Praca z akompaniatorem I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WA/A/PrAk1-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praca z akompaniatorem I |
Jednostka: | Kierunek Aktorstwo rok I |
Grupy: |
Przedmioty A sem 2 rok I Przedmioty specjalności - Aktorstwo i wokalistyka |
Punkty ECTS i inne: |
0.50
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Studenci w trakcie zajęć pracują wspólnie z akompaniatorem nad przygotowaniem utworów z dwóch obszarów stylistycznych - latynoamerykańskiego (bossa-nova, salsa, bolero, son etc.), oraz afroamerykańskiego (r'n'b, soul, funk etc.). Ponadto poznają ogólne cechy i specyfikę ww. gatunków ze szczególną uwagą na aspekt rytmiczny i wynikające z niego różnice w frazowaniu, konstruowaniu formy i narracji utworu. |
Pełny opis: |
W początkowym okresie student poznaje charakterystykę stylistyk zawierających się w ogólnych hasłach - muzyka latynoamerykańska oraz groovowa (afroamerykańska - soul, r'n'b, funk). Dowiaduje się o podstawowych zasadach rytmicznych rządzących w tych gatunkach (m.in. clave, synkopa, triola), roli instrumentów, formie, stylu etc. Wiedzę tę otrzymuje w formie krótkiej prezentacji teoretycznej, ilustrowanej poprzez przykłady z literatury muzycznej z omówieniem. Następnie wiedza jest stosowana praktycznie poprzez ćwiczenia rytmiczne, melodyczne, harmoniczne z naciskiem na improwizację. Po tym etapie wstępnym, następuje wybór konkretnych utworów z ww. stylistyk i praca nad nimi. Nad formą, charakterem, aranżacją. Studenci otrzymują podkłady do wszystkich utworów indywidualnych i zbiorowych, co pozwala im na samodzielną pracę niezależnie od zajęć. |
Literatura: |
Przykłady muzyczne z twórczości artystów latynoamerykańskich i afroamerykańskich. Playlisty z takimi utworami przygotowywane są na bieżąco w zależności od potrzeby i omawianych tematów. Przykładowi artyści obu nurtów: Latynoamerykański: Astrud Gilberto, Antonio Carlos Jobim, Buena Vista Social Club, Ibrahim Ferrer, Omara Portuondo, Sergio Mendez, Caetano Veloso, Gal Costa, Chavela Vargas, Afroamerykański: James Brown, Aretha Franklin, Randy Crawford, Nina Simone, wytwórnia Motown, Stevie Wonder, Michael Jackson, George Duke. |
Efekty uczenia się: |
W01 - zna podstawowe cechy stylistyk będących przedmiotem kursu. Rozumie ich rolę w kształtowaniu utworu muzycznego. (SAW_W02) W02 - zna podstawową literaturę muzyczną z obu stylistyk, potrafi opisać ich cechy na podstawie przykładu muzycznego (SAW_W01) U01 - wykonując utwór latynoamerykański bądź groovowy, potrafi użyć właściwych środków stylistycznych i artykulacyjnych osiągając właściwy dla danego stylu rezultat. (SAW_U01) U02 - potrafi zaplanować formę utworu, narrację, oraz wstępną aranżację - (charakter części, chórki etc.) (SAW_U02) K01 - potrafi współpracować z akompaniatorem oraz z innymi wykonawcami nad wspólnym przygotowaniem utworu/utworów do publicznej prezentacji. (K_K01) K02 - potrafi merytorycznie przekazać uwagi dotyczące "stylowości" wykonania w trakcie wspólnej pracy z innymi wykonawcami (K_K03) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie pracy na zajęciach w ciągu semestru. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-13 - 2023-06-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WA-cw
PT |
Typ zajęć: |
WA ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jacek Kita | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WA ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Studenci w trakcie zajęć pracują wspólnie z akompaniatorem nad przygotowaniem utworów z dwóch obszarów stylistycznych - latynoamerykańskiego (bossa-nova, salsa, bolero, son etc.), oraz afroamerykańskiego (r'n'b, soul, funk etc.). Ponadto poznają ogólne cechy i specyfikę ww. gatunków ze szczególną uwagą na aspekt rytmiczny i wynikające z niego różnice w frazowaniu, konstruowaniu formy i narracji utworu. |
|
Pełny opis: |
