w języku obcym umiejętność interpretowania tekstu literackiego na poziomie sensów w języku obcym umiejętność pamięciowego opanowania tekstu w języku obcym umiejętność wykorzystywania różnorodnych środków aktorskich i technik do tworzenia postaci w języku obcym umiejętność pracy własnej poza zajęciami, na zajęciach oraz pracy zespołowej i pracy z reżyserem otwartość na eksperymentowanie, własną inicjatywę twórczą i prowadzenie przez reżysera |
Metody i kryteria oceniania: |
Ponieważ proces uczenia się zainicjowany na zajęciach odbywać się będzie głównie poprzez dyskusje odbywające się w grupie oraz próby poszczególnych scen - twoja obecność na pierwszych zajęciach grupowych i później na próbach twoich scen będzie absolutnie kluczowa. Nie musisz być obecna/ny na próbach koleżanek/kolegów. Oceny będą wystawiane na podstawie jakości twojej pracy jak również zaangażowania, które będziesz wykazywała/wykazywał w jej osiąganiu.Na twoją ostateczną ocenę będzie się składało: 50% aktywność w prowadzonych dyskusjach, umiejętność współpracy z grupą i reżyserem, zaangażowanie, pomysłowość, skupienie, punktualność, obecność 50% pokaz egzaminacyjny oceniony przez komisję egzaminacyjną Jeżeli podejdziesz do pracy w sposób profesjonalny, będziesz realizowała/realizował wszystkie zadania z zaangażowaniem i namysłem, to otrzymasz ocenę 4 dobry, bo oznacza to że jesteś w tym dobra/dobry. Jeśli twoja praca nie osiągnie tych standardów, otrzymasz ocenę 3 dostateczny lub poniżej. Jeśli realizowana przez Ciebie praca będzie na tyle pogłębiona i w zakresie prezentowanych ćwiczeń oraz technik osiągniesz sprawność i doskonałość, którą będziesz w stanie każdorazowo egzekwować w swojej pracy - możesz osiągnąć ocenę 5 (bardzo dobry) lub wyżej. Dla kierunku aktorstwo w kwestii warunków zaliczenia przedmiotu obowiązuje zasada ...2... nieusprawiedliwionych nieobecności. Nieobecność usprawiedliwiona ma miejsce wtedy, kiedy pedagog jest poinformowany o twojej nieobecności wcześniej, przed zajęciami i się na nią zgadza. Jeżeli nieobecność dotyczyć ma próby sceny - student ma obowiązek zgłosić to starościnie/staroście grupy lub asystentce/asystentowi z odpowiednim wyprzedzeniem i w ramach umówionego czasu musi zostać wyznaczona inna próba, aby nie przepadły zajęcia. Starościna/Starosta lub Asystent/Asystentka informuje o tych zmianach pedagoga. Jednakowoż każda nieobecność na zajęciach grupowych może mieć wpływ na wysokość oceny, ponieważ z racji charakteru realizowanych zadań nie będzie możliwości odrobienia lub nadrobienia materiału indywidualnie, co odbije się na jakości twojej pracy a tym samym wpłynie na ocenę. Punktualność i przygotowanie do zajęć ma znaczenie, ponieważ związane jest z etyką pracy aktora, którą student aktorstwa powinien rozumieć i przestrzegać. Dwa spóźnienia będą traktowane jako nieusprawiedliwiona nieobecność. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-19 |
Przejdź do planu
PN WA-wcw
WA-wcw
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WA wykład z ćwiczeniami, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Waldemar Raźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WA wykład z ćwiczeniami - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-19 |
Przejdź do planu
PN WT WA-wcw
WA-wcw
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WA wykład z ćwiczeniami, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Waldemar Raźniak | |
Prowadzący grup: | Waldemar Raźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WA wykład z ćwiczeniami - zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Zajęcia będą odbywały się w dwóch formach - na pierwszych sześciu zajęciach (do 5 listopada) odbywać się będzie omówienie kontekstów zagranicznych, wybór i analiza planowanego materiału oraz uzgodnienie formy jego prezentacji. Potem (12, 19, 26 XI, 3, 10, 17 XII, 7, 14 I) odbywać się będą próby poszczególnych scen do prezentacji egzaminacyjnej. W okresie sesyjnym - próby generalne scalające materiał do egzaminu. Omawiane zajęcia zakładają dużą ilość pracy własnej poza zajęciami, kosztem prób zespołowych na zajęciach! Na każdych zajęciach bądź ubrany/ubrana w luźne ubranie umożliwiające pracę na podłodze. Staramy się nie nosić biżuterii, czapek, szalików, krępujących ruchy jeansów, niewygodnych butów i innych elementów garderoby utrudniających ruch sceniczny lub nadający pracy teatralnej dodatkowe nieplanowane artystycznie znaczenia. Proszę nie wychodzić z sali bez uprzedzenia o tym pedagoga. Proszę przybyć na zajęcia na czas, wypoczętym, odżywionym i gotowym do pracy. Nie rozmawiamy, nie szepczemy w trakcie kiedy inni pracują na scenie, kiedy odbywa się dyskusja bądź pedagog udziela wskazówek. Wszyscy są proszeni o wyłączenie (na tryb bezwibracyjny) i schowanie telefonów komórkowych w trakcie zajęć. Jeżeli mamy do czynienia z sytuacją alarmową, która wymaga posiadania włączonego telefonu, należy o tym poinformować pedagoga przed zajęciami, włączyć tryb wibracyjny i usiąść możliwie blisko wyjścia. Nawadnianie się jest jak najbardziej wskazane w trakcie zajęć. Jedzenie jest absolutnie zabronione. Jedz przed zajęciami, po zajęciach ale nie w trakcie zajęć. Uwaga: zajęcia zakładają kontakt fizyczny między uczestnikami zajęć. Od studentów oczekuje się, że na etapie przygotowania scen do rejestracji/pokazu zadbają o przydatne im do pracy rekwizyty, kostiumy i ewentualne elementy dekoracji. |
|
Uwagi: |
Bądź gotowa/gotowy do pełnego uczestnictwa i do bycia obecnym w sensie ciała, umysłu i odpowiedniego nastroju. Energetyczność, skupienie i odpowiednie nastawienie do zajęć (ciekawość, ambicja, szacunek do pracy swojej i innych) są kluczowe. Bądź otwarta/otwarty na aktywne uczestnictwo w podejmowanych na zajęciach dyskusjach - z pełną kreatywnością, dociekliwością i szacunkiem dla poglądów innych. Jesteś odpowiedzialna/odpowiedzialny za sukces swój i każdego z uczestników zajęć w realizacji celu zajęć - odpowiadasz za jakość nabywanego wskutek zajęć doświadczenia - to Ty je tworzysz. Możliwe jest tzw. notowanie procesu indywidualnego, czyli prowadzenie własnego zapisu spostrzeżeń, myśli, odkryć, snów, obserwacji siebie i innych w korelacji do realizowanych na użytek zajęć zadań. Poprzez obserwowanie, formułowanie myśli, werbalizację i rejestrowanie procesu wspomożesz jego głębsze rozumienie i spowodujesz skuteczniejsze utrwalenie go w swojej świadomości. Zapis jest twoją własnością i jest wyłącznie do twojego użytku - nie jest przedmiotem oceny ani wglądu pedagoga, ani nikogo innego. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.