W początkowym okresie student poznaje charakterystykę stylistyk zawierających się w ogólnych hasłach - muzyka latynoamerykańska oraz groovowa (afroamerykańska - soul, r'n'b, funk). Dowiaduje się o podstawowych zasadach rytmicznych rządzących w tych gatunkach (m.in. clave, synkopa, triola), roli instrumentów, formie, stylu etc. Wiedzę tę otrzymuje w formie krótkiej prezentacji teoretycznej, ilustrowanej poprzez przykłady z literatury muzycznej z omówieniem. Następnie wiedza jest stosowana praktycznie poprzez ćwiczenia rytmiczne, melodyczne, harmoniczne z naciskiem na improwizację. Po tym etapie wstępnym, następuje wybór konkretnych utworów z ww. stylistyk i praca nad nimi. Nad formą, charakterem, aranżacją. Studenci otrzymują podkłady do wszystkich utworów indywidualnych i zbiorowych, co pozwala im na samodzielną pracę niezależnie od zajęć. |
|
Literatura: |
Przykłady muzyczne z twórczości artystów latynoamerykańskich i afroamerykańskich. Playlisty z takimi utworami przygotowywane są na bieżąco w zależności od potrzeby i omawianych tematów. Przykładowi artyści obu nurtów: Latynoamerykański: Astrud Gilberto, Antonio Carlos Jobim, Buena Vista Social Club, Ibrahim Ferrer, Omara Portuondo, Sergio Mendez, Caetano Veloso, Gal Costa, Chavela Vargas, Afroamerykański: James Brown, Aretha Franklin, Randy Crawford, Nina Simone, wytwórnia Motown, Stevie Wonder, Michael Jackson, George Duke. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-12 - 2024-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WA-cw
PT |
Typ zajęć: |
WA ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jacek Kita | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WA ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-10 - 2025-05-28 |
Przejdź do planu
PN WT WA-cw
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
WA ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Stefankiewicz | |
Prowadzący grup: | Jacek Kita | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie na ocenę
WA ćwiczenia - zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Akompaniament fortepianowy ma różne odcienie wykonawcze, stylistyczne i interpretacyjne. Podczas zajęć w semestrze staramy się wspólnie ze studentami osiągnąć konkretne założenia interpretacyjne : stylistyka, tempo, tonacja oraz forma utworu. Rezultatem ma być najlepsza wersja techniczno - interpretacyjna. |
|
Pełny opis: |
Praca rozpoczyna się od ogólnej analizy opracowanego utworu.Zasadnicze znaczenie mają wiadomości o stylistyce utworu. Stylistyka utworu jest póżniej wyznacznikiem tworzenia "bazy muzycznej", czyli sposobu emisji, frazowania poczucia rytmicznego akcentowania fraz, skali muzycznej. W wyniku podejmowania prób śpiewu z różnymi formami akompaniamentu, różnymi tempami, wyborem rejestru wokalnego - tonacji a także próbą określenia formy następuje zasadnicza decyzja co do wersji stylistycznej. W dalszej kolejności podejmowane są próby zaaranżowania sposobu akompaniamentu - ustalenie formy utworu ( części), wprowadzenia charakteru akompaniamentu - bliski do oryginału czy ze zmienioną całkowicie aranżacją. Ważnym problemem do rozstrzygnięcia stają się elementy muzyki, takie jak harmonia, rytm fortepianowy kontrapunkt motywiczny, improwizacja. Student staje w obliczu zupełnie nowego instrumentarium ( tylko fortepian), zwykle innej harmonii i często nowej rytmiki utworu. To tak jak tworzenie nowej , innej aranżacyjnie wersji utworu oryginalnego. Praca z akompaniamentem daje ogromną możliwość poszerzenia i poszukiwania wrażliwości muzycznej a także nowych sposobów interpretacyjnych. |
|
Literatura: |
Jako materiał muzyczny służą aktualnie opracowywane utwory podczas zajęć z interpretacji piosenki . Wiadomości teoretyczne przekazywane są od prowadzącego w zależności od omawianego zagadnienia z teorii muzyki (zasady muzyki, harmonia, historia muzyki ). Polecana przeze mnie jest pozycja: W.K. Olszewski : Sztuka aranżacji w muzyce. PWM Kraków 2020. |
|
Uwagi: |
Często studenci opierają się na istniejących, osłuchanych wersjach wykonawczych. Zachęcam również do poszukiwania swoich własnych , odmiennych od oryginału sposobów interpretacji utworów. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Teatralna w Warszawie.